"Wymóg dwóch niezależnych systemów transportu"
Ten wymóg to przecież jedna wielka lipa,Atlasy i Delty używają tego samego silnika górnego stopnia przez co jeszcze nie tak dawno obie były uziemione przez krótki czas po jednym ze startów Delty gdy wystąpiła mała awaria RL10.
Niestety jest to spory problem, choć ULA tłumaczy że wersje się różnią i właściwie to dwa różne silniki. Zresztą po tym ostatnim problemie dość szybko zdecydowano że wersja używana w A5 jest OK i tylko ta z D4 wymaga dokładniejszych badań.
Ale problemów jest więcej:
- A5 używa rosyjskiego silnika co jest niekomfortowe dla wszystkich - zarówno USA jak i Rosji
- D4 z uwagi na paliwo jest nieefektywna (tak, wiem zaraz rozpocznie się dyskusja o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiej Nocy)
- RL-10 jest wspólny
- ULA jest przeraźliwie kosztowne (choć trzeba im przyznać że bardzo niezawodne)
- SpaceX i Orbital pokazały że podatnicy USA byli dosłownie oszukiwani przez wiele lat
Więc na pewno jakieś zmiany nastąpią. Moją wielką nadzieją jest to że Bezos coś ciekawego zaprezentuje, co będzie konkurencją dla SpaceX. I wtedy byłyby dwa tanie systemy i ULA była by skończona.
P.S. Orbital jest niekoszerny - pierwszy stopień robiony na Ukrainie, silniki z dawnego ZSRR - nie ma szans by mogli dostać jakieś wojskowe kontrakty.