Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1347575 razy)

0 użytkowników i 7 Gości przegląda ten wątek.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #330 dnia: Kwiecień 03, 2011, 20:18 »
A właściwie dlaczego? Bo patrząc na wyrzutnię Atlasa V, to na oko nie wygląda ona ani na bardzo skomplikowaną, ani drogą w obsłudze:

Przy tej ilości startów to każda wyrzutnia będzie droga w utrzymaniu. Dodatkowo koszty podnosi ulubione przez Amerykanów wertykalne składanie rakiet. A odnośnie samej infry, to choćby wyrzutnie dla Delty 4 są rozbudowane, ale jak się korzysta z wyrzutni po STS to tak bywa.

P.S. Istnieje wątek o wyrzutniach? Bo jak nie, to chyba się zabiorę za to za jakiś czas ;)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 03, 2011, 20:20 wysłana przez perian »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #331 dnia: Kwiecień 03, 2011, 20:40 »
Po prostu zastanawiam się, z czego wynika tak duża różnica cen rakiet ULA i SpaceX. Bo porównania pokazują, że SpaceX żąda 1/2, jeśli nie 1/3 cen ULA. A przecież ULA, czyli Boeing i LM, to firmy, które osiągnęły swą pozycję na rynku nie dlatego, że nie potrafią się na nim znaleźć.

Generalnie przyjęte rozwiązania w konstrukcji i produkcji. Istotną sprawą są też plany odzysku w niedalekiej przyszłości.

Cytuj
Dlatego przypuszczam (tylko przypuszczam), że powody mogą być takie:

1) To co piszesz wyżej, czyli złe oszacowanie rynku przez ULA, i w efekcie konieczność utrzymania drogiej infrastruktury przeznaczonej dla o wiele większego ruchu w interesie. Tu może pomoc tylko zwiększenie zamówień (Bigelow?).

Powinno pomóc. To jest według mnie główny argument przeciw budowie "aresów", "directów" i innych "shuttle derived" - ładunki powinny latać na EELV.
Pamiętam oszacowania cen sprzed wprowadzenia EELV do użytku i sprzed kryzysu na rynku comsat'ów - Delta 4H i Titan 5H miały kosztować 130-140 M$ za sztukę. Drożej niż Falcon H, ale to już nie jest czynnik 2-3x.

Cytuj
2) ULA jedzie na zamówieniach rządowych. A wiadomo, że te rozdyma się ile tylko można. Ale jeśli przyjdzie konkurencja w postaci SpaceX, będą musieli ciąć ceny, ale będą mieć z czego, jeśli rzeczywiście wynikają one z zawyżonych kalkulacji.

Można jeszcze nie wpuścić konkurencji do ogródka (czyli zagwarantować sobie monopol na wynoszenie konkretnej klasy ładunków, np. militarnych). Trudne, ale wykonalne.

Cytuj
3) SpaceX chcąc wejść na rynek maksymalnie tnie ceny i koszty. Pamiętajmy, że SpaceX obecnie też żyje z kontraktu rządowego (COTS), łatwiej więc o nadwyżki, a przynajmniej o włożenie części kosztów stałych w ten kontrakt. Ale to się kiedyś skończy (chociaż Musk ma nadzieję, że przeciwnie - dopiero się rozwinie). Jak na razie SpaceX idzie na sukcesach - sytuacja może się zmienić, jeśli cokolwiek nagle pójdzie nie tak, wtedy też ceny mogą ruszyć.

Nie sądzę, by Musk dopłacał do interesu - po prostu nie stać go na to. To tylko biedny multimilioner, a nie miliarder w rodzaju Gatesa czy Bezosa :)
Przy okazji, od czasu kiedy w zeszłym roku dyskutowaliśmy o Bezosie, facet zarobił kolejne 6 G$.

Cytuj
Oczywiście nie wiem, która z tych opcji jest najbliższa rzeczywistości. Ale nie wydaje mi się prawdopodobne, by ceny podobnego produktu aż tak mogły się różnić same z siebie, a są te rakiety produkowane w takich samych warunkach, np. bez udziału taniej azjatyckiej siły roboczej. A Boeing i LM to ciągle dynamiczne firmy, podobnie jak SpaceX, choć o wiele większe.

Jeszcze niedawno za lot Titana 4B trzeba było płacić 400M$, mimo że udźwigiem nie różnił się on od większych EELV. H2A jest wersją rozwojową rakiety H2, a różnica w cenie między nimi jest niemal trzykrotna.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #332 dnia: Kwiecień 05, 2011, 09:23 »
Dzięki Borys, za ciekawą dyskusję! W każdym razie Falcon H jak tylko wystartuje, będzie rakietą o największym udźwigu spośród obecnie istniejących. I to nie musi się spieszyć, by zdobyć ten tytuł. Nie zagrozi mu ani Atlas V HVL, ani podstawowe wersje Angary czy Ruś-M, ani zapowiadane giganty chińskie czy indyjskie, również Ares 1 czy Liberty. Tak więc tytuł pozostanie przy SpaceX na lata.

Miliardy Bezosa. Jak wyliczyliśmy kiedyś, Space X na doprowadzenie do lotów załogowych Dragona będzie potrzebował w sumie ok. 2 mld USD - licząc wzystko, włącznie z projektem i budową rakiety. Bezosa stać na to, a nawet na wiele więcej. Jesli chce coś osiągnąć w tym biznesie, musi działac szybko: jeśli wyjdzie ze swoim załogowym pojazdem orbitalnym - o ile rzeczywiście go robi - jako drugi czy trzeci, to już nie będzie to. Chyba, że wystrzeli z czymś bardzo innowacyjnym.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #333 dnia: Kwiecień 05, 2011, 11:23 »
Pytanie natury technicznej - czy docelowo nie powinniśmy założyć oddzielnego wątku o FH w dziale technologii? Tam byśmy skupili się na pracach, testach (naziemnych oczywiście) i rozwiązaniach zastosowanych w tej (nowej) rakiecie.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #333 dnia: Kwiecień 05, 2011, 11:23 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #334 dnia: Kwiecień 05, 2011, 12:09 »
Może poczekajmy, co Musk powie dzisiaj na konferencji, czy rzeczywiście będzie ona dotyczyła FH.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #335 dnia: Kwiecień 05, 2011, 14:15 »
Może poczekajmy, co Musk powie dzisiaj na konferencji, czy rzeczywiście będzie ona dotyczyła FH.

Po co, ich strona internetowa została odswieżona i już wszystko jasne. $95M za start, pierwszy lot próbny w 2012 z Vanderberg. Nadal nie wiadomo skąd będzie w CCAFS latał, mój kolega z muzeum twierdzi że LC-39 + składanie w VAB, ale mi się w to nie za bardzo chce wierzyć z uwagi na problem z infrastrukturą dla kerozyny.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 05, 2011, 14:17 wysłana przez MarekFloryda »
Zapraszam na mój blog :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #336 dnia: Kwiecień 05, 2011, 14:29 »
Po co, ich strona internetowa została odswieżona i już wszystko jasne. $95M za start, pierwszy lot próbny w 2012 z Vanderberg.

To już dawno wisi na ich stronie. Dzisiaj chyba nie to chce Musk oświadczyć.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #337 dnia: Kwiecień 05, 2011, 15:16 »
SpaceX: Something Big Is Coming
Elon Musk to Hold Press Conference in Washington Tuesday
WASHINGTON – Elon Musk, CEO and Chief Technology Officer of Space Exploration Technologies (SpaceX), will hold a press conference on Tuesday, April 5th at the National Press Club in Washington to discuss his company’s latest venture.
EVENT: SpaceX CEO Elon Musk to Talk About the Next Big Thing
TIME: 11:20 AM (17:20 CEST)
DATE: Tuesday, April 5th, 2011
LOCATION: National Press Club, Zenger Room
529 14th St. NW, 13th Floor, Washington, DC 20045.

Przypominam - za dwie godziny rozpocznie się konferencja. Adres to http://www.visualwebcaster.com/spacex

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #338 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:09 »
Już niektórzy czekają... Widać obrazki FH...

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2263
  • "Per aspera ad astra"
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #339 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:22 »
Jest i Mr Musk - konferencja się zaczyna.
GG 8698011

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #340 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:23 »
53 tony na LEO? Dobrze słyszałem?

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1441
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #341 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:25 »
53 tony na LEO? Dobrze słyszałem?

Dobrze, dobrze. Ale to pewnie szczytowy wynik, prędzej będzie to 45 t na solidną orbitę.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #342 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:26 »
Strasznie niezorganizowane to wydarzenie. :)

Tak czy inaczej - chodzi o FH, padają szczegóły odnośnie osiągów tej rakiety (2x więcej od D4H oraz promu kosmicznego), gotowy do startu pod koniec przyszłego roku. Start pierwszy z Kilofornii - a potem i z KSC.

Mają nadzieję na uszczknięcie 50% rynku dużych rakiet nośnych - drugą połowę ma wziąć na siebie D4H.

Koszt FH to 1/3 D4H, a w przeliczeniu na jednostkę wyniesionego ładunku - 1/6. Około 1000 usd za funt ładunku (0,453 kg).

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #343 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:28 »
Bigelow chyba właśnie znalazł rakietę dla swoich cięższych modułów.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #344 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:28 »
Hjuman rejting także.  Endżin ałt także.

Coś mówił o transferze paliwa pomiędzy modułami?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #344 dnia: Kwiecień 05, 2011, 17:28 »