Autor Wątek: Orbital ATK  (Przeczytany 105289 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Orbital ATK
« dnia: Lipiec 15, 2010, 14:26 »
Data pierwotnej publikacji - 10/03/2009

Orbital to kolejna znana firma ze świata astronautyki zajmująca się budowaniem i dostarczaniem ładunków/satelitów na orbitę ziemską. Ostatnio było o niej głośno z powodu przydzielenia jej finansów przez NASA w ramach programu CRS (Commercial Resupply Services).



Korporacja została założona w roku 1982 (!) przez Davida Thompsona, Bruce'a Fergusona i Scott'a Webstera. W 2006 roku miała już na liczniku 500 przeprowadzonych przez siebie misji.  :) Obecnie zatrudnia 3300 osób. Korporacja ma swoje linie montażowe, poligony doświadczalne, itd na terenie całego kraju - USA. Główna siedziba znajduje się w Dulles w stanie Virginia.

Dzieli się na 4 mniejsze oddziały:
- Space Systems Group (SSG)
- Launch Systems Group (LSG)
- Advanced Programs Group (APG)
- Technical Services Division (TSD)

23 grudnia ubiegłego roku Orbital corp. wraz ze SpaceX wygrała kontrakt na wysłanie 8 misji zaopatrujących Międzynarodową Stację Kosmiczną (SpaceX - 12 misji). Dostała w ten sposób 1.9 miliarda $ na realizację tego zadania.
Szybko przypominając - CRS jest częścią COTSa (Commercial Orbital Transportation Services) - i ma za zadanie dostarczyć na ISS 1/3 niezbędnych towarów w latach 2010-2015, czyli na czas odejścia na emeryturę wahadłowców, a rozpoczęciem lotów przez Oriony. Tym samym Orbital dostarczy na ISS blisko 20 ton towarów.


Wizja artystyczna docierającego do ISS Cygnusa..

Rakieta:
Flagową rakietą Orbital'a, która ma wynieść między innymi Cygnusa na orbitę to Taurus II - średniej klasy rakieta (nośność) o osiągach podobnych do Delty II. Miejscem startu ma być stanowisko startowe 0A w Mid-Atlantic Regional Spaceport (część terenu NASA Wallops Flight Facility) w Virginii.

  * Wysokość - 40m
  * Średnica - 3.9m
  * Masa - 240t
  * Nośność na LEO - 5,500kg
 


Wizja artystyczna startu Taurusa II.

Pierwszy stopień (kerazyna/tlen) będzie napędzany przez dwa silniki NK-33. W związku z małym doświadczeniem dotyczącym technologii pracy rakiet na paliwo ciekłe, będą oni współpracowali z ukraińskim producentem rakiet Zenit - NPO Yuzhnoye. Drugim stopniem jest pochodna Castora 120, na paliwo stałe, a trzeci to dzieło Orbital'a na paliwo hipergolowe.

W czwartym kwartale 2010 roku Taurus ma w ramach COTS pokazowej misji demonstracyjnej wynieść pierwszy ładunek na orbitę.

Statek transportowy:     
Cygnus - bezzałogowy frachtowiec transportowy. Składa się z dwóch modułów - serwisowego i cargo. Ten pierwszy jest budowany na uniwersalnej platformie STAR Bus* (sonda Dawn np jest zbudowane na niej).
Są dwie wersje tego statku. Pierwsza ciśnieniowa oparta na konstrukcji włoskiego modułu MPLM, a druga - nieciśnieniowa - na konstrukcji NASA - ExPRESS Logistics Carrier. Wybór wersji będzie zależał od dedykowanego towaru wynoszonego na orbitę. W obu wariantach ta sekcja ważyć będzie około 3500kg z max masą ładunku 2 tony.
Dokowanie do stacji ma przebiegać tak samo jak w przypadku HTV. Cygnus podleci na taką odległość aby można go było przechwycić ramieniem stacji - Canadarm2.
Możliwość manewrowania zapewnią thrustery, których paliwem będzie hydrazyna i tetratlenek diazotu. 



Osiągnięcia/produkcje:
Firma ta, ma także na swoim koncie wypuszczenie takich perełek jak:
- DAWN
- IBEX
- Hyper-X
- Orbiting Carbon Observatory - niestety ta misja się nie powiodła -

Ciekawostką może być fakt, że korporacja ta jest dostarczycielem systemu LAS (Launch Abort System) dla Oriona! Więcej o tym, tutaj - http://www.orbital.com/HumanSpaceExplorationSystems/

*http://en.wikipedia.org/wiki/STAR_bus

Źródła:
http://www.nasaspaceflight.com/2008/12/spacex-and-orbital-win-huge-crs-contract-from-nasa/
http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_Sciences_Corporation
http://www.orbital.com/   
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2016, 21:20 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 15, 2010, 14:29 »
Data pierwotnej publikacji - 11/11/2009

Orbital Sciences oraz Space Exploration Technologies w grudniu zeszłego roku zostały mocno wyróżnione zgarniając kontrakty z programu COTS (Commercial Transportation Space Act) warte łącznie 3.5 miliarda dolarów. Celem programu jest dostarczenie w latach 2010-2015 na Międzynarodową Stację Kosmiczną różnych towarów zaopatrzeniowych.

Jak się teraz okazuje NASA przeznacza dodatkowe 24 miliony dolarów, m.in. na rozwój architektury w KSC (skąd swoje rakiety będzie wystrzeliwała SpaceX) czy w ośrodku na Wallops - skąd latać będą rakiety Orbitala - Taurus II. Część pieniędzy trafi także na stymulację rozwoju ośrodka badawczego John C Stennis Center.

Środki pochodzą z funduszu ARRA (American Recovery and Reinvestment Act), NASA zastrzegła sobie prawo do zachowania w tajemnicy ile przeznaczyła dokładnie pieniędzy na rozwój infrastruktur stanowisk startowych. Orbital nie mógł ujawnić ile wsparcia z funduszu poszło na jego konto, natomiast źródła zbliżone do SpaceX ujawniają, że do KSC (na szybszy rozwój infrastruktury firmy Muska) trafił 1 milion dolarów z funduszu ARRA.

Źródło newsa - tutaj.
Tutaj można poczytać o tym w jaki sposób NASA pomaga w rozbudowie stanowiska Launch Complex - 40 dla SpaceX.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 15, 2010, 14:36 »
Data pierwotnej publikacji - 14/12/2009

ATK przetestowało nowy silnik górnego stopnia CASTOR 30.

Silnik ten m.in. będzie używany przez rakietę Taurus II, która - jak dobrze wiemy - będzie wynosiła statki cargo Cygnus w ramach kontraktu CRS (Commercial Resupply Services) na dostawę towarów na stację ISS w latach 2010-2015.

http://atk.mediaroom.com/index.php?s=118&item=989

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 15, 2010, 14:38 »
Data pierwotnej publikacji - 18/12/2009

Artykuł sprzed ponad miesiąca, ale warto go tu wrzucić - http://www.spacenews.com/civil/orbital-plans-develop-cygnus-based-crew-capsule.html

Mowa w nim o tym, iż ludzie z Orbitala także na poważnie biorą potrzebę zbudowania załogowego statku transportującego ludzi na LEO (w tym wypadku na stację ISS), w ramach COTS-D.
Już jakiś czas temu przedstawiciele Komisji Augustyna mówili, iż dobrze byłoby przeznaczyć jakieś środki (wspominali o 2.5 mld dolarów) na stymulację rozwoju prywatnych firm, które wykształciły by system transportu ludzi na niską orbitę.

Rzecznik Orbitala, Barry Beneski mówił, iż początkowo Orbital Sciences Corp. planował tylko wersję cargo Cygnusa. Jednak w obliczu przytoczonych wyżej rekomendacji K. Augustyna firma zaczęła myśleć także o zbudowaniu wariantu załogowego kapsuły.

Zaprojektowanie kapsuły zdolnej do przewożenia 3-4 astronautów oraz odpowiednie operacje human-ratingu Taurusa II wyceniane są na 2-3 mln dolarów.

Także nieoficjalne źródło z firmy ujawniło, iż Boeing może być partnerem Orbitala w tych działaniach. Jego udział polegałby na dodaniu lepszego, drugiego stopnia do rakiety Taurus II (w art mowa o stopniu na paliwo LH). W związku z tym możliwe stałoby się wynoszenie ładunków do 8 ton (w towarach na stację). 

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 15, 2010, 14:38 »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 15, 2010, 14:39 »
Data pierwotnej publikacji - 23/02/2010

http://www.spaceflightnow.com/news/n1002/18orionlas/

Orbital może chcieć sprzedawać systemy LAS innym firmom (które jak wiemy teraz będą budować kapsuły załogowe). Do grona odbiorców potencjalnie możemy zaliczyć SpaceX czy Lockheed'a  :)

System LAS Orbitala jest wprawdzie bardzo 'heavy' (w końcu projektowany dla Oriona) - same główne paliwo waży tam 2,5 tony, ale na pewno oszczędziłoby to firmom wielu lat badań i rozwoju tej niezbędnej technologii.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 23, 2010, 12:46 »
Dzisiejszy artykuł z kosmo o postepach prac:

w skrócie:
- pierwszy silnik już w Stannis w przygotowaniu do testów
- kolejny ma przybyć w najbliższym miesiącu
- pierwsze odpalenie we wrześniu
- pierwszy lot rakiety Taurus 2 w 2 kwartale 2011 roku, jeżeli nie będzie opóźnień

I jeszcze bezpośrednie linki do strony Taurusa i Cygnusa, polecam pdf'y
« Ostatnia zmiana: Lipiec 23, 2010, 12:50 wysłana przez wini »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 23, 2010, 16:37 »
Cytuj
Cygnus pochłonął do tej pory o 15 mln dolarów więcej niż początkowo zakładano.

Nieźle, chociaż w skali programu Constellation tyci tyci ;)

Jest tam też raport z budowy stanowiska w Wallops, idzie do przodu.

Cytuj
W międzyczasie postępują także prace przy budowie stanowiska startowego w Wallops. W czerwcu ukończono budowę, mającej ponad 70m wysokości, wieży wodnej. Trwają prace nad betonowymi fundamentami, konstrukcją wyrzutni oraz kanałami odprowadzającymi gazy wylotowe w czasie startu rakiety.

W poprzednim artykule z SFN pojawiły się też ciekawe wzmianki o możliwościach startów Taurusa 2 z jakiegoś stanowiska na Florydzie, najprawdopodobniej LC-36. Mowa w tym wypadku o lotach załogowych. Wszystko jak zwykle rozbija się o kasę (jak NASA da, to czemu niby się nie przenieść, bliżej równika i Ziemia pomaga wynieść ładunek, który może być odrobinę cięższy).

Dla przypomnienia Orbital teraz rozbudowuje swoje stanowisko na Wallops Island (Virginia) z uwagi na silne wsparcie polityczne tego amerykańskiego stanu oraz bliskości do głównej siedziby firmy w Waszyngtonie, D.C.

Przedstawiciel Orbitala (oraz były astronauta) powiedział, iż modyfikacje rakiety oraz Cygnusa do wynoszenia ludzi mają zająć od 3-4 lat od momentu podpisania kontraktu. Co do innych opcjonalnych stanowisk startowych dla Taurausa 2 to bierze się pod uwagę także, oprócz Florydy, Vandenberg Air Force Base w Kalifornii oraz Kodiak Island na Alasce, w tym konkretnym przypadku do wystrzeliwania ładunków na orbity polarne.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 28, 2010, 17:52 »
Zbiornik LOX dla rakiety Taurus II jest już w drodze do  Wallops





Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 28, 2010, 18:05 »
To sam zbiornik LOX? Wow, spory - napis 'OVERSIZE LOAD" na tym trucku jak najbardziej słuszny hehe :P

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 28, 2010, 18:48 »
Jak wiadomo 2 stopień rakiety Taurus II to badziew jakich mało. Coraz głośniejsze są pogłoski, że nowa wersja II stopnia będzie napędzana silnikiem RD-0124. Tak, tym samym co Sojuz 2.1b. Efekt będzie  taki, że jeśli coś takiego powstanie, to będzie to wręcz kopia na razie papierowego Sojuza 2.3, tylko bez boosterów.

Na wyrzutni zabudowano już wieżę wodną, całkiem wysoką.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 28, 2010, 18:56 »
Hyhy.. no tak, sam akurat nie wiedziałem :)

Jak to jest z tym silnikiem, Orbital ma do niego wykupioną licencję od Rosjan czy będą ściągać?

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23255
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 28, 2010, 19:22 »
Perianie, masz moze jakis link do tych poglosek? Sa naprawde ciekawe! :)

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 28, 2010, 19:36 »
Perianie, masz moze jakis link do tych poglosek? Sa naprawde ciekawe! :)

Choćby skarbnica wiedzy rakietowej:
http://www.skyrocket.de/space/doc_lau/taurus-2.htm

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 04, 2010, 08:19 »
Ukraińska strona poinformowała o opóźnieniu dostawy części pierwszego stopnia z sierpnia na wrzesień, październik z powodu kłopotów technicznych.

http://news.xinhuanet.com/english2010/sci/2010-08/04/c_13428726.htm

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 14, 2010, 22:10 »

Przeprowadzono test szczelności pierwszego Cygnusa w zakładach Thales/Alenia. Testy poszły bez problemów i anomalii. Sprawdzenie szczelności polegało na zamknięciu kapsuły i zwiększeniu wewnątrz ciśnienia do 1,4 normalnego ciśnienia.


Zdjęcie pokazujące właz wejściowy do Cygnusa zamknięty i zabezpieczony na potrzeby testu.


Zdjęcie włazu od wewnątrz. Widoczne "szyny" mają zabezpieczać właz po otworzeniu go przez astronautów na ISS. Sam właz przeszedł już testy kwalifikacyjne. Konstrukcją bazuje on na tych używanych w części amerykańskiej ISS. Jednak jest mniejszy, ma 93cm szerokości w porównaniu do 127cm pierwowzorów. Jednak wszystkie zaplanowane ładunki jakie polecą Cygnusem mają się zmieścić:)

Źródło: http://www.orbital.com/CargoResupplyServices/

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Orbital Sciences Corporation
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 14, 2010, 22:10 »