Spróbuję trochę uporządkować informacje o pracach Armadillo. Firma obecnie testuje eksperymentalny pojazd Super-Mood. Pracuje natomiast nad budową dwóch następnych, już komercyjnych: bezzałogowy Tube i załogowy SOST. Wszystkie są i będą pojazdami typu VTVL (pionowy start i pionowe lądowanie). Oto porównanie ich parametrów:
Typ Super-Mood Tube SOST
------------------------------------------------------------
Załoga 0 0 2
Pierwszy start loty testowe koniec 2010 koniec 2012
Maks. wysokość 50 km 100 km 100 km
Czas trwania lotu ok. 20 min ok. 20 min ok. 20 min
Czas trwania g=0 ok. 3 min ok. 3 min ok. 3 min
Masa ładunku ? 200 kg 200 kgSuper-Mood, który stanowi poszerzoną wersję pojazdu Mood (który znany jest z sukcesów w konkursie NASA: Lunar Lander Challenge), ma dwa kuliste zbiorniki paliwa ułożone jeden nad drugim, oraz - w odróżnieniu od Mood - mniejsze zbiorniki po bokach.
Pojazd Tube stanowi natomiast rakietę o konwencjonalnym wyglądzie.
Docelowym pojazdem firmy będzie rakieta SOST. Przypuszcza się, ze będzie on miał wygląd i konfigurację podobną do pojazdu Pixel, który był budowany na konkurs Ansari X-Prize: 4 zbiorniki paliwa umieszczone na jednym poziomie. Będzie to pojazd załogowy, którego pierwszy start testowy przewidziany jest w 2011 r., natomiast pierwszy start z załogą pod koniec 2012 roku.
Od lewej: Mood, Super-Mood, Pixel - prawdopodobny prototyp statku SOSTStarty będą odbywały się z kosmodromów Spaceport America i Spaceport Oklahoma.
Źródła:
NASA - CRuSR;
Wikipedia.