Autor Wątek: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)  (Przeczytany 51533 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 308
  • Rzeczpospolita Marsjańska
    • Moja gra mobilna - testujcie
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #60 dnia: Listopad 01, 2014, 01:15 »
Pisałem już w tym wątku, że nie wróżę wielkiej przyszłości temu projektowi. Wybór silnika hybrydowego dla statku załogowego to niepotrzebne zwiekszanie ryzyka. Oby inni piewcy skrzydlatych statków rakietowych brali problemy SS2 pod rozwagę.
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #61 dnia: Listopad 01, 2014, 01:23 »
Kolejna publikacja zdjec z jeszcze lepsza rozdzielczością:

Przerażające, to musiała być spora eksplozja...
Zapraszam na mój blog :)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #62 dnia: Listopad 01, 2014, 01:25 »
To tak w ogóle nie ma mowy o dwóch minutach pomiędzy uwolnieniem SS2 a odpaleniem silnika.
Zdjęcia zbiornika, co przetrwał, mogą pokazywać zbiornik metanu albo helu.
Może coś przy zaworach od zbiornika N2O? Może któryś walną i fizycznie uszkodził zbiornik?

Ten wielki zbiornik, który widać to na pewno zbiornik N2O, problem w tym że widzimy tylko jedną jego stronę. Nie wiadomo co jest po drugiej stronie.

A może po prostu kawałek tego nylonu się urwał, zatkał dyszę a rosnące ciśnienie w silniku rozerwało go (jak kolega pisze poniżej komora silnika jest zaprojektowana na niższe ciśnienia niż zbiornik i w razie czego to ona pierwsza eksploduje).

Z drugiej strony ilość kondensacji jaką widać za rozpadającym się SS2 wskazuje na gwałtowne rozsczelnienie się N2O (zimny + para wodna = śnieg).

W ramach douczania sie o problemach silników hybrydowych znalazłem takie cos na wiki:

Cytuj
Blow back - For oxidizers that decompose exothermically such as nitrous oxide or hydrogen peroxide, flame or hot gasses from the combustion chamber can propagate back through the injector, igniting the oxidizer and leading to a tank explosion. Blow-back requires gases to flow back through the injector due to insufficient pressure drop which can occur during periods of unstable combustion. Blow back is inherent to specific oxidizers and is not possible with oxidizers such as oxygen or nitrogen tetroxide unless fuel is present in the oxidizer tank.

Jezeli ten silnik nierówno chodził to mogło nastąpić pewnie cos takiego?

I zdjęcie w lepszej rozdzielczości zbiornika:


I jeszcze jedno na ktorym wydaje sie ze jednak zbiornik utleniacza jest rozerwany:
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2014, 02:20 wysłana przez MarekFloryda »
Zapraszam na mój blog :)

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #63 dnia: Listopad 01, 2014, 10:25 »
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-29857182
Warto posłuchać wywiadu z Kenem Brownem (drugi filmik), który robił zdjęcia. Z jego relacji wynika, że SS2 włączył silnik, który pracował przez 12-20 sek (tak wynika z czasu wykonywania zdjęć), następnie nastąpiła "eksplozja".

To już moje dywagacje, ale gdy doszło do katastrofalnego uszkodzenia/zniszczenia silnika, to SS2 zapewne utracił kontrolę i siły aerodynamiczne doprowadziły do dalszej fragmentacji całego pojazdu. SS2 zapewne leciał już z prędkością naddźwiękową.

Edit:
Wedlug artykulu: http://www.flyingmag.com/technique/accidents/spaceshiptwo-crashes-mojave-desert
Pilotami feralnego lotu byli Pete Siebold oraz Mike Alsbury.
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2014, 10:53 wysłana przez Air Q »
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #63 dnia: Listopad 01, 2014, 10:25 »

Offline CzarnyZajaczek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 174
  • Królewska Wieś Sobieska Wola
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #64 dnia: Listopad 01, 2014, 11:35 »
na moje oko zbiornik wygląda na rozerwany
Tomasz Dąbski "CzarnyZajaczek"

http://czarnyzajaczek.bblog.pl/ In science we trust!

Offline verex

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Niebo jest czarne.
    • Pracownia rakietowa "Rakietowy Tczew"
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #65 dnia: Listopad 01, 2014, 11:48 »

Cytuj
Blow back - For oxidizers that decompose exothermically such as nitrous oxide or hydrogen peroxide, flame or hot gasses from the combustion chamber can propagate back through the injector, igniting the oxidizer and leading to a tank explosion. Blow-back requires gases to flow back through the injector due to insufficient pressure drop which can occur during periods of unstable combustion. Blow back is inherent to specific oxidizers and is not possible with oxidizers such as oxygen or nitrogen tetroxide unless fuel is present in the oxidizer tank.

Jezeli ten silnik nierówno chodził to mogło nastąpić pewnie cos takiego?

Ogólnie rzecz biorąc taka sytuacja jest możliwa, ale szczerze wątpię, żeby nierówna praca silnika mogłaby do tego doprowadzić. Jeśli już takie coś miałoby wystąpić, to raczej obstawiam że byłoby to spowodowane złym stosunkiem powierzchni dysza/wtrysk, a skoro silnik był testowany na ziemi i nie rozwalił się podczas testu, to znaczy że było ok.

Jeśli rzeczywiście rozerwał się zbiornik N2O to ciekawe, co jest tego powodem. Usterka mechaniczna, czy skok ciśnienia? Jeśli to drugie, to czym ten skok byłby spowodowany? Na moje oko raczej można wykluczyć cofnięcie płomienia... Zdaje mi się że gdyby tak było, to eksplozja byłaby dużo większa i widać by było więcej ognia.

Jestem naprawdę ciekaw co wykaże sekcja "zwłok" SS2.

Swoją drogą, ma ktoś jakieś informacje na temat tego silnika? Jakieś zdjęcia, filmy z testów, opracowania, itd?
Pracownia rakietowa Tczew - www.rakiety.pomorskie.pl

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #66 dnia: Listopad 01, 2014, 12:06 »
Swoją drogą, ma ktoś jakieś informacje na temat tego silnika? Jakieś zdjęcia, filmy z testów, opracowania, itd?
Zdjęcia/Filmy tak.

Zdjęcie z chyba ostatniego testu:
http://www.parabolicarc.com/2014/10/03/photo-virgin-galactic-spaceshiptwo-engine-test-thursday/

Filmik z testu, gdzieś w maju (warto przeczytać Editor's note):
http://www.parabolicarc.com/2014/05/24/video-rocketmotortwo-test-spaceshiptwo/
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #67 dnia: Listopad 01, 2014, 12:38 »
Przeglądam internet od rana i widze ze konsensus jest taki ze nie było dużej eksplozji. Wskazuje na to stan wraku. Pojazd najprawdopodobniej rozerwały siły aerodynamiczne. Jeden pilot uratował sie dosłownie wypadając z resztek kokpitu, drugi niestety z kokpitem uderzył w ziemie. Kokpit spadł zaraz obok drogi. Sierra Nevada juz zdążyła wydać oświadczenie ze to nie ich silnik był w pojeździe.

Ktoś, gdzies zauważył ze VG nie robiło zadnych testów w tunelu aerodynamicznym, wszystko było symulowane komputerowo.
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2014, 12:44 wysłana przez MarekFloryda »
Zapraszam na mój blog :)

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #68 dnia: Listopad 01, 2014, 12:39 »
A tu taka informacja pojawiła się właśnie na Onecie:

Richard Branson zapowiedział dzisiaj kontynuację projektu
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/szef-virgin-galactic-zapowiada-kontynuacje-projektu-kosmicznego/6t5p2

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #69 dnia: Listopad 01, 2014, 12:39 »
na moje oko zbiornik wygląda na rozerwany

Na pewno na jednym z jego końców brakuje silnika.
Zapraszam na mój blog :)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #70 dnia: Listopad 01, 2014, 12:41 »
A tu taka informacja pojawiła się właśnie na Onecie:

Richard Branson zapowiedział dzisiaj kontynuację projektu
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/szef-virgin-galactic-zapowiada-kontynuacje-projektu-kosmicznego/6t5p2

A co innego moze on powiedzieć? Ze po 10 latach sie poddają? Zreszta tak naprawdę to problem Scaled Composites a nie VG, oficjalnie pojazd był nadal Scaled Composites, planowali wykonać 2-3 loty z silnikiem i przekazać go VG.
Zapraszam na mój blog :)

Offline CzarnyZajaczek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 174
  • Królewska Wieś Sobieska Wola
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #71 dnia: Listopad 01, 2014, 12:46 »
na moje oko zbiornik wygląda na rozerwany

Na pewno na jednym z jego końców brakuje silnika.

fakt, wg napisu "Virgin galactic" którego kawałek widać to ta poszarpana część jest z tyłu, czyli od strony silnika właśnie

tyle że z przodu jest dziura, może tu była instalacja do napełniania?
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2014, 12:49 wysłana przez CzarnyZajaczek »
Tomasz Dąbski "CzarnyZajaczek"

http://czarnyzajaczek.bblog.pl/ In science we trust!

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #72 dnia: Listopad 01, 2014, 12:48 »
na moje oko zbiornik wygląda na rozerwany

Na pewno na jednym z jego końców brakuje silnika.

fakt, wg napisu "Virgin galactic" którego kawałek widać to ta poszarpana część jest z tyłu, czyli od strony silnika właśnie

tyle że z przodu jest dziura, może tu była instalacja do napełniania?

Wydaje mi sie ze to nie jest dziura a raczej zamknięta klapa z olbrzymia ilością śrub.
Zapraszam na mój blog :)

Offline bartolini1234

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 10
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #73 dnia: Listopad 01, 2014, 12:49 »
Zbiornik pewnie jest nawijany, z laminatu węglowego - jeżeli doszłoby do rozerwania, to na całym obwodzie były by widoczne pasma oddzielonego kompozytu.
Obstawiam na wniknięcie płomienia pomiędzy ścianki silnika a ziarno paliwa i przepalenie ścianek silnika, a później wybuch jakiegoś mniejszego zbiornika ciśnieniowego przy silniku. Druga opcja to awaria układu podającego metan przy rozruchu - np. wniknięcie N20.
FAA na razie wydało bardzo lakoniczny komunikat:
http://www.faa.gov/news/press_releases/news_story.cfm?newsId=17655&cid=TW277

EDIT:
Pokrywa z przodu, to pewnie właz rewizyjny do wykonania od wewnątrz oprawy włazu, interface'u silnika, kontroli ect.
 
« Ostatnia zmiana: Listopad 01, 2014, 13:04 wysłana przez bartolini1234 »

Offline mikii77

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 268
  • LOXem, naftą i SOLIDem
Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #74 dnia: Listopad 01, 2014, 13:00 »
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz. W mediach(przynajmniej tych popularniejszych) jak i na forach jest brak wieści na temat czarnych skrzynek. Czyżby ten pojazd ich nie miał? Zdaje mi się, że wszystkie komercyjne samoloty je posiadają.
Go Elon, Go!!!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Katastrofa SpaceShipTwo (31.10.2014)
« Odpowiedź #74 dnia: Listopad 01, 2014, 13:00 »