Tak na marginesie - czy to Space Ship Two czy SpaceShipTwo? ;)
Pierwsze odłączenie i samodzielny lot SpaceShipTwo ma się odbyć tej jesieni:
http://www.space.com/missionlaunches/virgin-galactic-spaceshiptwo-fall-test-flight-100720.html
The first passenger flights will not occur until an exhaustive test flight program is completed, and the spacecraft have won all necessary regulatory approvals, he said.
A filmik świetny, hehe Siebold został oblany kubłem wody w 3:30 po wyjściu ze statku :D
Prognozy mówią o 1000 do nawet 100000 lotów rocznie.
Czy te liczby są poprawne? Przy niższej byłyby to ok. 3 starty dziennie. A przy wyższej już 300! Toż to będzie istne wesołe miasteczko!
Czy te liczby są poprawne? Przy niższej byłyby to ok. 3 starty dziennie. A przy wyższej już 300! Toż to będzie istne wesołe miasteczko!
Hmmm... coś źle przeczytałem?
The most optimistic estimates were offered by Lee Valentine, executive vice president of the Space Studies Institute in Princeton, N.J., and an investor in XCOR Aerospace of Mojave, Calif., and David Masten, chief executive of Masten Space Systems of Mojave, who said the industry would be offering between 1,000 and 100,000 flights annually.
wydaje mi się że trzeba to rozumieć jako ilość lotów jakie będą oferowane przez cały przemysł lotów suborbitalnych w USA, a nie tylko przez Virgin Galactic. Zreszta Masten Space System i XCOR Aerospace to zupełnie inne firmy niż Virgin.
Nawet Bigelow ostatnio zasadniczo zmienił swój "target". Nie są już nim turyści, ale rządy państw, których nie stać na własne rakiety i stacje kosmiczne. Nawet już nie prywatne firmy (a zresztą, po co np. taki Pirelli miałby z czymś eksperymentować na orbicie?). Turyści zeszli na drugi plan. Zatem mniej liczy na indywidualnego turystę - a jako fachowiec ma chyba jakieś pewne podstawy ku temu - na rządy, z którymi prywatny sektor kosmiczny miał przecież konkurować (co prawda, nie na rządy USA czy Rosji, ale zawsze).
Zresztą, ja sam mając wybór (i gotówkę) między lotem turystycznym do stacji Bigelowa czy na ISS, bez wahania wybrałbym to drugie. Na ISS coś się dzieje rzeczywiście ważnego, jest to naprawdę granica, a Bigelow proponuje jakby nie było ciasną kabinkę z małym oknem. Czy ktoś na Forum relacjonowałby mój pobyt na stacji Bigelowa? Na ISS pewno prędzej...
Nawet jeśli podzielimy owe 1 tys. - 100 tys. na trzy firmy, czy nawet 5, to wychodzą astronomiczne liczby. Przypuszczam, że autor artykułu pomylił się albo o co innego mu chodziło. Nawet jeśli szło o liczbę pasażerów, to wyszłoby niesamowicie dużo.
Zgłaszam się na ochotnika! :)
Interesujące porównanie pierwszego i drugiego Białego Rycerza znalazłem na stronach Virgin Galactic.
Chodzi tutaj o White Knight 2. :) To ten sobie nozki polamal.
Tutaj foto, ciekawe jak wpłynie to na wykonanie zaplanowanych na ten rok testów...
Obawiam się sporego opóźnienia;/
UPDATE: WK2 TAKES TO THE AIR JUST OVER THREE WEEKS FOLLOWING GEAR INCIDENT ON FLIGHT 37
On August 19th the crew of WK2 was performing touch and go’s while training for upcoming spaceship missions. Upon the fifth nominal touchdown, the left hand main gear partially retracted. Flight Test Engineer Marc Zeitlin immediately annunciated the anomaly and Pilot Pete Siebold called for an immediate abort while holding centerline. Meanwhile, Co-pilot Clint Nichols secured the engines and systems.
The occurrence highlighted another positive attribute of the unique design. Because of the twin boom configuration, the vehicle came to rest on the tip of the left vertical tail and left nose gear. This unique balancing act minimized the damage and kept it localized to these two areas. The engines which would have made contact with the ground on a conventional aircraft remained untouched while still feet in the air.
Numerous tests and inspections have taken place in the last several weeks. We have made minor modifications to the gear to add a fail-safe redundancy for any eventualities. Today’s flight 38 was an “FCF” (functional check flight) to shake the cobwebs off after three weeks of downtime and prove-out the newly configured gear. Because our ultimate goal is to keep SS2 flight test schedule progressing forward at pace, the mothership may be flying the next couple flights with the gear down and locked until we can fully test the new gear mechanisms.
We’d like to thank the Mojave Airport; both for their quick response to the Flight 37 incident, and also for their gracious support in helping us get our plane “back to the barn”. There is no place we’d rather be conducting flight test.
T1b team
hmm, nie wiem czy nie byłoby dobrze wydzielić posty o tej budowie do osobnego wątku.
Ano właśnie - jaki jest status lotów? Czekamy na pierwszy swobodny lot spejszipatwu!
Wzniesiony był na niecałe 14 km. Wiadomo jakie wysokości ma osiągać w przyszłości?
Because our ultimate goal is to keep SS2 flight test schedule progressing forward at pace, the mothership may be flying the next couple flights with the gear down and locked until we can fully test the new gear mechanisms.
NASA Deputy Administrator Available for Interviews at Spaceport.
NASA Deputy Administrator Lori Garver will attend a dedication celebrating completion of the runway at Spaceport America in New Mexico at 11 a.m. MST on Friday, Oct. 22. She will be available before and after the event for media interviews.
Garver will speak at the runway dedication event and also will be a keynote speaker on Thursday at the International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight in Las Cruces, N.M.
To arrange an interview, contact Grey Hautaluoma at 202-358-0668 or grey.hautaluoma-1@nasa.gov by 5 p.m. EST Thurs., Oct. 21.
Pisałem o zapowiadanym filmie, który będzie emitowany na National Geographic Channel w poniedziałek 18 października. Na YouTube pojawił się już fragment tego filmu - niecałe 8 minut:
Wygląda na to że jutro odbędzie się uroczyste otwarcie pasa startowego w Spaceport America:
Wygląda na to że jutro odbędzie się uroczyste otwarcie pasa startowego w Spaceport America:
Będzie online jakiś webcast? :) Skoro nawet Garver ma się pojawić, to niezła impreza się szykuje :P
Był i przelot WK2 z podczepionym SST. :)
Branson na ceremonii ogłosił, że Virgin Galactic wystąpi z własną propozycją załogowych lotów w CCDev 2! W ciągu 2-3 miesięcy ma pojawić się więcej informacji na ten temat
A przy okazji: w Szwecji buduje się Spaceport Sweden w Kirunie, na samej północy kraju. Będzie z niego korzystał głównie Virgin Galactic. SpaceShipTwo ma startować stamtąd 3-4 razy w tygodniu w okresach styczeń-marzec i czerwiec-wrzesień. Na razie korzystają z kosmodromu szwedzkie instytucje zajmujące się rakietami sondażowymi. Oto filmik o Spaceport Sweden
I jak zwykle na stronach VG, niezwykle efektowne zdjęcie (i jak zwykle zastanawiam się, na ile wygenerowane w komputerze):
Podobno dzisiaj odbył się drugi, zakończony sukcesem, lot swobodny SS2Wysokość?
Podobno dzisiaj odbył się drugi, zakończony sukcesem, lot swobodny SS2Wysokość?
Informacja bardziej dla ilustrowanego pisemka niż dla naszego Forum, ale na temat. Otóż pasażerami pierwszego komercyjnego lotu SS2 mają być m.in. William Shatner, Tom Hanks, Sigourney Weaver i Paris Hilton. Fakt, że przynajmniej pierwszych troje kojarzonych jest z filmami "kosmicznymi" (kolejno "Star Trek", "Apollo 13" i "Obcy"), wskazuje wyraźnie, że nie tyle oni kilka lat temu pobiegli ustawić się do kolejki po bilety, ale jest to kolejny zabieg marketingowy Bransona. Możemy być pewni, że o locie tym będzie baaardzo głośno! (Zob. źródło (http://skinnymoose.com/adventurist/2008/10/28/paris-hilton-signs-up-for-virgin-galactics-first-sub-orbital-space-flight/)).Kate Perry i Snoop Dogg się nie zmieścili? No trudno.
Informacja bardziej dla ilustrowanego pisemka niż dla naszego Forum, ale na temat. Otóż pasażerami pierwszego komercyjnego lotu SS2 mają być m.in. William Shatner, Tom Hanks, Sigourney Weaver i Paris Hilton.Byłbym ostrożny z braniem tej listy osób na serio. Moim zdaniem to w dużej części tylko zabieg marketingowy mający na celu zwiększenie popularności Virgin Galactic. Pewnie ktoś specjalnie puścił plotkę :P Wiadomo, jak mowa o znanych VIP'ach to rośnie zainteresowanie mediów. Informacje co do chęci lotów części z tych osób są rozbieżne np:
Byłbym ostrożny z braniem tej listy osób na serio. Moim zdaniem to w dużej części tylko zabieg marketingowy mający na celu zwiększenie popularności Virgin Galactic. Pewnie ktoś specjalnie puścił plotkę :P Wiadomo, jak mowa o znanych VIP'ach to rośnie zainteresowanie mediów.
Mi się jednak wydaje, że w pierwszy lot, który nie do końca będzie komercyjnym, polecą same gwiazdy.
Stawiałbym na Buzz'a Aldrina, który się wciąż pojawia na wydarzeniach związanych z VG oraz... na samego Bransona. Jestem przekonany, że dobrym zabiegiem marketingowym oraz nagłaśniającym lot będzie udział samego Bransona. O ile on nie poleci wcześniej. :)
Sądzę, że Rutan może także polecieć w pierwszym locie ("konstruktor statku kosmicznego leci swym statkiem w kosmos!").
Pozostaje więc miejsce na jednego/ą celebrytę. Możliwe, że byłby nim guwernator stanu, w którym budowany jest SpacePort America.
Drugi lot bym raczej widział wypchany znanymi (i płacącymi) osobami. Tam bym wcisnął tę panią, od której imienia nazwano stolicę Francji. :P
Combined Flight Test Legend: CC = Captive Carry
L = Launch
G = Glide
P = Powered
Flight: WK2 Flight 44 / GF02
Date: 28 Oct 10 Flight Time: 10 min, 51 sec
WK2 Pilot: Siebold WK2 CoPilot: Nichols WK2 FTE: Tighe
SS2 Pilot: Stucky SS2 CoPilot: Alsbury
GS Crew: Binnie, Kalogiannis, Persall, Knupp, Inks, Bassett, Cassebeer, Story
Objectives:
Clean release
Evaluate stability and control
Expand flutter envelope
Roll evaluation
Land
Results:
All objectives achieved. Flew to more aggressive stall indication. Evaluated handling and stability through several maneuvers. Expanded envelope to 230 KTAS and 3g's. Roll evaluation. Full stop landing.
Burt Rutan, founder of aerospace research firm Scaled Composites in 1982, has announced his plans to retire in
April 2011. He currently serves as Scaled’s Chief Technical Officer and following his retirement, Burt will assume
the title of founder and chairman emeritus.
Burt has worked in California's Antelope Valley for more than 45 years, initially as Flight Test Project Engineer for
the Air Force and in 1974 he founded the Rutan Aircraft Factory to develop experimental aircraft for homebuilders.
“Burt is known worldwide as a legendary genius in aircraft design in the aviation world. I am very fortunate and
proud to have worked by his side for the past 28 years,” says President Douglas B. Shane. “We wish Burt and his
wife, Tonya, the very best the future holds for them.”
Flight: WK2 Flight 45 / GF03
Date: 17 Nov 10 Flight Time: 2 hr / 11 min, 39 sec
WK2 Pilot: Stucky WK2 CoPilot: Alsbury WK2 FTE: Morgan
SS2 Pilot: Siebold SS2 CoPilot: Nichols
GS Crew: Binnie, Persall, Knupp, Inks, Bassett, Y. Fuchs, Maisler, Verderame, Zeitlin
Objectives:
Clean release
Evaluate stability and control
Stall expansion
Expand flutter envelope
Aft CG expansion with water ballast tank
Pilot proficiency
Results:
All objectives achieved. Flew to a more aggressive stall indication. Expanded envelope to 246 KEAS and 3.5 g's.
Czy zgadujemy ile jeszcze potrzeba do pierwszego testu z napędem rakietowym? :)
Branson na ceremonii ogłosił, że Virgin Galactic wystąpi z własną propozycją załogowych lotów w CCDev 2! W ciągu 2-3 miesięcy ma pojawić się więcej informacji na ten temat
Okazało się, że Virgin Galactic złożył swoją propozycję w CCDev 2 z Orbitalem! i chyba rezerwowo z Sierra Nevada od Dream Chaser'a. Wyglada na to, że celują w jakiś system "kosmicznych samolotów". Ciekawe co z tego wyjdzie;)
Flight: 47 / GF04
Date: 13 Jan 11 Flight Time: 11 min, 34 sec
SS2 Pilot: Stucky SS2 CoPilot: Nichols
GS Crew: Binnie, Kalogiannis, Verderame, Maisler, Persall, Bassett, Zeitlin, Reid, Tighe, Inks
Objectives:
Clean release
Evaluate stability and control
Stall expansion
Continued flutter envelope expansion
Aft CG expansion with water ballast tank
Window heater evaluation
Pilot proficiency
Results:
All objectives achieved. Stall at aft CG. Evaluated flutter modifications to 250 KEAS. Envelope expanded to 3.8 g's. As part of the test objectives, the SS2 pilots vented water ballast just before coming in to land, which produced a visible contrail.
Robi się coraz ciekawiej. Czas na pierwsze loty rakietowe! :)
Swietny artykuł:
http://www.bbc.co.uk/news/business-12909071
Flight: 56 / GF05
Date: 22 Apr 11 Flight Time: 14 min, 31 sec
SS2 Pilot: Siebold SS2 CoPilot: Shane
GS Crew: Binnie, Kelley, Bassett, Tighe, Reid, Keller, Verderame, Maisler, Zeitlin
Objectives:
Clean release
Evaluate stability and control
Continued flutter envelope expansion
Pilot proficiency
Results:
Clean release at desired altitude. Glide test objectives complete without issues.
Wczoraj porządnie polatali.
Wczoraj porządnie polatali.
Wczoraj? Można źródło?
Space.comWczoraj porządnie polatali.Wczoraj? Można źródło?
M.in. tu coś piszą : http://news.discovery.com/space/spacex-elon-musk-mars-astronauts-20-years-110423.htmlSpace.comWczoraj porządnie polatali.Wczoraj? Można źródło?
Przeszukałem Space.com i znalazłem tylko informację o przedwczorajszym locie, o którym szczegółową informację można znaleźć kilka postów wyżej. Chyba że źle szukałem.
Marku, mam koleżeńską prośbę: jeśli podajesz tego rodzaju hasłowe informacje, to staraj się też podawać źródła, i to precyzyjnie. Rozumiem, że to dla Ciebie może być kłopotliwe, ale może zaoszczędzić sporo czasu tym, którzy się tym zainteresują. Podobnie zresztą w innych wątkach.
Virgin Galactic sprzedaje bilety na lot wokół księżyca. Jeden już sprzedali. $100M za miejsce.
http://www.newspacejournal.com/
On Sunday afternoon Eric Anderson of Space Adventures, and George Whitesides of Virgin Galactic appeared on a panel in Munich. The panel’s moderator, Spencer Reiss of Wired, introduced Anderson as the person would sell you a ticket for a trip around the Moon, “and there’s only one ticket left, and it’s $150 million.” When Space Adventures announced its circumlunar flight plans in 2005, they said they would sell two seats for $100 million each.
Anderson indicated a short time later that the price apparently had gone up, but, “we have sold one of those.” Reiss asked Anderson who the purchaser was, but Anderson didn’t give a name: “When we tell you, you’ll know who it is. You’ll recognize the name.” Anderson said “we’ve got people we’re finalizing with right now” for the second seat on the flight, which he said would take place around 2015.
Flight: 57 / GF06
Date: 27 Apr 11 Flight Time: 16 min, 7 sec
SS2 Pilot: Stucky SS2 CoPilot: Alsbury
GS Crew: Binnie, Kelley, Bassett, Tighe, Reid, Glaser, Inks, Verderame, Maisler, Knupp
Objectives:
Evaluate stability and control
Continued flutter envelope expansion
Pilot proficiency
Results:
Clean release at desired altitude. Glide test objectives complete without issues.
Z ciekawości wszedłem w galerię na ich stronie, i rzeczywiście, jedno zdjęcie mnie zaciekawiło (załącznik). To spełnia jakąś rolę w systemach wypuszczania czy to tylko szlacheckie poczucie humoru?
Może to podobizna Bransona :P
Dla mnie jest sporo ciekawsze jak ten łącznik/zwalniacz działa, bo separacja w powietrzu może być niebezpieczna, więc jego konstrukcja ma istotne znaczenie. Ale nie udało mi się trafić na taką informację.Może to podobizna Bransona :P
Przejrzałem ich zdjęcia na Flickrze i doszedłem do takiego samego wniosku - "Have a nice day (http://www.flickr.com/photos/virgingalactic/5075050100/in/photostream)".
Może to podobizna Bransona :P
Przejrzałem ich zdjęcia na Flickrze i doszedłem do takiego samego wniosku - "Have a nice day (http://www.flickr.com/photos/virgingalactic/5075050100/in/photostream)".
4 lot ślizgowy SST w ciągu niespełna dwóch tygodni: http://www.parabolicarc.com/2011/05/13/spaceshiptwo-glides-3/
Nic nie było,dlatego napisałem.4 lot ślizgowy SST w ciągu niespełna dwóch tygodni: http://www.parabolicarc.com/2011/05/13/spaceshiptwo-glides-3/
10 maja, pisalismy o tym 3 dni temu :) Albo i nie? Hmm, myslalem ze cos o tym napisalem, ale pewnie mi sie zapomnialo
Nic nie było,dlatego napisałem.4 lot ślizgowy SST w ciągu niespełna dwóch tygodni: http://www.parabolicarc.com/2011/05/13/spaceshiptwo-glides-3/
10 maja, pisalismy o tym 3 dni temu :) Albo i nie? Hmm, myslalem ze cos o tym napisalem, ale pewnie mi sie zapomnialo
Nic nie było,dlatego napisałem.4 lot ślizgowy SST w ciągu niespełna dwóch tygodni: http://www.parabolicarc.com/2011/05/13/spaceshiptwo-glides-3/
10 maja, pisalismy o tym 3 dni temu :) Albo i nie? Hmm, myslalem ze cos o tym napisalem, ale pewnie mi sie zapomnialo
ten dziwny silnik na gumę do żucia wygrał nagrodę x prize.
ten dziwny silnik na gumę do żucia wygrał nagrodę x prize.
Obama wygrał pokojowego Nobla :)
ten dziwny silnik na gumę do żucia wygrał nagrodę x prize.
Obama wygrał pokojowego Nobla :)
A coś co wiąże te dwie rzeczy to raczej nie kolor? :D
Pojawiło się nagranie z pierwszego lotu ślizgowego z wykorzystaniem ruchomego płata SST: http://www.parabolicarc.com/2011/05/18/video-spaceshiptwo-feather-flight-test/
Czy gdzieś indziej pojawił się podobny tekst?
Czy gdzieś indziej pojawił się podobny tekst?
Według moich informacji byc może już w następnym locie w SS2 zamontowany będzie silnik, ale nie zostanie jeszcze użyty, pzrewiduje się kilka lotów testowych bez uruchomiania.Może wreszcie to nastąpi,na razie 11 lotów ślizgowych za SST,SpaceShipOne przy 8 poleciał pierwszy raz z napędem.
Dziś również 7 rocznica pierwszego lotu SpaceShipOne powyżej 100km
Na marginesie: czasy ostatnich lotów SS2 stają się coraz krótsze. Co jest przyczyną? Załoga sobie coraz lepiej radzi z lądowaniem?Moim zdaniem latają coraz szybciej i sprawdzają jak to znosi pojazd. W końcu w podpisie mowa jest o flatterze czyli drganiach pojawiających się przy dużych prędkościach.
Jesienią ubieglego roku Branson obiecywał, że na przełomie 2011/2012 odbędzie się pierwszy lot w kosmos (czyli na 100 km). Teraz zaś mówi, że w ciągu roku, czyli w połowie 2012. Jak to bywa, raczej się jeszcze obsunie.
Jesienią ubieglego roku Branson obiecywał, że na przełomie 2011/2012 odbędzie się pierwszy lot w kosmos (czyli na 100 km). Teraz zaś mówi, że w ciągu roku, czyli w połowie 2012. Jak to bywa, raczej się jeszcze obsunie.
Tak jest! Już jest to rok 2013. Czyli - jak zwykle - za dwa lata :)
Jesienią ubieglego roku Branson obiecywał, że na przełomie 2011/2012 odbędzie się pierwszy lot w kosmos (czyli na 100 km). Teraz zaś mówi, że w ciągu roku, czyli w połowie 2012. Jak to bywa, raczej się jeszcze obsunie.
Tak jest! Już jest to rok 2013. Czyli - jak zwykle - za dwa lata :)
W tym czasie LYNX/XCOR też już będą latać (tak obiecują) i to za pół ceny Virgin Galactic...
Ale oni chyba mieli w pierwszej fazie latać na 60-70 km?
Virgin Galactic zebrał już przedpłaty od ponad 450 osób (co zapewni 75 lotów). Nie wiem, czy są oni zadowoleni z ciągłego odkładania rozpoczęcia startów, ale raczej nie mają wyjścia, skoro już połowę kwoty wpłacili. Ale co ciekawe - jednym z klientów ma być Elon Musk!
Źródło: http://www.telegraph.co.uk/science/space/8670632/Virgin-space-tour-The-tourists-going-into-space.html.
Flight: 69
Date: 11 Aug 11 Flight Time: 2.1 hr
WK2 Pilot: Stucky WK2 CoPilot: Nichols WK2 FTE: Reid
GS Crew: Tighe, Glaser, Persall, Siebold, and Inks
Objectives:
Engine fuel inlet cooler performance testing
Flutter susceptibility data collection
Anti-Skid operational check and data collection
Results:
All objectives achieved.
As of July 2011, after 15 successful glide flights of SS2, flight testing will halt for a couple of months while planned revisions to the spaceplane are made
Tak a propos - czemu nie ma lotów od połowy lipca? Dopiero teraz na wiki przeczytałem, że modyfikują pojazd!Tymbardziej że WhiteKnightTwo dość intensywnie eksploatują,w sierpniu 4 loty,ostatni dwa dni temu
Niedawno swą fabrykę habitatów skończył budować Bigelow, choć oficjalnego otwarcia chyba nie było?
Flight: 73 / GF16
Date: 29 Sep 11 Flight Time: 7 min, 15 sec
SS2 Pilot: Stucky SS2 CoPilot: Nichols SS2 FTE: Persall
GS Crew: Alsbury, Verderame, Kalogiannis, Vannoy, Glasser, Reid, Inks, Tighe, Bassett
Objectives:
Post maintenance functional check flight
Clean release
Evaluate stability and control
Flutter expansion
Previous flutter point validation
Increased weight landing (using water ballast)
Pilot proficiency
Results:
Test card called for releasing the Spaceship from WhiteKnightTwo and immediately entering a rapid descent. Upon release, the Spaceship experienced a downward pitch rate that caused a stall of the tails. The crew followed procedure, selecting the feather mode to revert to a benign condition. The crew then defeathered and had a nominal return to base. Great flying by the team and good demo of feather system.
Wygląda na to, że sir Branson trochę przegiął. Chwali się, że zebrał przedpłaty już od 500 osób i zarobił w ten sposób kilkadziesiąt milionów, ale... klienci zaczynają się niecierpliwić. Według pierwotnych obietnic pierwszy lot miał odbyć się w 2007 roku! A dziś niektórzy przyszli "astronauci" zaczynają się już niecierpliwić i domagają się zwrotu pieniędzy.I prawidłowo.Niech ludzie zabierają kase skoro VG nie potrafi się wywiązać ze zobowiązań.Przecież część z tych osób pewnie nawet nie dożyje chwili,gdy SST będzie zabierał turystów na suborbite.O ile w ogóle będzie bo mam coraz większe wątpliwości.
Źródło: http://news.yahoo.com/dream-over-virgin-galactic-space-tourist-073153281.html.
Po kilku miesiącach przerwy mieliśmy kolejny, 16 lot szybowcowy SS2:Test, który cytuje w swoim poście JSz jest opisywany w tym artykule:
...Ostrem provided his description of the test flight. “You come off the WhiteKnight and [are] quickly going into a pitch-down attitude by design,” he said. “We pitched down a little too steeply on that flight and experienced a tail stall.”
There are several options to recover from such a stall, he said, one of them being using the vehicle’s unique feathering mechanism, designed to provide stability during reentry. “Our pilot chose to feather it. It’s an incredible testament to the feather design: instantly the vehicle stabilized at about 20, 30,000 feet,” Ostrem said. “We just then de-feathered and glided back down safely. It was a unique opportunity for us to prove out the feather design at a point where we weren’t necessarily intending to do it.”
Czyli co,kolejne opóźnienia?Oby nie skończyli jak Rocketplane Kistler: http://www.hgpauction.com/?auctionid=82Po kilku miesiącach przerwy mieliśmy kolejny, 16 lot szybowcowy SS2:Test, który cytuje w swoim poście JSz jest opisywany w tym artykule:
http://www.space.com/13297-virgin-galactic-spaceshiptwo-test-flight-glitch.html
oraz tutaj
http://www.thespacereview.com/article/1957/1
Jak można przeczytać pojawiły się problemy wkrótce po odłączeniu. Wtedy to SS2 gwałtownie zmniejszył pochylenie co spowodowało utratę siły nośnej na statecznikach poziomych (tail stall) i w konsekwencji gwałtowne opadanie. Zgodnie z jedną z procedur na wypadek takiego zdarzenia zmieniono konfigurację pojazdu na "feathered configuration" a następnie z powrotem na normalną. Tutaj opis:Cytuj...Ostrem provided his description of the test flight. “You come off the WhiteKnight and [are] quickly going into a pitch-down attitude by design,” he said. “We pitched down a little too steeply on that flight and experienced a tail stall.”
There are several options to recover from such a stall, he said, one of them being using the vehicle’s unique feathering mechanism, designed to provide stability during reentry. “Our pilot chose to feather it. It’s an incredible testament to the feather design: instantly the vehicle stabilized at about 20, 30,000 feet,” Ostrem said. “We just then de-feathered and glided back down safely. It was a unique opportunity for us to prove out the feather design at a point where we weren’t necessarily intending to do it.”
Czyli co,kolejne opóźnienia?Oby nie skończyli jak Rocketplane Kistler: http://www.hgpauction.com/?auctionid=82
Spaceport America od biedy można przerobić na aquapark.
Czyli co,kolejne opóźnienia?Oby nie skończyli jak Rocketplane Kistler: http://www.hgpauction.com/?auctionid=82
Spaceport America od biedy można przerobić na aquapark.
Akurat o lotach komercyjnych od 2013 mowi się już dłuższy czas("zaledwie" 6 lat po początkowym terminie).Wkurzyły mnie natomiast zapowiedzi że loty z napędem odbędą się dopiero w drugiej polowie 2012r a dopiero co mowa była o poczatku przyszlego roku(w wakacje pisali o końcówce tego).Ta firma jest troche niepoważna przynajmiej jeśli chodzi o wyznaczanie terminów.Dlatego nie sądze by pierwsi turyści polecieli przed połową dekady.Czyli co,kolejne opóźnienia?Oby nie skończyli jak Rocketplane Kistler: http://www.hgpauction.com/?auctionid=82
Spaceport America od biedy można przerobić na aquapark.
Niestety, wygląda na to, że tak! Wczorajszy The Wall Street Journal: "Sir Richard Branson's space-tourism company won't start passenger flights for at least two more years and operations will ramp up significantly more slowly than previously anticipated, according to its chief pilot. In an interview, David Mackay said Virgin Galactic, the venture controlled by the British billionaire, likely won't begin commercial flights until 2013.".
Źródło: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204777904576653690338241146.html?mod=googlenews_wsj.
Źródło: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204777904576653690338241146.html?mod=googlenews_wsj.Akurat o lotach komercyjnych od 2013 mowi się już dłuższy czas("zaledwie" 6 lat po początkowym terminie).Wkurzyły mnie natomiast zapowiedzi że loty z napędem odbędą się dopiero w drugiej polowie 2012r a dopiero co mowa była o poczatku przyszlego roku(w wakacje pisali o końcówce tego).Ta firma jest troche niepoważna przynajmiej jeśli chodzi o wyznaczanie terminów.Dlatego nie sądze by pierwsi turyści polecieli przed połową dekady.
Ukazał się artykuł, a właściwie reportaż w "Popular Mechanics", który jest szeroko cytowany przez różne serwisy - pewno i dlatego, że ostatnio wieści rzadziej dopływają z VG. Otóż reporter pisze, że właśnie montowane są w SS2 zbiorniki na paliwo oraz silnik rakietowy. Źródło: http://www.popularmechanics.com/science/space/news/pm-visits-mojaves-burgeoning-private-spaceport.
To jest akurat bardzo ciekawa wiadomość! 45 sekund to tyle, ile potrzeba do lotu suborbitalnego?Być może,choć poprzedni z listopada trwał 58 sekund.Czy te silniczki będą też stosowane w Dream Chaserze?
ucichło wszystko bardzo w virgin jakby przestali się spieszyć pamiętając pierwsze terminy to już dawno powinni latać :'(
i jak wiadomo cos o terminach??kiedy poleca pierwsi turysci??
Jak na razie Virgin Galactic to chyba największy wałek finansowy w tej branży.Ściągnąć depozyty od 500 klientów na 10 mln dol i być daleko w polu z konstrukcją SS2-tym powinny się zainteresować odpowiednie sluzby.Na razie mają 5 lat obsuwy,zanim zaczną latać i uzyskają odpowiednie certyfikaty i zezwolenia do wożenia turystów to miną pewnie jeszcze ze dwa o ile Branson nie zwinie wcześniej interesu.Zupełnie jak z budową autostrad w Polsce,niby budują ale ciągle odkłada się date oddania do użytku.i jak wiadomo cos o terminach??kiedy poleca pierwsi turysci??
Wciąż trwają testy. Teraz ostatnio nie słyszałem o żadnych nowszych terminach na pierwsze loty. Ktoś wie coś więcej?
Przedwczoraj mieliśmy 10 hot-fire test. Zakończony pomyślnie!
"Fire: 10
Date: 17 April 12
Objectives:
Tenth full scale flight design RM2 hot-fire.
Continued evaluation of all systems and components:
- Pressurization
- Valve/Injector
- Fuel formulation and geometry
- Nozzle
- Structure
- Performance
Results:
All objectives completed. Performed targeted 40 second hot fire as planned. Duration of burn chosen to allow examination of internal geometry"
Jak na razie Virgin Galactic to chyba największy wałek finansowy w tej branży.Ściągnąć depozyty od 500 klientów na 10 mln dol i być daleko w polu z konstrukcją SS2-tym powinny się zainteresować odpowiednie sluzby.Na razie mają 5 lat obsuwy,zanim zaczną latać i uzyskają odpowiednie certyfikaty i zezwolenia do wożenia turystów to miną pewnie jeszcze ze dwa o ile Branson nie zwinie wcześniej interesu.Zupełnie jak z budową autostrad w Polsce,niby budują ale ciągle odkłada się date oddania do użytku.
"In a brief conversation Saturday in Washington, where he was on a panel at the USA Science and Engineering Festival, Whitesides told me that the motor that will be ready for SpaceShipTwo soon will be a “starter” motor for short-duration powered tests, not the full motor".Może celowo chcą w pierwszych lotach umieścić "niepełną" wersję silnika. W końcu pierwsze loty testowe będą stopniowo zwiększać prędkość/wysokość lotu tak jak to było w przypadku SS1.
Mam nadzieję że teraz nie będą mieli już opóźnień, w końcu zostały im tylko testy. To będzie pierwsza firma umożliwiająca loty suborbitalne, czy się mylę?
WK2 jako platforma startowa to przede wszystkim możliwość operowania z lotnisk i brak ogromnej infrastruktury naziemnej,Nie tak szybko. Małe rakiety wcale nie wymagają ogromnej infrastruktury naziemnej (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Taurus-3110_OCO.jpg), to raz. Dwa, operowanie z samolotu nie uwalnia automatycznie nikogo od problemiku zwanego "range" (ostatnio mieliśmy nawet tego przykład, Stargazer nie leciał an atol Kwajalein bo tam ładnie). To problem w pewnym sensie bardziej biurokratyczny niż techniczny, dzisiaj przy GPSach, konstelacjach typu Iridium i zaawansowanej elektronice dałoby się zbudować całkowicie autonomiczną rakietę niepotrzebującą radarów, bezpośredniej komunikacji z ziemią i innych sprzętów tego typu, tylko jaka agencja pozwoli na rozwalanie się tym po pustyniach, morzach i oceanach jakiejś prywatnej firmie (no i jeszcze potencjalne problemy wynikające z braku bezpośredniej telemetrii i namierzania w kontekście znalezienia przyczyny ew. niepowodzenia). W dodatku np. taka NASA lubi mieć swoje zachcianki, i po iluśset stronach makulatury rzeczy robią się bardziej skomplikowane i droższe niż teoretycznie mogłyby być. Ciekawe jak zostanie to (miejmy nadzieję) rozwiązane, i czy (a jeśli tak, to o ile) różnić się będzie minimalna cena dla podmiotów komercyjnych i dla takiej NASA, przy spełnieniu jej wymagań.
Albo zatraciłem umiejętność prostych obliczeń, albo coś tu nie gra. Jak ustaliliśmy dawno temu, czyli w 2010 roku w wątku: http://www.astronautyka.org/index.php/topic,263.0.html, cena 10-12 tys. USD za kg na LEO jest już wysoką ceną, na ogół wystarczy kilka tys. USD. Natomiast propozycja VG to 44 tys. USD! Nawet zakładając kilka-kilkanaście procent inflacji w ciągu tych dwóch lat, to baaardzo drogo.Kruczkiem większym niż zazwyczaj jest tu stwierdzenie "do 10 M$". Zazwyczaj jeśli ktoś publikuje takie dane podaje konkretną liczbę jak np. SpaceX, również powszechnie wiadomo o unikalności każdego startu (to trochę jak różne wersje wyposażenia samochodów), dodatkowych usługach, wymaganiach etc. Bodaj gdyby NASA miałaby posłać coś Falconem 9 koszta wynosiłyby coś około 102 M$ (przy cenie internetowej pięćdziesięciu kilku milionów za lot). Tutaj mamy "do" - co to za zwierz?
I także nie biorąc pod uwagę, że faktycznie będzie to nie 225, ale raczej 100 kg, jak wyliczył JMVH.To jest gdzieś na ich stronie. I istotnie, ładunek obcinany jest ponad dwukrotnie przy bardziej wymagającej orbicie, co sugeruje mniej wydajną technologię.
- dwa stopnie, pierwszy patrząc na renderki pewnie hybrydowy (ew. ciekłopędny), drugi patrząc na rendreki pewnie ciekłopędny pressure-fed;http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-18801180 (http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-18801180): "The concept calls for a two-stage rocket that would be powered by engines burning liquid oxygen and kerosene."
Albo zatraciłem umiejętność prostych obliczeń, albo coś tu nie gra. Jak ustaliliśmy dawno temu, czyli w 2010 roku w wątku: http://www.astronautyka.org/index.php/topic,263.0.html, cena 10-12 tys. USD za kg na LEO jest już wysoką ceną, na ogół wystarczy kilka tys. USD. Natomiast propozycja VG to 44 tys. USD! Nawet zakładając kilka-kilkanaście procent inflacji w ciągu tych dwóch lat, to baaardzo drogo.
Albo zatraciłem umiejętność prostych obliczeń, albo coś tu nie gra. Jak ustaliliśmy dawno temu, czyli w 2010 roku w wątku: http://www.astronautyka.org/index.php/topic,263.0.html, cena 10-12 tys. USD za kg na LEO jest już wysoką ceną, na ogół wystarczy kilka tys. USD. Natomiast propozycja VG to 44 tys. USD! Nawet zakładając kilka-kilkanaście procent inflacji w ciągu tych dwóch lat, to baaardzo drogo.
Porównujesz ciężarówki z taksówką. Małe rakiety w przeliczeniu na kg ładunku są drogie.
Na marginesie: co się stało z F1e? Był chyba jeszcze kilka miesięcy temu w manifeście startowym SpaceX z konkretnymi ładunkami, teraz zniknął nawet z oferty firmy. Czyżby zainteresowani się wycofali, czy sam SpaceX?
Na marginesie: co się stało z F1e? Był chyba jeszcze kilka miesięcy temu w manifeście startowym SpaceX z konkretnymi ładunkami, teraz zniknął nawet z oferty firmy. Czyżby zainteresowani się wycofali, czy sam SpaceX?
Ale jak się na tym rynku mieści nowa oferta VG i przynajmniej deklarowane zainteresowanie nią? Czyżby jednak rynek potrzebował takich małych rakiet? Co prawda F1e jest 4-5 x większa, ale cenowo podobna.
Porównujesz ciężarówki z taksówką. Małe rakiety w przeliczeniu na kg ładunku są drogie.
Ale nie aż tak. Nie tylko Falcon 1e, o którym pisał JMVH, jest znacznie tańszy, ale także F1: 9 mln USA za 450 kg. Z tego co znalazłem na stronach FAA, Taurus XL to 1,59 t za 35 mln - to o połowę taniej.
Z tego wynika, że nic tylko pilnować by się do jakiegoś większego startu podczepić - byle tylko orbita pasowała. O ile rzeczywiście z narzuconą orbitą można w większości wypadków działać, to chyba źle wróży dla rynku tych najmniejszych rakiet? Na dużych taniej, bo tak wynika z kalkulacji, poza tym można liczyć na upust operatora rakiety, który i tak musi ją wystrzelić.
Ostatnio była mowa o lotach komercyjnych WK2/SS2 już nie za dwa lata, jak od lat konsekwentnie zapewnia VG, ale za 18 miesięcy - to postęp.
Chyba że taksówka by kosztowała ok. 10 mln USD ;D
Nie bardzo rozumiem do czego teraz zmierzasz.
Jak będzie - zobaczymy za kilka(naście) lat.
Do tego, że "poważny" projekt małego satelity kosztuje tyle, że kilka-kilkanaście milionów oszczędzone nie jest dużą oszczędnością.Jak samo VG zakomunikowało ich głównym ładunkiem nie mają być "poważne" satelity i na nich raczej też nie opierają swojego modelu biznesowego.
Małe rakiety istnieją dzisiaj, w przeliczeniu na kilogram są droższe od swoich większych kuzynków - i mają się dobrze.Wspomniany Pegasus stoi przed ryzykiem wycofania - po prostu nie ma "poważnych" ładunków tej klasie masowej gotowych zapłacić takie kwoty, Minotaur 1 jest niedostępny komercyjnie ze względu na swoje pochodzenie (które też fałszowałby "cenę" lotu w porównaniu do systemu zbudowanego od podstaw), Falcony 1/1e są nieaktywne, Athena podobno powoli wygrzebuje się z grobu. Jakoś ciężko mi się zgodzić z twierdzeniem, że ten segment ma się "dobrze" (a rakiety rosyjskie, indyjskie czy chińskie to zupełnie inna para kaloszy).
Do tego, że "poważny" projekt małego satelity kosztuje tyle, że kilka-kilkanaście milionów oszczędzone nie jest dużą oszczędnością.Jak samo VG zakomunikowało ich głównym ładunkiem nie mają być "poważne" satelity i na nich raczej też nie opierają swojego modelu biznesowego.
Małe rakiety istnieją dzisiaj, w przeliczeniu na kilogram są droższe od swoich większych kuzynków - i mają się dobrze.Wspomniany Pegasus stoi przed ryzykiem wycofania - po prostu nie ma "poważnych" ładunków tej klasie masowej gotowych zapłacić takie kwoty, Minotaur 1 jest niedostępny komercyjnie ze względu na swoje pochodzenie (które też fałszowałby "cenę" lotu w porównaniu do systemu zbudowanego od podstaw), Falcony 1/1e są nieaktywne, Athena podobno powoli wygrzebuje się z grobu. Jakoś ciężko mi się zgodzić z twierdzeniem, że ten segment ma się "dobrze" (a rakiety rosyjskie, indyjskie czy chińskie to zupełnie inna para kaloszy).
Na satelitach "niepoważnych", gdzie koszty startu odgrywają znaczącą rolę (taki Arkyd-100 ma nawet "niepoważne" cele konstrukcyjne - "Should be operable by an astrophysicist, Linux kernel hacker, or grade school teacher"). Po prostu, jeśli "poważnych" ładunków nie wystarcza dla Pegasusa to ciężko budować podobny biznes w oparciu o nie.Do tego, że "poważny" projekt małego satelity kosztuje tyle, że kilka-kilkanaście milionów oszczędzone nie jest dużą oszczędnością.Jak samo VG zakomunikowało ich głównym ładunkiem nie mają być "poważne" satelity i na nich raczej też nie opierają swojego modelu biznesowego.
Więc na czym go oprą? Na satelitach studenckich?
To jest inna para kaloszy. Nie pod względem bycia lub nie rakietą nośną i wynoszenia ładunków (co mogłeś zauważyć), pod względem pozycji ekonomiczno-politycznej z jakiej te systemy operują już tak. Wymieniłem rakiety z USA bo VG będzie działać w amerykańskiej rzeczywistości rynkowo-polityczno-proceduralnej, nie rosyjskiej, indyjskiej czy chińskiej, jak i nie będzie operować przekonwertowanymi pociskami, za które kiedyś już zapłacił rząd, a wynoszenie satelitów to ich utylizacja. Jak sam napisałeś stare ICBM stanowią realną konkurencję, powodującą odpływ ładunków na wschód, szczególnie tych mniej "poważnych". I znów, jeśli na rynku wewnętrznym nie ma wystarczająco dużo "poważnych" ładunków, to trzeba bić się o te "niepoważne" - a Rosjanie posyłali już komercyjnie rakiety poniżej 1 M$.Małe rakiety istnieją dzisiaj, w przeliczeniu na kilogram są droższe od swoich większych kuzynków - i mają się dobrze.Wspomniany Pegasus stoi przed ryzykiem wycofania - po prostu nie ma "poważnych" ładunków tej klasie masowej gotowych zapłacić takie kwoty, Minotaur 1 jest niedostępny komercyjnie ze względu na swoje pochodzenie (które też fałszowałby "cenę" lotu w porównaniu do systemu zbudowanego od podstaw), Falcony 1/1e są nieaktywne, Athena podobno powoli wygrzebuje się z grobu. Jakoś ciężko mi się zgodzić z twierdzeniem, że ten segment ma się "dobrze" (a rakiety rosyjskie, indyjskie czy chińskie to zupełnie inna para kaloszy).
Na rynku dostępnych jest kilka typów rakiet, głównie przekonwertowanych posowieckich pocisków balistycznych. To nie jest "inna para kaloszy", ale realna konkurencja, z która muszą mierzyć się małe rakiety - i to nie tylko tak małe jak Pegasus, ale również te klasy Vegi czy Taurusa.
Więc na czym go oprą? Na satelitach studenckich?Na satelitach "niepoważnych", gdzie koszty startu odgrywają znaczącą rolę (taki Arkyd-100 ma nawet "niepoważne" cele konstrukcyjne - "Should be operable by an astrophysicist, Linux kernel hacker, or grade school teacher"). Po prostu, jeśli "poważnych" ładunków nie wystarcza dla Pegasusa to ciężko budować podobny biznes w oparciu o nie.
Na rynku dostępnych jest kilka typów rakiet, głównie przekonwertowanych posowieckich pocisków balistycznych. To nie jest "inna para kaloszy", ale realna konkurencja, z która muszą mierzyć się małe rakiety - i to nie tylko tak małe jak Pegasus, ale również te klasy Vegi czy Taurusa.To jest inna para kaloszy. Nie pod względem bycia lub nie rakietą nośną i wynoszenia ładunków (co mogłeś zauważyć), pod względem pozycji ekonomiczno-politycznej z jakiej te systemy operują już tak. Wymieniłem rakiety z USA bo VG będzie działać w amerykańskiej rzeczywistości rynkowo-polityczno-proceduralnej, nie rosyjskiej, indyjskiej czy chińskiej, jak i nie będzie operować przekonwertowanymi pociskami, za które kiedyś już zapłacił rząd, a wynoszenie satelitów to ich utylizacja.
Arkyd-100 (28 kg satelita, 25 cm teleskop) to jak najbardziej poważna misja, przynajmniej o klasę trudniejsza od polskiego BRITE (dwa sześciokilogramowe satelity z 3 cm teleskopami na pokładzie; budżet 14 mln zł - czyli po jakieś 350 k$ w przeliczeniu na kilogram wysłanego ładunku).To projekt zorientowany na m.in jak najniższe koszta, czyli nie "poważny", gdzie jak sam napisałeś kilka-kilkanaście M$ (kilka budżetów BRITE-PL) nie gra większej roli.
Sam fakt chęci wykorzystania LauncherOne który, jak zauważył JSz, w przeliczeniu na kilogram będzie zdecydowanie droższy od piggback'a na większej rakiecie dowodzi, że cena za kilogram to nie wszystko - i do tego sprowadzała się moja argumentacja.Tak, cena za kilogram to nie wszystko, i z tym się zgadzam. Ale ja nie piszę o cenie za kilogram. LO od VG wyniósłby osiem Arkydów w dedykowanym starcie po mniej niż 1.125 M$/sztuka przy wciąż niskiej całkowitej cenie startu. W tym konkretnym wypadku, zakładając, że tak samo chcemy wynieść trochę mniej niż dziesięć satelitów możliwie tanio w przeliczeniu na sztukę i możliwie tanio w ogóle, LO może być po prostu najmniej kosztowną opcją (i tutaj cena za kilogram nie jest już jakąkolwiek sensowną metryką).
Tyle, że znowu nie odnoszę się do ceny za kilogram ale np. do niższych kosztów utrzymania kadry czy z perspektywy organizacji operującej taką rakietą wirtualnym brakiem kosztów projektowania, testowania i budowy, zamiast czego mamy względnie opanowaną modernizację. Innymi słowy - do ceny w ogóle, za 1 lot.CytujNa rynku dostępnych jest kilka typów rakiet, głównie przekonwertowanych posowieckich pocisków balistycznych. To nie jest "inna para kaloszy", ale realna konkurencja, z która muszą mierzyć się małe rakiety - i to nie tylko tak małe jak Pegasus, ale również te klasy Vegi czy Taurusa.To jest inna para kaloszy. Nie pod względem bycia lub nie rakietą nośną i wynoszenia ładunków (co mogłeś zauważyć), pod względem pozycji ekonomiczno-politycznej z jakiej te systemy operują już tak. Wymieniłem rakiety z USA bo VG będzie działać w amerykańskiej rzeczywistości rynkowo-polityczno-proceduralnej, nie rosyjskiej, indyjskiej czy chińskiej, jak i nie będzie operować przekonwertowanymi pociskami, za które kiedyś już zapłacił rząd, a wynoszenie satelitów to ich utylizacja.
Pociski też obowiązuje ta sama zasada: większa rakieta => niższy koszt za kilogram. Gdyby tylko ten parametr się liczył, Dniepr (do 4.5 tony na LEO) wynoszący wielokrotne ładunki dawno wykosiłby swoich mniejszych kuzynów.
Arkyd-100 (28 kg satelita, 25 cm teleskop) to jak najbardziej poważna misja, przynajmniej o klasę trudniejsza od polskiego BRITE (dwa sześciokilogramowe satelity z 3 cm teleskopami na pokładzie; budżet 14 mln zł - czyli po jakieś 350 k$ w przeliczeniu na kilogram wysłanego ładunku).To projekt zorientowany na m.in jak najniższe koszta, czyli nie "poważny", gdzie jak sam napisałeś kilka-kilkanaście M$ (kilka budżetów BRITE-PL) nie gra większej roli.
Pociski też obowiązuje ta sama zasada: większa rakieta => niższy koszt za kilogram. Gdyby tylko ten parametr się liczył, Dniepr (do 4.5 tony na LEO) wynoszący wielokrotne ładunki dawno wykosiłby swoich mniejszych kuzynów.Tyle, że znowu nie odnoszę się do ceny za kilogram ale np. do niższych kosztów utrzymania kadry czy z perspektywy organizacji operującej taką rakietą wirtualnym brakiem kosztów projektowania, testowania i budowy, zamiast czego mamy względnie opanowaną modernizację. Innymi słowy - do ceny w ogóle, za 1 lot.
Z twierdzeniem, że małe rakiety mają się dobrze i bez problemów utrzymują się z klientów gotowych płacić ekstra za dedykowany lot. Jak już pisałem, ich sytuacja w USA nie wygląda tak różowo, a nawet globalnie systemy o udźwigu poniżej tony (także stare ICBM) są mniej konkurencyjne od takiego Dniepra, Rockota czy PSLV, które przy cenach rzędu kilkunastu M$ mogą latać (i latają) niedociążone, co dodatkowo polepsza ich sytuację dając pewną elastyczność operacyjną (np. wg Wikipedii 295kg Izraelski satelita poleciał PSLV a ta ma max. udźwig ponad 3 ton). Przykład Pegasusa dobitnie pokazuje brak klientów gotowych płacić ekstra w tym zakresie cenowym i w tym zakresie masowym w jakim on operuje. Oczywiście, te zakresy dla LO będą inne (dodatkowo pierwsze loty nie wcześniej niż w 2016 r => pewna zmiana charakterystyki rynku), co nie zmienia możliwości zaistnienia podobnej sytuacji. Wtedy szansą na utrzymanie systemu będzie zwiększenie owej elastyczności, ergo konkurowanie o kontrakty normalnie zgarniane jako piggyback, gdzie klient jest skłonny wysupłać mniejszą kwotę. Rakiety nie mogą (nie powinny) latać przeciążone, zostają więc ładunki o masie mniejszej od masy maksymalnej. Jeśli cena lotu będzie odpowiednio niska mogą się znaleźć klienci nawet z satami po parędziesiąt kg, którzy wprawdzie nie zapłacą 10-kilkunastu M$ za dedykowany start, ale 2, 3, czy 5 M$ już mogą wysupłać. Za to cena za kilogram satelity na orbicie może sobie rosnąć.CytujPociski też obowiązuje ta sama zasada: większa rakieta => niższy koszt za kilogram. Gdyby tylko ten parametr się liczył, Dniepr (do 4.5 tony na LEO) wynoszący wielokrotne ładunki dawno wykosiłby swoich mniejszych kuzynów.Tyle, że znowu nie odnoszę się do ceny za kilogram ale np. do niższych kosztów utrzymania kadry czy z perspektywy organizacji operującej taką rakietą wirtualnym brakiem kosztów projektowania, testowania i budowy, zamiast czego mamy względnie opanowaną modernizację. Innymi słowy - do ceny w ogóle, za 1 lot.
Nie rozumiem w takim razie, z którą częścią mojej argumentacji próbujesz polemizować.
Pomerantz: LauncherOne maiden flight hopefully 2015. 500lbs to LEO, <$10M per flight. #iac2012
- loty SS2 z silnikiem odbędą się "roughly" pod koniec tego roku.
kiedy pierwszy lot już z klientami ??może ktoś podsunąć jakiś termin?
VG podaje tę datę już od mniej więcej pięciu lat: za dwa lata :(
Wycofanie się z Scaled Composites z The Spaceship Company chyba źle wróży dla przyszłości SS2/WK2. TSC ma tylko budować samoloty. Odcięcie od zaplecza konstruktorskiego (nawet jeśli już bez Burtana) rodzi domysły, że SC nie widzi za bardzo potencjału na przyszłość dla tej konstrukcji.
VG podaje tę datę już od mniej więcej pięciu lat: za dwa lata :(
Wycofanie się z Scaled Composites z The Spaceship Company chyba źle wróży dla przyszłości SS2/WK2. TSC ma tylko budować samoloty. Odcięcie od zaplecza konstruktorskiego (nawet jeśli już bez Burtana) rodzi domysły, że SC nie widzi za bardzo potencjału na przyszłość dla tej konstrukcji.
Chyba że SC zostanie jedynie "zleceniobiorcą" projektów. Sama SC wcale nie musi mieć interesu w utrzymywaniu TSC, a moga się koncentrować na innych konstrukcjach, zupełnie nie związanych z lotami suborbitalnymi.
kurde niech sie troche streszczaja bo Lynx tez nie proznuje ile jeszcze tych testow bedzie ?... to nie jest zabawa. Jakis czas temu pospiech spowodowal u nich smierc 3 ludzi: http://www.msnbc.msn.com/id/19983814/ns/us_news-life/t/blast-aerospace-site-calif-airport-kills/#.UPZtjf0_Bak (http://www.msnbc.msn.com/id/19983814/ns/us_news-life/t/blast-aerospace-site-calif-airport-kills/#.UPZtjf0_Bak). Starczy katastrofa przy pierwszym locie z pasazerami i papa zegnajcie wplywom z turystyki "kosmicznej";-)
Podobno dzisiaj odbył się kolejny lot szybowcowy SS2. Niedawno zamontowali mu (nareszcie!) silnik, ale nie był on wykorzystany w tym locie. Chodziło ponoć o sprawdzenie zachowania maszyny przy innym środku ciężkości. Niebawem mają zacząć się testy z silnikiem. Z tym że, o ile dobrze pamiętam, nie jest to jeszcze docelowy silnik, ale jakiś próbny, znacznie mniejszej mocy.
Źródło: http://www.parabolicarc.com/2012/12/19/spaceshiptwo-completes-glide-flight-in-mojave/
PS. Są już fotki SS2 z silnikiem. Jakiś mały on jest, ten silnik, a przynajmniej jego dysza...
(http://a5812dc8bd9140d242e5-6a6d461ce122a15fb2cf3be7c57b2f08.r88.cf2.rackcdn.com/wp-content/uploads/2012/12/ss2_inflight_dec1912.jpg)
ciekawe kiedy odpalą silnik?
Prezydent VG - George Whitesides, zapowiedział, że przed końcem roku odbędzie się pierwszy kosmiczny lot SS2. W przyszłym roku odbyłyby się loty komercyjne.
Pozytywne, że już nie za sakramentalne dwa lata...
Źródło: http://www.abqjournal.com/main/2013/03/06/news/spaceport-nears-final-test-flights.html.
Właśnie, mam nadzieje że sir Richard nie stracił zapału i dopnie swego :(
Ostatnio mieliśmy dwa kolejne testy w stajni tytułowej firmy (czy raczej The Spaceship Company - która jest spółką typu join-venture pomiędzy VG a wykonawcą maszyn - Scaled Composites):
WhiteKnightTwo & SpaceShipTwo just took off for another test flight in prep for our 1st rocket powered flight. Stay tuned for updates
Confirmed: SS2’s rocket's oxidizer flows properly in flight. Today's “cold flow” flight was a key test before 1st powered flight. Pics soon.
Zdjęcie z (już) wczorajszego lotu SS2. Śliczności!Rzeczywiście, świetna reklama Virgin'a :)
W poniedziałek, 29 kwietnia będą chcieli przekroczyć barierę dźwięku! :) Końcem roku pierwszy lot powyżej 100 km, a w pierwszym kwartale 2014 Branson przewiduje (na dzień dzisiejszy) pierwszy oficjalny lot SpaceShipTwo, w którym weźmie udział.
http://www.parabolicarc.com/2013/04/23/branson-spaceshiptwo-flight-planned-for-next-monday/
W poniedziałek, 29 kwietnia będą chcieli przekroczyć barierę dźwięku! :) Końcem roku pierwszy lot powyżej 100 km, a w pierwszym kwartale 2014 Branson przewiduje (na dzień dzisiejszy) pierwszy oficjalny lot SpaceShipTwo, w którym weźmie udział.
http://www.parabolicarc.com/2013/04/23/branson-spaceshiptwo-flight-planned-for-next-monday/
Yuhuuu :) rewelacja. Już mi się szykuje nowy obrazek na pulpit. Ciekawe kogo Branson ze sobą zabierze na swój pierwszy oficjalny lot. Może Muska? ::)
Dzisiaj ma odbyć się pierwszy lot SS2 na silniku! Chociaż nie będzie do celowy silnik, ale zawsze...
Sir Branson napisał na Twitterze: Occasionally you have days that are ridiculously exciting. Today is such a day.
Ciagle lata jeden, ten sam egzemplarz ss2? Czy sa jakies "zapasowe" ?
PeterDiamandis @PeterDiamandis
Here with Virgin Galactic team watching. Follow their live feed @VirginGalactic. Ignition is T-6 min or so
leci!
ale krociutko, tylko kilka(nascie?) s. Ciekawe czy tak mialo byc, czy wylaczyli z jakiegos powodu".
ale krociutko, tylko kilka(nascie?) s.
Niemniej jednak, to chyba pierwszy cywilny pojazd ponaddźwiękowy, nie związany z programem wojskowym, który znalazł się w powietrzu od... no właśnie od kiedy? Od czasów SS1 czy ostatniego lotu Concorde?Był jeszcze organiczny pojazd "Felix Baumgartner" 8)
Osobiście nie byłbym tak entuzjastyczny jak AirQ - uważam, że VG dokona jeszcze ze dwa loty rakietowe po 16 sekund odpalenia silnika (powód się zawsze znajdzie :) ), a dopiero potem zacznie loty z większymi prędkościami.Branson mówił w którymś z wywiadów że będą po trochu wydłużać czas pracy silnika w każdym z następnych lotów
... finanse, cena bedzie wyzsza, wiec kupujcie juz teraz. BTW, VG idzie powoli do przodu. Nie moze sobei pozwolic na zadne wypadki. PR w takiej sytuacji wbylby baaardzo niekorzystny. Na FoxNews sugeruja ze bedzie jeszcze lot z predkoscia 2, 3 i 4 macha - podejrzewam, ze za kazdym razem beda wydluzac czas pracy silnika. IMHO, rok 2014 jest tu nierealny i troche to jeszcze potrwa. http://www.foxnews.com/science/2013/04/30/sir-richard-branson-plans-orbital-spaceships/ (http://www.foxnews.com/science/2013/04/30/sir-richard-branson-plans-orbital-spaceships/). W przyszlym roku zobaczymy, czy mam racje. Z powazaniemOsobiście nie byłbym tak entuzjastyczny jak AirQ - uważam, że VG dokona jeszcze ze dwa loty rakietowe po 16 sekund odpalenia silnika (powód się zawsze znajdzie :) ), a dopiero potem zacznie loty z większymi prędkościami.Branson mówił w którymś z wywiadów że będą po trochu wydłużać czas pracy silnika w każdym z następnych lotów
Jeszcze co do wzrostu ceny za bilet to jestem zaskoczony,z czasem miała ona przecież spadać a tu wręcz odwrotnie.Nieładnie.
... finanse, cena bedzie wyzsza, wiec kupujcie juz teraz. BTW, VG idzie powoli do przodu. Nie moze sobei pozwolic na zadne wypadki. PR w takiej sytuacji wbylby baaardzo niekorzystny. Na FoxNews sugeruja ze bedzie jeszcze lot z predkoscia 2, 3 i 4 macha - podejrzewam, ze za kazdym razem beda wydluzac czas pracy silnika. IMHO, rok 2014 jest tu nierealny i troche to jeszcze potrwa. http://www.foxnews.com/science/2013/04/30/sir-richard-branson-plans-orbital-spaceships/ (http://www.foxnews.com/science/2013/04/30/sir-richard-branson-plans-orbital-spaceships/). W przyszlym roku zobaczymy, czy mam racje. Z powazaniemCi co mieli kupić bilet już kupili wiele lat temu,obiecanki były takie że miało to z czasem tanieć.Ale już nie będe bił piany w tym temacie.
Adam Przybyla
Jeszcze co do wzrostu ceny za bilet to jestem zaskoczony,z czasem miała ona przecież spadać a tu wręcz odwrotnie.Nieładnie.Nie widzę w tym nic dziwnego i nieładnego. Po pierwsze wpływ inflacji, po drugie koszty przedłużających się przygotowań do pierwszego lotu. Ale myślę, że na spadek cen nadal można liczyć tylko że oczywiście dopiero wtedy gdy Branson zacznie na tych lotach zarabiać. W końcu to ma być jego biznes, a nie tylko sponsoring :D
Branson mówił w którymś z wywiadów że będą po trochu wydłużać czas pracy silnika w każdym z następnych lotówTutaj: http://www.space.com/20890-virgin-galactic-spaceshiptwo-private-spaceflight.html
Within three months from now we'll be going faster than Concorde, and then we will build up from there
Jeszcze co do wzrostu ceny za bilet to jestem zaskoczony,z czasem miała ona przecież spadać a tu wręcz odwrotnie.Nieładnie.
Ciekawa informacja. Tylko na ile wiarygodna ? :o
Hawking poleci na orbitę ze SpaceShipTwo
Rzeczywiście ciekawa informacja, choć raczej wydaje mi się, że będzie to później.... musza byc 4 loty, coraz dluzsze. Narazie byl pierwszy. Z powazaniem
Great news: our new pilots (Sooch & CJ) both passed checkrides today & are now cleared by the FAA to fly WhiteKnightTwo as pilot-in-charge.
Do celebrytów chętnych na lot SpaceShipTwo dołączył kolejny "celebryta".
Jest to ulubieniec mas... Justin Bieber
http://natemat.pl/63849,justin-bieber-dolaczyl-do-leonardo-dicaprio-tez-poleci-w-kosmos
... google sugerowalo, ze jego statystyki na Youtube byle lekko mowiac sztucznie podrasowyane;-) Ale ja sie ciesze z tej informacji, bo wyglada na to, ze lot w kosmos z powrotem, jak za czasow Apollo, staje sie czyms znaczacym, to baaaardzo dobrze. Z powazaniemDo celebrytów chętnych na lot SpaceShipTwo dołączył kolejny "celebryta".
Jest to ulubieniec mas... Justin Bieber
http://natemat.pl/63849,justin-bieber-dolaczyl-do-leonardo-dicaprio-tez-poleci-w-kosmos
Słyszałem, że Wszechświat to po prostu inne wcielenie Justina.
A na poważnie - młody jest, to i zdrowy. Pewnie medyczne testy przejdzie bez problemu.
Powoli zbliża się koniec miesiąca, ale testów SS2 nadal nie ma... Czekamy! :)
Wczoraj odbył się kolejny pomyślny test z SS2 i WK2.
I jeszcze jeden film od VG
http://www.youtube.com/watch?v=Vh7HOu5-o10
no dobra, na razie to było 20 sekund poraz drugi, a kiedy pierwszy pełnowymiarowy test maszyny? Jeszcze w tym roku?
Ciekawe informacje. Czyżby Virgin wybrał złą drogę decydując się na silnik hybrydowy?
One of the things we’re doing here is trying to make everything much more affordable. So for instance, the initial rocket which I’ll be flying on to space will be thrown away afterward. Within six to nine months, we will be using rockets that will have capability of being used maybe up to 1,000 times, but definitely up to 100 times. That will bring the cost of space travel down dramatically.Zmiana z silnika hybrydowego na ciekły?
http://www.virgingalactic.com/news/item/virgin-galactic-reaches-new-heights-in-third-supersonic-test-flight/Pod linkiem, który podał JSz jest informacja, że w tym locie przetestowano RCS oraz materiał (srebrna powłoka na usterzeniach pionowych) lepiej chroniący pojazd przed wpływem gorących gazów z silnika:
Two important SS2 systems, the RCS and thermal protection coating, were tested during today’s flight in preparation for upcoming full space flights. The spaceship’s RCS will allow its pilots to maneuver the vehicle in space, permitting an optimal viewing experience for those on board and aiding the positioning process for spacecraft re-entry. The new reflective protection coating on SS2’s inner tail boom surfaces is being evaluated to help maintain vehicle skin temperatures while the rocket motor is firing.
Sources also have confirmed to Parabolic Arc that this same nylon-nitrous oxide engine has been tested on May 17 and Oct. 24 of last year. Additional tests of the same design have taken place on other dates, sources say.
Other firings described in the test summaries involve different engine designs, according to sources. This parallel testing regime has been in place for quite some time, rendering the summaries nearly impossible to interpret.
Trochę to dziwne, wydawało mi się, że właśnie silnik miał być dawno gotowy pod SS2. Żeby przez tyle lat nie ukończyć najważniejszego elementu od którego zależy praktycznie wszystko?
Prawie 7 lat budują ten silnik i jeszcze go nie dopracowali?Chyba nic z tego im nie wyjdzie.Nie rozumiem ludzi którzy dają Bransonowi zaliczki na bilet.
Część informacji pewnie się już pojawiała wcześniej. W skrócie. Problemy są konsekwencją przeskalowania silnika z rozmiarów wymaganych przez SS1 do tych potrzebnych w lotach SS2. Najprawdopodobniej silnik generuje oscylacje, a sam proces spalania nie jest równomierny i stały. Podobno oba problemy nadal nie zostały rozwiązane. Obecnie VG szuka metod rozwiązania problemu, czego konsekwencją były np: testy silnika z alternatywnym paliwem (post wyżej).Tak się zastanawiam - skoro problemy pojawiły się w wyniku przeskalowania silnika z rozmiarów wymaganych przez SS1 do tych potrzebnych w lotach SS2, to czy nie lepiej było w SS2 zastosować 2 mniejsze silniki zamiast jednego większego ? :-\
Tak się zastanawiam - skoro problemy pojawiły się w wyniku przeskalowania silnika z rozmiarów wymaganych przez SS1 do tych potrzebnych w lotach SS2, to czy nie lepiej było w SS2 zastosować 2 mniejsze silniki zamiast jednego większego ? :-\W sumie taką strategię zastosowali w przypadku X-15. Być może faktycznie w przypadku SS2 byłoby to kłopotliwe tak jak pisze kanarkus.
My sources tell me they have gone as far as they can with the version of the nitrous oxide-rubber engine they have used in flight tests. Fire that engine longer, and the resulting oscillations and vibrations would be very bad.
There is a further complication in terms of meeting the late summer goal. After completing the flight test program in Mojave, Virgin Galactic will need to transfer the ship and flight operations lock, stock and barrel down to Spaceport America in New Mexico where Branson’s flight is set to take place.
Just moving and getting everything set up will be a significant logistical challenge. They would need to do a number of flight tests at the new spaceport to get the routine down.
In his latest book, “Branson: Behind the Mask,” Tom Bower claims they don’t have an engine yet that is capable of reaching the 100 km (62.1 mile) boundary. I’ve been hearing similar claims from reliable sources here in Mojave for quite some time. Bower also claims the engine is unsafe, which is a concern I’ve also heard from other engineers who don’t like nitrous oxide and hybrids.
There is another definition of space — used by the U.S. Air Force to award astronaut wings to X-15 pilots in the 1960′s — that places the boundary at 50 miles (80.5 km). Virgin Galactic might have an engine capable of getting SpaceShipTwo above that altitude, although it hasn’t been flight tested yet.
Trochę złych wiadomości z okolic Virgin Galactic:
http://florydziak.blogspot.com/2014/04/to-juz-nie-ciemne-chmury-may-huragan.html
Trochę złych wiadomości z okolic Virgin Galactic:
http://florydziak.blogspot.com/2014/04/to-juz-nie-ciemne-chmury-may-huragan.html
Oj, oj, nie wygląda to ciekawie.
Problemy z silnikiem mieli od dawna, pytanie czemu tak późno zaczęli reagować.
Czyli de facto koniec z VG. Któż będzie chciał lecieć na wys. 80 km (parę osób się znajdzie).... nie przesadzajmy, zawsze mozna do tego wpakowac autopilota i jakis ladunek. bardzo fajny samolot. Tak, odezwaly sie jakis czas temu niezbyt pozytywne glosy co do VG (nawet pojawila sie jaks ksiazka), ale juz stwierdzilem, ze nie bede tu wszystkiego podsylal. W koncu szczypta optymizmu sie przyda. Z powazaniem
Jakim cudem chcą wszystko ogarnąć w niespełna 7-8 miesięcy. Jak rząd Abu Dhabi się wycofa to oznacza koniec firmy. No chyba, że po cichu już szukają kolejnego sponsora.
Czyli de facto koniec z VG. Któż będzie chciał lecieć na wys. 80 km (parę osób się znajdzie).
Jakim cudem chcą wszystko ogarnąć w niespełna 7-8 miesięcy. Jak rząd Abu Dhabi się wycofa to oznacza koniec firmy. No chyba, że po cichu już szukają kolejnego sponsora.
Tymczasem VG dalej obiecuje, że CEO George Whitesides ma wziąć udział w którymś locie testowym przed lotem Bransona:
http://www.parabolicarc.com/2014/04/20/whitesides-vows-fly-spaceshiptwo-test-flight/
Oby tylko nie skończyło się na ofiarach jeśli pod presją czasu wpadną na pomysł rezygnacji z części testów.
Ano właśnie - czemu się nie da latać SpaceShipOne? Zgaduję, że to tylko dwóch pasażerów, ale czy były powody czysto-techniczne w tym przypadku?
Próbuję zgadnąć: jako że samolot jest bardzo lekki (pusty 1,2 t) to każdy pasażer pewno spowoduje zauważalny spadek osiągów. A owe 100 km to magiczny pułap, który decyduje: kupić bilet - nie kupić.Z tego co mi wiadomo to podczas zdobywania nagrody Ansari X SS1 oprócz pilota miał balast odpowiadający dwóm pasażerom.
Pecha virgin ciąg dalszy - tym razem podczas ostatniej próby w locie wykryto spore pęknięcia na skrzydłach ( ach te kompozyty; a boieng tak się chwali swoją lekką kapsułą )
The cracks were discovered during an inspection conducted after Virgin Galactic took possession of WhiteKnightTwo from builder Scaled Composites in February.
Sources tell me the cracks are along the spars that run the length of the wings. Specifically, they are located where the spars connect with the fuselage. My sources tell me the cracks have caused quite a bit of concern among the engineers at Virgin and Scaled. One particularly worrisome aspect is that nobody knows why or when they occurred.
( ach te kompozyty; a boieng tak się chwali swoją lekką kapsułą )
Czyli jak gdyby był potencjalnie poważny problem z WK2!
Sources tell me engineers have modified SpaceShipTwo with additional tanks to hold helium that will be to dampen out the oscillations and vibrations. However, the additional weight will at least partially offset the extra engine performance. It also will reduce the number of passengers in the back from six to four, sources tell me.
Further, the spaceship will carry one-third fewer passengers than originally planned. Or to put it another way, it will carry two more passengers than SpaceShipOne would have carried if it had ever been put into commercial service. Of course, SpaceShipTwo is much roomier than its predecessor, so passengers will be able to float around.
Well, it sort of worked. Sierra Nevada had used an enormous amount of helium to stabilize the static test; it was much more than could ever be put aboard SpaceShipTwo. So, the engine wouldn’t work as well in flight as it did on the test stand. Nor was it clear whether the engine could get SpaceShipTwo where it needed to go.
The other tank will contain methane, which will be injected at the start of the burn to heat up the fuel. Although the plastic fuel burns smoother than the rubber kind, it takes more heat to get started. If the plastic doesn’t burn properly, you can get what is known as a hard start. That could lead to what folks in the industry refer to as “a bad day.”
Ultimately, there is concern that Virgin Galactic and Scaled Composites will push SpaceShipTwo too fast and too high too quickly, which could result in an accident during flight test. Or, they will rush through testing successfully and miss something significant that will come back to bite them during commercial flights.
XS-1 ma być przystosowany do wykonywania lądowań na typowych lotniskach, używanych przez samoloty komunikacyjne.
Today, we finished a series of full-duration ground qualification tests of #SpaceShipTwo's rocket motor. Paves the way for powered flight
Rutan said the only thing that makes sense to him about the accident is that during an anxious period, Alsbury may have distractedly performed the task.
Ale czy to dopuszczalne, by w maszynie wiozącej turystów tak łatwo było o błąd tak tragiczny w skutkach? W końcu pilotowali samolot nie nowicjusze ani starzy rutyniarze, ale piloci-oblatywacze. Powinny być jakieś zabezpieczenia, choćby softwarowe, przed takimi raczej prostymi i przewidywalnymi błędami, że coś zostało za wcześnie przełączone. Co będzie, gdy zaczną wozić pasażerów...
Virgin Galactic is working on an aggressive schedule of construction and testing even as federal investigators continue their probe into what caused the plane to tear apart at more than 10 miles high.http://www.latimes.com/business/la-fi-virgin-galactic-update-20150124-story.html
Whitesides said he was confident about proceeding with the new spacecraft — already 90% structurally complete — because Virgin Galactic is involved in the investigation and has access to information about what went wrong.
The spacecraft has been modified based on the investigation's not-yet-public findings, he said, adding that he couldn't be more specific because of the ongoing probe.
Virgin coraz bardziej pracuje nad wynoszeniem satelitów: https://twitter.com/virgingalactic/status/566003932904697859Pojawił się filmik pokazujący ten nowy system wynoszenia małych satelitów przez Virgin Galactic.
Mam nadzieję że jednak jakoś się odbiją, i wypedek oraz śmierć pilota nie pójdą na marne.
Jeśli splajtują, obawiam się, że może mieć to wpływ na wszystkich chcących komercjalizować loty kosmiczne, czy suborbitalne.
Teraz chyba grają o wszystko z nowym Space shipem.
Jeszcze raz zmienią silnik dla SS2?Zadecydowali o przejściu na silnik nylonowy:
http://www.parabolicarc.com/2015/04/30/virgin-galactic-change-spaceshiptwo-engine/#more-55221
Nowym pilotem w VG został Nicola Pecile. Coś więcej wiemy o tym pilocie?Wygląda, że ma bogate doświadczenie jako pilot doświadczalny zarówno na samolotach jak i śmigłowcach:
Wygląda, że 747 ma dużo zalet w porównaniu do WK2 np: udźwig, zasięg, możliwość operowania przy praktycznie każdej pogodzie no i Virgin Atlantic tj. "dziecko" Bransona ma pełne zaplecze do serwisowania. Zastanawia dlaczego wcześniej się na to nie zdecydowali.... plany wykorzystania takich samolotow nie sa nowe. O ile pamietam jakis projekt sprzed lat (pojazd kosmiczny mial byc wtedy za samootem holowany) , to wtedy koszt takliego samolotu oceniono na 10mln$ a podejrzewam, ze Virgin moze miec to taniej;-) COTS ma duze zalety. Z powazaniem
Wygląda, że 747 ma dużo zalet w porównaniu do WK2 np: udźwig, zasięg, możliwość operowania przy praktycznie każdej pogodzie no i Virgin Atlantic tj. "dziecko" Bransona ma pełne zaplecze do serwisowania. Zastanawia dlaczego wcześniej się na to nie zdecydowali.
... gdzies czytalem wniski orbitala na temat projektu pegasusa i czemu mieli/(maja?)) tak drogo;-) Jednym z powodow, miedzy innymi, byla potrzeba posiadania specjalnego, niestandardowego samolotu ) L-1011). Z powazaniemWygląda, że 747 ma dużo zalet w porównaniu do WK2 np: udźwig, zasięg, możliwość operowania przy praktycznie każdej pogodzie no i Virgin Atlantic tj. "dziecko" Bransona ma pełne zaplecze do serwisowania. Zastanawia dlaczego wcześniej się na to nie zdecydowali.
Chyba właśnie dlatego, że chodziło o znalezienie dla WK2 zatrudnienia pewniejszego niż SS2. Jeśli idzie o większy udźwig, to tym od lat z powodzeniem zajmuje się Orbital, a jeszcze większy udźwig przygotowuje Stratolaumch Systems.
Orbital ATK | Pegasus / Stargazer L-1011 | 443 kg |
Stratolaunch Systems | Pegasus II / ogromny samolot Rutana | 6.100 kg |
Virgun Galactic | Launcher One / WK2 | 220 kg |
Virgun Galactic | Launcher One / Boeing 747 | ? |
Honoured Professor Hawking agreed to help unveil @virgingalactic’s new spaceship in February http://virg.in/psh
“In this field we don’t really have any competitors,” Branson said. “Land based take-off — they can never compete with us for people going into space. And spaceship companies where people have to parachute back to Earth — that’s the old technology. I may be being naïve — there may be somebody doing something very secretive which we don’t know about — but my guess is that we are five or six years ahead of any competitor.”Wtedy Branson stwierdził, że VG znajduje się 5-6 lat przed potencjalnymi konkurentami. Oprócz tego, użycie kapsuł i spadochronów jest dla niego synonimem starej technologii. Albo starał się robić dobry PR, albo nie doceniał konkurencji.
Between May 2011 and January 2014, Markusic led the development of Virgin Galactic’s Newton family of liquid rocket motors for use in the LauncherOne booster. The NewtonThree engine also was considered as a possible replacement for the hybrid engines used in SpaceShipTwo, sources say.Silnik VG Newton3 był rozważany jako możliwe zastąpienie silnika hybrydowego w SS2.
Pojawiło się takie zdjęcie drugiego SS2:Trwa malowanie. :)
https://twitter.com/virgingalactic/status/685176184200560640
Silnik VG Newton3 był rozważany jako możliwe zastąpienie silnika hybrydowego w SS2.
Wygląda na to, że mamy kolejną wojenkę między firmami z branży kosmicznej.
http://www.parabolicarc.com/2016/01/12/propulsion-chief-accuses-virgin-galactic-lying-spaceshiptwos-safety-performance/
Z tego co widzę nie będą to skafandry ciśnieniowe, troszkę ryzykowne.Kto wie, może w przyszłości będzie to temat na kolejny raport NTSB.
Widzę, że kolega nam tu czarny humor serwuje! :PZ tego co widzę nie będą to skafandry ciśnieniowe, troszkę ryzykowne.Kto wie, może w przyszłości będzie to temat na kolejny raport NTSB.
Ja osobiście bym wybrał BO: szybciej bym poleciał i widoki o wiele lepsze (NS będzie miało bardzo duże okna a SS2 tylko kilka małych okrągłych okienek, z tego co naliczyłem to 9). Na brak miejsca w shepardzie też pewnie nie będzie można narzekać.
Virgin Galactic @virgingalactic 20 min.20 minut temu
Takeoff--WhiteKnightTwo & #SpaceShipTwo are now in the air for another test. Today is 5th flight for VSS Unity, 218th for WhiteKnightTwo.
TheSpaceshipCompany @TheSpaceshipCo 4 min.4 minuty temu
Release! VSS Unity has cleanly detached from WhiteKnightTwo, and is flying freely for the first time ever! #SpaceShipTwo
Oznacza to, że wkrótce powinno dojść do samodzielnego lotu ślizgowego VSS Unity.
Oznacza to, że wkrótce powinno dojść do samodzielnego lotu ślizgowego VSS Unity.
Ja byłem przekonany, że to wczoraj odbył się pierwszy lot ślizgowy Unity...
Nie być milionerem i nie polecieć w "kosmos" - to będzie wstyd! :D
Zaczęli to to budować w 2006 roku, kiedy wydawało się że "już za chwilę, już za momencik" rozpoczną się regularne loty SS2. Dekadę później można odnieść podobne wrażenie :)
Komuś tu się "komorki" przegrzały...... OneWeb juz tuz tuz, a podejrzewam, ze zapowiadany jakis czas temu, ich chinski odpowiednik tez;-)
Arabia Saudyjska chce zainwestować 1 mld $ w firmy Bransona (Virgin Galactic, The Spaceship Company, Virgin Orbit) z opcją na dodatkowe 480 mln $.
http://www.virgingalactic.com/press/kingdom-of-saudi-arabia-and-virgin-announce-partnership-on-spaceflight-satellite-launch-and-space-centric-entertainment-industry/
Co do informacji o inwestycji w VG, jeszcze jeden szczegół przykuł moją uwagę: "Miliarder zapowiada, że pierwszy lot pojazdu SpaceShipTwo z turystami może nastąpić już w perspektywie sześciu miesięcy, z samym Bransonem na pokładzie."... albo mocno mu sie pali pod ... ;-) Z powazaniem
Dość... ambitnie.
http://www.space24.pl/689764,arabia-saudyjska-zainwestuje-co-najmniej-1-mld-usd-w-virgin-group (http://www.space24.pl/689764,arabia-saudyjska-zainwestuje-co-najmniej-1-mld-usd-w-virgin-group)
Nie wiem czy było w innym temacie - SS Two przeszedł lot naddźwiękowy, pierwszy po katastrofie sprzed 3 lat.
https://www.theverge.com/2018/4/5/17202558/virgin-galactic-spaceshiptwo-unity-powered-flight-test
Jeff Bezos, his brother and winning bidder will fly on New Shepard; Virgin Galactic founder Richard Branson to fly July 4 (...)https://www.clickorlando.com/news/space-news/2021/06/08/2-billionaires-plan-to-ride-their-spacecraft-to-edge-of-space-next-month/
Meanwhile, Parabolic.com reports Branson could fly with his company, Virgin Galactic, aboard the VSS Unity SpaceShipTwo some time around the July 4 holiday weekend. However, the flight is contingent upon Federal Aviation Administration approval.
The space plane will take off from Spaceport New Mexico carried by the custom-built jet called WhiteKnightTwo to around 50,000 feet. SpaceShipTwo will then be released, glide and then fire up its rocket engine headed toward the edge of space. According to Virgin Galactic, passengers will experience 3.5Gs before the pilots shut off the engines, allowing those on board to experience several minutes of weightlessness. SpaceShipTwo and WhiteKnightTwo both land on the runway in New Mexico.
Virgin Galactic announced June 25 that the FAA’s Office of Commercial Space Transportation had updated its existing launch license for SpaceShipTwo, allowing the company to fly spaceflight participants in addition to crew on the vehicle.https://spacenews.com/virgin-galactic-cleared-to-fly-customers-on-spaceshiptwo/
Virgin Orbit to jedno, tam chociaż wyniesiono parę ładunków, tak naprawdę beznadziejnym przypadkiem jest Virgin Galactic.... wydaje mi sie ze to jest polaczone, jak sie skonczy jedno to drugie tez niedlugo ... polata. Bylo troche negatywnych
A primary reason for doing flight test on Eve is to inform our models. We have the ability to model our vehicle in terms of aerodynamics, loads and systems. Our engineers are able to use these computer models to predict how the vehicle will perform in different phases of flight. So, for flight tests, we actually go out and fly very specific conditions, gather data from the vehicle, such as airspeed, altitude, and various other aircraft parameters. Then the engineers look at the data and determine things like; to what degree did the wing bend or not bend? Our engineers take all of that information and update their models because, although we don’t fly every possible situation, our computer models can and do!https://www.virgingalactic.com/news/you-asked-we-answered-q-and-a-with-kelly-latimer/
Glide flight objectives:
✅ Evaluate spaceship in the glide phase of flight
✅ Continue evaluating spaceship handling qualities and flight controls
✅ Gather data on the new mothership pylon with spaceship attached
https://twitter.com/virgingalactic/status/1651256585967091717
Załoga:It appears that the drop was over 107.00W 33.30N at 1347:08 UTC and the flight lasted about 9min 04s. This flight is designated Unity 24; the Unity 23 name is apparently being kept for the Italian AF flight that will probably happen later this year.
https://twitter.com/planet4589/status/1651286292208943121
https://twitter.com/virgingalactic/status/1651269841632870415https://twitter.com/spacemen1969/status/1652196011945910272
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virgin_Galactic_launches
Okienko startowe do tej misji otwiera się 25 maja. Czyli za tydzień.
Potrzeba nowego wątku do tego lotu?
Secondly, meet Commander Jameel Janjua and Pilot Nicola Pecile (@nicolapecile) who will be flying in the cockpit of VMS Eve. They have the important role of getting VSS Unity in position on time for the "release, release, release"! #Unity25
https://twitter.com/virgingalactic/status/1661723967017861122
2) Dowódca i pilot VSS UnityWho's piloting VSS Unity today? Meet Commander Mike Masucci & Pilot CJ Sturckow. A combined total of 8 trips to space already in the bag for these guys. Those are some serious credentials! #Unity25
https://twitter.com/virgingalactic/status/1661723336769163265
Last, but certainly not least, Beth Moses (@VGChiefTrainer). A trailblazer in the human spaceflight industry and the brains behind our astronaut training program. I was lucky to have her as my instructor and crewmate for the #Unity22 spaceflight. #Unity25
Next, meet Luke Mays. The newest addition to our astronaut training team. Hailing from @NASA, he'll be using the first-hand experience that he gains today to help prepare our Future Astronaut customers for their own spaceflight journeys. #Unity25
Joining Jamila is Christopher Huie. I've really enjoyed working with Chuie ever since he joined us back in 2016. He's an expert space engineer who is extremely charismatic and passionate about Virgin Galactic's mission. I can't think of a better person for the role! #Unity25
Meet the crew for today’s #Unity25 spaceflight. First up is Astronaut 007, my wonderful friend Jamila Gilbert. Communications expert, artist, multilinguist, and soon-to-be astronaut… Seriously, is there anything she can't do?!
https://twitter.com/virgingalactic/status/1661720095356497920
Today's #Unity25 spaceflight is the final assessment of our full spaceflight system and astronaut experience before commercial service later next month.https://twitter.com/virgingalactic/status/1661720093678780416
Our pilots and crew are officially en route to VSS Unity and mothership, VMS Eve. Who needs a plane when you've got a spacecraft, am I right? #Unity25
I remember that after an epic send-off from our families during #Unity22, I found that the drive out to the spaceship was the perfect time to relax and quietly contemplate the adventure we were about to embark on. - Colin Bennett #Unity25
By the time I got onboard and strapped in for #Unity22, I felt prepared, super excited and ready to go. I knew it was going to be the best day ever! - Colin Bennett #Unity25
VMS Eve’s engines have started and we’re revving up for take-off! #Unity25
Take-off! VMS Eve and VSS Unity have taken to the skies above Spaceport America, New Mexico. #Unity25
Today is the 25th flight for VSS Unity, and Virgin Galactic’s 5th spaceflight. #Unity25
VMS Eve is taking VSS Unity to release altitude at which point the spaceship will be released and the rocket motor ignited. #Unity25
As we climb to release attitude, the crew will be conducting cabin checks and preparing for release. #Unity25
Successful take-off from just a few minutes ago. Great view from @Spaceport_NM! #Unity25https://twitter.com/virgingalactic/status/1661767501146107904
Mission Control has reported that we are GO for release. #Unity25https://twitter.com/richardbranson/status/1661805396120551424
Release, release, release! VSS Unity is flying free, having separated cleanly from the mothership VMS Eve! #Unity25
Successful boost, WE HAVE REACHED SPACE! 🌌#UNITY25
VSS Unity is now on its way home to Spaceport America, New Mexico.
The feather has been lowered and VSS Unity is now a glider, headed back to the runway. #Unity25
🙌 Touchdown, VSS Unity! Our crew and spaceship are back on Earth after landing smoothly at Spaceport America, New Mexico. #Unity25
VMS Eve has landed safely. Thanks to our pilots for flying the mothership and their vital role in helping VSS Unity complete today’s spaceflight. What a rush! #Unity25
What a day! My #Unity25 Twitter Takeover has come to an end, BUT the adventure continues! Thank you all for following along and supporting this next era of space travel. Stay tuned for flight stats.
⭐Signing off,
Colin Bennett
Today's #Unity25 spaceflight is the last step in our flight test program. Up next:
- Our team will complete inspections of the vehicles & review data in the coming weeks.
- We'll begin commercial service with the ‘Galactic 01’ mission.
More → https://virgingalactic.com/news/virgin-galactic-completes-successful-spaceflight
Macie może więcej szczegółów odnośnie tych samolotów kosmicznych klasy Delta ? Rozumiem , że Unity+SSO idą do kosza bo to rozwiązanie okazało się ślepą uliczką.
W takim razie - co będzie ? Ktoś wie ?
Jak miałbym obstawiać, to wygląda jak ucieczka przed bankructwem poprzez snucie wizji , że już w 2025 VG poleci w nowej technologii i zacznie zarabiać krocie więc nie ma czym się martwić
Macie może więcej szczegółów odnośnie tych samolotów kosmicznych klasy Delta ?
...a ja się dalej zastanawiam co na to Klientela VG, którą Branson swym bajdurzeniem zdołał ponabijać w naprawdę pokaźne butelki. Ile VG wykonał lotów z Klientami? 1? 2? Przecież ta gadanina o zmianie projektu i tym samym wstrzymaniu lotów po pierwszej połowie 2024 to już jakaś totalna farsa. Oczywiście nas ten problem nie dotyczy, ale ile przecież można wodzić za nos ludzi, którzy zaliczkami pozapełniali konta VG ? jak to świadczy o samej firmie a raczej jej CEO.... Nie chcę już nawet próbować porównywać tego przypadku do pewnej firmy mającej za gruby szmal obiecywać głębokopodwodne wycieczki.