Drugi lot Vulcan Centaur ULA, nazwany Certification Flight 2 (lub Cert-2), zakończy proces certyfikacji Vulcana przez USSF. USSF wymaga dwóch lotów testowych, zanim pojazd będzie mógł przenosić szereg ładunków bezpieczeństwa narodowego, które są już zarezerwowane w jego manifeście. Start odbył się w piątek, 4 października, z kompleksu startowego Space Launch Complex 41 (SLC-41) na Cape Canaveral Space Force Station (CCSFS) na Florydzie o 13:25 czasu polskiego (11:25 UTC) po kilku krótkich przerwach podczas odliczania.
Dreamchaser Tenacity firmy Sierra Space pierwotnie planowo miał odbyć swój pierwszy lot na pokładzie tej misji certyfikacyjnej. Jednak gdy Sierra Space ogłosiła na początku tego roku, że potrzeba więcej czasu na dalsze testy i przygotowania do lotu, Tenacity został usunięty z misji jako ładunek. Tenacity prawdopodobnie będzie teraz towarzyszył szóstej misji Vulcan w marcu 2025 r. Na Cert-2 znajduje się symulator masy, zwany również ładunkiem bezwładnym, który prawdopodobnie jest symulatorem masy przygotowanym przed pierwszym lotem Vulcan na wypadek, gdyby lądownik Peregrine nie był gotowy na czas. Na pokładzie znajdują się również eksperymenty i demonstracje technologiczne, które mogą zostać włączone do przyszłych misji.
Vulcan Centaur to dwustopniowa rakieta o dużym udźwigu, specjalnie zaprojektowana, aby spełnić wymagania programu National Security Space Launch (NSSL). Rozwija technologie opracowane dla rakiet Atlas V i Delta IV firmy ULA o modułowej konstrukcji. Dolny stopień o średnicy 5,4 m ma wewnętrzną konstrukcję z aluminium ortogrid i, w przeciwieństwie do swoich poprzedników, spala ciekły metan i tlen za pomocą dwóch silników BE-4.
Dwa silniki rakietowe na paliwo stałe (SRB) Graphite Epoxy Motor (GEM) 63XL wspomagały te silniki w napędzaniu pojazdu podczas jego początkowego wznoszenia. SRB spalają stały materiał pędny po około 90 sekundach lotu, po czym zostały odrzucone. Jednak podczas wznoszenia na jednym SRB zaobserwowano anomalię i oderwała się dysza.
Po oddzieleniu się stopni dwa silniki RL10C-1-1A napędzały górny stopień Centaur V, zanim wyłączyły się na czas fazy dryfu. Silniki te później ponownie się zapaliły, aby wprowadzić pojazd na hiperboliczną orbitę wokół Słońca. Pomimo obserwacji, ULA potwierdziło, że misja zakończyła się sukcesem i że pojazd miał nominalny lot.
Zaplanowano dwie misje USSF na Vulcan przed końcem roku, zakładając, że certyfikacja zostanie przyznana. Misja USSF-106 będzie pierwszym lotem Vulcan, w którym wykorzystana zostanie konfiguracja VC4S z czterema GEM 63XL SRB. Ta sama konfiguracja jest również planowana do wykorzystania w misji USSF-87, która będzie przenosić GSSAP-7 i 8 bezpośrednio na orbitę geostacjonarną. Ta identyczna para satelitów Geosynchronous Space Situational Awareness będzie częścią planowanej przez USSF konstelacji Space Base Situational Awareness (SBSS), która będzie śledzić ruch kosmiczny i śmieci na orbicie.
Na rok 2025 zaplanowano dodatkowe misje, w tym wystrzelenie kilku satelitów Block III dla konstelacji Global Positioning System (GPS) oraz pierwsze starty Vulcana z SLC-3E w Vandenburg.
źródło