Autor Wątek: Napędy do statków kosmicznych nieco bardziej odleglej przyszłosci - koncepcje  (Przeczytany 159287 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Żeby osiągnąć wymagane prędkości (rzędu 1-5% c), żagiel musiałby być wypuszczony jak najbliżej Słońca (ok. 0.2 AU), a to oznacza ogromne przyspieszenia i mały rozmiar żagli (dużego nie da się wystarczająco szybko rozwinąć). W efekcie sonda międzygwiezdna przypominałaby chmurę pyłu lub rój komarów, a nie gigantyczny parasol z doczepionym ładunkiem.

Co miałoby generować te odłamki?

Nie rozumiem pytania. Jakie odłamki?

W sensie ten postulowany mały żagiel miałby nadawać sondzie wygląd chmury pyłu?

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Nie robią tego, bo napisaliby bzdurę. Być może znalazłeś źle przetłumaczony lub zacytowany tekst. Najprościej by było, gdybyś podał źródło, gdzie owi fizycy opowiadają takie herezje. Wtedy będę mógł ci powiedzieć, gdzie leży błąd.
Problem leży w tym że artykuły które mogę znaleźć w necie na temat napędu na antymaterię to nie są artykuły pisane przez fizyków ale jedynie przez dziennikarzy którzy powołują się tam na wyliczenia fizyków. W każdym razie jeśli wpisuję w gogle silnik rakietowy na antymaterię to wszędzie znajduję tylko informacje że wystarczą gramy antymaterii. Nie znalazłem artykułu który mówiłby o większych ilościach. Pamiętam też wypowiedzi fizyków z programów popularnonaukowych na kanałach Discovery – mówili to samo. Teraz znalazłem w necie jedynie cytat z książki znanego z TV doktora Michio Kaku który przytacza w swoich wywodach takie zestawienie odnoszące się do impulsu właściwego projektowanych  silników rakietowych w tym także silnika na antymaterię – który według niego posiada największy impuls właściwy:

- Rakieta na paliwo stale 250
- Rakieta na paliwo ciekłe 450
- Silnik jonowy 3000
- Silnik plazmowy VASIMIR od 1000 do 30 000
- Rakieta z napędem jądrowym od 800 do 1000
- Rakieta z napędem termojądrowym od 2500 do 200 000
- Jądrowa rakieta pulsacyjna od 10 000 do 1 miliona
- Rakieta na antymaterię od 1 miliona do 10 milionów

Ale zanim znajdziemy jakieś rozstrzygające dane dotyczące silnika rakietowego na antymaterię chciałbym się jeszcze dowiedzieć co myślisz o jeszcze jednym projektowanym napędzie do statków kosmicznych. Ale chyba to jest taki napęd o którym Ty wcześniej tu wspominałeś ? Poniżej zamieszczam cytat i linki niestety chyba także tylko do artykułów popularnonaukowych, chociaż ten drugi link jest chyba do strony redagowanej przez NASA ?

Cytuj
http://news.astronet.pl/673
Wbrew pozorom napęd o nazwie Mini-Magnetosphere Plasma Propulsion (M2P2, w wolnym tłumaczeniu: Mini-Magnetosferyczny Napęd Plazmowy) nie byłby droższy od dzisiejszych układów napędowych. Jest to zaskakujące, ponieważ M2P2 będzie w stanie nadać statkowi kosmicznemu pięciokrotnie większą prędkość, niż dziś uzyskuje się przy użyciu silników jonowych lub paliwowych. Żeby tego było mało, taki napęd chroniłby okręt i załogę przed zabójczym promieniowaniem słonecznym, kosmicznym, a także pochodzącym z Jowisza.

Technika zaczyna upodabniać się do natury - statki z własną magnetosferą, napędzane wiatrem podsumował Robert Winglee, naukowiec z Uniwersytetu w Waszyngtonie, który po 10-letniej pracy jako geofizyk zaprojektował napęd M2P2.

 Zasada działania M2P2

Około 20-centymetrowy magnes wytwarza pole magnetyczne. Pole to jest wypełniane gazem zjonizowanych cząstek i elektronów. Gaz ten wewnątrz pola nazywać już można plazmą. Następnie pole wraz z plazmą jest wzmacniane przez uruchomienie silnego solenoidu. Solenoid ten działa jak włącznik/wyłącznik napędu, powodujący powiększenie całego pola, które jest niczym innym jak magnetosferą statku.

Linie magnetyczne mogą osiągnąć nawet rozpiętość dochodzącą do 40 kilometrów. Wiatr słoneczny, składający się z naładowanych cząstek, które poruszają się z prędkością 400 km/s, uderza w mini-magnetosferę okrętu popychając ją tak, jak powiew porywa rozpięty parasol. Statek z takim napędem byłby w stanie pokonywać nawet 7 milionów kilometrów na dobę, co skróciłoby czas podróży do Jowisza z 5 do niecałych 2 lat.

M2P2, mogący nadać okrętowi kosmicznemu prędkość 50 km/s posiada wielki potencjał. Jej twórca został niedawno nagrodzony przez czasopismo Discovery. Szkoda jednak, że M2P2 jest w fazie wczesnych testów. Na szczęście teoretyczne przewidywania zapowiadają M2P2 szybki rozwój.

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2000/ast04oct_1/

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=pl&prev=/search%3Fq%3DM2P2%2Bcosmos%26start%3D20%26hl%3Dpl%26lr%3D%26sa%3DN&rurl=translate.google.pl&sl=es&twu=1&u=http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2000/ast04oct_1/&usg=ALkJrhjRcN2PQEZHAum2RCjtoDgNyWWAHA

http://axxon.com.ar/zap/160/c-Zapping0160.htm

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=es&u=http://axxon.com.ar/zap/c-zapping0160.htm&ei=UbETTJaABMn1OYXL7Y0M&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=9&ved=0CDMQ7gEwCDgU&prev=/search%3Fq%3DM2P2%2Bcosmos%26start%3D20%26hl%3Dpl%26lr%3D%26sa%3DN

http://www.astrosurf.com/luxorion/qsl-iss-shadow.htm

Wizualizacja statku i napędu


Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Problem leży w tym że artykuły które mogę znaleźć w necie na temat napędu na antymaterię to nie są artykuły pisane przez fizyków ale jedynie przez dziennikarzy którzy powołują się tam na wyliczenia fizyków. W każdym razie jeśli wpisuję w gogle silnik rakietowy na antymaterię to wszędzie znajduję tylko informacje że wystarczą gramy antymaterii.

Do lotu do gwiazd? Pokaż mi taki artykuł.

Cytuj
Nie znalazłem artykułu który mówiłby o większych ilościach.

Artykuł, który ci wcześniej podesłałem (ten z wykresem) jest solidną analizą naukowców z NASA, która właśnie o tym mówi. Zacytuję fragment:
"The only antimatter concept that can achieve velocities above 2 x 103 km/sec and accomplish missions well beyond solar influence is the beamed core. Although a structural ratio consistent with the AIM and plasma core concepts is assumed, the much higher exhaust velocity of the annihilation products permits vehicle accelerations to velocities approaching 0.4 c, which would enable “fast” missions to Alpha Centauri in 10 years. At first this appears quite attractive until one notes that the antimatter requirement is many orders of magnitude greater than either the ACMF or AIM reference case. For a payload of 1 metric ton (mT), the antimatter requirement is about 40 mT, depending on the mission. The beamed core requires tremendous amounts of antimatter, but it is the only concept that can travel to the nearest stars (i.e., 4 to 40 light years) within a “reasonable” time (i.e., 10 to 100 years)."

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Nie rozumiem pytania. Jakie odłamki?
W sensie ten postulowany mały żagiel miałby nadawać sondzie wygląd chmury pyłu?

Jeżeli nie da się zbudować żagla wystarczająco dużego, by sobie poradził z użytecznym ładunkiem, to trzeba rozbić ładunek na wiele małych pojazdów i posłać oddzielnie - stąd chmura małych żagli.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 06, 2012, 16:38 wysłana przez Borys »

Polskie Forum Astronautyczne


Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Nie rozumiem pytania. Jakie odłamki?
W sensie ten postulowany mały żagiel miałby nadawać sondzie wygląd chmury pyłu?
Oprócz klasycznego żagla słonecznego i takiego rozdrobnionego na wiele małych są też inne ciekawe koncepcje, na przyklad żagiel zasilany promieniami lasera, albo taki całkiem inny nowy typ żagla słonecznego ale też rozdrobniony na wiele pasemek;

Cytuj
Elektryczny żagiel słoneczny
http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,8805799,Elektryczny_zagiel_sloneczny.html



Koncepcja elektrycznego żagla słonecznego - koncentrycznej gwiazdy z 50 do 100 bardzo cienkich (ok. 25 mikronów średnicy) i bardzo długich (ok. 20 km) przewodów elektrycznych - wykorzystuje zasilany energią słońca miotacz elektronów do utrzymania wysokiego potencjału dodatniego na całej gwieździe przewodów. Naładowane elektrycznie przewody roztaczają dookoła siebie pole zatrzymujące wiatr słoneczny, składający się z naładowanych elektrycznie cząstek. To powoduje, że pojazd z żaglem elektrycznym jest odpychany od Słońca. Rozwiązanie to jest podobne do klasycznego żagla słonecznego, wykorzystującego ciśnienie światła, a nie wiatru naładowanych cząstek, ale ponieważ może wykorzystać cienkie druty zamiast gigantycznej płachty materiału pozwala na osiągnięcie większego ciągu za niższą masę napędu.

Głównym ograniczeniem elektrycznego żagla - podobnie jak żagla fotonowego - jest to, że umożliwia on uzyskanie ciągu tylko w kierunku "od Słońca". Jednak możliwa jest pewna zmiana kierunku ciągu przez ułożenie żagla na ukos, co w połączeniu z wykorzystaniem mechaniki orbitalnej pozwala również na manewry zbliżania się do Słońca przez hamowanie na orbicie.


Cytuj
Nie znalazłem artykułu który mówiłby o większych ilościach.
Artykuł, który ci wcześniej podesłałem (ten z wykresem) jest solidną analizą naukowców z NASA, która właśnie o tym mówi.
Chyba już rozumiem w czym problem. Po prostu nie można znaleźć w necie na polskich stronach rzeczywiście naukowego opracowania na temat koncepcji silników na antymaterię i dlatego nie ma prawdziwych informacji o potrzebnej ilości antymaterii do lotu do pobliskich gwiazd. I rzeczywiście są za to takie informacje na stronach anglojęzycznych - po prostu nie pomyślałem by tam poszukać. Myślałem że będzie mniej więcej to samo co na polskich stronach. Tak w sumie to sobie myślę, że fajnie by było gdyby ktoś jakiś dobry artykuł na ten temat przetłumaczył z angielskiego na polski i umieścił na forum (albo chociaż streszczenie) lub przynajmniej umieścił jakieś wyliczenia na przykład tę tabelkę ze swoim opisem i komentarzem w Wikipedii pod już istniejącym hasłem "Silnik napędzany anihilacją". http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_nap%C4%99dzany_anihilacj%C4%85 Może ktoś tu się znajdzie kto będzie miał na coś takiego ochotę. Sam bym to zrobił niestety moja znajomość angielskiego oraz podstaw fizyki kwantowej jest zdecydowanie niewystarczająca  :(

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Znalazłem nowy artykuł na temat silnika na antymaterię. Nie jest to co prawda artykuł naukowy, no ale w końcu jest to kącik popularno-naukowy  :)

Vacuum to Antimatter-Rocket Interstellar Explorer System
http://nauka.gadzetomania.pl/2012/07/17/laserowy-naped-i-antymateria-sposobem-na-podboj-kosmosu
http://nextbigfuture.com/2012/07/vacuum-to-antimatter-rocket.html
Cytuj
Projekt VARIES ma trochę prostsze założenia. Statek kosmiczny ma wykonać dwie podróże: do innego układu planetarnego i z powrotem. Oznacza to konieczność zmagazynowania energii na dwie fazy przyspieszenia i dwie fazy zwalniania. W sumie cztery niezwykle energochłonne etapy.

VARIES oznacza Vacuum to Antimatter-Rocket Interstellar Explorer System. Problem energetyczny rozwiązywany jest przez ciągłe „tankowanie” energii z kosmicznej próżni. W tym celu wykorzystywane jest zjawisko kreacji par cząstek bazujące na mechanizmie Schwingera. Otóż próżnia z kwantowego punktu widzenia nie jest pusta, wręcz przeciwnie. Próżnia to prawdziwy wir aktywności kwantowej. Stosując odpowiednio silny laser, jesteśmy w stanie wytworzyć pary cząstek (proton/antyproton) prosto z próżni. Pisząc skrótowo: tworzymy antymaterię i wykorzystujemy ją do podróży międzygwiezdnych.





Co prawda antymaterię ma on czerpać z próżni no ale musi mieć chyba jakiś reaktor jądrowy do zasilania tego lasera... No i pytanie jaka byłaby wydajność tego lasera i procesu pozyskiwania antymaterii. Projekt wygląda ciekawie. No to czekam na potwierdzenie tej informacji na innych portalach  8)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Co prawda antymaterię ma on czerpać z próżni no ale musi mieć chyba jakiś reaktor jądrowy do zasilania tego lasera... No i pytanie jaka byłaby wydajność tego lasera i procesu pozyskiwania antymaterii. Projekt wygląda ciekawie. No to czekam na potwierdzenie tej informacji na innych portalach  8)

Całe toto ustrojstwo nazywa się VARIES i nie proponuje niczego nowego poza produkcją antymaterii poprzez tzw. kreację par. Problem w tym, że generacja antyprotonów (antyprotony razem z pozytonami tworzyłyby atomy antywodoru, który następnie miałby być przechowywany w zbiornikach) w ten sposób jest niemal niemożliwa - zanim jakiś antyproton zostanie wygenerowany, wpompowana w system energia zostanie zeżarta przez generację pozytonów (prawdopodobieństwo ich wygenerowania jest miliony razy większe niż antyprotonu). Autor w ogóle nie zagłębia się w ten problem, poza propozycją dalszych studiów nad tematyką. Krótko mówiąc, do nierealnego technicznie konceptu dorzucono jeszcze jeden nierealny element - co, jak można się domyślać, całości bardziej realną nie czyni.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Myślę że jeżeli nawet ten projekt w obecnej wersji nie jest możliwy do realizacji, to jednak sama koncepcja może być w przyszłości po jakiś modyfikacjach wykorzystana. Nie wiadomo jeszcze jakie odkrycia w mechanice kwantowej nas czekają. Może zastosowanie jakiś dodatkowych procesów spowoduje że napęd w przyszłości stanie się możliwy do realizacji. Może się mylę ale tak ogólnie to mam wrażenie, że ta koncepcja ma pewien konstrukcyjny potencjał  :)


A poniżej kolejny temat - NASA i napęd WARP - Alcubierre drive   :)


Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Nie wiem czy to pasuje bardziej tu, czy tu więc prosze o ewentualne przeniesienie.

Pojawiły się w sieci artykuły/ publikacje na temat możliwości stworzenia silnika do podróży międzygwiezdnych działającego na zasadzie manipulacji czasoprzestrzenią. Nie jest to nowy pomysł, ale po raz pierwszy najnowsze obliczenia wskazują, że jest on możliwy nie tylko pod względem technicznym, ale także pod względem energetycznym. Dotychczasowe pomysły wymagały energii jaką uzyskałoby się zamieniając na nią całą materię planety typu Jowisz, najnowsze obliczenia wskazują, że wystarczyłoby zamienić na nią około 800kg materii. To nadal dużo, ale różnica jest ogromna, a wynika ona z kształtu pierścienia otaczającego hipotetyczny statek ( torus zamiast płaskiego pierścienia). Silnik taki pozwoliłby poruszać się z prędkością 10 krotnie większą od prędkości światła, na jego pokładzie nie występowałby efekt dylatacji czasu i nie byłoby żadnego przeciążenia więc teoretycznie byłby idealny:)
jak zawsze jest jeden minus, który mnie osobiście martwi najbardziej, a mianowicie to, że taki pierścień musiałby być zbudowany z egzotycznej materii, a skąd to wziąć i jak to nie mam pojęcia;P

W każdym razie najciekawszą informacją z tego wszystkiego jest to, że w ośrodku NASA  w Johnson Space Center podjęta została próba zbudowania urządzenia White-Juday Warp Field Interferometer, które miałoby w mikroskali pozwolić na manipulacje czasoprzestrzenią w warunkach laboratoryjnych! Byłyby to zmiany rzędu 1 do 10 milionów, ale nawet to wydaje mi się, że byłoby wielkim osiągnięciem, które przede wszystkim pozwoliłoby na zweryfikowanie czy podążamy w dobrym kierunku.
Jeden z artykułów można przeczytać tutaj: http://www.space.com/17628-warp-drive-possible-interstellar-spaceflight.html
a tu jedna z publikacji jakie znalazłem: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20110015936_2011016932.pdf

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Pojawiły się w sieci artykuły/ publikacje na temat możliwości stworzenia silnika do podróży międzygwiezdnych działającego na zasadzie manipulacji czasoprzestrzenią.

Od paru miesięcy pojawiają się artykuły na ten temat, razem z pomysłem budowy napędu bezodrzutowego, czerpiącego energię (de facto) z próżni. Jeden i drugi efekt bazuje na bardzo spekulatywnej fizyce, więc bez solidnych dowodów nie ma się co jeszcze ekscytować.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8608
Prędkość statku większa o 10 razy od prędkości światła?!  :o Ho Ho, to niezła musi być fizyka pozwalająca na takie cuda  ;D
Jak mówił Sagan: ,,Na niezwykłe twierdzenia, trzeba niezwykłych dowodów". A tu jakoś dowodów brakuje. Ale skoro NASA zaczyna się w to bawić, więc teorie spiskowe nowe rodzić się zapewne będą, że USA ma w tajemnicy przed światem napęd pod czy bodajże ponadprzestrzenny  ;D
Choć istnieje zawsze pewne, wydaje się na razie, że bardzo nikłe prawdopodobieństwo, że może coś w tym jest ......  ;)
Zresztą jak pożyjemy to zobaczymy. Ale bym się wielce zdziwił, gdyby się okazało, że za naszego życia coś będzie możliwe, o czym myślałem, że to nastąpi za kilkaset lat   8)

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Prędkość statku większa o 10 razy od prędkości światła?!  :o Ho Ho, to niezła musi być fizyka pozwalająca na takie cuda  ;D
Z tego co wiem nie ma tu żadnej sprzeczności ze współczesną fizyką. Sama koncepcja tego napędu WARP pochodzi jeszcze z lat 60-tych XX wieku. Podstawą działania jest to że statek kosmiczny znajdowałby się w bąblu niezmiennej przestrzeni i teoretycznie stał by w miejscu, a przestrzeń przed bąblem ulegałaby ciągłemu kurczeniu, zaś z tyłu bąbla rozszerzaniu. Tak więc nie ma paradoksu przekraczania przez obiekt prędkości światła, a jednocześnie teoretycznie można pokonać odległość z wielokrotną prędkością światła - nie jest to zatem żadna "nowa" fizyka. Jak wiadomo od lat 60-tych pojawiają się co pewien czas popularnonaukowe artykuły na ten temat oraz ilustracje - oto kilka przykładów:

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/05/090507175838.htm
http://www.kosmonauta.net/index.php/Astronomia/Inne/dewastujacy-warp-20120313.html
http://kopalniawiedzy.pl/Warp-naped-predkosc-swiatla-podroz-statek-kosmiczny,7488
http://wszechswiat-i-my.phorum.pl/viewtopic.php?f=32&t=3
http://kopalniawiedzy.pl/Warp-metamaterial-Igor-Smolyaninov-University-of-Maryland,11495
http://arxiv.org/vc/arxiv/papers/1009/1009.5663v1.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive
http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive&prev=/search%3Fq%3DAlcubierre%2Bdrive%2Bwikipedia%26hl%3Dpl%26noj%3D1%26site%3Dwebhp%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=byBeUIStIIfChAfByYHgAw&ved=0CCYQ7gEwAA
http://wiki.buksi.pl/index.php?title=Nap%C4%99d_Alcubierre%27a
http://setyoufree.lefora.com/2010/07/20/time-control-thechnologies-methods/
http://www.gizmodo.com.au/2009/06/this-is-what-a-warp-drive-spaceship-looks-like/
http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/time_travel/esp_ciencia_timetravel34.htm
http://jupiterforce.org/showthread.php?3563-A-Real-Warp-drive
http://globalwarming-arclein.blogspot.com/2011/10/warp-drive-deliberations.html

Rewelacyjnie by było gdyby te najnowsze badania NASA potwierdziły możliwość zbudowania takiego napędu  :)











http://gadzetomania.pl/2009/06/17/jak-wyglada-statek-z-napedem-warp
wizja statku kosmicznego z napędem WARP




A tu ta najnowsza informacja na polskiej stronie internetowej :

Cytuj
NASA pracuje nad napędem WARP
http://kopalniawiedzy.pl/NASA-WARP-predkosc-swiatla-czasoprzestrzen-Eagleworks,16634

W ubiegłym roku NASA powołała do życia laboratorium „Eagleworks“, w którym będą badane m.in. koncepcje napędu WARP czy plazmowego napędu korzystającego z próżni kwantowej.

Podczas niedawnej konferencji Harold White, naukowiec pracujący w Johnson Space Center omawiał mechanikę napędów WARP. Napęd WARP miałby manipulować czasoprzestrzenią tak, by wykorzystujący go pojazd mógł poruszać się szybciej od prędkości światła. Koncepcję takiego napędu przedstawił w 1994 roku meksykański fizyk Miguel Alcubierre. W koncepcji Alcubierrea mamy pojazd w kształcie piłki do futbolu amerykańskiego otoczony pierścieniem z egzotycznej materii. Jednak wykorzystanie takiego napędu wymagałby ilości energii równej zamianie planety wielkości Jowisza na energię.

Tymczasem White i jego koledzy z Eagleworks twierdzą, że WARP może być znacznie bardziej energooszczędny. Z ich obliczeń wynika, że jeśli pierścień wokół pojazdu miałby kształt zbliżony do wyglądu pączka, a nie byłby płaskim pierścieniem, to wystarczyłoby tyle energii ile można uzyskać z zamiany nań pojazdu Voyager 1 (waży on około 800 kg). Co więcej, naukowcy twierdzą, że jeśli zniekształcenia przestrzeni oscylowałyby w czasie, to napęd wymagałby jeszcze mniejszej ilości energii.

Obliczenia White’a pokazują, że WARP jest nie tylko teoretycznie możliwy, ale może być również praktyczny i warto prowadzić badania nad rozwojem tej koncepcji.


Między innymi tym ma się zajmować laboratorium Eagleworks. Uczeni rozpoczęli już pierwsze eksperymenty nad urządzeniem zwanym White-Juday Warp Field Interferometer. Chcą sprawdzić, czy są w stanie w niezwykle małej skali zagiąć czasoprzestrzeń.

Jeśli udałoby się stworzyć napęd WARP pojazdy kosmiczne mogłyby osiągać prędkość nawet 10-krotnie większą od prędkości światła.

Prace nad napędem są już nie tylko teoretycznymi rozważaniami grupy naukowców. Administrator NASA, Charles Bolden, powiedział na spotkaniu w National Press Club: Pewnego dnia chcemy osiągnąć prędkość warp. Chcemy poruszać się szybciej od światła, a nasze ambicje nie ograniczają się do Marsa.

W sieci można zapoznać się z pracą White'a dotyczącą WARP [PDF]
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20110015936_2011016932.pdf

NASA chce podróżować 10 razy szybciej niż światło

http://www.geekweek.pl/aktualnosci/15603/nasa-chce-podrozowac-10-razy-szybciej-niz-swiatlo

Napęd Warp ze “Star Treka” w rzeczywistości ?
http://gadzetomania.pl/2013/05/14/naped-warp-ze-star-treka-w-rzeczywistosci-to-nareszcie-mozliwe-no-prawie





http://members.shaw.ca/mike.anderton/WarpDrive.pdf

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Prędkość statku większa o 10 razy od prędkości światła?!

oczywiście nie należy tego brać dosłownie, bo sam statek nie będzie się poruszał:) jednak do najbliższej gwiazdy lot trwałby według tego artykułu około 2 tygodni więc z naszej perspektywy szybciej niż światło:P
Jak pisałem wiem, że to nie są nowe koncepcje, ale próba potwierdzenia tego laboratoryjnie i to nie przez jakiegoś szalonego naukowca tylko w renomowanym ośrodku naukowym jest pierwszą próbą o jakiej ja wiem:)

tam wyżej trochę złe słowo użyłem, nie chodzi o manipulacje (co wskazuje na jakąś kontrole), ale ogólnie na próbie zaburzenia czasoprzestrzeni w skali mikro/nano. Pokazanie, że w ogóle się da coś takiego zrobić może być przełomowe (większe zainteresowanie większej ilości naukowców i ośrodków naukowych). W ostateczności udowodnienie, że to jest niemożliwe też jakaś nauką będzie chociaż pewnie nie taką jaką byśmy chcieli :)

jeszcze wrzucę link do ang wiki z opisem tego konkretnego silnika jakby ktoś chciał poczytać:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2012, 19:39 wysłana przez wini »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8608
Rewelacyjnie by było gdyby te najnowsze badania NASA potwierdziły możliwość zbudowania takiego napędu  :)

Ja mam sprzeczne odczucia. Z jednej strony chciałbym doczekać lotu załogowego na marsa, a cóż mówić o locie do gwiazd!  8)
Z drugiej, widząc co ludzkość czyni ze swoją planetą i samą sobą?.........
Lepiej, żeby loty do gwiazd były jednak drogie i bardzo drogie, wówczas byle kto tym nie poleci i nie popsuje czegoś co żyje wokół innego słońca.......  ::)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Z tego co wiem nie ma tu żadnej sprzeczności ze współczesną fizyką.

Sprzeczności z fizyką nie ma w tym sensie, że lokalnie statek nie przekracza prędkości światła. W uproszczeniu - przestrzeń przed dziobem jest kompresowana, w wyniku czego efektywny dystans do przebycia jest krótszy. Co do zgodności metod pozwalających uzyskać taką kompresję ze współczesną fizyką, to już zupełnie inna para kaloszy.

Polskie Forum Astronautyczne