Natomiast ISS znajduje się na orbicie ok. 400 km, poza tym potrzebny jest węzeł cumowniczy, jakiś system naprowadzania, czy wreszcie uchwyt dla Canadarma.
To w żadnym wypadku nie zje ponad trzech ton na dzień dobry... Wg mnie taka ładowność (6t, czy nawet same 3t dla części ciśnieniowej) jest czysto wirtualna biorąc pod uwagę dostępną przestrzeń i realne możliwości upychania. Wartości dla DragonLaba wiszą od dawna niezmienione, zdaje się wisiały jeszcze wtedy, gdy realny udźwig Falcona 9 był poniżej 10t, a na stronie SpaceX wisiało 10450 kg, gdzie 4.2t dry mass i 6t payload mass dają 10200 kg,
o czym też pisałem.
Wahadłowcowy MPLM miał wewnętrzną objętość 77 m3 i zabierał maksymalnie 9100 kg, co daje po łopatologicznym podzieleniu 118 kg/m3. Jest to przy tym moduł dość spory, astronauci normalnie wchodzą do niego i po pełnym załadowaniu ("habitable volume" to bodaj 31 m3).
ATV zabiera do 5500 kg w 48 m3, co daje 115 kg/m3. Podobnie jak MPLM, po zadokowaniu można normalnie wejść.
HTV zabiera do 5200 kg w 50 m3, czyli 104 kg/m3. Tak samo jak poprzednie oddaje część przestrzeni dla załogi (
https://en.wikipedia.org/wiki/File:HTV_from_inside_02_-_cropped_and_rotated.jpg).
Cygnus ma zabierać do 2000 kg w 18.9 m3, co daje 106 kg/m3, a w wersji rozszerzonej 2700 kg w 27 m3, co daje 100 kg/m3. Co do upakowania - raczej będzie dość ciasno
sugerując się tym , choć może to wynikać z mniejszej średnicy modułu.
Progress zabiera bodaj 1500 kg w 7,6 m3, co daje 197 kg/m3. Z tym, że do niego mniej się wchodzi a bardziej rozładowuje "od góry do dołu" tak na prawdę.
Dane z Wiki a w przypadku MPLM
także stąd. Choć to wszystko kalkulacje na palcach można podsumować je tak: jeśli część przestrzeni oddawana jest astronautom, tak że mogą swobodnie wejść, wyniki nieco przekraczają 100 kg/m3. Jeśli pojazd załadowywany jest od góry do dołu jest to jakieś dwa razy więcej, czyli około 200 kg/m3. Wszystko tyczy się wartości maksymalnych, realnie będzie mniej.
A Dragon? Dla 6000 kg i 10 m3 jest 600 kg/m3, dla 6000 kg i 6.8 m3 jest 882 kg/m3. Dla 3310 kg i 10 m3 jest 331 kg/m3, dla 3310 kg i 6.8 m3 jest 487 kg/m3. Jednocześnie, ostatnio podane 6.8 m3 plasują go na poziomie Progressa, lecz nie był on dotychczas pakowany "na ful",
członek załogi może zejść i dobrać się do zawartości od środka.
Jednakże 3310 kg jako skombinowana wartość maksymalna wygląda prawdopodobnie. Trunk ma 14 m3 (tu się chyba nic nie zmieniło), a więc znacznie więcej niż 6.8 m3. Z 3310 kg do kapsuły maksymalnie wchodziła by około połowa biorąc pod uwagę objętość i tamte wyliczenia pi*drzwi, być może mniej niż połowa. Najbezpieczniej powiedzieć tysiąc-kilkaset kilogramów. A 3310 kg jako całość jest też w pobliżu tego co kiedyś powiedział Musk.
Puenta? Gdy Cygnus zacznie normalne operacje Orbital może dysponować statkiem o największych możliwościach dostarczania ciśnieniowych ładunków na ISS pośród pojazdów z USA. I mam na myśli Cygnusa w podstawowej wersji.