Ciekawy artykuł z wywiadu z Gwynne:
http://spacenews.com/spacex-aims-to-follow-a-banner-year-with-an-even-faster-2018-launch-cadence/w skrócie:
- Planują w przyszłym roku zwiększyć ilość startów o 50% a docelowo ma to być 30-40 rocznie.
- jest spadek zamówień na wyniesienie satelit na orbitę geostacjonarną (8 w tym roku kiedy zwykle było 20-25)
- pierwszy egzemplarz Falcona 9 Block 5 powinien być ukończony jeszcze w tym roku. Potem będzie testowany w Texasie.
- silniki Merlin w Block 5 będą mocniejsze od obecnych o kilka %. Rakieta ma mieć możliwość 10 lotów bez większych prac przy niej.
- Pierwszy start Block 5 powinien nastąpić pod koniec pierwszego kwartału 2018
- ta "eksplozja" która niby się ostatnio wydarzyła nie była eksplozją a bardziej pożarem i jeszcze są w trakcie wyjaśniania przyczyn.
- rozpoczął się już proces certyfikacji dla wojska Falcona 9 Block 5 i FH. Jednak żeby to zakończyć każda rakieta musi polecieć przynajmniej 3 razy.
- Falcon 9 Block 5 ma być wersją końcową tej rakiety po której zostanie ona "zamrożona" a wszystkie siły skierowane będą na BFR/BFS
- Planują próby odzyskania drugiego stopnia Falcona 9, ale nie po to żeby go użyć jeszcze raz tylko jako pomoc w rozwijaniu technologi BFS
- Falcon 9 i FH będą latać tak długo jak będą tego chcieli klienci, czyli dotąd aż wszyscy przekonają się do BFR.
- aktualna data pierwszego lotu BFR to 2022
I jeszcze fajny wywiad z głównym inżynierem SpaceX:
https://spacex.com.pl/wiadomosci/tlumaczenie-wywiadu-z-hansem-koenigsmannem