Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1377154 razy)

0 użytkowników i 11 Gości przegląda ten wątek.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24561
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3960 dnia: Styczeń 24, 2018, 23:23 »
Nowy statek morski SpaceX
BY MICHAŁ MOROZ ON 24 STYCZNIA 2018


Mr Steven - nowy statek morski SpaceX

(...) Imiona obu barek zostały zainspirowane statkami kosmicznymi z powieści science fiction Gracz (A player of games) szkockiego pisarza Iaiana M. Banksa. Do floty pojazdów morskich SpaceX dołączył teraz Mr Steven. Długi na 62,5 metra statek wyposażony jest w cztery wielkie ramiona. Ma on służyć do odzyskiwania owiewek aerodynamicznych (ang. launch fairing) chroniących ładunek rakiety podczas startu. Te owiewki funkcjonują jedynie w dolnych warstwach atmosfery i szybko są odrzucane. (...)

http://kosmonauta.net/2018/01/nowy-statek-morski-spacex/#prettyPhoto
https://www.teslarati.com/spacex-fairing-grabber-claw-recovery-boat/

Offline Rafał

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 812
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3961 dnia: Luty 07, 2018, 20:46 »
W sumie to dlaczego zdecydowali się na wahadłowiec bis z tymi samymi problemami co STS? Znów będzie drżenie przed każdym spalaniem w atmosferze (czy na pewno skrzydła są w całości), niesamowicie skomplikowany sprzęt do serwisowania, i stanie przynajmniej po pół roku w hangarze gdzie sprawdzane jest czy nic się nie zepsuło.

Napisz im na help-us-to-not-explode@spacex.com - na początek zauważą, że zapomnieli o skrzydłach, bo w ich projekcie jest jedno, a nie sztuk kilka. Z pewnością będą panicznie "drzeć" razem ze wszystkimi innymi, bo to absolutnie niemożliwe, żeby technologia nie zmieniła się od 50 lat. Mam również parę pytań natury technicznej do BFR, skoro jak widać znasz doskonale "poziom komplikacji serwisowania".
Na tym forum nie pomagamy SpaceX tylko dyskutujemy o SpaceX :). Szkoda, że w tej frustracji zabrakło poruszenia tematu, o który pytałem czyli potężnych heat shield analogicznych do wahadłowcowych, które:
- będą musiały wytrzymać powrót z wyższych prędkości niż z pierwszej kosmicznej z LEO
- będą wystawione na wszystko co lata w trakcie długiego lotu w przestrzeni międzyplanetarnej
- na Marsie nie będą miały ekipy, która przez pół roku szuka i zalepia ubytki

Póki co SpaceX powtórnie wysłało w przestrzeń Dragona po trzyletnim przeglądzie (CRS-4 -> CRS-11), a Dragony po lądowaniach wyglądają jak w załączniku poniżej, więc skąd to zaufanie do spalania w atmosferze relatywnie ogromnego sprzętu?

No i jednak mail na help-us-to-not-explode@spacex.com pomógł, ponieważ jak pisze Florydziak na podstawie konferencji Muska:
Cytuj
Największym problemem BFR są osłony termiczne. SpaceX nie wie jeszcze jak to rozwiązać.
;)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8600
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3962 dnia: Luty 07, 2018, 21:25 »
Ciekawe nad jakimi osłonami myślą? Wykonanymi z pianki jak u STSów czy metalicznymi jakie były proponowane dla Venture Star? Może warto zapytać jakie osłony ma Dragon? Może tu znajdzie się odpowiedź?  :)

Offline DreamBigOrGoHome

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 27
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3963 dnia: Luty 08, 2018, 11:02 »
W sumie to dlaczego zdecydowali się na wahadłowiec bis z tymi samymi problemami co STS? Znów będzie drżenie przed każdym spalaniem w atmosferze (czy na pewno skrzydła są w całości), niesamowicie skomplikowany sprzęt do serwisowania, i stanie przynajmniej po pół roku w hangarze gdzie sprawdzane jest czy nic się nie zepsuło.

Napisz im na help-us-to-not-explode@spacex.com - na początek zauważą, że zapomnieli o skrzydłach, bo w ich projekcie jest jedno, a nie sztuk kilka. Z pewnością będą panicznie "drzeć" razem ze wszystkimi innymi, bo to absolutnie niemożliwe, żeby technologia nie zmieniła się od 50 lat. Mam również parę pytań natury technicznej do BFR, skoro jak widać znasz doskonale "poziom komplikacji serwisowania".
Na tym forum nie pomagamy SpaceX tylko dyskutujemy o SpaceX :). Szkoda, że w tej frustracji zabrakło poruszenia tematu, o który pytałem czyli potężnych heat shield analogicznych do wahadłowcowych, które:
- będą musiały wytrzymać powrót z wyższych prędkości niż z pierwszej kosmicznej z LEO
- będą wystawione na wszystko co lata w trakcie długiego lotu w przestrzeni międzyplanetarnej
- na Marsie nie będą miały ekipy, która przez pół roku szuka i zalepia ubytki

Póki co SpaceX powtórnie wysłało w przestrzeń Dragona po trzyletnim przeglądzie (CRS-4 -> CRS-11), a Dragony po lądowaniach wyglądają jak w załączniku poniżej, więc skąd to zaufanie do spalania w atmosferze relatywnie ogromnego sprzętu?

No i jednak mail na help-us-to-not-explode@spacex.com pomógł, ponieważ jak pisze Florydziak na podstawie konferencji Muska:
Cytuj
Największym problemem BFR są osłony termiczne. SpaceX nie wie jeszcze jak to rozwiązać.
;)

Nic nie poradzę, że twoja wiedza o SpaceX ogranicza się do przeczytania bloga Florydziaka. Który, wyobraź sobie, też się czasem myli. Nic takiego Musk nie powiedział.

Odsyłam do treści wywiadu, który "ktoś' już nawet dla ciebie przetłumaczył:

Cytuj
Tak więc będziemy przeprowadzać loty z rosnącym poziomem skomplikowania. Chcemy porządnie przetestować materiał na osłonę termiczną. Więc odlecimy, odwrócimy się, przyspieszymy naprawdę mocno i powrót będzie strasznie gorący, żeby przetestować osłonę termiczną, bo chcemy mieć osłonę zdatną do wielokrotnego ponownego użycia, która będzie w stanie absorbować ciepło powstałe przy wejściu w atmosferę z prędkościami międzyplanetarnymi. Także jest to naprawdę trudne.

https://spacex.com.pl/wiadomosci/tlumaczenie-konferencji-prasowej-po-starcie-falcona-heavy

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3963 dnia: Luty 08, 2018, 11:02 »

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3964 dnia: Luty 08, 2018, 18:16 »
Ciekawe nad jakimi osłonami myślą? Wykonanymi z pianki jak u STSów czy metalicznymi jakie były proponowane dla Venture Star? Może warto zapytać jakie osłony ma Dragon? Może tu znajdzie się odpowiedź?  :)
To żadna tajemnica, osłona Dragona wykonana jest z PICA-X, BFS też wykorzysta tan materiał (możliwe, że zmodyfikowany).

Nowy statek morski SpaceX
Tutaj moim zdaniem pojawiła się dość interesująca sugestia ze strony Muska, że być może ten statek nada się do łapania Dragonów w sieci, co znacznie ułatwiłoby ponowne wykorzystanie kapsuł. Ale znając życie NASA nie będzie zachwycona :P
« Ostatnia zmiana: Luty 08, 2018, 18:20 wysłana przez NilQ »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3965 dnia: Luty 08, 2018, 19:03 »
Jak w sieci? Chyba tak dokładnie nie da się sterować kapsułą podczas lądowania? Może kilka statków by rozłożyło większą sieć? :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3966 dnia: Luty 08, 2018, 19:45 »
Ciekawe nad jakimi osłonami myślą? Wykonanymi z pianki jak u STSów czy metalicznymi jakie były proponowane dla Venture Star? Może warto zapytać jakie osłony ma Dragon? Może tu znajdzie się odpowiedź?  :)
To żadna tajemnica, osłona Dragona wykonana jest z PICA-X, BFS też wykorzysta tan materiał (możliwe, że zmodyfikowany).

Nowy statek morski SpaceX
Tutaj moim zdaniem pojawiła się dość interesująca sugestia ze strony Muska, że być może ten statek nada się do łapania Dragonów w sieci, co znacznie ułatwiłoby ponowne wykorzystanie kapsuł. Ale znając życie NASA nie będzie zachwycona :P
Wątpię żeby BFR korzystał z picax - chodzi o reusing

Offline sivasu

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 89
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3967 dnia: Luty 08, 2018, 21:59 »
Ciekawe nad jakimi osłonami myślą? Wykonanymi z pianki jak u STSów czy metalicznymi jakie były proponowane dla Venture Star? Może warto zapytać jakie osłony ma Dragon? Może tu znajdzie się odpowiedź?  :)
To żadna tajemnica, osłona Dragona wykonana jest z PICA-X, BFS też wykorzysta tan materiał (możliwe, że zmodyfikowany).

Nowy statek morski SpaceX
Tutaj moim zdaniem pojawiła się dość interesująca sugestia ze strony Muska, że być może ten statek nada się do łapania Dragonów w sieci, co znacznie ułatwiłoby ponowne wykorzystanie kapsuł. Ale znając życie NASA nie będzie zachwycona
Wątpię żeby BFR korzystał z picax - chodzi o reusing
O ile wiem SpaceX nie ma nic lepszego od picaX. I reklamują to jak najlepszą osłonę na świecie. Ulepszają też ciągle, rok temu powiedzieli, że mają już 3 wersję, gdzie pierwsza to to co dostali od NASA lata temu

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3968 dnia: Luty 08, 2018, 22:13 »
Hmm... to może bardziej chodzi o to, że taka osłona termiczna po prostu musi być znacznie lżejsza?

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3969 dnia: Luty 08, 2018, 22:49 »
Jak w sieci? Chyba tak dokładnie nie da się sterować kapsułą podczas lądowania? Może kilka statków by rozłożyło większą sieć? :)
Nie wiem, pytać Elona : ) Ten statek jest dość szybki i zwrotny, zakładam że będąc w planowanej strefie wodowania byłby w stanie dostosować kurs do opadającego Dragona tak, by go złapać. Wypowiedź Elona ze strony zapodanej przez LooZ'a:

Cytuj
(...)I mamy specjalną łódź do łapania owiewek. To jest jak rękawica łapacza w formie łodzi. Będzie pływała i łapała owiewki, całkiem zabawne. Myślę, że możemy być w stanie zrobić to samo z Dragonem. Jeśli NASA będzie chciała, możemy spróbować złapać Dragona. [śmiech] Naprawdę, system jest zaplanowany do łapania osłon ładunku, ale zadziała i dla Dragona.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3970 dnia: Luty 09, 2018, 00:56 »
Ciekawe nad jakimi osłonami myślą? Wykonanymi z pianki jak u STSów czy metalicznymi jakie były proponowane dla Venture Star? Może warto zapytać jakie osłony ma Dragon? Może tu znajdzie się odpowiedź?  :)
To żadna tajemnica, osłona Dragona wykonana jest z PICA-X, BFS też wykorzysta tan materiał (możliwe, że zmodyfikowany).

Nowy statek morski SpaceX
Tutaj moim zdaniem pojawiła się dość interesująca sugestia ze strony Muska, że być może ten statek nada się do łapania Dragonów w sieci, co znacznie ułatwiłoby ponowne wykorzystanie kapsuł. Ale znając życie NASA nie będzie zachwycona
Wątpię żeby BFR korzystał z picax - chodzi o reusing
O ile wiem SpaceX nie ma nic lepszego od picaX. I reklamują to jak najlepszą osłonę na świecie. Ulepszają też ciągle, rok temu powiedzieli, że mają już 3 wersję, gdzie pierwsza to to co dostali od NASA lata temu
Tylko problem w tym ,że  Pica X jest  osłoną ablacyjną  A ta jak wiadomo się spala

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3971 dnia: Luty 09, 2018, 09:21 »
Chyba w tym wątku powinienem zadać to pytanie.
Czy są wartości podane nośności Falcona Heavy ? Bo nigdzie nie ma podanych wartości w kilku "opcjach":
- na LEO bez żadnego odzysku (z wiki wynika, że to jest 63800 kg)
- na LEO z częściowym odzyskiem (rakiety poboczne odzyskiwalne)
- na LEO z całkowitym odzyskiem
- na GTO bez żadnego odzysku (z wiki wynika, że jest to 26700 kg)
- na GTO z częściowym odzyskiem (dwie poboczne rakiety odzyskane, z wiki wynika, że jest to 16000 kg)
- na GTO z całkowitym odzyskiem (z wiki wynika, że jest to 8000 kg)

Na wikipedii są podane wartości, które wstawiłem powyżej
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
brakuje jednak wartości na LEO.

Czy ktoś to może zweryfikować? Czy są gdzieś wartości dla LEO?

Offline kuba_mar

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 65
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3972 dnia: Luty 09, 2018, 09:59 »
Maksymalne wartości na LEO i GTO są zaczerpnięte bezpośrednio ze strony SpaceX: http://www.spacex.com/about/capabilities

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3973 dnia: Luty 09, 2018, 10:17 »
No właśnie, a mnie ciekawi jakie są możliwości w przypadku częściowej lub pełnej odzyskiwalności.

Taka budowa następcy ISS na LEO - ile można by wynieść w jednym locie w pełnej odzyskiwalności? Jest pewne, ze byłoby to wystarczająco dużo, aby cały duży moduł wynieść. Trochę tu to brzmi jak loty konstrukcyjne wahadłowców. :)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8600
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3974 dnia: Luty 09, 2018, 10:42 »
A propos przyszłych stacji kosmicznych to warto wysyłać je najlepiej w jednym, góra w kilku kawałkach. A nie to, żeby na wzór ISS sam etap montażowy potrzebował aż 40 lotów rakiet czy wahadłowców. Bo to podroży koszty takiej stacji  :(

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3974 dnia: Luty 09, 2018, 10:42 »