25 lat temu, 12.03.1998, odbył się pierwszy swobodny lot X -38 V-131 CRV (Crew Return Vehicle).
Prototyp wylądował w bazie Edwards (Air Force Base in California).
Wcześniej pojazd X -38 V-131 został wyniesiony przez samolot B-52 (ten sam, który był wykorzystywany w programie X-15) na kilka lotów na uwięzi, które rozpoczęły się w lipcu 1997 roku w celu zebrania danych określających jego aerodynamikę, gdy był przymocowany do pylonu skrzydła samolotu.
USA - First flight of space lifeboatNastępnie odbyły się dwa krótkie loty swobodne, w marcu 1998 i lutym 1999, w celu zbadania charakterystyk lotnych podczas startu i oceny działania spadochronu, od otwarcia małego hamownika, poprzez rozwinięcie głównego parafolu i lądowania.
Zbudowano łącznie 3 prototypy:
X-38 V-131, który po 2. lotach został zwrócony do Scaled Composites w celu modyfikacji do rzeczywistego kształtu przyszłego CRV i zyskał nazwę X-38 V-131-R,
X-38 V-132,
X-38 V-201, który miał być prototypem orbitalnym wynoszonym przez prom kosmiczny.
Planowane były X-38 V-121, V-133 i V-301, ale nigdy ich nie zbudowano.
X-38 V-132 odbył loty próbne loty w marcu i lipcu 1999 roku, a ostatni lot odbył się 30 marca 2000 roku i był najwyższy, najszybszy oraz najdłuższy.
Anulowanie projektu X-38 zostało ogłoszone 29 kwietnia 2002 z powodu znacznego przekroczenia kosztów w programie ISS w fazie jego rozwoju i budowy.
Propozycja anulowania programu była krytykowana, ponieważ większość prac rozwojowych nad X-38 została zakończona, a prototypowy pojazd kosmiczny był ukończony ponoć w około 90% w momencie jego przerwania.
X-38 miał być przytwierdzony do modułu Node 3 na czas nie dłuższy niż 3 lata.
W przypadku, gdy na ISS nie doszłoby do awarii uzasadniających jego użycie, CRV po trzech latach miał powracać na Ziemię w celu wykonania koniecznych przeglądów technicznych, po zakończeniu których byłby ponownie wynoszony na orbitę przez wahadłowiec lub RN Ariane 5.
Jak pokazała historia na ISS nie było pilnej potrzeby opuszczania przez załogę ISS przez ponad 20 lat.
Sytuacja Sojuza MS-22 mogłaby podpadać pod taką sytuację awaryjną, ale tutaj też nie nie było pilnej potrzeby opuszczania ISS.
Są obecnie rozwijane inne projekty wahadłowców kosmicznych jak X-37 czy Dream Chaser lub IXV Spaceplane (8 lat minęło już od lotu testowego) o różnych sposobach powrotu na Ziemię.
http://www.astronautix.com/x/x-38.htmlhttps://www.nasa.gov/centers/dryden/multimedia/imagegallery/X-38/X-38_proj_desc.htmlhttps://www.nasa.gov/centers/armstrong/history/where_are_they_now/X-38_V-131.htmlhttps://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/X-38/HTML/EC98-44452-4.htmlhttps://en.wikipedia.org/wiki/NASA_X-38https://pl.wikipedia.org/wiki/NASA_X-38https://www.spaceflightinsider.com/organizations/nasa/reaching-for-the-stars-an-interview-with-former-nasa-astronaut-mike-fossum/attachment/360_ecn98-44453-60/https://twitter.com/ESA_History/status/1634865818839416832