20 rokov vesmírnej misie Štefánik (3)
Privítanie (kozmickým) chlebom a soľouRaketa SOJUZ pomaly stúpa nahor. Silu, ktorú vyvíjajú motory I. a II. stupňa nosiča, kozmonauti vnímajú ako preťaženie približne 4g. Samotný let na obežnú dráhu trvá 526 sekúnd – v tomto čase kozmická loď dosiahne orbitu vyvedeniam vo výške 220 km.V roku 1978 bol sám medzi adeptmi na let prvého československého kozmonauta. O 20 rokov neskôr, zodpovedal za výber toho Slovenského. V deň štartu mal dobrý pocit z toho, že napriek rôznym pochybnostiam sa let slovenského kozmonauta stal realitou.
gen. Ing. Štefan Gombík – náčelník štábu letectva ASR v roku 1999Teraz je prvoradou úlohou posádky opäť preveriť všetky palubné systémy a až potom, po približne dvoch hodinách, si môžu vyzliecť skafandre, urobiť si pohodlie a konečne sa najesť.
Posádku teraz čakali dva dni odpočinku. Toľko totiž trvá, kým manévrovací motor „vytlačí“ kozmickú loď na dráhu potrebnú pre spojenie s orbitálnym komplexom MIR. Slovo odpočinok, však treba brať s veľkým nadhľadom, pretože aj keď zážihy motora a manévre s tým sú plne automatické, tak posádka musí všetko kontrolovať, aby vedela v prípade potreby zasiahnuť. Okrem toho treba mať na pamäti, že organizmus kozmonautov sa musí vyrovnať s absenciou gravitácie. Práve tieto dva dni samostatného letu sú výbornou možnosťou prispôsobiť sa prostrediu mikrogravitácie.I. Bella na orbitálnom komplexe MIR.K orbitálnemu komplexu sa SOJUZ TM29 priblížil v pondelok 22. 2. 1999 a o 08:37 (06:37 SEČ) Moskovského času sa s ním úspešne spojil. Spojenie prebehlo v plne automatickom režime. Asi hodinu pred spojením sa obe telesá nachádzali nad Tichým oceánom východne od Austrálie, pričom vzájomná vzdialenosť bola 28 km. K spojeniu došlo nad oblasťou Južného Uralu. 30 minút na to, sa posádka zvítala s Gennadijom Padalkom a Sergejom Avdejevom, na palube MIRu.Kozmonaut, či robot?V rámci vedeckej časti vesmírnej misie Štefánik I. Bella realizoval na palube orbitálneho komplexu MIR celkovo 4 experimenty. Na 100% bol splnený najnáročnejší z nich, experiment ENDOTEST
Veľmi dobre sa skončil (cca na 80%) sa skončil experiment PREPELICA a to napriek nie úplne fungujúcej centrifúgy. Muselo sa prejsť na ručné kŕmenie prepelíc, do ktorého I. Bella zaangažoval celú posádku MIRu. Z desiatich prepelíc v návratovom module prežili tri, čo za daných podmienok je možné považovať za úspech.
Bez problémov boli uskutočnené experimenty DOZIMETRIA a SENZO-ASYMETRIAPriama linka do Bratislavy!Počas pobytu I. Bellu na MIRE sa uskutočnilo viacero tlačových konferencií. Počas záverečnej konferencie tesne pred návratom, sa s našim kozmonautom priamo telefonicky spojil aj minister Obrany SR, Pavol Kanis. Spojenie trvalo asi 20 minút a uskutočnilo sa v piatok 26. 2. 1999 po 13:00. Telefonát sa uskutočnil z pracovne ministra obrany SR.Orbitálny komplex MIRPrvá ruská, resp. sovietska, permentente obývaná kozmická stanica, bola na obežnú dráhu vypustená 19. 2. 1986, nosnou raketou PROTON. Svojou konštrukciou bola unikátna, išlo o prvú modulárnu stanicu v histórií pilotovaných letov do vesmíru. Táto kozmická stanica predstavovala obrovské kozmické vedecké laboratórium, ktoré obsluhovali transportné lode rady SOJUZ T a SOJUZ TM. Zásoby privážali kozmické „nákladiaky“ PROGRESS, po roku 1995 aj americké raketoplány, ktoré tiež zvyšovali objem a hmotnosť celého komplexu. V dobe pripojenia raketoplánu vzniklo z MIRu najväčšie umelé kozmické teleso, s celkovou hmotnosťou vyše 250 ton. Počas existencie tejto stanice sa na jej palube uskutočnilo vyše 23 000 rôznych experimentov.Od Saljutov k MIRU…Sovietská pilotovaná kozmonautika, sa po pristaní Apolla 11 na mesačnom povrchu preorientovala na budovanie orbitálnych staníc a získavanie skúseností v oblasti dlhodobých pobytov vo vesmíre. K tomuto účelu 15 rokov úspešne slúžilo viacero generácií kozmických staníc rady SALJUT. Posledný z nich, SAJLUT 7, bol na obežnú dráhu vynesený v roku 1982, avšak bol pomerne intenzívne využívaný, preto pomaly zastarával. Bolo preto rozhodnuté o vypustení novej orbitálnej stanice, o ktorej sa vedelo len toľko, že bude oveľa dokonalejšia ako jej predchodkyne. Všetci však počítali s tým, že pôjde o značne modernizovanú stanicu SALJUT 8.
Ruskí konštruktéri však pripravili svetovej verejnosti nemalé prekvapenie v podobe úplne novej generácie kozmickej stanice, ktorá mala urobiť definitívnu bodku za stanicami rady SALJUT.
Zásadnou novinkou, bol spojovací adaptér, ktorý tvoril prechodový úsek stanice a základ celého komplexu, pretože umožnil k základnému modulu pripojenie ostatných. Počet spojovacích uzlov sa pri tejto generácií teda zvýšil na šesť, oproti dvom v rade SALJUT.Domov až pre šiestich kozmonautovMIR bol veľký ako 6 autobusov. Bežne poskytoval útočisko trom kozmonautom, maximálna kapacity však bola 6 osôb. Okrem troch krátkych období bola stanica nepretržite obývaná a to až do októbra 1999. Na jej palube sa celkovo vystriedalo 104 kozmonautov, z toho 62 cudzincov (inej ako ruskej národnosti).Zrážka s loďou PROGRESSPočas existencie orbitálneho komplexu došlo k viacerým vážnym, či kritickým nehodám, Za najvážnejší a najnebezpečnejší problém sa považuje zrážka s nákladnou loďou PROGRESS M34. Ku kolízií došlo 25. 6. 1997 o 11:20 SEČ. Loď bola totiž deň predtým automaticky oddelená od stanice a posádka sa pokúsila na ručnom ovládaní o nové spojenie, aby preverila funkcie nového navigačného systému TORA. Loď však namiesto adaptéra narazila do vedeckého modulu SPEKTR. Najprv do jeho solárnych panelov, následne do samotného modulu, ktorý ťažko poškodila.
Náraz spôsobil dekompresiu modulu SPEKTR – k úniku vzduch. MIR tak prišiel o jeden zo svojich modulov, ktorý musel byť núdzovo uzavretý. Kozmonauti pri tomu museli preťať káble dodávajúce 40% elektrickej energie. Z desiatich solárnych panelov prišiel MIR pri tejto nehode o štyri. Panely na module SPEKTR boli navyše najnovšie a najvýkonnejšie. V dôsledku uzavretia modulu prišiel takisto americký člen posádky Michael Foale o všetky osobné veci, keďže v tomto module bola jeho osobná kajuta.
V dôsledku tejto nehody a nedostatku elektrickej energie sa 27. 6. stanica dokonca na na viac než hodinu vymkla spod kontroly.Zánik stanice MIR21. január 2001, 04:24:42 UT – Bajkonur. Z štartovej rampy no obežnú dráhu stúpa nosič SOJUZ U, s kozmickou nákladnou loďou PROGRESS M 1-5. Táto loď mala jedinú úlohu a to naviesť túto legendárnu kozmickú stanicu do atmosféry Zeme. 23. 3. 2001, ked priemerná výška obežnej dráhy stanice klesla pod 220 km, naviedla loď stanicu do hustých vrstiev atmosféry tak, aby jej zvyšky dopadli do neobývaných oblasti Tichého oceánu.Návrat z kozmu s rekordérom…Let prvého slovenského kozmonauta I. Bellu na orbitálny komplex MIR mal charakter návštevnej expedície, v rámci ktorej došlo k výmene kozmickej lode SOJUZ TM28, za čerstvú loď SOJUZ TM29. Takisto došlo aj k výmene časti dlhodobej posádky.
Keďže sa Ivan Bella domov nevracal vo svojej kozmickej lode, tak jeho prvou a najdôležitejšou úlohou, bolo do druhej lode preniesť svoje anatomické kreslo. V prípade akéhokoľvek problému, by sa totiž na Zem vracal už loďou SOJUZ TM28. Tieto kreslá slúžia na zmiernenie preťaženia, pôsobiaceho na telo kozmonauta, behom štartu a pristátia.I. Bella a G. Padalka po návrate na Zem. Zdroj: Archív I. Bellu.K návratu na zemský povrch došlo v nedeľu, 28. 2. 1999, keď sa kozmická loď SOJUZ TM28 odpojila od orbitálneho komplexu a po reverznom zážihu vletela do horných vrstiev atmosféry. Na palube lode bol spolu s Našim kozmonautom aj Gennadij Padalka, ktorý sa vracal z letu trvajúceho 201 dní.G. Padalka a I. Bella po návrate so svojho letu, v Hviezdnom mestečku. Zdroj: Archív I. BelluNávratový modul pristál v určenej oblasti, asi 300 kilometrov od hlavného mesta Kazachstanu Astany, pri mestečku Arkalyk. Na mieste pristátia bol prítomný aj náhradný kozmonaut Michal Fulier.Do roka a do dňa!Na mieste pristátia posádku čakala už vyhľadávacia a pátracia skupina, ktorá kozmonautov vytiahla z návratového modulu. Medzitým sa vedľa lode postavil lekársky stan, kam kozmonautov okamžite dopravili. V tomto stane im vyzliekli skafandre a urobili prvé, základné vyšetrenia. Nasledovala tlačová konferencia a privítanie kozmonautov v hlavnom meste Kazachstanu, v Astane, kam boli obaja kozmonauti dopravení vrtuľníkom.I. Bella, šťastný a spokojný po svojom kozmickom lete, vystupuje z lietadla. Zdroj: Archív I. BelluPo tomto veľkolepom návrate, sa obaja kozmonauti letecky presunuli opäť do Hviezdneho mestečka, kde začali s rehabilitáciou a kde takisto analyzovali misiu a ukončovali experimenty uskutočnené na obežnej dráhe.
Po návrate I. Bellu čakalo viacero zdravotných a fyzických testov, či už v rámci experimentov misie ŠTEFÁNIK, alebo v rámci poletovej rekonvalescencie.
Presne rok po odchode do Ruska, teda 23. 3. 1999 sa obaja slovenskí kozmonauti vrátili na Slovensko. Mali sme kozmonauta!20 rokov po – a čo ďalej?O necelý mesiac uplynie 20 rokov od tohto unikátneho letu. Od letu slovenského občana do vesmíru. Let bol z hľadiska viacerých experimentov jedinečný. Takisto išlo o poslednú medzinárodnú návštevu na orbitálnom komplexe MIR. Nasledujúca posádka išla na MIR s úlohou pripraviť všetko potrebne na zánik stanice.
Ako sa však zmenil po návrate na Slovensko život nášho jediného kozmonauta? Nuž od základov. Z neznámeho vojenského pilota, ktorý si svedomito plnil svoje úlohy, sa stala verejne známe osoba. Kozmonaut, ktorý pobláznil národ. Boli to samé besedy, prednášky, či rôzne iné podujatia. Čo boli, vlastne stále aj sú. Ivan Bella však stále ostal tým skromným a milým človekom.„Vesmírna misia Štefánik bola jedinečnou príležitosťou ukázať celému svetu, že niekde v strede Európy vznikla krajina, ktorá aj napriek svojej malej rozlohe a malému počtu obyvateľov je na dostatočne vysokej technickej, odbornej, vzdelanostnej úrovni, aby mohla vyslať svojho človeka do vesmíru, začleniť sa do neveľkej rodiny krajín, ktoré mali svojho človeka vo vesmíre. Slovenská republika ukázala, že má svoje zodpovedné miesto, nielen v európskom, ale aj globálnom meradle,“
Ivan Bella, letec – kozmonaut SRV období mesiacov po lete slovenského kozmonauta, boli rôzne úvahy ako využiť a zúžitkovať znalosti a skúsenosti, ktoré naši kozmonauti získali počas prípravy, I. Bella počas kozmického letu. Boli úvahy o založení národnej kozmickej kancelárie. Bohužiaľ z týchto plánov zišlo.
Aj v súčasnosti sú kvôli dobe v ktorej I. Bella letel do vesmíru pochybnosti o tom, či bol tento let dobrou investíciou. Treba si však uvedomiť, že aj pomocou tohto letu, sa v tej dobe mladá Slovenská republika zapísala medzi krajiny, ktoré majú kozmonauta. V tej dobe bolo Slovensko zapojené v kozmickom výskume už vyše 30 rokov. Vesmírna misia Štefánik rozhodne priniesla pre medzinárodnú reputáciu Slovenska veľmi veľa. Veď predsa, máme kozmonauta!Použitá literatúra:
L+K 6/99 – Vesmírna Misia Štefánik, špeciálna príloha L+K
http://mek.kosmo.cz/pil_lety/rusko/sojuz_tm/sojuz_tm.htmhttp://mek.kosmo.cz/pil_lety/rusko/mir/mir.htm#config Novinky, Slovensko bella, fulier, stefanik, vyrocie
zdroj:
http://kozmonautika.sk/2019/01/24/20rokovstefanik/