A tak swoją drogą to skoro udało się zadokować do ISS to nie sądzę, żeby pojawiły się jakieś problemy przy oblocie, ale cóż, ich decyzja.
A jeżeli jednak problemy się pojawią i nie bedzie się dało ponownie przycumować? Wówczas trzeba wracać na Ziemię, prawda? A załoga od pięciu miesięcy jest w mikrograwitacji i nie rozpoczęła intensywnych ćwiczeń, poprzedzających powrót na Ziemię. A skoro wariant z przedwczesnym powrotem jest możliwy, to trzeba wysłać grupy ewakuacyjne w obszar podstawowy i zapasowy. To wszystko kosztuje, a przecież NASA za to nie zapłaci. Szczerze mówiąc, wcale nie dziwię się Rosjanom, że nie wyrazili zgody (być może uprzedzam fakty, ale w tej chwili tak to wygląda). Zaryzykują, utopią sporo kasy, a na zdjęciach będzie widać głównie Discovery, a nie ich sprzęt. Więc po co?
Wrócę jeszcze na chwilę do sprawy braku zgody Rosjan na sfotografowanie przycumowanego do ISS Disco. Oto, co się pojawiło niedawno na pewnym, dobrze nam znanym forum. Myślę, że trzeba Rosjan rozgrzeszyć z tej decyzji.
Soyuz 24S Post-Undock Tests: Teams in Moscow and Houston are conducting final analyses of some tests being planned by RSC-Energia/TsUP for the new-design Soyuz 24S immediately upon undocking next Wednesday (3/16), particularly in view of the on-orbit installation of new M4294M Microamperemeter rate measurement assemblies (“ammeters”) by Alex Kaleri on 2/2 in the Neptun-ME crew console (PKSA) in response to an instrumentation failure during 24S ascent last year. There will be two types of post-undock tests:
[1] Test of the manual LVLH (local vertical/local horizontal) attitude-keeping mode of the new digital Soyuz avionics systems.
The test takes 5 minutes or less. The crew and ground will monitor thruster activation. LVLH is not the most important part of this test, the most important is that the hand controllers work and the thrusters fire.
This test will not affect entry and landing regardless of the outcome.
[2] Ammeter test of the data from the new on-orbit installed roll rate instruments
*** If test is nominal, the crew will have all 4 landing modes available (two automatic, two manual); but if we can’t do an automated entry for any reason (based on miss distance, not the ammeter test) the crew can then do a manual entry.
*** If the rate gyros in the ammeter test are not operational then we will go into a ballistic descent. If there are issues with 2 of 3 ammeters then we will go into the reserve ballistic mode.