Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1160001 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #255 dnia: Luty 18, 2015, 16:52 »
Tak czy siak sądzę, że oparcie takich teleskopów na ostatnim członie rakiet jest realnym i interesującym pomysłem.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #256 dnia: Luty 18, 2015, 19:01 »
I używanym w satelitach SIGINT od lat - od systemu CORONA ;) Zresztą OPTINT do czasu bodaj KH-11 też wyglądały  podobnie. Potem zastosowano całą nową platformę. Podobno używa się jej do dziś po modyfikacjach w KH-12.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #257 dnia: Luty 18, 2015, 19:34 »
Pytanie tylko czy inżynierowie SpaceX mogą skorzystać z doświadczeń z budowy Ageny A.

PS. Takie doświadczenia przydadzą się ogólnie przy budowie II członu MCT niezależnie do charakteru misji.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #258 dnia: Luty 18, 2015, 21:57 »
Kilka lat temu była wizja wykorzystania Aresa 5 do umieszczenia 8 m (lub 16 przy konstrukcji segmentowej) teleskopu ATLAST:


Na razie koncepcja, ale fajnie poczytać:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Large-Aperture_Space_Telescope
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #258 dnia: Luty 18, 2015, 21:57 »

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #259 dnia: Luty 19, 2015, 20:45 »
Jak sobie czytam o członach Agena to widzę, że zrobiono na nich:
- systemy obserwacyjne
- pojazdy z możliwością przyjmowania załogi

Już po tym widać potencjał takiego systemu jako platformy satelitarnej, a można jeszcze wyobrazić sobie jeszcze następujące zastosowania:
- moduły stacji orbitalnych
- pojazdy zaopatrzeniowe do tychże stacji takie jak MPLM
- silne przekaźniki DTN

- satelity biologiczne
- po zamontowaniu głowicy bojowej dostajemy pocisk strategiczny jak się patrzy

Jak sobie na to popatrzę to aż się pytam:
- Dlaczego taka technologia poszła w diabły?
- Czy da się wzorować na tym systemie analogiczny system dla MCT?

LooZ^

  • Gość
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #260 dnia: Marzec 13, 2015, 12:24 »
http://www.businessinsider.com/elon-musks-mars-colonizing-spaceship-2015-1

Artykuł wiele nowego nie wnosi, ale dla porządku i na prośbę.

Offline Adrian

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #261 dnia: Marzec 18, 2015, 01:51 »
Witam. Niezłą macie tutaj rozkminkę. :)

Obserwowałem trochę temat i ta rakieta Big Fuckig Rocket będzie miała najprawdopodobniej 9 silników o ciągu 4200 kN lub 9 o ciągu 6900 kN. Jeśli te pierwsze to będzie niższa i mniejsza objętościowo od Saturna V, wagowo prawie indentyczna 3 000 kg, ale wyniesie za to o 20-25% więcej ładunku na LEO, tj. ok 140 t. Z tego względu, że siniki napędzane ciekłym metanem i tlenem mają duże Isp: 321s na poz. morza. Pierwszy stopień Saturna (77% masy rakiety) używał nafty - isp. 263s SL. Dwa dalsze ciekłego wodoru, który z utleniaczem zajmuje aż 3 razy większą objętość niż nafta-tlen czy metan-tlen.

Sądzę, że rozmiary I stopnia BFR będą bardzo zbliżone do I stopnia Saturna V.  A ogólnie BRF wyglądać będzie jak pocisk balistyczny Trident II tylko, że w znacznie większej skali:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2014/07/Z63-350x242.jpg

Co prawda przy stopniach wielokrotnego użytku dodatkowe paliwo na lądowanie i amortyzatory hydrauliczne zmniejszą możliwość wynoszenia na LEO do jakichś 80t, ale to i tak jest olbrzymia masa. Za jednym zamachem mogliby wysłać z 10 załadowanych do pełna Dragonów...

Taki udźwig wystarczy do podróży na Marsa. Bardzo ważna jest też średnica rdzenia. Nie mają po co budować rakiety szerszej niż 10m, już na takiej da się ewentualnie zamontować statek/pojazd kosmiczny o szerokości 14m i później dowieźć dodatkowe paliwo na orbitę. Ustawianie takich rakiet obok siebie w pęczku i odpalanie też nie jest dobrym pomysłem, nie mówiąc nawet o grafikach fanów SpaceX z tą rakietą, ile ona tam miała, z 80 silników Raptor? hahahahah.

Jako, że to temat w końcu o MCT to później może opiszę jak mógłby on hipotetycznie wyglądać i kursować pomiędzy Ziemią i Marsem.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #262 dnia: Marzec 18, 2015, 10:34 »
Co prawda przy stopniach wielokrotnego użytku dodatkowe paliwo na lądowanie i amortyzatory hydrauliczne zmniejszą możliwość wynoszenia na LEO do jakichś 80t, ale to i tak jest olbrzymia masa. Za jednym zamachem mogliby wysłać z 10 załadowanych do pełna Dragonów...hahahahah.

Tylko, że zapowiedzi mówią o dowiezieniu nie 80 ton, a 100 ton nie na LEO, a na Marsa.

Offline Adrian

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #263 dnia: Marzec 18, 2015, 12:40 »
Tylko, że zapowiedzi mówią o dowiezieniu nie 80 ton, a 100 ton nie na LEO, a na Marsa.

100 t za jednym zamachem na Marsa? Przecież to niemożliwe w jednym starcie rakiety. Gdyby mieli rakietę zdolną wynieść 200t na LEO i podczepili do tego silnik jonowy wraz ze źródłem energii (panele słoneczne lub reaktor jądrowy o mocy ok 5 000 KW) to taki zespół z paliwem ważyłby może do 200t. I tylko wtedy na Marsa dotarłoby 100t. W przypadku napędu chemicznego musieliby wynieść z 500t na LEO.

Więc może w zapowiedziach było, że to statek międzyplanetarny ma mieć masę ok 100t, np na kształt modułu nadmuchiwanego Bigelow 2100: http://en.wikipedia.org/wiki/BA_2100. Taki habitat byłby w stanie rzeczywiście pomieścić do 100 osób. Pisze tam, że 16 ale to przy komforcie stacji ISS gdzie na jednego astronautę przypada aż 152m3.

Sobie teraz policzcie jaka kubatura może przypadać na 1 osobę w standardowym mieszkaniu w Polsce? Powiedzmy 50m2 * 2,5m wysokości i 4 osoby. Wychodzi 31m3/osobę. Na statku międzyplanetarnym mogliby zejść do 20m3 i byłoby wygodnie, spaliby w 3 piętrowych kojach itd. A zapasy w sensie woda i żywność zajmowałyby nie więcej jak 10% kubatury. Więc dla BA2100 wyjdzie ok 20m3 na 1 osobę.
« Ostatnia zmiana: Marzec 18, 2015, 13:06 wysłana przez Adrian »

LooZ^

  • Gość
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #264 dnia: Marzec 18, 2015, 16:56 »
Nie, Musk mówił o 100 tonach "zapasów" które trafią na powierzchnię Marsa. Wiesz, zakładam, że Musk wie co buduje ;)

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #265 dnia: Maj 19, 2015, 15:17 »
Od Marka trochę zebranych kalkulacji i spekulacji odnośnie MCT:
Wstrzymuję się z pisaniem czegokolwiek na temat planów SpaceX i ich lotów na Marsa, jako że nic z tych planów nie jest potwierdzone przez firmę, jednak panuje obecnie sezon ogórkowy i w sumie nic się nie dzieje, więc dziś trochę o Mars Colonial Transporter - hipotetycznej rakiecie SpaceX. Elon Musk wielokrotnie wspominał o tym że SpaceX pracuje nad taką rakietą:

    SpaceX podobno wstrzymuje się z emisją publicznych akcji aż do czasu kiedy MCT będzie latał
    SpaceX pracuje nad silnikiem Raptor, napędzanym ciekłym metanem i tlenem, o ciągu mniej-więcej 10x większym niż obecny Merlin 1D
    Musk + szef działu projektowania rakiet SpaceX powiedzieli że MCT będzie w stanie wysłać za jednym zamachem 100 osób na Marsa i że napędzany będzie 9 silnikami Raptor i że rakieta będzie w stanie dostarczyć na marsa 100 ton ładunku

Takie obietnice oczywiście powodują wielkie zaciekawienie ludzi. Dlatego też na pewnym, bardzo interesującym forum rozpoczęto wątek sprawdzający czy mają one sens. W wątku wypowiadają się konstruktorzy rakiet z USA i Rosji, mający dostęp do oprogramowania pozwalającego na symulację/optymalizację rakiet. I wyszło im kilka ciekawych numerków. Oczywiście pełnych danych nie wolno mi przytoczyć, ale mogę (mam nadzieję) podrzucić kilka ciekawostek:

wersja z kompozytowymi zbiornikami paliwa była by w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską ponad 300 ton ładunku - 2.5 raza więcej niż Saturn V. I to przy raczej realistycznych założeniach.
    najlepszym rozwiązaniem jest wersja o średnicy 10 metrów (podobnej jak Saturn V) z kompozytowymi zbiornikami. Jeżeli jednak SpaceX zdecyduje się na zbiorniki z aluminium, to okazuje się że optymalna jest wtedy wersja z pierwszym członem o średnicy 15 metrów. Oczywiście to rozważania teoretyczne, taka rakieta nie pasuje do LC-39A, więc jest nierealna.
    nawet wybór gazu który będzie używany do utrzymywania ciśnienia w zbiornikach ma spory wpływ na nośność rakiety - stosując CO2 zamiast helu tracimy kilka ton nośności (bo tyle więcej waży niezbędny CO2) - wszystko związane z tą rakietą jest wielkie
    SpaceX planuje przerobić obecne barki do lądowania Falconów 9 na barki do transportu nowych rakiet jak tylko te rakiety powstaną. Transport 10 metrowej rakiety z Texasu drogą lądową jest niemożliwy (nie zmieści się pod mostami na autostradach)
Prasa i eksperci spekulują że MCT może dokonać pierwszego lotu na początku przyszłej dziesięciolatki, Musk chce także pokazać NASA że potrafi zbudować większą i lepszą rakietę niż SLS. Pewnie z nadzieją że jak kongres zobaczy monstrum NASA za miliardy dolarów wynoszące ledwo 70 ton na orbitę i rakietę SpaceX kosztującą ułamek tej ceny i wynoszącą 300 ton na orbitę, to publiczne pieniądze mogą popłynąć w innym kierunku. Szczególnie jeżeli poza rakietą powstanie też kapsuła przy której nie tylko Orion, ale także cała ISS będzie zabawką. Warto zauważyć że obecna masa ISS to około 380 ton - taka rakieta była by w stanie jednym strzałem wynieść na orbitę całą nową stację kosmiczną (zakładamy że postęp w dziedzinie materiałów pozwoliłby na zbudowanie lżejszej wersji ISS).
http://www.florydziak.blogspot.com/#!http://florydziak.blogspot.com/2015/05/mars-colonial-transporter.html

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2618
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #266 dnia: Maj 19, 2015, 15:35 »
Dzięki za wstawieniu mojego postu do właściwego wątku;) przegapiłem

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #267 dnia: Maj 19, 2015, 15:46 »
Temat na kilka miesięcy zamarł, więc żaden grzech, że zapomniałeś:)
Ciekawe ile jeszcze zostało do pokazania projektu?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #268 dnia: Maj 19, 2015, 16:18 »
Interesujące informacje. Rzeczywiście, niektóre obietnice/zapowiedzi brzmi bardzo fantastycznie i ciekawe, czy uda się je zrealizować za pomocą MCT.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2618
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #269 dnia: Maj 19, 2015, 16:51 »
Musk wspominał , że pod koniec tego roku będzie show!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #269 dnia: Maj 19, 2015, 16:51 »