0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.
Cytat: JSz w Sierpień 09, 2014, 11:41Czy te regularnie pojawiające się na odciskach kół większe kupki "piasku" są wynikiem dziur w kołach?Specjalne znaczniki, które umożliwiają oszacowanie uślizgu kół. MER też je ma. W MSLu w kodzie Morse'a znaczą JPL:
Czy te regularnie pojawiające się na odciskach kół większe kupki "piasku" są wynikiem dziur w kołach?
Pytania ekoplanety są jak najbardziej na miejscu, skoro są spore problemy z kołami w testach na Ziemi.
Tutaj warto jeszcze raz podkreślić, ze jeździli tym kołem tak długo aż uległo zniszczeniu. Było to celowe działanie po to aby poznać proces destrukcji kola, a nie jakiś tam test w którym kolo nagle uległo uszkodzeniu.
Z tego co pamiętam ten łazik, którego testowali na Ziemi, jeszcze zanim MSL poleciał nie miał jakiś specjalnych problemów z kołami. Być może warunki w jakich testowali nie do końca odpowiadały tym na Marsie, a może skupili się na innych rzeczach. Tak czy inaczej póki co łazik jeździ i nie ma z tym jakichś problemów, więc nie ma co panikować, bo i tak nic to nie zmieni
Material filling the space between grains of sand in sandstone is called cement, whatever its composition. Characteristics of the cement can vary greatly, depending on the environmental history that affected the rock. Sandstones with some clay-mineral cements are quite soft. Tap them with a hammer and they crumble. Sandstones with quartz cement can be very hard. Hit them with a hammer and they ring."A major issue for us now is to understand why some rocks resist erosion more than other rocks, epecially when they are so close to each other and are both likely to be sandstones," said Michael Malin of Malin Space Science Systems, San Diego. He is the principal investigator for the Mast Camera and the Mars Descent Camera on Curiosity.Malin said that variations in cement material of sandstones could provide clues to different types of wet environmental conditions in the area's history.As in the southwestern United States, understanding why some sandstones are harder than others could help explain the major shapes of the landscape where Curiosity is working inside Gale Crater on Mars. Erosion-resistant sandstone forms a capping layer of mesas and buttes. It could even hold hints about why Gale Crater has a large layered mountain, Mount Sharp, at its center.Erosion-resistant capping layers that Curiosity has sometimes driven across during the rover's traverse since leaving Yellowknife Bay have also presented an engineering challenge for the mission. Some rocks within those layers have sharp points that have punched holes in the rover's aluminum wheels. One of the strategies the rover team has used to reduce the pace of wheel damage is choosing routes that avoid crossing the hard caprock, where feasible.
...Erickson told me that they tested wheels on a wide variety of terrains, and came up with the following lifetimes. Keep in mind that these are conservative estimates, because there were no rover drivers working to steer around pointy rocks -- this assumes blind driving over all the worst rocks. Bedrock with lots of rocks: ~8 kilometers Lots of rocks, not on bedrock: 13-14 kilometers Bedrock with few rocks (think flagstones): 30-40 kilometers or more Smooth or sandy, with few or no rocks: indeterminate (causes no damage)
Jednak nie będzie wiercenia w Bonanza King. Skała okazała się za mało stabilna i drgnęła podczas stuknięcia jej wiertłem udarowym. http://mars.jpl.nasa.gov/msl/news/whatsnew/index.cfm?FuseAction=ShowNews&NewsID=1697