Katastrofa Vegi 11.07. o 01:53:03 z Kourou wystrzelona została RN Vega, która miała wynieść w T+56' 07" na orbitę heliosynchroniczną
o wysokości 611 km satelitę zwiadu optycznego Zjednoczonych Emiratów Arabskich Falcon Eye 1.
Około T+2 minuty,
krótko po zapłonie silnika drugiego stopnia Z23, doszło do awarii. Szczątki rakiety spadły do Atlantyku. Była to pierwsza awaria rakiety tego typu. Wykonała ona od roku 2012 14 udanych startów.http://lk.astronautilus.pl/n190701.htm#03Nieudany start rakiety Vega (11.07.2019) BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 11 LIPCA 2019
Jedenastego lipca 2019 roku po raz pierwszy zawiodła europejska rakieta Vega.Rakieta Vega wystartowała 11 lipca 2019 roku o godzinie 03:53 CEST z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Lot zakończył się niepowodzeniem w trakcie (spodziewanej) pracy drugiego stopnia. Wówczas trajektoria lotu rakiety Vega zaczęła bardzo szybko odbiegać od zaplanowanej trajektorii. Pierwsze “oznaki” awarii pojawiły się około 2 minuty i 20 sekund po starcie. Dziewięć minut po starcie Arianespace oficjalnie potwierdziło, że start nie był udany.
W następnych tygodniach będzie trwać analiza dostępnych danych. Oczywiście, ten nieudany start oznacza wstrzymanie kolejnych startów rakiety Vega w najbliższym czasie. Do końca 2019 roku planowano jeszcze 4 lub 5 startów rakiety Vega. Kilka z nich prawdopodobnie zostanie opóźnionych do 2020 roku.
Jest to pierwszy nieudany start rakiety Vega. Wszystkie wcześniejsze 14 startów tej rakiety było udanych. Rakieta uchodziła za bardzo niezawodną, dlatego też powierzano jej cenne satelity – tak jak i w tym przypadku.
W tym starcie rakieta Vega miała wynieść na orbitę wojskowego satelitę dla sił zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Armed Forces of the United Arab Emirates, UAEAF). Satelita o nazwie Falcon Eye miał wykonywać obserwacji na zakresie widzialnym i podczerwonym dla potrzeb wojskowych. Koszt tego satelity jest oceniany na 300 milionów EUR. Satelita Falcon Eye o masie startowej bliskiej 1200 kg miał operować przez pięć lat na orbicie heliosynchronicznej.
(NSF, PFA)
https://kosmonauta.net/2019/07/nieudany-start-rakiety-vega-11-07-2019/#prettyPhotoAwaria przerywa bezbłędną serię startów systemu Vega11 lipca 2019, 17:51
Europejska rakieta nośna Vega, słynąca dotąd z „czystej” serii przeprowadzonych lotów kosmicznych, zawiodła w trakcie datowanej na 10 lipca br. misji transportowej na niską orbitę okołoziemską. Startujący w swoją 15. wyprawę europejski system rakietowy napotkał na początku trzeciej minuty lotu na problemy, które uniemożliwiły utrzymanie zadanej trajektorii. W efekcie doszło do całkowitej utraty pojazdu wraz z przewożonym ładunkiem satelitarnym.
Rakieta nośna Vega, skonstruowana przez włoskiego producenta Avio, wystartowała 11 lipca 2019 roku o godzinie 03:53 CEST z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej, na północnym wybrzeżu Ameryki Południowej. Początkowo lot postępował prawidłowo, jednak w momencie zakładanego przełączenia segmentów napędowych nastąpiła anomalia, związana prawdopodobnie z nieudanym zainicjowaniem pracy drugiego stopnia rakiety. Pojazd zaczął zbaczać z zadanej trajektorii na wysokości ok. 70 km nad Ziemią, co zostało zarejestrowane zaraz po dopełnieniu się 2 minut lotu.
Operator rakiety, spółka Arianespace, wydała komunikat potwierdzający niepowodzenie misji dziewięć minut po starcie. „Około 2 minuty po starcie, w momencie zapłonu segmentu [Zefiro-23], nastąpiła poważna anomalia, której skutkiem była utrata misji” – oświadczyła Luce Fabreguettes, wicedyrektor wykonawczy Arianespace ds. misji. „W imieniu Arianespace pragnę wyrazić najgłębsze przeprosiny dla naszych klientów za utratę ich ładunków” – dodała podczas trwającej transmisji.
Wspomniany utracony ładunek to satelita Falcon Eye 1, zakwalifikowany jako dwuzakresowy instrument obserwacji Ziemi o masie 1200 kg (działających w podczerwieni i świetle widzialnym), przeznaczonych do dostarczania zobrazowań wysokiej rozdzielczości dla sił zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz klientów komercyjnych. Falcon Eye 1 został zbudowany przez koncern Airbus Defence and Space z wykorzystaniem ładunku użytecznego firmy Thales Alenia Space, według wzoru technologicznego satelitów francuskiej konstelacji Pléiades-HR. Miał operować co najmniej przez pięć lat na orbicie heliosynchronicznej o wysokości 611 km nad Ziemią.
Drugi satelita tej konstelacji, Falcon Eye 2, miał zostać wystrzelony na kolejną rakietę Vega pod koniec tego roku. Na skutek zaistniałej sytuacji, ten start ulegnie prawdopodobnie odsunięciu w czasie.
Spółka Arianespace miała zaplanowane na ten rok cztery loty rakiet Vega, z czego pierwszy miał miejsce 21 marca br. z satelitą PRISMA włoskiej agencji kosmicznej (ASI). Następnym zaplanowanym po Falcon Eye 1 był łączony kurs w ramach misji Small Spacecraft Mission Service, zaplanowany wcześniej na wrzesień, z 42 satelitami.
Zaistniałe niepowodzenie jest pierwszym w historii fiaskiem misji systemu Vega. Lekki pojazd jest zdolny do wynoszenia na niską orbitę okołoziemską ładunków o masie do 1500 kg. Czterostopniowa rakieta pozostaje w użyciu od 2012 roku, będąc nadal najnowszą konstrukcją rakietową Arianespace. Jej wersja rozwojowa, Vega-C, ma wejść do użycia już niebawem, z planowanym terminem pierwszego lotu w 2020 roku.
https://www.space24.pl/awaria-przekresla-bezbledna-serie-startow-systemu-vegaRekordowe straty ubezpieczycieli po upadku rakiety Vega. Widmo exodusu8 sierpnia 2019
Zanotowany 11 lipca br. pierwszy przypadek nieudanego startu lekkiego systemu nośnego Vega spowodował niemałe zamieszanie na rynku ubezpieczeń sektorowych. Utrata europejskiej rakiety wraz z ładunkiem – dotychczas niezawodnej i przez to kwalifikowanej przez ubezpieczycieli za minimalne stawki prowizji – poskutkowała szczególnych rozmiarów stratami finansowymi po stronie branży ubezpieczeniowej.Obciążenia z tytułu realizacji całości polis ubezpieczeniowych, obejmujących zarówno rakietę, jak i przewożony ładunek satelitarny, sięgnęły rekordowej kwoty 369 mln EUR. Swój udział w ponoszeniu związanych z tym strat potwierdziło w pierwszej kolejności międzynarodowe towarzystwo ubezpieczeniowe Munich Re. Przedstawiciele spółki przyznali, że ich firma wystawiła polisę dotyczącą zarówno samej rakiety kosmicznej, jak i osadzonego na niej ładunku satelitarnego.
Choć dokładna skala strat i partycypujących w nich towarzystw nie jest oficjalnie znana, wiele o tym mówią dalsze sygnały dochodzące z branży. Wraz z początkiem sierpnia towarzystwo Swiss Re (klasyfikowane na drugim miejscu wśród największych światowych koncernów ubezpieczeniowych) zapowiedziało rezygnację „ze skutkiem natychmiastowym” ze świadczenia usług na rynku operacji kosmicznych. Jak cytuje serwis SpaceNews, przedstawiciele spółki uzasadnili swoją decyzję „złymi rezultatami z lat ubiegłych oraz niemożliwymi do utrzymania współczynnikami premii”.
W szerszym kręgu komentatorów podkreśla się także inne uwarunkowania oczekiwanego exodusu części firm ubezpieczeniowych z branży kosmicznej. Wśród jego powodów – oprócz samych kosztownych porażek misji, do których dochodziło w ostatnim czasie – wskazuje się m.in. uprzedni znaczący wzrost konkurencji na rynku, spadek liczby dużych misji na orbitę geostacjonarną, a także konsekwentne obniżanie kosztów realizacji kolejnych lotów satelitarnych (wraz z rozwojem tanich, prywatnych systemów nośnych i instrumentów orbitalnych).
Niezależnie od skali odpływu ubezpieczycieli z rynku, w perspektywie długoterminowej spodziewany jest znaczący wzrost prowizji wypłacanych towarzystwom przy zawieraniu polis. Wskazuje się, że może to być nawet podwojenie dotychczas odprowadzanych stawek. Jak podkreśla Nick Brown, zasiadający na stanowisku dyrektora wykonawczego grupy ubezpieczeniowej Global Aerospace, „stawki w obu przypadkach – obsługi startów rakietowych i działania satelitów – pozostają nadal na historycznie najniższych poziomach… muszą znacząco wzrosnąć”.
Powodem tego wzrostu nie są jedynie roszczenia z racji niepowodzenia misji rakiety Vega i utraty przewożonego wówczas satelity rozpoznania obrazowego FalconEye-1. Swój udział w ogólnym pogorszeniu nastrojów wśród ubezpieczycieli miała również styczniowa awaria satelity obserwacji Ziemi, WorldView-4. Koszt wypłaty ubezpieczenia przekroczył w tym przypadku 183 mln USD.
Zgodnie z danymi Seradata SpaceTrak za poprzedni rok, skala wypłat odszkodowań za nieudane misje kosmiczne wyniosła blisko 600 mln USD. W tym samym czasie premie firm ubezpieczeniowych miały osiągnąć poziom zaledwie 150 mln USD.
Zawieranie polis ubezpieczeniowych w branży kosmicznej nie jest obowiązkowe. Według danych firmy Mapfre za 2017 rok, korzysta z takiej możliwości globalnie tylko ok. 60 proc. wszystkich operatorów misji kosmicznych.
https://www.space24.pl/rekordowe-straty-ubezpieczycieli-po-upadku-rakiety-vega-widmo-rynkowego-exodusuUAE military satellite lost in Vega launch failureJuly 11, 2019 Stephen Clark
A Vega rocket fired off its launch pad in Kourou, French Guiana, at 9:53:03 p.m. EDT Wednesday (0153:03 GMT Thursday), but fell back to Earth minutes after after suffering an in-flight failure. Credit: ArianespaceA European Vega launcher failed Wednesday night around two minutes after liftoff from French Guiana and fell into the Atlantic Ocean, destroying an Airbus-built surveillance satellite for the United Arab Emirates.
Arianespace, the French launch service provider in charge of Wednesday night’s mission, declared a failure minutes after the 98-foot-tall (30-meter) Vega rocket took off from the Guiana Space Center on the northeastern coast of South America.
Luce Fabreguettes, Arianespace’s executive vice president of missions, operations and purchasing, said the failure occurred around the time of ignition of the Vega rocket’s solid-fueled Zefiro 23 second stage.
“As you have seen, about two minutes after liftoff, around the Z23 (second stage) ignition, a major anomaly occurred, resulting in the loss of the mission,” Fabreguettes said. “On behalf of Arianespace, I wish to express our deepest apologies to our customers for the loss of their payload.”
Officials released no details Wednesday night on what may have gone awry, but Arianespace teams in French Guiana and at Avio — the Vega’s prime contractor in Italy — were analyzing data downlinked from the rocket in the hours after the accident.
“From the first flight data analysis, we will get in the coming hours more precise information, and we will communicate to everybody at the soonest,” Fabreguettes said.
Tracking data from the rocket also suggested something went wrong about the time of the planned ignition of the Vega rocket’s second stage around two minutes after liftoff.
A plot showing the Vega rocket’s planned trajectory (green) and actual flight path (yellow) showed the vehicle flying off course less than three minutes after liftoff. Credit: ArianespaceThe range operations director — known by the French acronym DDO — inside the Jupiter control center in French Guiana announced ignition of the second stage, but soon confirmed the launcher was not on its planned trajectory. (...)
https://spaceflightnow.com/2019/07/11/uae-military-satellite-lost-in-vega-launch-failure/Arianespace delays Vega launch to avoid unfavorable high-altitude windsJuly 5, 2019 Stephen Clark
The Falcon Eye 1 spacecraft was encapsulated inside the payload fairing of its Vega launcher June 26. Credit: ESA/CNES/Arianespace – Photo Optique Video du CSG – P. Baudon(...) Falcon Eye 1 is the first of two Falcon Eye reconnaissance satellites ordered by the UAE under an agreement negotiated in 2013. Airbus Defense and Space built the two satellites, and Thales Alenia Space — usually an Airbus competitor — provided the optical imaging payload for each spacecraft under a contract valued at roughly 800 million euros, or about $1.1 billion at 2013 exchange rates. (...)
The Falcon Eye satellites are based on the French Pleiades Earth-imaging satellites launched in 2011 and 2012.
Falcon Eye 1 weighs 2,638 pounds (1,197 kilograms) fully fueled for launch on the Vega rocket. The identical Falcon Eye 2 spacecraft will launch on another Vega flight later this year. (...)
https://spaceflightnow.com/2019/07/05/arianespace-delays-vega-launch-to-avoid-unfavorable-high-altitude-winds/https://spaceflightnow.com/2019/07/10/vega-launch-timeline-with-falcon-eye-1/http://www.arianespace.com/mission-update/flight-vv15-mission-failure/Artykuły astronautycznehttps://space.skyrocket.de/doc_sdat/falcon-eye-1.htm