Autor Wątek: SPD1 / Program Artemis  (Przeczytany 288984 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1264
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #825 dnia: Maj 20, 2020, 19:48 »
Ken Bowersox był zastępcą Loverro, więc niejako z automatu pełni obowiązki. To były astronauta z dużym doświadczeniem - ma na koncie 5 lotów na wahadłowcach i jeden lot Sojuzem. Czy pozostanie na tym stanowisku, pokaże czas.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #826 dnia: Maj 20, 2020, 22:09 »

Z informacji wynika że rezygnacja jest związana z błędami przy wyborze lądowników księżycowych.


Te "błędy" to raczej gra polityczna i konsekwencje wyboru prywatnych lądowników a nie użycia SLS. Chodzą plotki, że w kongresie jest sporo niezadowolonych osób z kierunku w jakim idzie NASA. Jeszcze przecież niedawno była propozycja ustawy wręcz zakazującej używania lądowników firm prywatnych. Czuje, że ktoś tu został po prostu kozłem ofiarnym.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #827 dnia: Maj 20, 2020, 22:15 »
Te "błędy" to raczej gra polityczna i konsekwencje wyboru prywatnych lądowników a nie użycia SLS. Chodzą plotki, że w kongresie jest sporo niezadowolonych osób z kierunku w jakim idzie NASA. Jeszcze przecież niedawno była propozycja ustawy wręcz zakazującej używania lądowników firm prywatnych. Czuje, że ktoś tu został po prostu kozłem ofiarnym.

No właśnie - o ile dobrze to rozumiem, to mamy właśnie kolejne wydanie kłótni "nowe vs stare".
"Nowe" w tym przypadku to nie tylko SpaceX, ale tak naprawdę przynajmniej jeden z dwóch pozostałych wybranych lądowników. Słabością  (choć może już nie) jest słabszy lobbying w środowiskach politycznych.
"Stare" to nieudana propozycja Boeinga, która (z dostępnych informacji) została albo odrzucona albo w ogóle nie rozpatrywana. Siłą starego oczywiście jest silny lobbying.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #828 dnia: Czerwiec 12, 2020, 21:39 »
Kathy Lueders została mianowana szefem lotów załogowych NASA

Kathy Lueders Selected to Lead NASA’s Human Spaceflight Office
June 12, 2020 RELEASE 20-065


Kathy Lueders Credits: NASA

NASA Administrator Jim Bridenstine Friday selected Commercial Crew Program Manager Kathy Lueders to be the agency’s next associate administrator of the Human Exploration and Operations (HEO) Mission Directorate. Since 2014, Lueders has directed NASA’s efforts to send astronauts to space on private spacecraft, which culminated in the successful launch of Demo-2 from the Kennedy Space Center in Florida on May 30.

“Kathy gives us the extraordinary experience and passion we need to continue to move forward with Artemis and our goal of landing the first woman and the next man on the Moon by 2024,” said Bridenstine. “She has a deep interest in developing commercial markets in space, dating back to her initial work on the space shuttle program. From Commercial Cargo and now Commercial Crew, she has safely and successfully helped push to expand our nation’s industrial base. Kathy’s the right person to extend the space economy to the lunar vicinity and achieve the ambitious goals we’ve been given.”

The appointment takes effect immediately. Steve Stich is named Commercial Crew Program Manager, and Ken Bowersox returns to his role as HEO deputy associate administrator.

Lueders began her NASA career in 1992 at the White Sands Test Facility in New Mexico where she was the Shuttle Orbital Maneuvering System and Reaction Control Systems Depot manager. She later moved to the International Space Station Program and served as transportation integration manager, where she led commercial cargo resupply services to the space station.

She also was responsible for NASA oversight of international partner spacecraft visiting the space station, including the European Space Agency's Automated Transfer Vehicle, the Japan Aerospace Exploration Agency’s H-II Transfer Vehicle, and the Russian space agency Roscosmos’ Soyuz and Progress spacecraft. She went to Kennedy as acting Commercial Crew Program Manager in 2013 and was selected as the head of the office in 2014.

Lueders has a Bachelor of Business Administration in Finance from the University of New Mexico and a Bachelor of Science and Master of Science in Industrial Engineering from New Mexico State University.

“I want to thank Ken and the entire HEO team for their steady support of Kathy in making Commercial Crew such a success,” added Bridenstine. “I know they’ll give her the same support as she moves out in her new role. This is such a critical time for the agency and for HEO. We still need to bring Doug and Bob home safely and we’re not going to lose focus. We have our sights set on the Moon and even deeper into space, and Kathy is going to help lead us there.”
https://www.nasa.gov/press-release/kathy-lueders-selected-to-lead-nasa-s-human-spaceflight-office

Kathy Lueders named NASA chief of human spaceflight
June 12, 2020 William Harwood


Kathy Lueders, manager of NASA’s Commercial Crew Program, watches the docking of SpaceX’s Crew Dragon spacecraft at the International Space Station on May 31 with NASA astronauts Douglas Hurley and Robert Behnken on-board. Credit: NASA/Joel Kowsky

Two weeks after the successful launch of two astronauts to the International Space Station, the director of NASA’s Commercial Crew Program has been promoted to chief of the agency’s human spaceflight directorate, a portfolio that includes the Artemis moon program, NASA Administrator Jim Bridenstine announced Friday.

Kathy Lueders will assume the post immediately. Her deputy, Steve Stich, will take over management of the Commercial Crew Program while former shuttle commander Ken Bowersox, the acting head of NASA’s Human Exploration and Operations Mission Directorate, will resume his role as deputy associate administrator. (...)
https://spaceflightnow.com/2020/06/12/kathy-lueders-named-nasa-chief-of-human-spaceflight/

NASA selects Lueders to run human spaceflight programs
by Jeff Foust — June 12, 2020


Kathy Lueders, manager of NASA's commercial crew program, celebrates the successful docking of SpaceX's Crew Dragon spacecraft to the space station May 31. NASA named her as associate administrator for human exploration and operations June 12. Credit: NASA/Joel Kowsky

WASHINGTON — NASA has selected the longtime manager of its commercial crew program to be the next head of its overall human spaceflight efforts.

NASA announced June 12 that Kathy Lueders will take over as associate administrator for human exploration and operations, effectively immediately. Lueders, the first woman to hold that post, had been manager of the commercial crew program at the agency since 2014. (...)
https://spacenews.com/nasa-selects-lueders-to-run-human-spaceflight-programs/

NASA human spaceflight directorate reorganization on hold
by Jeff Foust — June 1, 2020
https://spacenews.com/nasa-human-spaceflight-directorate-reorganization-on-hold/
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2020, 19:00 wysłana przez Orionid »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #828 dnia: Czerwiec 12, 2020, 21:39 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #829 dnia: Czerwiec 12, 2020, 23:52 »
Przeniosłem post Orionida do wątku o SPD1 - tutaj zdecydowanie jest jego miejsce!

Przy okazji - nie warto zamienić tytułu na " Program Artemis"?

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9496
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #830 dnia: Lipiec 01, 2020, 00:15 »
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #831 dnia: Lipiec 23, 2020, 00:58 »
Czy kapryśna pogoda na Florydzie ograniczy eksplorację?
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 21 LIPCA 2020

https://kosmonauta.net/2020/07/czy-kaprysna-pogoda-na-florydzie-ograniczy-eksploracje/

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #832 dnia: Lipiec 23, 2020, 17:06 »
Przeniosłem post Orionida z linkiem do mojego tekstu do odpowiedniego wątku. Rzeczywiście, Floryda nie jest dobrym miejscem na starty z uwagi na pogodę.

Czy poprawić tytuł tego wątku i dodać "Artemis"? (ponawiam pytanie! :P )

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2263
  • "Per aspera ad astra"
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #833 dnia: Lipiec 23, 2020, 19:05 »
Czy poprawić tytuł tego wątku i dodać "Artemis"? (ponawiam pytanie! :P )

Może w ogóle "Program Artemis"? Albo "Space Policy Directive 1: Program Artemis"?
GG 8698011

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #834 dnia: Lipiec 23, 2020, 22:29 »
Popieram zmianę nazwy wątku na Artemis  :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #835 dnia: Lipiec 24, 2020, 15:19 »
Zmieniłem tytuł na coś takiego. Jak by co proszę o komentarze!

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #836 dnia: Lipiec 24, 2020, 17:12 »
Mnie SPD kojarzy się z jedną taką niemiecką partią ;) Proponuję sam "Program Artemis".

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #837 dnia: Sierpień 03, 2020, 01:14 »
Chyba nie było tutaj zamieszczanej infografiki przyszłego skafandra. Zwraca uwagę mniejszy niż dotychczas rozmiar plecaka.

Exploration Extravehicular Mobility Unit (xEMU)
Oct. 5, 2019


https://www.nasa.gov/image-feature/exploration-extravehicular-mobility-unit-xemu

https://www.nasa.gov/feature/a-next-generation-spacesuit-for-the-artemis-generation-of-astronauts

Offline Slavin

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 932
  • Ciekłym metanem i LOX-em LCH4/LOX Methalox
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #838 dnia: Sierpień 09, 2020, 23:53 »
Postępy w testach rakiety SLS do misji Artemis 1

Na zdjęciu: Główny Człon rakiety SLS podczas testów Green Run na stanowisku w Stennis Space Center. Źródło: NASA.


Dolny stopień rakiety SLS, która ma wynieść ludzi ponownie w kierunku Księżyca jest już na półmetku testów. Coraz więcej elementów rakiety przybywa do miejsca startu pierwszej misji programu Artemis. Czy jednak uda się ten start przeprowadzić jeszcze w 2021 roku?

Stany Zjednoczone odzyskały po prawie 10 latach możliwość wynoszenia załóg na orbitę. Dzięki rakiecie Falcon 9 i statkowi Crew Dragon, astronauci Doug Hurley i Bob Behnken wykonali demonstracyjną misję do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

NASA powierzyła zadanie wynoszenia załóg na niską orbitę w ramach prywatno-publicznego partnerstwa, by sama mogła skupić się na dalekiej załogowej eksploracji kosmosu. Do tego celu ma służyć superciężka rakieta nośna SLS i statek załogowy Orion. Za ich pomocą ma zostać realizowany program Artemis, którego jednym z pierwszych głównych celów jest załogowe lądowanie pary astronautów na Księżycu już w 2024 roku.

Aby misja lądowania na Księżycu już za nieco ponad 4 lata mogła się powieść, z powodzeniem muszą być wykonane wcześniej dwa loty: Artemis 1, który będzie bezzałogowym testem rakiety SLS i statku Orion oraz Artemis 2, który będzie załogową próbą generalną z pierwszym od czasów Apollo załogowym lotem wokół Księżyca.

W artykule przyglądamy się jak wyglądają postępy w przygotowaniach do misji Artemis 1 i jak obecnie przedstawiają się szanse na realizację lotu w 2021 roku.

W skrócie:

-Większość komponentów rakiety SLS czeka na integrację w Kennedy Space Center
-Najważniejsza brakująca część to Główny Człon rakiety, który jest na półmetku testów w Stennis Space Center
-Pierwsza bezzałogowa misja programu - Artemis 1 - ma zostać przeprowadzona w końcówce 2021 r.

Co już jest gotowe do misji Artemis 1?
Program Artemis oparty jest na wykorzystaniu nowej rakiety nośnej Space Launch System (SLS). Rakieta ta w początkowej wersji ma móc wynieść w kierunku Księżyca do 26 t ładunku, a w kolejnej wersji (Block 1B) ponad 34 t.

Rakieta SLS bazuje na dziedzictwie wahadłowców kosmicznych, w dolnym stopniu wykorzystuje nawet silniki pozostawione po tym programie. Największym elementem rakiety jest Główny Człon (ang. Core Stage), mający długość 65 m i wyposażony w cztery silniki RS-25. Do boków tego stopnia przymocowane są dwie pomocnicze rakiety na paliwo stałe Solid Rocket Boosters - powiększone wersje rakiet, które również pomagały w wynoszeniu na orbitę wahadłowce.

Górny stopień SLS to dla pierwszych misji Artemis Interim Cryogenic Propulsion Stage (ICPS) - przerobiony górny stopień rakiety Delta IV. W przyszłości górnym stopniem rakiety będzie Exploration Upper Stage.

Obecnie, chociaż nie znamy konkretnej daty, bezzałogowa misja Artemis 1 planowana jest na koniec 2021 r. To czy się wtedy odbędzie zależy w największym stopniu od postępów w testach stopnia Core Stage w Stennis. Pozostałe elementy rakiety są już bowiem na ukończeniu, albo czekają już w magazynach na kosmodromie.

Drugi stopień rakiety SLS - Interim Cryogenic Propulsion Stage przebywa już w Cape Canaveral od paru lat. Egzemplarz statku Orion, który poleci w pierwszej misji jest już też w praktyce ukończony. W czerwcu do Cape Canaveral dostarczono też 10 segmentów do dwóch rakiet bocznych SRB. Ich proces integracji już się rozpoczął.

Na początku sierpnia do kosmodromu przypłynęła struktura LSVA, która łączyć będzie główny stopień rakiety Core Stage z drugim stopniem ICPS.

Transport struktury LSVA do budynku integracji pionowej VAB w Kennedy Space Center. Zdjęcie: NASA.


Testy Green Run Głównego Członu w Stennis Space Center
Od stycznia 2020 r. trwają generalne testy działania Głównego Członu (Core Stage) rakiety SLS, która ma realizować misje programu Artemis i już w 2024 r. umożliwić ponowne lądowanie człowieka na Księżycu.

Stopień został zamontowany na stanowisku do testów w Stennis Space Center w Missisipi. Generalne testy znane pod nazwą Green Run składają się na osiem etapów. W kolejnych fazach testów sprawdzane są poszczególne podsystemy, aż w końcu, prawdopodobnie w październiku wszystkie cztery silniki RS-25 stopnia zostaną odpalone na 8 minut, by zasymulować ich działanie podczas pierwszego lotu - bezzałogowej misji Artemis 1.

W pierwszej fazie po montażu stopnia na stanowisku testowym przeprowadzono analizę modalną. Całą strukturę stopnia zawieszono na dźwigu i wprawiono w drgania. Celem analizy było zebranie danych na temat częstości drgań własnych całego stopnia, współczynników tłumienia i innych dynamicznych własności. Dane te posłużą odpowiedniemu zaprogramowaniu awioniki rakiety, by podczas lotu w prawidłowy sposób odbywało się zarządzanie naprężeniami struktury.

W dalszej kolejności przystąpiono do połączenia infrastruktury stanowiska testowego ze stopniem i stworzenia miejsc pracy dla inżynierów podczas kolejnych etapów testowych.

Pandemia koronawirusa wymusiła zrobienie przerwy. Praktycznie przez dwa miesiące na stopniu nie były wykonywane żadne testy. Dopiero w czerwcu zakończono pomyślnie testy uruchomienia elektroniki pokładowej członu. W lipcu pomyślnie sprawdzono działanie systemów zatrzymujących człon na wypadek awarii.

W połowie lipca rozpoczęły się testy podsystemów Głównego Systemu Napędowego (Main Propulsion System). W testach tych zostało sprawdzone wszystko w napędzie rakiety, co da się sprawdzić bez konieczności tankowania i odpalania silników. W szczególności sprawdzona została szczelność przewodów paliwowych stopnia i połączeń paliwowych między infrastrukturą testową a rakietą.

Teraz inżynierowie przejdą do weryfikacji hydrauliki silników RS-25, działania mechanizmu wektorowania ciągu (ang. Thrust Vector Control), działania zaworów w poszczególnych sekcjach silników.

Rozpiska postępów testów Green Run Członu Głównego. Zdjęcie: NASA.


Po testach stopnia i silników przyjdzie czas na 6. etap, czyli symulację odliczania. Będzie to ostatnia próba przed najbardziej krytyczną fazą testów: pierwszym ładowaniem paliwa kriogenicznego (ciekłego wodoru i ciekłego tlenu) do stopnia we wrześniu, a potem testowym odpaleniem silników, które obecnie planowane jest na październik.

W połowie lipca John Shannon, wiceprezydent Boeinga i manager programu SLS, stwierdził na konferencji American Astronautical Society’s Glenn Memorial Symposium, że do tej pory testy Green Run nie wykazały żadnych problemów.

Po teście odpalenia silników stopień przejdzie weryfikację, doraźny remont na miejscu, po czym zostanie przygotowany do transportu na kosmodromu w Cape Canaveral na Florydzie. Tam nastąpi integracja członu z pozostałymi elementami systemu nośnego.

Segmenty rakiet bocznych gotowe do integracji
W czerwcu na Florydę przetransportowano segmenty rakiet bocznych SRB na paliwo stałe, które będą odpowiadały za 75% ciągu w początkowej razie lotu rakiety SLS. Białe rakiety SRB są znane z misji wahadłowców. Te wykorzystane w rakiecie SLS są nieco zmodyfikowane i zamiast z czterech, składają się z pięciu segmentów paliwowych.

Segmenty bocznych rakiet SRB transportowane pociągiem do budynku RPSF w Kennedy Space Center. Zdjęcie: NASA/Kevin O'Connell.


W pierwszej fazie ich składania, która już się rozpoczęła, pierwsza dolna sekcja paliwowa zostanie przymocowana do dolnej struktury. Następnie do tak połączonych elementów zostanie przymocowana do dyszy silnikowej. Tak złożona dolna część rakiety powędruje później do platformy mobilnej ML-1, gdzie odbywać się będzie integracja całej rakiety SLS.

W zależności od tego jak szły będą w Stennis testy głównego członu, inżynierowie zaczną montaż pozostałych segmentów paliwowych rakiet bocznych na platformie mobilnej. Po zakończonym montażu rakiet bocznych na platformę w 2021 r. trafi główny człon rakiety SLS, który zostanie przymocowany do bocznych rakiet. W dalszej kolejności na jego szczycie zostanie umieszczony górny stopień ICPS, a na samym końcu statek Orion.

Statek Orion - stan przygotowań do misji Artemis 1
W pierwszym kwartale 2020 r. statek Orion, który zostanie wykorzystany w bezzałogowej misji Artemis 1 przechodził testy środowiskowe w Plum Brook. Tam sprawdzono działanie całego systemu w symulowanych warunkach próżni kosmicznej, oraz sprawdzono czy elektronika statku nie będzie interferować z zewnętrznymi sygnałami.

Statek Orion w pełnej konfiguracji startowej, przygotowywany do testów akustycznych. Źródło: NASA/Lockheed Martin.


Pod koniec marca egzemplarz wrócił do Kennedy Space Center, gdzie przeszedł najpierw weryfikacje po transporcie. Teraz inżynierowie wykańczają statek, dodając ostatnie elementy sprzętu i wykonując aktualizację oprogramowania komputerów pokładowych.

Po tej pracy pozostanie zamknięcie statku w osłonach aerodynamicznych, montaż na strukturze, która łączy statek z górnym stopniem rakiety. Tak przygotowany statek Orion zostanie oddany do obsługi przez zespół naziemny NASA.

W ramach przygotowań do łączenia statku z rakietą, zamontowany zostanie do statku m.in. system ucieczkowy LAS.

Statek Orion jest budowany przez firmę Lockheed Martin. Jego rozwój trwa od 2006 roku i licząc łączne finansowanie programu do 2030 roku projekt pochłonął już ponad 17 mld dolarów od amerykańskich podatników. Dopiero drugi lot Oriona w ramach misji Artemis II będzie załogowy i przetestuje sprzęt podtrzymywania życia. Ta misja planowana jest obecnie na 2023 r. W trzeciej misji w 2024 r. w statku Orion astronauci polecą na orbitę wokół Księżyca, gdzie przesiądą się do komercyjnego lądownika, by wykonać pierwsze od ponad 60 lat lądowanie załogowe na Srebrnym Globie.

Koniec testów strukturalnych zbiorników rakiety SLS
24 czerwca br. wykonano ostatni test strukturalny testowych zbiorników rakiety SLS. W wieńczącym ponad 3 lata pracy teście zbiornik na ciekły tlen poddano siłom zewnętrznym, by sprawdzić, w którym momencie ulegnie zniszczeniu. Spawy zbiornika puściły przy spodziewanych przez inżynierów naciskach.

Testowy zbiornik ciekłego tlenu rakiety SLS podczas ostatniego testu. Źródło: NASA/David Olive.


Od maja 2017 roku wykonano prawie 200 testów strukturalnych wszystkich dużych elementów systemu SLS. Sprawdzano wytrzymałość zbiorników stopnia ICPS, adaptera na statek Orion, adaptera łączącego główny człon Core Stage ze stopniem ICPS i wreszcie największe struktury: sekcję silnikową, zbiorniki na ciekły tlen i ciekły wodór oraz strukturę międzyzbiornikową ogromnego stopnia Core Stage.

Testy miały na celu sprawdzenie projektu rakiety i zebranie danych na temat tego jak poszczególne struktury są odporne na warunki lotu kosmicznego. To oznacza, że ostatnimi wielkoskalowymi testami systemu SLS są testy członu Core Stage w Stennis, które trwają od początku tego roku.


Podsumowanie
Najważniejszym elementem całego systemu, od którego zależy terminowość startu pierwszej misji programu Artemis jest Główny Człon rakiety SLS. Jego testy potrwają praktycznie do końca 2020 r. Jeżeli wszystko odbędzie się bez większych problemów to w przyszłym roku będziemy oglądać integrację rakiety ze statkiem Orion i pierwszy start nowej rakiety nośnej NASA.

https://www.urania.edu.pl/wiadomosci/postepy-w-testach-rakiety-nasa-sls










Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #839 dnia: Sierpień 29, 2020, 13:13 »
Może trochę sensacyjny artykuł, ale wygląda na to że oszacowano na nowo koszty programu SLS po kolejnych opóźnieniach i w stosunku do 2017 roku koszty związane bezpośrednio z SLS zwiększą się z planowanych 7,17 mld$ do 9.1 mld$.

https://arstechnica.com/science/2020/08/nasa-just-announced-in-a-blog-post-that-sls-will-cost-30-more/?comments=1

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SPD1 / Program Artemis
« Odpowiedź #839 dnia: Sierpień 29, 2020, 13:13 »