Dlaczego właśnie metan? Ciekły wodór jest kriogeniczny, więc niewygodny. Natomiast naftę czy RP-1 można przechowywać w temperaturze pokojowej. Ale metan też musi być ciekły - w czym jest on lepszy od innych paliw, że największe firmy zwracaj się w tym kierunku?
Spacex ma zapewne m.in. takie argumenty:
-Można go wyprodukować na Marsie i jest mniej kłopotliwy niż wodór
-RP-1 brudzi silnik co troche utrudnia ponowne użycie
Postaram sie trochę doprecyzowac powody dlaczego wybrano metan:
1. Temperatura wrzenia ciekłego metanu (zbliżona do ciekłego tlenu) jest znacznie wyższa niż ciekłego wodoru. Dzięki temu aparatura naziemna oraz system paliwowy rakiety sa prostsze (i lżejsze) niż w przypadku ciekłego wodoru (nadal bardziej skomplikowane niż w przypadku kerozyny).
2. Wodór wymaga bardziej skomplikowanych rozwiązań związanych z zachowaniem szczelności - podobne wyzwania jak z helem.
3. Wodór w stanie ciekłym ma mniejsza gęstość niż metan, to powoduje ze potrzebne sa większe zbiorniki na wodór niż na metan - podnosi to ciężar rakiety. Ten powód oraz pkt 1, 2 - czyli bardziej skomplikowane/cięższe systemy w dużej mierze negatywnie wpływają na efektywnosc całego systemu rakietowego, pomimo tego ze impuls właściwy silników na wodór jest znacznie wyższy niż na metan. Natomiast jesli uwzględnimy te czynniki to różnice w efektywności całego systemu rakietowego nie sa już takie wielkie.
4. Gdzieś słyszałem ze ponoć metan jest bardziej ekologicznym paliwem - emisja CO2 jest mniejsza niż w przypadku kerozyny.
5. Były spore nadzieje produkcji metanu na marsie, Ale okazało sie po badaniach atmosfery Marsa , ze należy zweryfikować te założenia. Może ktoś bardziej zapoznany z tematem potwierdzi/zaprzeczy temu co napisałem?
6. Efektywność całego systemu rakietowego jest większa z użyciem metanu niż kerozyny (widziałem takie obliczenia)
7. Wydaje mi sie ze łatwiej jest przechowywać w warunkach kosmicznych (fuel depot) ciekły metan niż kerozynę z uwagi na b. Niska temperaturę panująca w próżni - oczywiście jest to względne, bo zależy od ekspozycji zbiornika na promienie słoneczne, które potrafią mocno nagrzać oświetlaną powierzchnie.
8. Rzeczywiście efektem ubocznym spalania kerozyny jest grafit (węgiel) oraz inne substancje (zależy jak bardzo oczyszczone jest paliwo), które mogą zanieczyścić komorę spalania, szczególnie elementy wtrysku paliwa do komory spalania. Nie mam przy sobie danych jakie molekuły powstają przy spalaniu metanu, wydaj w mi sie ze tutaj rownież mogą pojawić sie cząstki grafitu (?)
Przepraszam ze nie podałem bardziej precyzyjnych danych, dawno nie zajmowałem sie tym tematem szczegółowo.
Aha, silniki na metan nie sa niczym nowym - w Rosji eksperymentowano z nimi w latach 60-70. Z tego co pamietam to były budowane i testowane ale chyba żaden nie poleciał w kosmos (tutaj nie mam pewności).
Pozdrawiam,
Kamil
Sent from my iPad using Tapatalk