Nieco uwag do danych zamieszczonych w Tabeli 2:
180 -dniowy czas połaczenia z ISS wygląda na niedoszacowany.
Lot Sojuza TMA-9 w 2006 trwał 215 dni
http://lk.astronautilus.pl/loty/stma9.htmLotów związanych z ISS trwających powyżej 180 dni było niemało:
http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=636.msg123270#msg123270Mimo, że to SpaceX przywiązuje dużą wagę do wielokrotnego używania kosmicznych komponentów , to jednak Starliner ma być wielokrotnego użytku.
Zastanawiająca jest też różnica w długości trwania autonomicznych lotów statków załogowych wykorzystywanych w projekcie ISS.
Ciekawe , jak w komercyjnych statkach załogowych zostaną spożytkowane nadmiarowe miejsca.
Czytałem gdzieś ostatnio, że bez opłat wzajemnych teraz Rosjanie na pokładzie amerykańskich satków i Amerykanie na Sojuzach bedą dostarczani na ISS. Nawet jak moduł Nauka zostanie wdrożony, to nie wydaje sie , by rosyjska stała obsada zwiększyła się powyżej 3 osób. Nie słyszałem też , by stała obsada miała sie zwiększyć powyżej 7 osób.
Przy założeniu dwóch lotów Sojuzów do ISS rocznie, można przyjąć, że Rosja będzie bardziej dążyła do komercyjnego wykorzystania wolnych miejsc w Sojuzach
http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=140.msg128777#msg128777Można też przypuszczać, że w przypadku krótkotrwałych lotów astronautów nowymi statkami może to byc realizowane praktycznie w ramach ekspedycyjnych lotów poprzez wykorzystnie dwóch statków (dolot np. Dragonem 2 , a powrót Starlinerem, o ile wymiana załóg będzie się
zazębiać.
W tym kontekście można umieścić głośną inicjatywę dotyczącą lotu Polaka amerykańskim pojazdem kosmicznym.