Przyznaję, że dopiero teraz przeczytałem w całości ten wątek, zaimponowała mi szczególnie lista błędów i niedokładności w filmie "Apollo 13". Postanowiłem dorzucić swoją cegiełkę - choć mam świadomość, że część z rzeczy, które uważam za błąd może wcale nim nie być - kieruję się tylko własnym przeczuciem i dość skromną wiedzą o programie Apollo (i w takich przypadkach proszę o wyprowadzenie mnie z błędu
), a wszystkie pozostałe zapewne dawno zostały już wskazane. Niemniej:
1. Chwila startu - ramiona łączące rakietę Saturn z wieżą startową powinny zdaje się odłączać się od rakiety jednocześnie
2. Odłączenie pierwszego stopnia Saturna, naszymi astronautami szarpie tak mocno, że omal nie uderzają hełmami w panele CM
Nie jestem pewien, czy to błąd i w jakim stopniu, ale intuicyjnie zakładam, że: a) załoga po to była przypięta pasami, żeby zapobiegać takim sytuacjom b) zanim włączą się silniki drugiego stopnia w kabinie powinna chyba panować chwilowa nieważkość, a nie siły działające jak przy hamowaniu c) sam wstrząs towarzyszący odrzuceniu pierwszego stopnia nie powinien być chyba aż tak silny, by wywołać taki efekt?
3. Tom Hanks ręcznie odrzuca system LAS - opcja ręcznego odrzucania była, ale o ile mi wiadomo nie korzystano z niej. Mam więc wrażenie, że reżyser starał się pokazać, że w czasie startu ta załoga "coś robi" a nie tylko biernie obserwuje
4. Awaria centralnego silnika drugiego stopnia w czasie startu - kontrolka na panelu CM zaczyna mrugać (i do tego dzwonić!) podczas gdy z tego co pamiętam powinna się po prostu zapalić (kontrolka świeci - silnik nie pracuje, kontrolka gaśnie - silnik się włącza).
5. Ruch statku wywołany wyciekiem tlenu po eksplozji zbiornika - jest zbyt gwałtowny. Z tego co pamiętam, w rzeczywistości Lovell nie miał problemu, żeby zatrzymać obrót statku wywołany wyciekiem tlenu, lecz wyciek powodował, że statek szybko ponownie zaczynał się obracać. Na filmie natomiast obrót wywołany wyciekiem jest tak silny, że Lovell ma kłopoty z uniknięciem gimbal locka. W rzeczywistości możliwość gimbal locka pojawiła się natomiast dopiero po "przesiadce" do LM, zanim Lovell nauczył się sterować lądownikiem przy innym środku ciężkości.
6. Ciekawe jest to, co pokazuje na filmie system Caution and Warning w chwilę po eksplozji. W ogóle bardzo jestem ciekaw, co ten system w rzeczywistości w tamtej chwili pokazywał
Na filmie oprócz tych oczywistych wskazań (MNB Undervolt, FC1, FC 3 itd.) są też wskazania dla mnie mniej lub bardziej dziwne:
a) SM RCS A oraz SM RCS C - nieprawidłowe ciśnienie w dwóch "czwórkach" RCS, z tego co sobie przypominam eksplozja coś rzeczywiście uszkodziła w systemie RCS, więc to byłoby usprawiedliwione
b) Pitch GMBL, Yaw GMBL - to jeśli się nie mylę, to oznacza problem z silnikiem SPS i chyba też jest to prawdopodobne
c) Glycol temp low - niska temperatura glikolu w radiatorach, to już jest dla mnie dziwny skutek eksplozji zbiornika z tlenem
d) "C/W" - brak zasilania w systemie Caution and Warning, o tyle dziwne, że system ten wyraźnie funkcjonuje i powinien mieć wystarczające zasilanie z baterii modułu dowodzenia
I co mnie zastanowiło przy okazji - czy ktoś może orientuje się, czy i w jakim stopniu eksplozja zbiornika z tlenem uszkodziła silnik SPS? Ciekaw jestem, czy nie istniała możliwość bezpośredniego abortu przy użyciu tego silnika...