Autor Wątek: X-37/X-40  (Przeczytany 219009 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #705 dnia: Czerwiec 10, 2017, 11:00 »
Ciekawa sprawa! Może jest jakiś manual dla Falcona 9? I dowiemy się wówczas o ile cm może się przemieścić osłona w trakcie startu (jeśli taka informacja jest dostępna?).

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/falcon_9_users_guide_rev_2.0.pdf

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #706 dnia: Sierpień 26, 2017, 19:55 »
Jak pisal Ockham, nie tworz watkow poza potrzebe, ale tutaj chyab sie bez tego nie obejdzie, bo
misja X-37 bedzie chyba dosc dluga;-)

Uważać, to sobie możemy, żeby nas samochód na jezdni nie przejechał :) Osobiście nie sądzę, by głównym celem programu były coraz dłuższe loty OTV. Podejrzewam, że najbliższa misja będzie jedną z krótszych.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #707 dnia: Sierpień 26, 2017, 21:20 »
Pozwoliłem sobie przenieść ważny post Astropl do wątku o X-37B. Ciekawe, czy rzeczywiście nadchodząca misja będzie krótsza.

Ciekawe też, czy będzie możliwy jest kolejny lot X-37B zanim wcześniejsza misja się zakończy? :)

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #708 dnia: Sierpień 31, 2017, 01:53 »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #708 dnia: Sierpień 31, 2017, 01:53 »

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #709 dnia: Sierpień 31, 2017, 04:19 »
What’s the X-37 Doing Up There?
By Kiona Smith-Strickland
Air & Space Magazine
February 2016

The Air Force isn’t saying, so we asked other spaceplane experts.

It’s been five years since the first launch of the Air Force’s X-37B mini-shuttle, and outside observers—meaning those who lack the proper security clearances—still know little more about this mysterious unmanned vehicle than they did in 2010 (see “Space Shuttle Jr.,” Dec. 2009/Jan. 2010). But after three completed flights and a fourth launch last May (the spaceplane was still in orbit as of mid-December), they’re at least able to make educated guesses.

Despite the project’s general secrecy, the Air Force has been perfectly willing to release photos of the vehicle sitting on top of its Atlas V rocket at Cape Canaveral, Florida, and on the runway at Vandenberg Air Force Base in California where it lands, autonomously. The spaceplane’s dimensions are known: It’s small, about 29 feet long, with a cargo bay not much bigger than a pickup truck’s. Project officials have revealed that the X-37B’s maneuvering engine runs on hydrazine and nitrogen tetroxide, and that it uses a different kind of thermal protection than NASA’s space shuttle did. The durations of the first three missions are a matter of public record (224 days, 469 days, and 674 days), and while the orbital parameters aren’t officially disclosed, amateur astronomers have been able to spot the mini-spaceplane through telescopes and figure out that it’s been orbiting at relatively low altitudes.

At an aerospace meeting in 2011, Arthur Grantz, a chief engineer with Boeing, the company that built the X-37B, said that the program had been evaluating the vehicle’s autonomous navigation and other systems. While he didn’t say what the Air Force wanted with an operational spaceplane, he speculated that the vehicle could be modified in the future to carry passengers.

Before the most recent launch, the Air Force and NASA even revealed two of the payloads for the first time: a NASA materials science experiment and an ionizing thruster being tested for the Air Force. Those clues have led analysts to speculate with a little more confidence about the X-37B’s purpose.

It’s clear that any technologies tested on an Air Force spaceplane will have some military application, but that doesn’t narrow things down much. In space, it could mean communications, navigation, surveillance, or even anti-satellite and counter-anti-satellite operations. The smart money is on advanced surveillance sensors. The Air Force has never mentioned them directly, but everyone seems confident that they’re flying.

“I think that’s probably what they’re not telling you, that there are payloads in there that might be part of the design for future reconnaissance satellites,” says James Andrew Lewis, director and senior fellow in the Strategic Technologies Program at the Center for Strategic and International Studies. The Air Force has great interest in developing small, advanced sensors, he says, because it’s “looking to figure out how to transition from big, expensive satellites to smaller but equally capable satellites.”

The Hall thrusters on the current flight use an electric field to accelerate xenon propellant, producing a small but steady thrust that’s useful for many types of spacecraft, including military communications satellites already in orbit. Brian Weeden, technical adviser for the Secure World Foundation, thinks the Air Force might also be testing the thrusters with an eye toward placing reconnaissance satellites in lower orbits, so that imaging sensors could take higher-resolution pictures of targets on the ground.

“I think the clue is how low an orbit [the X-37B] is in,” says Weeden. The spaceplane is orbiting at an altitude of about 320 kilometers (a little under 200 miles), which is lower than the International Space Station. Low orbits require more maneuvering, and therefore more fuel, to maintain. And fuel adds weight. “One of the reasons that the traditional exquisite imaging satellites are so hard to launch is because they’re big and they’re heavy,” says Weeden. Hall thrusters could enable lighter, cheaper reconnaissance satellites to be orbited.
Right now the Air Force has two X-37B research vehicles. Are we likely to see an operational fleet, without the “X” designation? Weeden doesn’t think so: “My guess would be that [the spaceplane] itself would probably not move into an operational-type role, but that a lot of the technologies that it’s demonstrating, like the Hall effect thrusters, or whatever the sensor payloads are, are going to move into the operational role. That’s how it went with the X-planes of the 1950s and 1960s.”

If the Air Force does go for an operational fleet, “they could add different versions of the vehicle, larger versions in particular,” says Todd Harrison, a defense budget analyst at the Center for Strategic and International Studies. Harrison speculates that a bigger version of today’s X-37B, with a larger cargo bay, could conceivably bring military satellites back to Earth for maintenance or repairs, then return them to orbit.

That is, if a scaled-up vehicle fits inside a conventional rocket. Like most satellites, today’s X-37B is placed inside a protective shroud, then launched on a large Atlas V rocket. “I would guess that it’s going to be really hard to make a bigger version of the X-37B that can still fit inside a fairly standard shroud,” Weeden says.

Another option for the Air Force would be to update the two experimental spaceplanes. For example, to make them more flexible and possibly cheaper to operate, the Air Force could make them compatible with other launch vehicles, such as the SpaceX Falcon 9 or one of Orbital Sciences’ rockets.

Such modifications would depend on the budget the X-37B program receives as it moves out of the experimental phase. And those numbers are likely to remain every bit as secret as the spaceplane’s missions. 

http://www.airspacemag.com/space/spaceplane-x-37-180957777/

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #710 dnia: Wrzesień 18, 2017, 10:12 »
Boeing: X37-B - "wynosząc technologie jutra dziś" [WIDEO]
15 WRZEŚNIA 2017

Z okazji startu misji OTV-5 tajemniczego wahadłowca USAF, jego producent, firma Boeing, opublikowała w sieci materiał filmowy promujący swój kosmiczny samolot. Niestety, ze względu na wojskowy charakter jego misji, wideo nie ujawnia nowych szczegółów na temat zadań realizowanych przez pojazd na orbicie. Lektor podkreśla natomiast zalety wynikające z możliwości wielokrotnego wysyłania w kosmos i lądowania innowacyjnego amerykańskiego promu kosmicznego.

Łącznie, dwa prototypowe statki X-37B spędziły już na orbicie ponad 2 000 dni, podczas czterech misji. Nowością w przypadku najnowszego lotu OTV-5 był fakt, że wahadłowiec po raz pierwszy wyniosła w przestrzeń kosmiczną rakieta Falcon 9, produkcji SpaceX.



Platforma testowa X-37B jest unikalna, ponieważ możemy dostosować nasze misje do konkretnych oczekiwań odbiorcy i sprowadzić eksperymenty na Ziemię celem przeprowadzenia badań po locie.

Ken Torok, dyrektor ds. systemów eksperymentlnych w firmie Boeing
http://www.space24.pl/663079,boeing-x37-b-wynoszac-technologie-jutra-dzis-wideo
2)
Cytuj
So my current theory (without much proof I'm afraid) is that the old X-37 ALTV is being used for training proposes, so we have the "gray" one at KSC and the old ALTV at VAFB, interesting... #X37B
https://twitter.com/DutchSpace/status/1675555065891889152
« Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2023, 03:22 wysłana przez Orionid »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #711 dnia: Wrzesień 18, 2017, 14:10 »
Czy gdzies znalezliscie aby ktos sledzil ten pojazd na orbicie a zwlaszcza zmiany orbity lub przynajniej o ile?
W 90 sekundzie widac przez chwile silnik jonowy jaki tam testuja - Zero Erosion XR-5 na  5kW robiony przez Aerojet Rocketdyne.

Z powazaniem
                             Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 18, 2017, 14:32 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #712 dnia: Wrzesień 18, 2017, 14:48 »
Jeszcze chyba pojazd nie został znaleziony w tej misji. W poprzedniej misji było nieco zmian - ich podsumowanie jest o tutaj:
http://spaceflight101.com/x-37b-space-plane-maneuvers-into-lower-orbit-likely-precursor-to-landing/

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #713 dnia: Październik 03, 2021, 20:58 »
To se chop pstryknal ... btw najbardziej na prawo widac cos co jest podobnoz modulem serwisowym ...
Ciekawe jak prace nad mozliwoscia dokowania do ISS, jako ... karetka ...
Z powazaniem
                      Adam Przybyla
Zrodla:
http://fiso.spiritastro.net/telecon16-18/Robinson_10-19-16/Robinson_10-19-16.pdf
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2021, 22:10 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #714 dnia: Październik 03, 2021, 21:40 »
Musk pracuje nad karetką  ;) Całą ISS zabierze na Ziemię jak będzie trzeba  ;D
A na poważnie to chyba wersja załogowa X 37 do ISS nie będzie potrzebna. Starliner będzie latać razem z Dragonem. Może przerobią Dream Chasera na loty załogowe? Starship też doleci do ISS i oczywiście niezawodne jak dotąd Sojuzy  :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #715 dnia: Październik 03, 2021, 22:14 »
To zdjęcie X-37B jest naprawdę ciekawe. Ciekawe, czy pojawi się później info o tym module, czy też nie...

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3818
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #716 dnia: Październik 04, 2021, 14:02 »
Musk pracuje nad karetką  ;) Całą ISS zabierze na Ziemię jak będzie trzeba  ;D
A na poważnie to chyba wersja załogowa X 37 do ISS nie będzie potrzebna. Starliner będzie latać razem z Dragonem. Może przerobią Dream Chasera na loty załogowe? Starship też doleci do ISS i oczywiście niezawodne jak dotąd Sojuzy  :)

...to Starliner naprawdę kiedyś bedzie latać? :)
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #717 dnia: Październik 04, 2021, 15:10 »
Musk pracuje nad karetką  ;) Całą ISS zabierze na Ziemię jak będzie trzeba  ;D
A na poważnie to chyba wersja załogowa X 37 do ISS nie będzie potrzebna. Starliner będzie latać razem z Dragonem. Może przerobią Dream Chasera na loty załogowe? Starship też doleci do ISS i oczywiście niezawodne jak dotąd Sojuzy  :)

...to Starliner naprawdę kiedyś bedzie latać? :)

Station, to naprawdę nie ten wątek!

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #718 dnia: Październik 04, 2021, 18:43 »
Station jak wszystko dobrze pójdzie to Starliner będzie latać   ;)
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2021, 01:13 wysłana przez ekoplaneta »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #719 dnia: Październik 04, 2021, 19:53 »
Musk pracuje nad karetką  ;) Całą ISS zabierze na Ziemię jak będzie trzeba  ;D
A na poważnie to chyba wersja załogowa X 37 do ISS nie będzie potrzebna. Starliner będzie latać razem z Dragonem. Może przerobią Dream Chasera na loty załogowe? Starship też doleci do ISS i oczywiście niezawodne jak dotąd Sojuzy  :)

...to Starliner naprawdę kiedyś bedzie latać? :)

Station, to naprawdę nie ten wątek!
            ... kanarek, az strach tu czasami postawic przecinak aby dodac do zdanai jakis szerszy kontekst :D
BTW, widac, ze wojskowi bardzo potrtzebuja czegos podobnego do shuttle. Dlugie lata po cichu wykorzystywali
to co sie dawal im shuttle, mozna nawet podejrzewac, ze pomimi dosc ryzykownego pod koniec uzywania tych
pojazdow to oni forsowali jego dalsze uzycie. Do dzis zastanawiam, sie np. na ile misje shuttle gdzie,
dokonywano obserwacji radarowych Ziemi, byla bezpieczne dla pilotow. Z powazaniem
                                                                                                                                                                             Adam Przybyla
Zrodla:
https://www.autoevolution.com/news/builders-of-the-dream-chaser-space-shuttle-ink-lucrative-deal-with-us-army-169122.html
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #719 dnia: Październik 04, 2021, 19:53 »