Akurat zawodowo zajmuję się pomiarami mikrofalowymi (radarowymi) atmosfery i jestem w stanie stwierdzić, że w Polsce chmury burzowe (Cb) sięgają wysokości do kilkunastu km, maksymalnie 18 km. Z kolei od pilotów różnego rodzaju samolotów wiem, że wyładowania od takich chmur zdarzają się także w górę, i to dość często, ale ich zasięg wynosi na ogół nie więcej niż 1 km.
O innych zjawiskach, o których pisze Radek68, nie mogę nic powiedzieć na podstawie danych radarowych, ale znowu od pilotów wiem, że są one bardzo sporadyczne. Inaczej mówiąc - samoloty, zarówno duże, pasażerskie, jak i wojskowe (te, wbrew pozorom, są bardziej wrażliwe na zjawiska meteorologiczne) są bezpieczne, o ile trzymają się rozsądnej odległości od Cumulonimbusów, a ta odległość wynosi nie więcej niż kilka km w każdym kierunku, przede wszystkim od strony zawietrznej.