Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: hanysiak w Sierpień 21, 2010, 11:42
-
Wygląda na to, że start już za 8 dni, więc warto się całej akcji przyglądać 8)
http://www.copenhagensuborbitals.com/
Swoją drogą, rakieta wygląda imponująco!
---
Edit moheratora - 28 sierpnia zmieniłem datę w tytule wątku na 31 sierpnia.
----
a 30 sierpnia zmieniłem na 2 września. :)
----
4 września zamieniłem na 5 września
-
heh wiedziałem, że zapomniałem o czymś napisać ostatnio:) Dobrze, że jest więcej czujnych osób;) Postęp widzę mają całkiem spory, nic tylko trzymać kciuki:)
-
No, mają taki postęp,że to wszystko aż nieprawdopodobne...:)
Silniki miały owszem testy kilkunastosekundowe, ale lot na wysokość 100km trwa o wiele dłuzej i prace silnika trzeba liczyć w minutach. Mam mieszane uczucia, bo taka kasa już poszła na budowę rakietki, a jej zdolność do lotu wydaje mi się palcem na wodzie pisana :o
-
Mocno kibicuję tym dwóm sympatycznym Wikingom. Jeślim im się uda, będzie to ogromny sukces i chyba nawet przełom większy niż zdobycie X Prize przez Scaled Composites z ich SpaceShipOne. To w końcu była duża firma, z dorobkiem, wsparciem, z którą amatorskie bardziej zespoły nie miały szans konkurować. Natomiast Copenhagen Suborbitals to czysto hobbystyczne przedsięwzięcie. Ich hangar, w którym montują swe cuda, jest rozbrajający - zob. załącznik.
Jako argument przemawiający za nimi: Peter Madsen (http://da.wikipedia.org/wiki/Peter_Madsen_%28opfinder%29 (http://da.wikipedia.org/wiki/Peter_Madsen_%28opfinder%29)) skonstruował już trzy, i to pływające łodzie podwodne (!), w tym UC3 Nautilus (http://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus).
Oto schemat lotu:
(http://www.copenhagensuborbitals.com/gfx/flightpath02.jpg)
Czwarty start ma być już załogowy. Ale to oczywiście zależy to od powodzenia pierwszego. Rakieta najpierw musi pomyślnie wystartować, potem osiągnąć ponad 100 km, a na końcu kapsuła powinna bezpiecznie wylądować na spadochronach.
-
Aszz no, dobrze Hanyś, że przypomniałeś, trzeba o tym pamiętać przez następny tydzień! :) Przy okazji pochwal się jak wsparłeś Suborbitalsów (garnuszek ;)).
Gdzie rakieta będzie wodować, bo te lokacje chyba się zmieniały jakoś. Wciąż jest to miejsce na wschód od Bornholmu? Jestem ciekaw jak jest rozwiązana sprawa z ruchem lotniczym, przelot będzie się odbywał chyba przez dość ruchliwą część przestrzeni powietrznej dla cywilnych samolotów...
-
Start za 8 dni i 10 godzin czyli 30 sierpnia, tak? :) Jeśli tak, to warto to dorzucić do tytułu wątku.
Dzięki Hanysiaku za przypomnienie o tym starcie!
-
"We will be launching the HEAT-1X booster outside the 12 nautical miles border zone of Denmark in the period of Aug 30 to Sep 13, 2010. The launch will be done from a barge in the Baltic Sea in military test zones ESD138/ESD139."
-
O widzę, że Hanysiak wziął sprawy w swoje ręce i sam dodał datę startu. W razie czego będziemy modyfikować.
Hmm... Ciekawi mnie, czy nie warto by było jakiejś akcyjki informacyjnej zrobić - może by ktoś z Kołobrzegu start miał szansę zaobserwować? :)
-
Mam szczerą nadzieję, że po Lunchu zoztanie coś więcej niż tylko luch'owy kubek :D, który tylko w połowie jest moją własnością, tak powiedzmy od ucha w górę, a resztę dzierży pewna osoba, która mam nadzieję zawita wkrótce na forum astronautycznym:)
Jest pora na poważne pytania.
1. Co wiemy na temat tankowania rakiety, kiedy się ono odbędzie i co ostatecznie jest paliwem, jakie można mieć przypuszczenia?
2. Do jakiej prędkości i na jakiej wysokości trzeba rozpędzić statek, aby po wyłączeniu silnika mógł on przedzierając sie ciągle przez atmosferę, przekroczyć pułap 100km?
3. Pod jakim kątem musi być ustawiona rakieta w czasie startu, żeby owa 0-g parabola była osiagalna?
4. Co wiemy o sterowaniu rakietą w czasie lotu?
Te wazne pytania pozostają bez odpowiedzi, czyba ze ktoś spróbuje na nie odpowiedzieć:)
Jeśli ktoś głodny fotek to proszę :
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3271649&userid=0&perpage=40&pagenumber=16
-
Nie miałem czasu pogrzebać w źródłach dlatego odpowiadam tylko tak jak mi się wydaje, że jest :
1. Co wiemy na temat tankowania rakiety, kiedy się ono odbędzie i co ostatecznie jest paliwem, jakie można mieć przypuszczenia?
Chyba takiego nie będzie, wydawało mi się że paliwo jest stałe (z jakimś dodatkiem który został specjalnie 'zaprojektowany' na potrzeby projektu. Niemniej coś mi się obija w głowie, że były jakieś zmiany z tym paliwem).
edit: To sprawdziłem. Utleniaczem będzie płynny tlen LOX (a więc będzie tankowanie, w tym wypadku na parę godzin przed startem, aby za dużo tego LOXu nie wyparowało). Paliwem z kolei ma być Polyurethane (poliuretan) - pierwszy raz się z tym spotykam (jako paliwem).
2. Do jakiej prędkości i na jakiej wysokości trzeba rozpędzić statek, aby po wyłączeniu silnika mógł on przedzierając sie ciągle przez atmosferę, przekroczyć pułap 100km?
Doskonałe pytanie dla kogoś z rakietników (mamy kogoś z PTR na pokładzie? ;)). Te czynniki zależą od masy rakiety, jednak aby móc przekroczyć pewną wartość wysokości to silnik musi działać przez dużą część takiego lotu (bez napędu rakieta nie poleci wyżej niż te parę km). Nie wchodzimy na orbitę, ale mamy przebić 100 km, także wykształci się naddźwiękowa, strzelam że 3-6 Mach.
edit: Silnik ma chyba działać 60 sekund.
3. Pod jakim kątem musi być ustawiona rakieta w czasie startu, żeby owa 0-g parabola była osiagalna?
Ja myślałem, że start będzie tradycyjny, tzn. z pionu. Teraz to jestem zbity z tropu :) Ewentualne nachylenie będzie zapewne widoczne na przekazie - który mam nadzieję, że będzie? Chyba muszą nam pokazać start po takiej ilości dofinansowania ;)
4. Co wiemy o sterowaniu rakietą w czasie lotu?
Nic mi o tym nie wiadomo, potrzeba przetrząść źródła :D
Dzięki za fotkę Hanyś! ;)
-
Właśnie wyczytałem, że poliuretan był wykorzystywany jako paliwo dla rakiet balistycznych Polaris:
http://www.rubber-facts.users.digital-crocus.com/polyurethane-rubber.html
http://en.wikipedia.org/wiki/UGM-27_Polaris
http://www.fas.org/nuke/guide/usa/slbm/a-1.htm
-
Hmm? Ale przecież zawsze sondujące strzela się pod kątem - chodzi o to, żeby w razie problemów zmniejszyć szanse na to, że spadnie nam na głowę, albo zamieszkane tereny. O ile pamiętam Terriery i inne Black Brandty to tam też rakiety były nieco odchylone od pionu.
-
Termin startu zbliża się! Zatem króciutkie przypomnienie fotograficzne.
Do dostarczenia rakiety na testy naziemne stosowano - jak w NASA - transport kołowy:
(http://ing.dk/modules/xphoto/cache//95/45306_450_450.jpg)
Natomiast na miejsce startu - jednak drogą wodną:
(http://ing.dk/modules/xphoto/cache/23/48740_470_450_0_0_0_0.jpg)
Wyrzutnię z rakietą holuje... łódź podwodna! Na marginesie: zrobił ją Peter Madsen - jeden z dwójki założycieli Copenhagen Suborbitals, prawdopodobnie przyszły pierwszy duński astronauta.
-
Hmm, formalnie drugi ;)
Jeden Duńczyk załapał się do korpusu astronautów ESA w ostatnim naborze.
-
Wyrzutnię z rakietą holuje... łódź podwodna! Na marginesie: zrobił ją Peter Madsen - jeden z dwójki założycieli Copenhagen Suborbitals, prawdopodobnie przyszły pierwszy duński astronauta.
Tak na marginesie jest to największa prywatna łódź podwodna na świecie (o ile to UC3 Nautilus) ;) Hehe, ciekawe czy wytaczanie tej wyrzutni przez łódź to element marketingowy. Holownikiem byłoby chyba przecież łatwiej ;)
Czy to oznacza, że wyrzutnia jest już holowana na odpowiednie miejsce czy może są to zdjęcia z wcześniejszego okresu (z testów)?
-
Tak na marginesie jest to największa prywatna łódź podwodna na świecie (o ile to UC3 Nautilus) ;) Hehe, ciekawe czy wytaczanie tej wyrzutni przez łódź to element marketingowy. Holownikiem byłoby chyba przecież łatwiej ;)
może i łatwiej ale holownik musieliby wynająć;) a skoro mają własną łódź to tylko głupi by nie wykorzystał okazji. do tego w czasie startu mogą się zanużyć zwiększając swoje bezpieczeństwo:)
-
Hmm, formalnie drugi ;)
Jeden Duńczyk załapał się do korpusu astronautów ESA w ostatnim naborze.
Który z nich będzie formalnie pierwszy, to będzie zależało od tego, który pierwszy znajdzie sie na 100 km na Ziemią.
Tak na marginesie jest to największa prywatna łódź podwodna na świecie (o ile to UC3 Nautilus) ;)
Tak, to jest Nautilus! Tutaj więcej o tej łodzi: http://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus (http://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus).
Czy to oznacza, że wyrzutnia jest już holowana na odpowiednie miejsce czy może są to zdjęcia z wcześniejszego okresu (z testów)?
To zdjęcie już z holowania na miejsce startu. Odbyło się to w ostatnich dniach, wczoraj lub przedwczoraj.
-
Wygląda na to, że podałem błędną informację o wypłynięciu już Nautiliusa z rakietą Heat-1x na Bornholm. Bo też Internet aż huczy od newsów, a konkretów niewiele. Natomiast przed chwilą znalazłem informację z pierwszej ręki, bo podaną przez Petera Madsena na stronie Copenhagen Suborbitals w Facebooku (http://www.facebook.com/group.php?gid=61162256231&v=wall (http://www.facebook.com/group.php?gid=61162256231&v=wall)), że zamierzają wypłynąć dopiero w niedzielę popołudniu, natomiast o starcie mówi się 31 sierpnia, a potem ogólniej, że w przyszłym tygodniu. W każdym razie prognozy pogody mają pomyślne.
-
Okno ma kilkanaście dni o ile dobrze pamiętam. Teraz i tak by nie wypłynęli bo przecież sztorm jest.
-
"ROCKET HEAT1X-TYCHO BRAHE IS READY
DESPITE WHAT THE NEWS IS TRYING TO TELL YOU,
THIS IS A TEST ROCKET FLYING TO A MAX OF 30 KM
(NOT INTO SPACE)"
Niech to wszystkie Duńskie trole trzasną! To tak się zmienia zdanie, na 4 dni przed startem?! :P
-
Tak, bo silnik ma podobno pracować przez 10 sekund z docelowo planowanych 60-ciu.
-
Uhh.. a ja się zastanawiałem czy nie robić wypadu nad morze :D
Swoją drogą przy starcie z okolic Bornholmu z planem osiągnięcia 100 kilometrów to chyba będzie widać rakietę z Polski, wraz z usłyszeniem fali dźwiękowej. Tak na serio - robimy wypad gdzieś do Darłowa/Ustki? :) Taka szansa!
Ciekawe ile rakieta pokona trasy w poziomie, ktoś wie też może z której strony Bornholmu startuje?
-
Uhh.. a ja się zastanawiałem czy nie robić wypadu nad morze :D
Swoją drogą przy starcie z okolic Bornholmu z planem osiągnięcia 100 kilometrów to chyba będzie widać rakietę z Polski, wraz z usłyszeniem fali dźwiękowej. Tak na serio - robimy wypad gdzieś do Darłowa/Ustki? :) Taka szansa!
Ciekawe ile rakieta pokona trasy w poziomie, ktoś wie też może z której strony Bornholmu startuje?
Tutaj (http://www.copenhagensuborbitals.com/campaign.php) jest mapka, lecą ze wschodu.
-
Pewno silnik będzie pracował tyle co na testach czyli od 10 do kilkunastu sekund. Ja rozumiem, że paliwo kosztuje, ale że nie mielismy dłuższego testu naziemnego, to i nie będziemy mieli dłuzszego lotu. No i oczywiście nie ma mowy o 30 km jesli silnik będzie pracował 10 s, bo tu średnia prędkość musiała by wynieść 3km/s a takie wartości to raczej rakiety osiągają po kilku minutach rozpędzania się. Myslę,że rakieta, pod warunkiem pomyślnego startu(jej ciężar mnie przeraża) przez 10s może wznieść się na wysokość do 5 km. :-\
Astropol mnie uprzedził z mapką:)
-
Tutaj (http://www.copenhagensuborbitals.com/campaign.php) jest mapka, lecą ze wschodu.
Oho, dzięki! Czyli jakieś 70 km od Polski. Powinno być coś widać, no albo w ogóle wybrać się na Bornholm tego dnia :P
-
Pewno silnik będzie pracował tyle co na testach czyli od 10 do kilkunastu sekund. Ja rozumiem, że paliwo kosztuje, ale że nie mielismy dłuższego testu naziemnego, to i nie będziemy mieli dłuzszego lotu. No i oczywiście nie ma mowy o 30 km jesli silnik będzie pracował 10 s, bo tu średnia prędkość musiała by wynieść 3km/s a takie wartości to raczej rakiety osiągają po kilku minutach rozpędzania się. Myslę,że rakieta, pod warunkiem pomyślnego startu(jej ciężar mnie przeraża) przez 10s może wznieść się na wysokość do 5 km. :-\
Astropol mnie uprzedził z mapką:)
Rakieta, a konkretnie stopień napędowy nie, ale kapsuła już tak - nie wiem dokładnie jakie ma parametry, ale zdaje się, że graniczna prędkość powinna po 10s wynieść około 1000 km/h, co pozwala na osiągnięcie całkiem sporej wysokości w locie parabolicznym, zwłaszcza, że o ile wiem kapsuła to tylko boilerplate, wyposażony w spadochrony.
-
Jeżu, ostro zaniedbałem obserwację CS - chwilę mnie nie było, a już startować chcą! Też się boję o to czy się powiedzie, bo na testach silnik pierdział, a nie działał jednostajnie i mocno.
-
Na koncie Copenhagen Suborbitals na Facebooku - co można przyjąć za podstawowe źródło wiedzy obok ich strony www - jest filmik reklamowy, w którym pojawia się pod koniec napis: "Target flight altitude: 20 km". Zatem... nawet nie 30 km.
Pod adresem http://www.facebook.com/group.php?gid=61162256231 (http://www.facebook.com/group.php?gid=61162256231) są m.in. trzy filmiki. Pierwszy od góry nazwany "Copenhagen Suborbitals 16-08-10 [HD]" to właśnie ten. Był dodany w ostatni wtorek.
-
Na stronie Copenhagen Suborbitals nadal jest 30 km, więc najprawdopodobniej nie są pewni.
-
Bezpiecznie możemy obstawiać 25 kilometrów :P
-
fasola ten "pierdzacy" silnik to byl prototyp spalajacy parafine cieklym w tlenie, a ten ktory ma byc uzyty w probnynm locie jest napedzany poliuretanem.
-
No jest, ale czy do bezpiecznego lotu wystarczy zaprojektować silnik czy należałoby go przetestować na danym paliwie?
Wystarczy przecież,że nowe paliwo spowoduje wzrost temperatury wyrzucanych gazów i dysza znów gotowa się roztopić i odpaść, jak to obserwowaliśmy podczas testu statycznego.
Pozostaje mieć nadzieję że chłopy z CS wiedzą co robią 8)
-
Silnik na poliuretanie też został przetestowany:
http://www.youtube.com/watch?v=q3FMQQaaNis
-
Pierwszy raz spotyka się z takim dźwiękiem wydawanym przez pracujący silnik, prawie jak pędzący pociąg :P Mogłoby się też wydawać, że działa on impulsowo (chociaż to może być złudzenie po zasugerowaniu się wyglądem gazów wylotowych&ognia).
Test odseparowania draga nie widziałem wcześniej, ciekawie wygląda :)
-
Póki co, szanse na start 31 sierpnia wynoszą 20%, a nawet planowane ustawienie platformy nie jest pewne w 100% choć wysoce prawdopodobne :D
-
Czyli już wiemy, że 30 sierpnia nie wystartują. Dlatego też pozwoliłem sobie zmienić tytuł wątku.
Proszę o pozostałe osoby o pilnowanie tej daty - jest bardzo możliwe, że się zmieni! :)
-
Według tego, co pojawiło się na stronie www Copengahen Suborbitals:
Possible date, Launch platform to Bornholm: Tue Aug 31 (75%)
Possible launch date of HEAT-1X-Tycho Brahe: Thu Sep 02 (20%)
No więc przesunięcie startu co najmniej o 2 dni...
-
Szanse na start 2 września wzrosły do 40%, chociaz tyle dobrego.
Tym czasem na niezawodnej "wirtualnej polsce" taki oto rodzynek...
http://odkrywcy.pl/kat,111398,title,Amatorska-rakieta-kosmiczna,wid,12611624,wiadomosc.html
a w nim zdanie, że rakieta wystrzelona zostanie z łodzi podwodnej;) Brawo WP!
Ps.
Tak z naszego podwórka, po układzie członów rakiety i umiejscowieniu spadochronów, wnoszę, że przyszły, pierwszy Duński astronauta , wodować będzie głową w dół...:/?
-
Zmieniłem datę w tytule wątku i przyłączam się do gratulacji dla Wyrtualnej Polszki.
-
Hyhy.. gamonie :P
Mały wywiadzik z Madsenem - http://www.newscientist.com/article/dn19370-human-cannonball-astronaut-my-rocket-is-my-clothes.html
Artykuł z kosmo opisujący przygotowania - link. (http://www.kosmonauta.net/index.php/Misje-bezzalogowe/Suborbitalne/heat-i-x-start.html)
-
Ponoć platforma holowana przez Nautilusa jest już w drodze do wyznaczonej strefy na wschód od Bornholmu :)
-
Holender, takie wydarzenia, mogliby jakieś foto zapodać :(
-
Holender, takie wydarzenia, mogliby jakieś foto zapodać :(
Może będzie, zobaczymy czy do jutra coś wrzucę. Powinni! Albo kij im w oko, lecimy na Bornholm i sami zrobimy transmisję live ;D
-
Właśnie wyliczyłem, na podstawie filmu http://www.youtube.com/watch?v=97gOAp_v8u4&feature=related
że promek, po 65 sekundach lotu wznosi się na wysokość 8 mil więc niezależnie od tego jakie mile mamy na myśli, jest to 13 lub 14 km! Pewnie w początkowej fazie lotu nasza CS rakieta będzie szybsza od promu(jak w takim razie człowiek ma przetrwać taką podróż) ale i tak nie sądzę żeby silnik przestał działać wyzej niz na 5 km więc cała zabawa w moim wyobrazeniu(tyle wyobraźnia mi podpowiada) skończy się na max 8km...straszne:) Tu pierwszy komunikat po 45 sekundach lotu i mówi o wysokości 3.5mili:/
http://www.youtube.com/watch?v=B0TPpFEV8_g&feature=related
Muszę przyznać, ze w czasie testów statycznych silnik nie gasł momentalnie, ale zmniejszał ciąg co daje dodatkowe sekundy na cząstkowym ciągu, a to chyba ma znaczenie jesli mówimy o locie balistycznym kapsuły Tycho Brahe.
Poza tym, skad mamy wiedzieć, że silniczek nie popracuje np. minuty?:) Tu wszystko jest mozliwe, chłopacy zatankują troche więcej tlenu i saletry :P dodatkowo węgla brunnatnego i kto wie...
-
Tylko, że prom startuje, wykorzystując inny profil wznoszenia i przyspiesza w inny sposób.
-
Właśnie wyliczyłem, na podstawie filmu http://www.youtube.com/watch?v=97gOAp_v8u4&feature=related
że promek, po 65 sekundach lotu wznosi się na wysokość 8 mil więc niezależnie od tego jakie mile mamy na myśli, jest to 13 lub 14 km!
Hehe.. dokładnie 13.69 km w przypadku STS-125 (źródło (http://www.cbsnews.com/network/news/space/125/125ascentdata.html)).
Poza tym, skad mamy wiedzieć, że silniczek nie popracuje np. minuty?:) Tu wszystko jest mozliwe, chłopacy zatankują troche więcej tlenu i saletry :P dodatkowo węgla brunnatnego i kto wie...
Pewnie tak! ;D Rakieta miała trzymać się akceptowalnych przez ludzi przeciążeń w czasie wznoszenia (a więc do 3g), myślę więc, że możesz mieć rację, a rakieta poleci trochę szybciej. Kto wie, może jakimś cudem osiągnie te wspominane 20 kilometrów...
Mam nadzieję, że nie zobaczymy tylko czegoś w rodzaju podpalanego fajerwerka, inaczej - czy dobrze zadziała system kontroli lotu ::)
-
Nie rakieta tylko kapsuła, która się odłączy od stopnia napędowego.
-
Nie rakieta tylko kapsuła, która się odłączy od stopnia napędowego.
A tak, dzięki za sprostowanie.
-
Wszystko takie piękne, zbudowana rakieta kosmiczna, ale przetransportowanie jej do miejsca przeznaczenia, jakze to kosztowne i niebezpieczne przedsięwzięcie, aż mam dreszcze, kiedy myślę o zimnym i kapryśnym Bałtyku :/
Taka cisza, kto wie, może będziemy mieli start podwodny...
-
Co by nie powiedzieć sezon sztormowy zaczął się coś wcześnie w tym roku - za 24 godziny ma nieźle wiać u nas.
-
Co by nie powiedzieć sezon sztormowy zaczął się coś wcześnie w tym roku - za 24 godziny ma nieźle wiać u nas.
Czyli znowu burze + sztorm? Kurde, lato przecież jeszcze.. gdzie te dni z temp x>25C :-\
-
Co by nie powiedzieć sezon sztormowy zaczął się coś wcześnie w tym roku - za 24 godziny ma nieźle wiać u nas.
Czyli znowu burze + sztorm? Kurde, lato przecież jeszcze.. gdzie te dni z temp x>25C :-\
lato się skończyło jakieś 2 tygodnie temu, teraz tylko deszcz;/ i niech ktoś powie, że klimat się nie zmienia. Łódź podwodna to chyba dobry pomysł na taką pogodę nie?:P byle platforma wytrzymała. W sumie zastanawia mnie jak będzie wyglądało tankowanie w takich warunkach.
-
Ja się o rakietę nie obawiam, najwyzej jakby za mocno bujało, to Peter heftnie stateczniki z podstawą..;)
Czemu to ja przynoszę te wieści...:( znów mamy obsuwkę:( za to na start 4.09. jest 50% szans.
Nie taki straszny ten Bałtyk jak go malują:) w w takich warunkach to można sobie czekać na pogodę i start..
-
Pod linkiem poniżej filmik z wpłynięcia do jakiegoś portu (nie wiem którego:) i kilka zdjęć:
http://nyhedsvideo.dk/100901raket/
-
"2010-09-01 Her til aften kl 20 kom "Raketten" til Nexø." " Wieczorem 2010-09-01 o godzinie 20 rakieta zawitała w Nexø".
Do portu w Nexø, czyli do portu przeznaczenia, skąd przy dobrej pogodzie rketen wyruszy na poligon celem odpalenia:)
Przypomniało mi się pierwsze prawo rakietowe- kto nie odpali ten nie leci :P :P :P
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nexø
Ps.
Link nie działa, trzeba ręcznie dopisać Duńskie "ø"
-
Nexø znajduje się na wschodnim wybrzeżu wyspy, także będą mieli jakieś 30 kilometrów do strefy zamkniętej :)
W ogóle zwróćcie uwagę na 10 sekundę tego filmiku, który przytoczył wini, widać tam, że platforma była pchana przez Nautilusa, ale też jakiś mały stateczek ją ciągnął. To pewnie w ramach większego bezpieczeństwa przy wejściu do portu (bliskości brzegu?), bo później jak platforma mija ludzi to nie widzę żadnych lin doczepionych z przodu..
-
Jestesmy dobraj myśli, bo wiele wskazuje na to, że to już jutro.
"Copenhagen suborbital has this morning released a plan to launch day, which is still expected to be tomorrow Saturday.
Under the new plan is the idea to be very early with rocket firing platform and towed the ship was abandoned.
Now meet all instead of Nexø Harbour at. 8:00 and are out together - both rocket, 'The Mission Control Ship' from the Home Guard, push the ship and other ships involved.
The expectation is that they arrive at the firing area. 13 and then use two hours on the final preparations.
Kl. 15:00 is it the plan to the big test awaited launch takes place.
After launch suborbital expect Copenhagen to spend two hours to pick up missile parts from the sea. So they expect to put the nose back towards Nexø pm. 17th
In the evening at. 21 or 22 will Kristian Von Bengtson and Peter Madsen hold a press conference and answer every question about test firing of Heat-1X/Tycho Brahe and future plans."
Za http://ing.dk/artikel/111635-her-er-planen-for-dansk-raketopsendelse-loerdag
-
Swoją droga dziś TVN o tym wspomniało. Tylko, że kompletnie nie tak jak powinni - zrobili z tego lot kosmiczny ::)
-
No i jak widać, start przesunięty na niedzielę. Jeśli to tylko marketing, to oby sie nie przeliczyli z pogodą, która póki co jest dobra na tamtym końcu Bałtyku..70% szans w niedzielę:)
-
Swoją droga dziś TVN o tym wspomniało. Tylko, że kompletnie nie tak jak powinni - zrobili z tego lot kosmiczny ::)
Jakbyś znalazł na ich stronie ten materiał to podrzuć ;)
-
Pewnie nie ma, poświęcili temu kilkanaście sekund rano i potem już nic.
-
Zamieniam więc tytuł wątku na jutrzejszą datę. :)
-
Trzeba być czujnym jutro, bo tak ktoś napisał:
Launch date: August 5th, 2010 (Tentative)
Launch time:
Local: 0900 / 9 am
UTC 0700 / 7 am
Sydney 1700 / 5 pm
Kabul 1130 / 11:30 am
New York 0300 / 3 am
Los Angeles 0000 / Midnight
Tylko że dla tak wczesnego startu musieliby wyruszyć z portu ok 4 rano.
-
Nieźle, dosyć wcześnie.. wydaje mi się, że jeśli prognozy stanu morza na noc są optymistyczne to nie będzie stanowiło różnicy czy wypłyną o 4. W końcu port chyba i tak ma jakieś światła :P Kwestia oświetlenia jest kluczowa przy późniejszych zaawansowanych przygotowaniach do startu, czyli np. tankowaniu.
Tak mi się wydaje, ale co ja tam wiem :P
-
LAUNCHING TODAY AT APP 10 UTC, SUN 5, 2010
TV2 stream:
mms://wms.jay.net/borsenlive
Follow the live chat here:
http://ing.dk/artikel/111515-liveda...raketopsendelse
Follow the two support ships "Hjortø" ("MHV 903 Hjortoe") and "Najaden" here:
http://www.marinetraffic.com/ais/de...ery=55.2&zoom=9
" All vessels currently in position, preparation of rocket ongoing. The sub is less than stable and some key crew members are have become quite seasick. Strategic shuffling of personnel and a secret stash of anti-seasickness pills should clear that up, though."
;D ;D
Ps.
Na czacie mozna sie przedstawić i jest nas tam troszku...
[Kommentar fra Guest]
Frombork, Poland
8:50 [Kommentar fra JB]
Nøvling, Denmark
8:50 [Kommentar fra Ashley Zinyk]
Western Canada
Pierwszy link działa u mnie tylko na IE.
-
Jak podaje prowadzący czat, do startu pozostały 1-2 godziny, jesli wszystko odtąd pójdzie dobrze.
OOO Panowie i Panie,ponieważ jestem tu sam, więc napisze żeby sobie utrwalić:
"[Kommentar fra Maciek]
How many seconds the engine will work?
10:28 Rolf Clausen (Vært):
20-30 seconds"
Co całkiem zmienia mój obraz lotu.
10:50 Rakieta gotowa do tankowania LOX.
Masa paliwa to 500 kg LOX & 300 kg Polyurethane. Rakieta waży 1.5 tony.
-
Skoro o 10:50 była gotowość rakiety do tankowania, to chyba jeszcze start się nie odbył? :)
-
Start chyba w ciągu godziny nastąpi.
-
Zdaje się że na 12:00 jest planowany. Ale super!!
Streamy mogą być też tutaj:
TV2 News feed: (Use Windows Media Player or VLC)
mms://wms.jay.net/borsenlive
TV2 live feed (prawdopodobnie tutaj będzie)
http://sputnik.tv2.dk/play/broadcast/raket-opsending/
TV2 Bornholm live feed
http://www.tv2bornholm.dk/live...live (prawdopodobnie tutaj będzie)
-
Właśnie pogina prosto w strefę startu samolot Ryanair, dziwne to.
http://www.flightradar24.com/
-
Właśnie pogina prosto w strefę startu samolot Ryanair, dziwne to.
Daję głowę, że lot był droższy z uwagi na tę atrakcję! :)
-
pod pierwszym linkiem leci sport, pod drugim trzeba jakiś dodatek z microsoftu wiec nie uruchomię a trzeci nie działa, mam nadzieje, że w chwili startu przerwą wiadomości pod pierwszym linkiem:P
-
Tak, to Boeing 737-8AS (B738) :D
Tutaj go można śledzić :
http://www.flightradar24.com/?lat=55d17&lng=16d15&zoom=8
-
Ponoć przygotowują się dopiero do tankowania LOX... :P to jeszcze 1.5 godziny razem z testami na szczelność ::)
-
pod pierwszym linkiem leci sport,
Też mi nie działają te dwa, ale na pierwszym zaraz zaczną gadanie o Suborbitalsach, aprę screenów :)
-
Start o 13?? Tak?
-
TV ma tam swojego człowieka (na morzu), także jest dobrze! Jest Live ;D
Start po 13:00 naszego czasu...
-
Start o 13?? Tak?
Jakoś tak, to NET jest (nie wcześniej niż) ;)
Na tych wiadomościach jest informacja w stopce :
udskudt: raketaffyring tidligst kl. 13
czyli:
"odroczony: odpaleniem rakiety najwcześniej. 13"
;D
-
Tak, najważniejsza informacja, teraz dopiero rozpoczęło się tankowanie LOX.
Z translatora:
1) choroby morskiej został rozwiązany
2) łódź podwodna jest opuszczone, to zmiana programu, rolki za dużo
3) Telekomunikacja techniczne dla prac rakietowych, prace wideo. Ale przepustowość do kraju jest bardzo ograniczony
4) Lox tankowania rozpoczyna się tuż
Nie rozumiem 2 punktu :P
-
Chyba platforma jest już opuszczona a załoga przeszła do łodzi podwodnej. :)
-
Trochę daleko tego człowieka maja, będzie słabo widać, zwłaszcza jak im się będzie ta kamera tak chybotać:P
-
Zaraz jakaś wiadomość, pewnie odnośnie godziny startu się pojawi.
-
Trochę daleko tego człowieka maja, będzie słabo widać, zwłaszcza jak im się będzie ta kamera tak chybotać:P
Ja byłem zaskoczony, że są tak blisko startu 'media' ;) Stan morza nie jest jakiś bardzo spokojny, trochę miałem problemów ze zrobieniem statycznego screena.
NA pokładzie HEAT1X będzie kamera, także nic nam nie umknie. Poza tym podobno wszelkie dane co do lotu (telemetria) ma być dostępna, open source...
-
mieli jakiś problem z łodzią podwodną, przez to opóźnienie. tankowanie ma trwać 30 minut, po tym mogą lecieć. Start obecnie jest planowany na między 13 a 13.30 jeżeli dobrze rozumiem translatora;P
-
JA wyczytałem, że mieli problemy z jakimś radiem VHF :P
-
rozpoczęło się tankowanie. teraz napisali, że potrwa około 1 godziny. ale już nie ma odwrotu, musi polecieć:P
LOX fueling have begun and will take app 1 hr. Ice have started to form on the rocket. (Link in Danish). This marks the point of no return. The rocket will be launched.
-
Z kolei na chacie piszą, że start potwierdzony w przeciągu 20-30 minut! :P
-
W pewnej odległości od platformy lata też helikopter, być może dostaniemy zaraz jakieś obrazy ::)
W każdym razie, parę zaległych screenow wcześniejszych, widać że (niestety nie skminiłem ni słowa z tego bełkotu ; D) poruszyli temat STS :)
-
Właśnie podają, że start około 14.
Zbiornik napełniony w 2/3 utleniaczem.
-
Pokazywali świetne ujęcia z wyjścia z portu w kontynentalnej Danii chyba :) To jakiś długi most w tle, ktoś kojarzy? To ten łączący Danię ze Szwecją?
No i wiatraki w tle... ;D
-
Mogło by tak kamerą nie kiwać... widać, że potrzebny im SCOPE 2.0 ;D
-
Pogoda zdaje się faworyzować start, live podgląd :
-
Mogło by tak kamerą nie kiwać... widać, że potrzebny im SCOPE 2.0 ;D
To by była reklama! :D
Kurde, szkoda, że nie gadają po angielsku, dużo mówią i zdaje się że to są jacyś eksperci w tym studio. Wydarzenie musi mieć dobry oddźwięk, nie wyobrażam sobie, aby w polskich mediach gadali na taki temat więcej niż 10 minut ::)
-
Hi to the guys storming the server now ;)
-
Heh, nie wymagajmy żeby każdy od razu po angielsku mówili. :)
-
From what I get from many news it seems that LOX loading will end before 14:00 CEST. Countdown should start then.
O 14 prawdopodobnie zacznie się odliczanie :P
-
Rolf przekazuje, że tankowanie LOX zakończone.
LOX tanking finished.
-
Aktualna sytuacja nad wyspą Bornholm :
-
Sytuacja pogodowa w załączniku. Wiatr północno wschodni.
-
Sytuacja pogodowa w załączniku. Wiatr północno wschodni.
Dobrze. Przedmucha tę chmurkę co jest nad nimi mniej więcej.
Na TV2 pokazują znowu ten sam materiał.
W tej chwili prawdopodobnie sprawdzają wszystkie systemy. Komentarz z chata :
"After lox filling, there is perhaps starting the onboard cameras, loading helium, retracting the support structure, and running away."
-
Swoją drogą ktoś się orientuje w jakiej temperaturze spala się to ich paliwo poliuretanowe?
-
Hel pewnie do pressuryzacji silnika, żeby pchać ciekły tlen do komory ze stałym paliwem.
-
Stan na chwile obecną i plan lotu:
Plan/update:
LOX fueling: Completed
Press Sentence of Tank: Waiting
L-6 sec: Pyrotechnics in the combustion chamber starts
L-0 (lifftoff): PUR and Lox ignite
L +10 sec: Sound barrier break (about 1220 km / h)
L +30 sec: The fuel have been used
L +30 +: motor unit separated from the cargo
-
A więc jednak 30 sekund - więcej niż się spodziewałem :)
-
Hel pewnie do pressuryzacji silnika, żeby pchać ciekły tlen do komory ze stałym paliwem.
Chyba tak, z drugiej strony byłem zaskoczony, że 'tankują' ten hel.
Jest podgląd z helikoptera, widać gazowy tlen :
-
Dalsze widoczki :
-
Nowy czas startu - 14:20... podobno ;)
-
Pogląd z helikoptera jest naprawdę ciekawy! Całkiem nieźle buja tą platformą - jednak z tego co na czacie wyczytałem to akceptowalne wychylenia to plus minus 8 stopni.
Ktoś może to potwierdzić?
-
To jest ten statek z Marynarki, który kręci się w pobliżu :
-
Countdown will take three minutes. The last minute is an autmatisk countdown, which is activated by Kristian von Bengtson from Mission Control
-
Ktoś może to potwierdzić?
Zdaje się że tak, chociaż teraz buja nią chyba mocniej (przekraczają te 8 stopni), też Wam się tak zdaje?
-
Wyrzucają kotwicę, obsługa techniczna zaraz opuści platformę. M.in. Niels Foldager musi odłączyć jakieś systemy (przewody od LOX ;D).
Niedługo ewakuacja.
-
Rozpoczęcie odliczanie może mieć miejsce w przeciągu 15 minut.
-
No skoro odłączyli przewody LOX... ;)
Nie da się uzupełnić teraz zapasu, więc start musi być szybki.
-
Pokazują stary materiał z tego helikoptera. Domyślam się, że już go tam nie może być. Ponoć przed startem rakieta nie wyrzuca też gazów. Czekamy na uzyskanie odpowiedniego ciśnienia.
-
Ponoć start opóźniony o 20 minut, tak mówią w tej tv.
Przypominam stream - mms://wms.jay.net/borsenlive
-
Przestrzeń powietrzna zamknięta!
-
Zaraz powinniśmy dostać live podgląd, helikopter ma zaraz przekazać jakieś obrazy..
-
z facebooka:
Indications are 2-5 min from launch!
-
3 minuty do rozpoczęcia odliczania i 6 minut do startu.
-
Dziwne, ten samolot jest trochę blisko :P
-
Live podgląd!
To będzie niesamowity start, widok z helikoptera! ;O
-
Statek oddala się od platformy :
-
Czyżby to jednak był lot załogowy? :D
Zdaje się, że na rakiecie siedzi jeszcze jeden inżynier :
-
Trochę nimi tam buja. Nie uderzy ta rakieta w wyrzutnię przy starcie?
-
Ekipa techniczna opuściła rejon platformy/ratkiety. Pewnie podpalili lont i teraz uciekają jak szybko się da ;D
-
Trochę nimi tam buja. Nie uderzy ta rakieta w wyrzutnię przy starcie?
A ona nie jest w jakiejś prowadnicy? W ogóle szkoda trochę tego Nautilusa tak blisko.. ::)
-
platforma już jest podobno pusta, według facebooka
-
To czemu piszą, że nowy czas startu to 14:45 ? :D
-
platforma już jest podobno pusta, według facebooka
Potwierdzam/Confirmed! :)
-
A w sensie, że techników nie ma? No tak, nie ma ;)
-
Samoloty widocznie zmieniają kurs, ciekawe co tam się dzieje w kontroli lotów dzisiaj (tego regionu) :D
Helikopter jest odrobinę dalej niż statek, który jest jakiś kilometr od platformy.
-
Trochę nimi tam buja. Nie uderzy ta rakieta w wyrzutnię przy starcie?
A ona nie jest w jakiejś prowadnicy? W ogóle szkoda trochę tego Nautilusa tak blisko.. ::)
na facebooku napisali, że odchylenie przy starcie do 7-8 stopni nie powinno stanowić problemu.
-
Wszystkie znaczniki zielone! Mamy chyba Go! :)
-
T-3 minuty! Zapinać pasy!
-
Nautilus zostaje przy platformie w czasie startu? ja bym się bał:P
-
30 sekund!
-
Sytuacja powietrzna. SYL712 Yakutia Airlines kieruje się w stronę Bornholmu i jeśli będzie leciał prosto, wejdzie w zarezerwowaną przestrzeń. Kontrolerów głowa w tym by tak się nie stało.
Jestem bez strima więc czekam na info :D
-
Pierdnął? I zgasł?
-
PAD ABORT!
-
Hyhy.. no to po ptakach?
-
The pyro charge fired, but not LOX. Iced LOX valve?
-
Mówią, że zawór od utleniacza zamarzł. Na moich poprzednich screenach widać, ze doszło do zapłonu pyro, no ale rakieta nie poszła...
-
Ano właśnie - coś się dziwnego stało. Czekamy na dalsze informacje.
-
Jakieś problemy z elektroniką.
-
Tylko kto tam teraz podejdzie do rakiety, zeby sprawdzić, kabelkami poruszac?:/
-
Muszę przyznać, że dość mocno buja się ta platforma z rakietką. Ciekawe czemu startują z wody? Może nie mają pojęcia gdzie poleci, więc jakby co, to w każdym kierunku morze...
-
Jeszcze raz sekwencja 4 screenow, które wykonane były w okolicach T-0 :
-
Swoją drogą zastanawia mnie jak to bujanie wpływa na sam ciekły tlen.
-
Chyba zaraz wyślą tam ekipę techniczną :
-
Płyną, odważni ::)
-
Podobno start dziś się nie odbędzie. Ale to na razie nieoficjalne.
-
Ktoś z ekipy technicznej zajrzy do panelu kontrolnego. Jeśli wszystkie diody będą świeciły się na zielone to będzie źle (będzie to oznaczało jakieś problemy z elektroniką).
-
Hmm, a teraz dla odmiany bardziej optymistycznie - może jednak będzie dziś start.
-
Mówią, że słaba bateria była, tylko nie wiem która, ale zebym wiedział to bym im w kiosku dwie R20 kupił...
-
Hmm, a teraz dla odmiany bardziej optymistycznie - może jednak będzie dziś start.
Coś ponoć z jakąś baterią? Ale numer..
-
Misja odwołana, ale swoja drogą co najlepsze ciągle przed nami ;)
-
Trzeba wymienić detonatory, i już za dużo LOX wyparowało, także wracamy do portu :P
-
Tak czy owak, muszę się przyznać, ze ciśnienie w ostatnich minutach miałem wyższe, niż to w zbiorniku z tlenem :P
-
Jakaś konferencja ;) ;) , ale nic nie rozumiem... ;)
-
Tak czy owak, muszę się przyznać, ze ciśnienie w ostatnich minutach miałem wyższe, niż to w zbiorniku z tlenem :P
Hehe.. ano. Jak dla mnie niesamowite były te ujęcia z helikoptera, to rzadkość obserwować potencjalny start z takiej perspektywy. Mam nadzieję, że będzie tam także podczas drugiej próby ::)
W końcu chyba okazuje się, że nawalił też zawór od LOX. Stan morza ma być kiepski w najbliższych dniach, więc następna próba zapewne za 3-4 dni.
-
W końcu chyba okazuje się, że nawalił też zawór od LOX. Stan morza ma być kiepski w najbliższych dniach, więc następna próba zapewne za 3-4 dni.
chyba jednak później:( wiadomość z facebooka:
Temat: Launch pushed to June 2011
Due to the problems faced today, it have been decided to push the launch. Much have been learned over the last couple of days and solutions are already in the works.
We WILL launch this rocket!]Temat: Launch pushed to June 2011
Due to the problems faced today, it have been decided to push the launch. Much have been learned over the last couple of days and solutions are already in the works.
We WILL launch this rocket!
-
Przepraszam - dżun tu tałsent ilewen? Wow - to chyba mają sporo do zrobienia!
-
No to całkiem logiczne - niedługo zrobi się paskudnie - sezon sztormów itp. Potem jest za zimno na takie zabawy, a potem znów są sztormy.
-
To będzie najdłuższy delay w przygotowaniach do startu w całej znanej mi ówczesnej historii startów rakiet :o
Czego jak czego, ale 9 miesięcznego odwołania kolejnej próby startu się nie spodziewałem.
-
Start z Morza ;)
Zwłaszcza potrafiącego być w tych miesiącach tak wredne jak Bałtyckie ;)
-
No tak... kiedy tak mniej więcej się zaczyna sezon sztormów jesiennych, koniec września?
-
Różnie, ale zazwyczaj jakoś w październiku.
-
galeria zdjęć z tej próby:
http://www.cphevent.com/heat1x-tycho/
-
To co ja czułem tamtego popołudnia, najlepiej oddaje ostatnia fotografia..
-
To co ja czułem tamtego popołudnia, najlepiej oddaje ostatnia fotografia..
Serio? A nie ta - link (http://www.cphevent.com/heat1x-tycho/?p=M100P01-010-1770.jpg)? ;D
Dwie poglądowe fotki w załączniku, na drugiej widoczny osadzający się lód na rakiecie oraz GOX (parujący tlen) :) Na pierwszej podróż na miejsce startu z perspektywy plastikowego pasażera rakietki :
-
"Serio? A nie ta - link (http://www.cphevent.com/heat1x-tycho/?p=M100P01-010-1770.jpg)"
Ta fotka obrazuje to, jak ja bym chciał się czuć po udanym starcie;)
-
"Serio? A nie ta - link (http://www.cphevent.com/heat1x-tycho/?p=M100P01-010-1770.jpg)"
Ta fotka obrazuje to, jak ja bym chciał się czuć po udanym starcie;)
Haha ;D Duży smajl!
-
Peter Madsen i Kristian von Bengtson - konstruktorzy rakiety HEAT 1X - potwierdzili, iż do startu nie doszło przez suszarkę do włosów.
Suszarka, którą kupili w Føtex za mniej niż 100 koron (50 zł), miała w zamierzeniu ogrzewać zawór tlenu, celem powstrzymania go od zamarznięcia i zablokowania. Niestety w dramatycznych końcowych minutach przed T-0 przestało być dostarczane zasilanie do urządzenia... w związku z czym drugą próbę startu odłożono do czerwca w przyszłym roku.
Prawdę mówiąc nie wiem co mam powiedzieć, to jednocześnie śmieszne i przykre :-X :D W każdym razie już wiem czemu potrzebują na przygotowania do następnego lotu 9 miesięcy.. ja bym im polecił jakiś lepszy sklep :P
http://www.cphpost.dk/news/scitech/92-technology/49905-rocket-dreams-fail-to-ignite.html
-
Peter Madsen i Kristian von Bengtson - konstruktorzy rakiety HEAT 1X - potwierdzili, iż do startu nie doszło przez suszarkę do włosów.
Suszarka, którą kupili w Føtex za mniej niż 100 koron (50 zł), miała w zamierzeniu ogrzewać zawór tlenu, celem powstrzymania go od zamarznięcia i zablokowania. Niestety w dramatycznych końcowych minutach przed T-0 przestało być dostarczane zasilanie do urządzenia... w związku z czym drugą próbę startu odłożono do czerwca w przyszłym roku.
Prawdę mówiąc nie wiem co mam powiedzieć, to jednocześnie śmieszne i przykre :-X :D W każdym razie już wiem czemu potrzebują na przygotowania do następnego lotu 9 miesięcy.. ja bym im polecił jakiś lepszy sklep :P
http://www.cphpost.dk/news/scitech/92-technology/49905-rocket-dreams-fail-to-ignite.html
maskara, ale podoba mi się ich podejście. NASA zatrudniłaby kilkadziesiąt osób i pewnie ze dwie podfirmy, żeby wymyślili ogrzewanie przewodu, a tu wystarczyło pójść do sklepu:P
-
maskara, ale podoba mi się ich podejście. NASA zatrudniłaby kilkadziesiąt osób i pewnie ze dwie podfirmy, żeby wymyślili ogrzewanie przewodu, a tu wystarczyło pójść do sklepu:P
Hehe.. dokładnie. Podejście minimalistyczne! ;D
-
Suszarka do włosów... Prawdziwie COTS'owe rozwiązanie! :)
-
Tylko obawiam się, że o sponsorów będzie już o wiele trudniej...
-
Czy aby na pewno? Wydaje mi się, że rozgłos jaki oni zyskali już procentuje. Wystarczy spojrzeć na firmy jakie z nimi współpracują...
-
No, rozgłosu to narobili... Ale dziewięć miesięcy przerwy w spektaklu to kawał czasu i ktoś, kto już wyłożył, chyba nie będzie skłonny do ponownego datku zanim nie zobaczy jakichkolwiek efektów.
-
No, rozgłosu to narobili... Ale dziewięć miesięcy przerwy w spektaklu to kawał czasu i ktoś, kto już wyłożył, chyba nie będzie skłonny do ponownego datku zanim nie zobaczy jakichkolwiek efektów.
Miałem okazję komentować tę próbę startu i trochę udzielił mi się nastrój towarzyszący tej całej imprezie - a przecież w ogóle nie byłem w projekt zaangażowany i wszystko obserwowałem z wygodnego fotelu w domu. Nie zdziwię się jeśli nie będą już potrzebować kasy tak pilnie.. w duńskiej tv live nadawali przez cały dzień. Sponsorzy na pewno będą pchali się wszystkimi możliwymi sposobami, aby skorzystać na tym rozgłosie. Fakt - przez 9 miesięcy emocje opadną, ale możemy być pewni jeszcze większych kiedy kolejne wydarzenia będą układały się zgodnie z planem konstruktorów. Robią konkretne show :P