Polskie Forum Astronautyczne
Astronautyka => Ziemia - bezzałogowe => Wątek zaczęty przez: JSz w Sierpień 07, 2016, 12:34
-
Ciągle każdy kolejny lot rakiety F9 przyciąga uwagę, więc zakładam nowy wątek dla startu satelity JCSat-16:
(http://space.skyrocket.de/img_sat/jcsat-16__2.jpg)
JCSat jest satelitą telekomunikacyjnym japońskiego operatora SKY Perfect JSAT (http://www.jsat.net/en/).
Parametry:
- Wyposażenie: transpondery 26 C, 18 Ku
- Konfiguracja: SSL-1300
- Zasilanie: 2 panele słoneczne
- Zakładany czas pracy: 15 lat
- Orbita: GEO
Start rakiety Falcon 9: 14 sierpnia 2016, godz. 5:26 - 7:26 UTC (u nas dwie godziny później), Cape Canaveral, SLC-40.
Zostanie podjęta próba lądowania 1. stopnia na barce oczekującej na Atlantyku.
Źródła:
https://www.nasaspaceflight.com/2016/08/spacex-falcon-9-preparation-jcsat-16-amos-6/ (artykuł na NSF)
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/jcsat-16.htm (Gunther's Space Page)
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=40373.0 (wątek na NSF)
(https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=40373.0;attach=1349595;image)
-
Dzięki serdeczne JSz za ten wątek! 14 sierpnia to niedziela, okienko startowe otwiera się o 07:46 CEST. Nie tak źle jak dla europejskiego widza.
-
Bardzo fajnie że założyłeś ten wątek
-
Według FloridaToday pogoda na niedzielny start jest na 90%!
James Dean @flatoday_jdean 1 godz.1 godzinę temu
Falcon 9 forecast 90% "go" for 1:26am EDT Sunday launch of #JCSAT16 from Cape Canaveral.
-
Liczę na wczesną pobudkę w niedzielę!
-
Jesteśmy już po próbie ogniowej, czekamy na jej oficjalne potwierdzenie.
EDIT: Próba udana, lecimy zgodnie z rozkładem. Pogoda - 90% GO.
EDIT2: Pogoda 80% GO, dzień później 70% GO.
-
Jest logo misji:
(https://pbs.twimg.com/media/Cpl6vhTVMAQNNJK.jpg)
-
Gorący press kit tego lotu:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/spacex_jcsat16_press_kit.pdf
-
Podobno wg Marka Florydziaka 1 człon Falcona jest trochę zmodyfikowany głównie osłona silnika i nóg
-
SpaceFlightNow będzie jak zwykle prowadził transmisję: tekstową jak i wideo: http://spaceflightnow.com/2016/08/13/falcon-9-jcsat-16-mission-status-center/. To drugie rozpocznie się o 7:06 naszego czasu, czyli 20 min przed planowanym startem.
Poranne zdjęcie F9:
(http://cdn4.24live.co/images/2016/08/13/1471084088798529.jpg)
-
Pożyczone z forum NSF: strefa zagrożenia upadkiem pierwszego stopnia. Tam w środku gdzieś się czai barka. :)
I jeszcze ktoś zrobił ładny link:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1H3pbysdIKjJE7htHeqgV0FqohUA
W której można porównać wcześniejsze strefy.
-
Stream YouTube:
JCSAT-16 Hosted Webcast (https://www.youtube.com/watch?v=QZTCEO0gvLo)
JCSAT-16 Technical Webcast (https://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs)
SpaceX @SpaceX
Targeting launch of JCSAT-16 communications sat at 1:26am EDT Sunday. Weather remains 80% go http://www.spacex.com/webcast
https://twitter.com/SpaceX/status/764594511343411201
(https://pbs.twimg.com/media/CpxiowRWgAANGeF.jpg)
-
80% szans na dobrą pogodę! :)
-
Nie słychać nic na szczęście o żadnych problemach technicznych
-
Na streamach jest już dziwna muzyczka. :)
https://www.youtube.com/watch?v=QZTCEO0gvLo - Hosted
https://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs - Technical
-
Pozostało 10 minut do startu.
Relacja trwa:
http://kosmonauta.net/2016/08/relacja-ze-startu-falcon-9r-z-jcsat-16/
-
Już leci transmisja :)
-
Trzy minuty do startu! :)
-
Próba lądowania będzie na 1 silniku, bo tak łagodniej.
-
Start! :)
-
07:31
T+plus 5 minutes. Everything reported to be going well with this second stage engine firing. The Merlin vacuum engine uses an ultra-thin niobium nozzle extension for greater efficiency in the upper atmosphere.
http://spaceflightnow.com/2016/08/13/falcon-9-jcsat-16-mission-status-center/
-
Wylądował.
-
Brawo!
-
Stoi :)
-
Czwarte udane lądowanie na barce i szóste w ogóle na 9 startów, począwszy od pierwszego zakończonego sukcesem lądowania na LZ-1 w dniu 22 grudnia 2015.
Udane lądowania stają się więc prawie rutynowe. Pora na rutynowe powtórne używanie odzyskanych stopni.
-
Tymczasem zakończyło się pierwsze odpalenie drugiego stopnia i za kilka minut będzie drugie odpalenie, wynoszące JCSat-16 na GTO.
-
Brawo dla Spacex!!! widać po starcie , że firma "dojrzewa" -jak tu nie kochać tego gościa - teraz tylko uzbroić się w cierpliwość do FH;)) następny start już za ok 2 tygodnie:)
-
Spokojnie, starty co 2 tygodnie to jednak optymistyczne podejście. Odnośnie FH to sam czekam co wymyślą na "brak radaru".
Nic się nie zmieniło od wczoraj, jedynie to, że profil lotu powrotu pierwszego stopnia zmieniają w dobrą stronę. Reszta to nadal wyzwanie.
-
Satelita uwolniony ze spokojem (nie turla się ;) ). Fakturę można wystawić :D
-
Udane uwolnienie satelity! :)
-
Telemetria z satelity jest, ptaszek zdrowy.
-
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?
-
Jeszcze raz tabelka:
- wszystkie lądowania: 6 udanych z 11 (6/11)
- lądowania na barce: 4/9
- lądowania po misjach na LEO (barka + LZ-1): 3/6
- lądowania po misjach na GTO (barka): 3/5
- lądowania na lądzie: 2/2
Z sześciu ostatnich próba aż pięć było udanych!
Data | Misja | Miejsce | Wynik | | Data | Misja | Miejsce | Wynik |
10.01.2015 | CRS-5 | barka | - | | 14.08.2016 | lot na GTO | barka | + |
14.04.2015 | CRS-6 | barka | - | | | | |
22.12.2015 | lot na LEO | LZ-1 | + | | | | |
17.01.2016 | lot na LEO | barka | - | | | | |
4.03.2016 | lot na GTO | barka | - | | | | |
8.04.2016 | CRS-8 | barka | + | | | | |
6.05.2016 | lot na GTO | barka | + | | | | |
27.05.2016 | lot na GTO | barka | + | | | | |
15.06.2016 | lot na GTO | barka | - | | | | |
18.07.2016 | CRS-9 | LZ-1 | + | | | | |
-
Coś ciekawego: na żywo po czesku przy okazji dzisiejszego lotu.
http://www.youtube.com/watch?v=J0oeARSm21Y
https://www.youtube.com/watch?v=J0oeARSm21Y
Polecam szczególnie po lądowaniu. :D
-
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?
2. stopień pozostał na GTO, więc raczej nieprędko trafi do atmosfery. A jakiekolwiek próby zniszczenia go na orbicie spowodują jego defragmentację, co jest jeszcze gorsze niż zostawić go w spokoju.
-
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?
2. stopień pozostał na GTO, więc raczej nieprędko trafi do atmosfery. A jakiekolwiek próby zniszczenia go na orbicie spowodują jego defragmentację, co jest jeszcze gorsze niż zostawić go w spokoju.
Hmm... A GTO to nie ma jakiejś wysokości 180-240 km w perygeum, skąd dość szybko schodzą takie stopnie?
-
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?
2. stopień pozostał na GTO, więc raczej nieprędko trafi do atmosfery. A jakiekolwiek próby zniszczenia go na orbicie spowodują jego defragmentację, co jest jeszcze gorsze niż zostawić go w spokoju.
Hmm... A GTO to nie ma jakiejś wysokości 180-240 km w perygeum, skąd dość szybko schodzą takie stopnie?
Racja! W tej misji perygeum było zdaje się na 200 km...
-
Chyba z górnym stopniem jest większy problem w konfiguracji trójstopniowej, gdy drugi stopień kończy pracę przy okazji orbity parkingowej albo wyżej. To wtedy taki górny stopień może sobie dyndać na orbicie przez długi czas.
-
Ciekawi mnie jak długo drugi człon będzie w stanie utrzymać się na orbicie. Podobno obiekty na orbicie 100 x 100 km spadają na Ziemię przed wykonaniem pierwszego pełnego okrążenia, na orbicie parkingowej 200 x 200 km mogą się utrzymać przez kilka - kilkanaście dni. A na orbicie 200 x 35700 km? Jedno jest pewne - taki obiekt będzie zwalniał jedynie w swoim perygeum, a więc jego orbita będzie miała stopniowo coraz mniejsze apogeum ale perygeum będzie pozostawało takie samo - aż do momentu gdy apogeum będzie bardzo bardzo niskie.
-
http://www.youtube.com/watch?v=L0bMeDj76ig
http://www.youtube.com/watch?v=L0bMeDj76ig
http://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs
http://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs
-
14.08. o 05:26 z wyrzutni LC-40 na Cape Canaveral wystrzelona została RN Falcon 9R http://lk.astronautilus.pl/n160801.htm#03 , która wyniosła w T+27' 32" na orbitę GTO satelitę telekomunikacyjnego JCSat-16.
Na http://www.space24.pl/429059,misja-spacex-zakonczona-sukcesem-czwarte-udane-ladowanie-na-morzu jest :
„należąca do SpaceX rakieta Falcon 9 Full Thrust”.
Z kolei na http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2470.msg95712#msg95712 jest: Falcon-9R U
Czy te różne oznaczenia tej samej rakiety mają jakieś znaczenie?
Z uwagi na trajektorię lotu i orbitę docelową JCSat-16, lądowanie pierwszego stopnia odbyło się na platformie morskiej, odległej o 591 km na wschód od LC-40 w 9 minut po starcie.
Lądowanie odbyło się na pojedynczym silniku - poprzednim razem były to trzy silniki (z dziewięciu pierwszego stopnia).
Lądowanie odbyło się na platformie morskiej o nazwie "Of course I still love you".
Jest to czwarte udane lądowanie pierwszego stopnia Falcona 9R na platformie morskiej i szóste w ogóle (licząc w tym dwa na lądzie).
Był to zarazem 50. start kosmiczny w tym roku.
Satelita JCSat-16 został zbudowany na zamówienie japońskiej firmy telekomunikacyjnej JCSat Corporation. Masa startowa tego satelity to 4600 kg, a panele słoneczne mają być zdolne do generowania przynajmniej 8,5 kW. Na pokładzie JCSat-16 zainstalowano transpondery na paśmie Ka i Ku. Ten satelita ma działać na orbicie geostacjonarnej przynajmniej 15 lat. Satelitę zbudowano na podstawie platformy SSL 1300 amerykańskiej firmy SSL (dawnej Space Systems / Loral).
Na orbicie zastąpił instrument orbitalny Superbird-B2, który został wystrzelony w 2000 roku.
Bliźniaczy instrument JCSAT-15 ma trafić na orbitę również w tym roku ale dostarczy go tam europejska rakieta nośna Ariane 5 ECA.
Satelita będzie świadczył komercyjne usługi telewizyjne i telekomunikacyjne dla Japonii i innych krajów azjatyckich.
Źródła:
http://kosmonauta.net/2016/08/relacja-ze-startu-falcon-9r-z-jcsat-16/
http://www.space24.pl/429059,misja-spacex-zakonczona-sukcesem-czwarte-udane-ladowanie-na-morzu
http://spaceflightnow.com/2016/08/14/photos-falcon-9-climbs-away-from-cape-canaveral-with-jcsat-16/
http://spaceflightnow.com/2016/08/13/falcon-9-launch-timeline-with-jcsat-16/
LAUNCH AND SATELLITE DEPLOYMENT
Hour/Min Events
00:01:18 Max Q (moment of peak mechanical stress on the rocket)
00:02:33 1st stage engine shutdown/main engine cutoff (MECO)
00:02:36 1st and 2nd stages separate
00:02:44 2nd stage engine starts
00:03:32 Fairing deployment
00:08:32 2nd stage engine cutoff (SECO-1)
00:26:30 2nd stage engine restarts
00:27:32 2nd stage engine cutoff (SECO-2)
00:32:13 JCSAT-16 satellite deployed
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/spacex_jcsat16_press_kit.pdf
-
Czy SpaceX planuje jakiś testowy lot z odzyskanym członem, czy są tak pewni sprawności tych członów że już za pierwszym razem będzie misja komercyjna (z ładunkiem klienta)?
-
Na http://www.space24.pl/429059,misja-spacex-zakonczona-sukcesem-czwarte-udane-ladowanie-na-morzu jest :
„należąca do SpaceX rakieta Falcon 9 Full Thrust”.
Z kolei na http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2470.msg95712#msg95712 jest: Falcon-9R U
Czy te różne oznaczenia tej samej rakiety mają jakieś znaczenie?
The Falcon 9 Full Thrust (FT) vehicle is also known as ‘Falcon 9 Upgrade,’ ‘Enhanced Falcon 9,’ ‘Full Performance Falcon 9’ and ‘Falcon v1.2.
http://spaceflight101.com/spacerockets/falcon-9-ft/
Generalnie żadna z tych nazw nie jest oficjalna, choć v1.2 pojawia się w oficjalnych dokumentach, natomiast sam SpaceX od dłuższego już czasu nazywa po prostu Falcon 9.
Czy SpaceX planuje jakiś testowy lot z odzyskanym członem, czy są tak pewni sprawności tych członów że już za pierwszym razem będzie misja komercyjna (z ładunkiem klienta)?
Cóż, lepiej lecieć testowo z ładunkiem i coś tam zarobić (a właściwie zmniejszyć straty), niż lecieć na pusto. Klient na pewno wykonał dokładną analizę ekonomiczną takiego przedsięwzięcia, uwzględniając wysokie ryzyko, więc wie czego się spodziewać.
-
Czy SpaceX planuje jakiś testowy lot z odzyskanym członem, czy są tak pewni sprawności tych członów że już za pierwszym razem będzie misja komercyjna (z ładunkiem klienta)?
Cóż, lepiej lecieć testowo z ładunkiem i coś tam zarobić (a właściwie zmniejszyć straty), niż lecieć na pusto. Klient na pewno wykonał dokładną analizę ekonomiczną takiego przedsięwzięcia, uwzględniając wysokie ryzyko, więc wie czego się spodziewać.
Zależy co chcemy testować. Jeśli idzie o ogólne stwierdzenie, czy da się, to odzysk nie jest tu niczym nowym - w czasach wahadłowców główne silniki rakietowe były wielokrotnie używane, również boostery (choć prawda, że na paliwo stałe).
SpaceX dokładnie bada i testuje każdy odzyskany stopień. Pewno, że najprościej byłoby go wyprawić ponownie w kosmos, ale byłoby to badanie niszczące. Jeśli używany spełnia wszystkie kryteria, to nie ma powodu by go nie zastosować ponownie.
Oczywiście jest bariera psychiczna - każdy woli nówkę, stąd niższe ceny dla chętnych. Ale można też powiedzieć, że używany jest pewniejszy, bo już sprawdzony... W każdym razie nie słyszałem, by SpaceX planował jakiś pusty lot testowy.
-
Zależy co chcemy testować. Jeśli idzie o ogólne stwierdzenie, czy da się, to odzysk nie jest tu niczym nowym - w czasach wahadłowców główne silniki rakietowe były wielokrotnie używane, również boostery (choć prawda, że na paliwo stałe).
Można by dyskutować na ile silniki wahadłowców były wielokrotnego uzytku, biorąc pod uwagę, że były rozbierane na części pierwsze po każdym locie, a wiele newralgicznych elementów było wymienianych na nowe. SpaceX chce tego uniknąć, no i jest drobna różnica między testami naziemnymi, a właściwym lotem, de facto na używanych silnikach SpaceX jeszcze nigdy w kosmos nie poleciał (chyba, że o czymś nie wiemy), więc ryzyko musi być zwiększone, a mówienie o używanych stopniach jako sprawdzonych zamiast używanych, to też ładne wyjście marketingowe ;)
-
jest drobna różnica między testami naziemnymi, a właściwym lotem, de facto na używanych silnikach SpaceX jeszcze nigdy w kosmos nie poleciał (chyba, że o czymś nie wiemy), więc ryzyko musi być zwiększone
Tylko że jeśli przyjmiemy, że ryzyko awarii przez stosowanie używanych silników wzrosło np. z 0,1% do 10%, to pojedynczy lot testowy niczego nam nie powie. Jeśli test przejdzie OK, to wcale nie znaczy że ryzyko awarii wynosi 0%, a z drugiej strony, nawet jeśli przeszedł negatywnie, to wcale nie znaczy, że następnych 100 lotów nie pójdzie dobrze. Aby to naprawdę sprawdzić, należałoby przeprowadzić wiele, bardzo wiele testów.
Chyba że spodziewamy się natknąć się na coś tajemniczego, czego nikt się nie spodziewa, a nie da się tego wykryć na ziemi... Ale chyba obecna zaawansowana diagnostyka wyklucza takie przypadki?
Oczywiście, zawsze lepiej sprawdzić więcej niż mniej. Ale w jakimś miejscu i tak trzeba zakończyć testy.
-
Ciekawi mnie jak długo drugi człon będzie w stanie utrzymać się na orbicie. Podobno obiekty na orbicie 100 x 100 km spadają na Ziemię przed wykonaniem pierwszego pełnego okrążenia, na orbicie parkingowej 200 x 200 km mogą się utrzymać przez kilka - kilkanaście dni. A na orbicie 200 x 35700 km? Jedno jest pewne - taki obiekt będzie zwalniał jedynie w swoim perygeum, a więc jego orbita będzie miała stopniowo coraz mniejsze apogeum ale perygeum będzie pozostawało takie samo - aż do momentu gdy apogeum będzie bardzo bardzo niskie.
Tak wysokie apogeum skutkuje już dużymi perturbacjami lunisolarnymi, co znacząco wpływa na perigeum na wysokości 200 km. Może się w ciągu krótkiego czasu podnieść o kilkanaście kilometrów, ale też obniżyć, co drastycznie skróci czas istnienia takiego obiektu. W miarę bezpieczne perigeum jest przy takich orbitach dopiero na pułapie powyżej 600-700 km (kilka lat). Np. satelity serii Mołnia istniały przez 10-20 lat.
-
Pierwszy stopień Falcona 9 FT szczęśliwie dopłynął do portu Canaveral. Kolejny sukces SpaceX ;D
-
Marek donosi, że ten stopień ma być powtórnie użyty w przyszłym roku.
http://florydziak.com/blogger/2016/08/wlokna-weglowe-spacex.html
Chyba nie ma informacji na temat ponownego zastosowania w tym roku używanych stopni?
W czasie powrotu był użyty tylko 1 silnik.
Dobrze by było poznać raport porównujący stan silnika używanego w czasie powrotu z pozostałymi.
-
Filmik z rozładunku:
https://youtu.be/gP9d-8D6tNs
-
Trochę zdjęć ze startu i lądowania: https://www.flickr.com/photos/spacex/
(http://c5.staticflickr.com/9/8699/28965678292_c815a6b575_z.jpg)