Autor Wątek: Kalendarium historycznych wydarzeń  (Przeczytany 321242 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #240 dnia: Kwiecień 08, 2018, 12:53 »
Ciekawe komentarze Orionidzie. JSz, czy chciałbyś się wypowiedzieć? :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #241 dnia: Kwiecień 08, 2018, 18:15 »
Orionidzie,

Tabela 1 zawiera liczby do drugiego rysunku (od 2010). Wcześniejszy okres jest nieciekawy dla tematu artykułu, gdyż nic się nie działo poza systematycznym wzrostem liczby chińskich startów. W tekście o charakterze popularnym należy unikać przeładowania detalami, które niewiele wnoszą.

30 czy 31 startów w 1 kwartale 2018? Różnie można definiować "udane starty". I rzeczywiście chodzi o Ariane 5. Przyjęto, podobnie jak w tabeli 2, by była konsekwencja, za "porażkę" te starty, w których z winy rakiety nośnej satelity nie zostały umieszczone na orbicie użytecznej dla użytkownika. Sam fakt, że rakieta umieściła ładunek na orbicie w jakikolwiek sposób, moim zdaniem z punktu widzenia właśnie użytkownika to za mało.

Rożnica dwóch udanych startów w 2017: CZ-3B moim zdaniem należy zaliczyć do nieudanych, bo co prawda satelita osiągnął potem zakładaną orbitę, ale kosztem własnego paliwa i skróceniem czasu pracy z 15 do 5 lat. Natomiast bardziej dyskusyjna jest sprawa Sojuza 2.1a, gdy z mnogości satelitów tylko kilka znalazło się na niewłaściwej orbicie, ale Roskosmos potwierdził złe działanie górnego stopnia.

Owszem, można dyskutować na ten temat, ale (szczęśliwie) liczba sytuacji wątpliwych jest na tyle niewielka, że zmiana podejścia nie wpłynie na całościowy obraz.

Online artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3790
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #242 dnia: Kwiecień 12, 2018, 13:24 »
Dziś 12 kwietnia - Międzynarodowy Dzień Załogowych Lotów Kosmicznych
- 57 rocznica pierwszego lotu w kosmos (1961) Wostok 1
- 37 rocznica startu pierwszego promu kosmicznego (1981) STS-1
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 12, 2018, 13:43 wysłana przez artpoz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #243 dnia: Kwiecień 12, 2018, 13:50 »
Tak naprawdę dziś powinien być dzień na odpalanie fajerwerków. :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #243 dnia: Kwiecień 12, 2018, 13:50 »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8594
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #244 dnia: Kwiecień 12, 2018, 14:30 »
Jeszcze, żeby 12 kwietnia wystartował BFR jako ideowy następca STSów to byłoby super!

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #245 dnia: Kwiecień 12, 2018, 17:45 »

30 czy 31 startów w 1 kwartale 2018? Różnie można definiować "udane starty". I rzeczywiście chodzi o Ariane 5. Przyjęto, podobnie jak w tabeli 2, by była konsekwencja, za "porażkę" te starty, w których z winy rakiety nośnej satelity nie zostały umieszczone na orbicie użytecznej dla użytkownika. Sam fakt, że rakieta umieściła ładunek na orbicie w jakikolwiek sposób, moim zdaniem z punktu widzenia właśnie użytkownika to za mało.

Rożnica dwóch udanych startów w 2017: CZ-3B moim zdaniem należy zaliczyć do nieudanych, bo co prawda satelita osiągnął potem zakładaną orbitę, ale kosztem własnego paliwa i skróceniem czasu pracy z 15 do 5 lat. Natomiast bardziej dyskusyjna jest sprawa Sojuza 2.1a, gdy z mnogości satelitów tylko kilka znalazło się na niewłaściwej orbicie, ale Roskosmos potwierdził złe działanie górnego stopnia.

Dzięki za wyjaśnienia JSz, ale GSat-6A padł i Zuma też nie spełnił zadania, gdy chodzi o 1. kwartał - rakiety spełniły zadanie.
Najprościej chyba odróżnić całkiem nieudane starty skutkujące dezintegracją przedwczesną rakiety od utraty ładunków.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #246 dnia: Kwiecień 12, 2018, 18:11 »
Dziś po raz pierwszy rocznica startu Columbii  do misji STS-1 obchodzona jest bez pełnej załogi  :(

The Columbia space shuttle first launched 37 years ago

The craft carried out 28 missions and forever shaped our approach to space travel.
By Amber Jorgenson  |  Published: Thursday, April 12, 2018

(...) Today marks the 37th anniversary of a launch that forever changed space travel. On April 12, 1981, the space shuttle Columbia successfully launched from NASA's Kennedy Space Center and became the first reusable spacecraft to orbit Earth. The famous shuttle not only laid the groundwork for the success of NASA’s 30-year-long Space Shuttle Program, but also conducted invaluable space-based research during its 22-year journey.

The first-of-its-kind space flight was commanded by John Young, an astronaut whose experience included four previous trips to space and a walk on the Moon in 1972, and piloted by Robert Crippen, who went on to command three future space shuttle missions. The duo spent 54 hours piloting the craft, completing 36 orbits around Earth before successfully landing at Edwards Air Force Base in California on April 14. The achievement showed that the unconventional craft — a winged vessel that underwent a rocket-like launch and a glider-like landing — contained both groundbreaking design and high functionality. But it goes without saying that creating such a craft wasn’t a quick and easy task. (...)

http://www.astronomy.com/news/2018/04/the-columbia-space-shuttle-first-launched-37-years-ago
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 12, 2018, 20:05 wysłana przez Orionid »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #247 dnia: Kwiecień 12, 2018, 18:56 »

30 czy 31 startów w 1 kwartale 2018? Różnie można definiować "udane starty". I rzeczywiście chodzi o Ariane 5. Przyjęto, podobnie jak w tabeli 2, by była konsekwencja, za "porażkę" te starty, w których z winy rakiety nośnej satelity nie zostały umieszczone na orbicie użytecznej dla użytkownika. Sam fakt, że rakieta umieściła ładunek na orbicie w jakikolwiek sposób, moim zdaniem z punktu widzenia właśnie użytkownika to za mało.

Rożnica dwóch udanych startów w 2017: CZ-3B moim zdaniem należy zaliczyć do nieudanych, bo co prawda satelita osiągnął potem zakładaną orbitę, ale kosztem własnego paliwa i skróceniem czasu pracy z 15 do 5 lat. Natomiast bardziej dyskusyjna jest sprawa Sojuza 2.1a, gdy z mnogości satelitów tylko kilka znalazło się na niewłaściwej orbicie, ale Roskosmos potwierdził złe działanie górnego stopnia.

Dzięki za wyjaśnienia JSz, ale GSat-6A padł i Zuma też nie spełnił zadania, gdy chodzi o 1. kwartał - rakiety spełniły zadanie.
Najprościej chyba odróżnić całkiem nieudane starty skutkujące dezintegracją przedwczesną rakiety od utraty ładunków.

Ale te dwa satelity padły nie z winy rakiety (na pewno nie w przypadku Hindusów i najprawdopodobniej też nie w F9). Oczywiście, nie zawsze jest to jednoznaczne, zwłaszcza że są przypadki, że przy jednym starcie część satelitów umieszczono na poprawnej orbicie, część nie - najgłośniejszy był chyba z F9/CRS-1, gdy Dragon dotarł gdzie trzeba, a reszta już nie.

Twoja propozycja jest dogodna, ale mam wątpliwości, czy sam fakt dotarcia ładunku na orbitę - jakąkolwiek, można uznać za sukces. Tak podchodzono do sprawy w epoce pionierskiej, a do dzisiaj w Korei Płn... Bo z punktu widzenia właściciela ładunku raczej nie, bez względu na to czy państwowy, czy komercyjny.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #248 dnia: Kwiecień 12, 2018, 19:52 »

30 czy 31 startów w 1 kwartale 2018? Różnie można definiować "udane starty". I rzeczywiście chodzi o Ariane 5. Przyjęto, podobnie jak w tabeli 2, by była konsekwencja, za "porażkę" te starty, w których z winy rakiety nośnej satelity nie zostały umieszczone na orbicie użytecznej dla użytkownika. Sam fakt, że rakieta umieściła ładunek na orbicie w jakikolwiek sposób, moim zdaniem z punktu widzenia właśnie użytkownika to za mało.

Rożnica dwóch udanych startów w 2017: CZ-3B moim zdaniem należy zaliczyć do nieudanych, bo co prawda satelita osiągnął potem zakładaną orbitę, ale kosztem własnego paliwa i skróceniem czasu pracy z 15 do 5 lat. Natomiast bardziej dyskusyjna jest sprawa Sojuza 2.1a, gdy z mnogości satelitów tylko kilka znalazło się na niewłaściwej orbicie, ale Roskosmos potwierdził złe działanie górnego stopnia.

Dzięki za wyjaśnienia JSz, ale GSat-6A padł i Zuma też nie spełnił zadania, gdy chodzi o 1. kwartał - rakiety spełniły zadanie.
Najprościej chyba odróżnić całkiem nieudane starty skutkujące dezintegracją przedwczesną rakiety od utraty ładunków.

Ale te dwa satelity padły nie z winy rakiety (na pewno nie w przypadku Hindusów i najprawdopodobniej też nie w F9). Oczywiście, nie zawsze jest to jednoznaczne, zwłaszcza że są przypadki, że przy jednym starcie część satelitów umieszczono na poprawnej orbicie, część nie - najgłośniejszy był chyba z F9/CRS-1, gdy Dragon dotarł gdzie trzeba, a reszta już nie.

Twoja propozycja jest dogodna, ale mam wątpliwości, czy sam fakt dotarcia ładunku na orbitę - jakąkolwiek, można uznać za sukces. Tak podchodzono do sprawy w epoce pionierskiej, a do dzisiaj w Korei Płn... Bo z punktu widzenia właściciela ładunku raczej nie, bez względu na to czy państwowy, czy komercyjny.

Miałem na myśli te ładunki, których możliwe jest przywrócenie do wypełnianych zadań, bo trudno uznać samo umieszczenie ładunku na orbicie za sukces - i tu jesteśmy  zgodni  :)

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #249 dnia: Maj 21, 2018, 06:33 »
45 lat temu 14 maja 1973 w ostatnim starcie Saturna V została wyniesiona  na orbitę wokółziemską  największa jednomodułowa stacja orbitalna  Skylab



Zaraz po starcie pojawiły się problemy techniczne w postaci dużych wibracji: 63 sekundy po starcie oderwana została osłona przeciwmeteorytowa laboratorium wraz z jednym z paneli słonecznych. Resztki osłony unieruchomiły przeciwległy panel słoneczny, uniemożliwiając automatyczne rozłożenie po umieszczeniu na orbicie. Aby zaradzić problemom z zasilaniem, stacja manewrowała na orbicie tak, aby skierować w kierunku Słońca panele słoneczne modułu ATM. Takie ustawienie jednak spowodowało nagrzewanie pozbawionego oderwanej osłony laboratorium do ponad 50 °C.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Program_Skylab

'Get Me Up There': The Plan to Save Skylab
By Ben Evans, on May 12th, 2013


Clogged with debris, Skylab’s sole surviving solar array was left pinned to the side of the station. This view from the first crew illustrates the daunting nature of the problem. Photo Credit: NASA

The month of May 1973 quickly turned from one of euphoria into, potentially, one of the darkest in NASA’s history. After closing out its Apollo lunar landing programme in spectacular style, the space agency turned to the launch of the Skylab orbital station … a gigantic workshop which would support three crews of astronauts for up to three months at a time. Skylab would seize the long-duration experience crown from the Soviet Union and the station’s first crew—Pete Conrad, Joe Kerwin, and Paul Weitz—were destined to spend a record-breaking 28 days in space. On 14 May, they watched in awe as Skylab rose to orbit and looked forward to their own launch, early the following day. Those plans ground to an unfortunate halt when Skylab encountered its first difficulties: at some stage during ascent, the micrometeoroid shield and one of two power-producing solar arrays had somehow failed, causing the station to overheat and placing the entire mission in mortal danger.

The launch of Conrad and his men was rescheduled for no earlier than the 20th, as engineers dug in with the details to save Skylab. One saving grace was that not all of the station’s exterior required protection from the onslaught of the Sun and a makeshift “shade” would not necessarily need to be tied down or composed of strong or rigid material. Proposals included spray paints, inflatable balloons, and wallpapers to window curtains and extendable metal panels, but at length ten options were short-listed for inspection. All had to be compact and lightweight, sufficient to fit inside the cabin of Conrad’s Apollo command module for the ride into orbit. At length, three final options for a protective sunshade were considered: one to be extended across Skylab’s exposed hull by means of a long pole, another deployed from the command module’s hatch, whilst station-keeping, or a third which would be deployed through the station’s solar-facing scientific airlock.

Of these, the second was the least complex, although it meant that Conrad would be forced to hold the Apollo spacecraft in position, alongside Skylab, whilst Kerwin and Weitz opened the hatch to install the sunshade. As for the other choices, the first option meant extensive EVA training and the third meant building something compact enough to fit through a small aperture, then unfurling to cover an area of several square metres. Although they were happy with the second option, Conrad’s crew had done enough EVA training to feel confident about the first option, and even the third option was “doable,” because it permitted them to work from the pressurised—but very hot—safety of Skylab itself. However, no one knew if the scientific airlock was clogged with debris, so the third option was ranked last and teams from the Johnson Space Center (JSC) focused on Option 2 and teams from the Marshall Space Flight Center (MSFC) explored Option 1.

In the JSC group’s plan, Paul Weitz would perform a stand-up EVA (“SEVA”) in the command module’s open hatch and attach the sunshade in two places along Skylab’s aft section. Conrad would then manoeuvre his ship to the forward end of the station, deploying the sunshade in the process, and Weitz would finally make a third attachment at the Apollo Telescope Mount (ATM). Nicknamed the “SEVA Sail,” the development of the sunshade was complex: for several solid days, seamstresses stitched the orange material, parachute packers folded it for deployment, engineers attended to its fasteners … and a steady stream of public tours gaped at it from a mezzanine gallery. As for the MSFC group, their plan revolved around an EVA from the ATM itself. Their sunshade looked very much like an oversized window blind, and its design was finished by the evening of 15 May. Joe Kerwin and the backup commander for the mission, Rusty Schweickart, participated in extensive underwater EVA trials.

Source: https://www.americaspace.com/2013/05/12/get-me-up-there-the-plan-to-save-skylab/

'With Flying Colours': The Revival of Skylab
By Ben Evans, on May 18th, 2013

(...) Conrad’s call of “Tally-ho the Skylab!” as a steadily brightening star on the horizon drew closer masked, at first, the seriousness of what the astronauts were about to face. The micrometeoroid shield was gone, as was one of the two solar arrays, whilst the second was so jammed with debris that it could not deploy properly. “When Pete finally got a good look at Skylab,” Nancy Conrad wrote, “he got the same feeling as you would when seeing a classic car you’d invested four years of your life in restoring now mangled in a heap in the town junk yard.” As Weitz took pictures, Conrad performed a flyaround inspection of the station, quickly ascertaining that the scientific airlock was not cluttered with debris, thereby making the deployment of the Johnson Space Center’s parasol a realistic option, and asserting his conviction that a stand-up EVA with the cable cutter should be enough to free the jammed solar array. (...)
https://www.americaspace.com/2013/05/18/with-flying-colours-the-revival-of-skylab/

Artykuły astronautyczne

EDIT: Wcześniejszy post https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=800.msg92928#msg92928
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 25, 2023, 16:05 wysłana przez Orionid »

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #250 dnia: Czerwiec 16, 2018, 08:01 »
35 lat temu 4 kwietnia 1983 roku rozpoczęła się misja STS-6 Challenger. Byt to pierwszy lot Challengera i jednocześnie drugi lot operacyjny w ramach lotów promów kosmicznych. Załogę stanowiło czterech astronautów , z których niedawno  w odstępie kilku miesięcy zmarli Paul Joseph Weitz oraz Donald Herod Peterson, Sr.. Pierwotnie start miał nastąpić 20 stycznia. Challenger w odróżnieniu od Columbii był lżejszy ,  jak również  SRB i ET.

W czasie 5-dniowej misji Musgrave i Peterson 7 i 8 kwietnia dokonali pierwszych spacerów kosmicznych w ramach programu STS . Załoga umieściła też  na orbicie satelitę telekomunikacyjnego TDRS-1 (Tracking and Data Relay Satellites System). Nieco ponad  2 miesiące po powrocie na Ziemię doszło do kolejnej historycznej misji orbitalnej tego wahadłowca.












The First Flight of Space Shuttle Challenger
April 4, 2018


STS-6 mission patch (left). STS-6 crew photo (left to right): Donald Peterson, Paul Weitz, Story Musgrave and Karol Bobko (middle). Rollout of Space Shuttle Challenger on a foggy morning in November 1982 (right). Credits: NASA

35 years ago, first flight of Space Shuttle Challenger

In early 1983, with five flights of the Space Shuttle Columbia successfully completed, NASA prepared to fly its second Orbiter, Challenger, on its maiden voyage.  Based on lessons learned, Challenger used a lighter airframe and employed lighter blankets instead of tiles for thermal protection in certain areas of the vehicle, saving 2,486 pounds in overall weight.  For additional launch performance, Challenger’s main engines were rated to 104% maximum thrust versus Columbia’s 100%.  The maiden flight of Challenger also marked the first use of a lightweight External Tank (ET), weighing about 10,000 pounds less than the tank flown on the first Shuttle flight, and the use of lighter Solid Rocket Booster (SRB) motor casings.  All these improvements resulted in an increased payload mass capability.

The primary objective of Challenger’s first mission, STS 6, was to deploy the first in a series of Tracking and Data Relay Satellites (TDRS).  The TDRS System, once fully deployed, was a constellation of high-capacity communications satellites in geostationary orbits to provide comprehensive voice and data transmissions between Space Shuttles (and eventually the International Space Station) and Mission Control.  Before the TDRS System became operational, communications between the ground and the Shuttle were possible for only about 15 percent of each orbit.  The Shuttle would deploy the TDRS satellite mated to an Inertial Upper Stage (IUS), which would boost it from low Earth orbit to geostationary orbit.  Another major objective of STS 6 was to conduct the first Extra-Vehicular Activity (EVA) or space walk from the Space Shuttle, and indeed the first US EVA since Skylab in 1974.  A variety of science experiments rounded out the five-day mission.

The crew of STS-6 had the distinction of being the oldest crew flown up to that time, with a combined age of 191 years and an average age of nearly 48.  Three of the crewmembers had waited fifteen years or more for their first space flight since being selected as astronauts.  Commander of STS-6 was Paul J. Weitz, selected in 1966 and a veteran of the 28-day Skylab 2 mission in 1973.  Pilot Karol J. Bobko, making his first space flight, was selected in the second group of astronauts for the US Air Force Manned Orbiting Lab (MOL) in 1966 and transferred to NASA in 1969.  The two Mission Specialists were F. Story Musgrave, a scientist-astronaut selected in 1967, and Donald H. Peterson, another MOL astronaut transferred to NASA in 1969, both making their first flights.


Launch of Space Shuttle Challenger on the STS-6 mission (left). Deployment of the TDRS communications satellite on the IUS (middle). Musgrave (left) and Peterson (right) conducting the first Space Shuttle EVA (right). Credits: NASA

Challenger arrived at Kennedy Space Center (KSC) on July 5, 1982, and after checkout and mating with its ET and SRBs rolled out to Launch Complex 39A on November 30.  Launch of STS-6 occurred April 4, 1983, and about 10 hours into the mission, the crew deployed the TDRS/IUS stack from the cargo bay, successfully completing the primary objective of the flight.  Unfortunately, the IUS placed the TDRS into an improperly low orbit, and it took several months of the TDRS using its own fuel to achieve the proper geostationary position.  For the next two days, the crew conducted a variety of science experiments and prepared for the EVA on the fourth day.  On April 7, wearing the new space suits designed specifically for Space Shuttle EVAs, Musgrave and Peterson floated out of the airlock and into Challenger’s cargo bay.  For four hours and 10 minutes, the pair evaluated the mobility of the new suit and practiced various activities in the payload bay before returning to the airlock to end the first Shuttle EVA.  On April 9, the crew fired Challenger’s engines to return to Earth, and made a successful landing at Edwards Air Force Base in California, having completed 80 orbits around the Earth in five days and 23 minutes, and traveling 2 million miles.  Challenger was ferried back to KSC on April 19, to prepare for its next historic mission, STS-7, in June.


Musgrave conducting the Continuous Flow Electrophoresis Experiment (CFES) experiment on the middeck of the Space Shuttle Challenger (left). Space Shuttle Challenger lands at Edward AFB to end the STS-6 mission (right). Credits: NASA
https://www.nasa.gov/mediacast/the-first-flight-of-space-shuttle-challenger

30 Years Since STS-6: The Rise of the Challenger (Part 1)
By Ben Evans April 6th, 2013

(...) Since the original contracts for the shuttle were signed in July 1972, virtually all components were tested to handle significant stress. Limited computing power meant that it was difficult to predict mechanical and thermal loads, and NASA built STA-99 as an engineering tool. After its completion in February 1978, it was tested for a year in a steel rig at Lockheed’s Plant 42 in Palmdale, Calif., where conditions of launch, ascent, orbital flight, re-entry, and landing were simulated. The decision to modify STA-99 as a “real” orbiter came about because, unlike Enterprise, it was an incomplete airframe and could be more easily upgraded. Traditionally, manned spacecraft had been tested to 140 percent of their design strength, but NASA engineers recognized that this might cause so much damage to STA-99 as to make it inadvisable to do so. Consequently, Tom Moser and his team at the Johnson Space Center in Houston, Texas, developed an analytical computer model to simulate 3,000 measurement points on the airframe. Their results confirmed that it could easily withstand 140 percent loads, with actual stress distributions in critical areas comparing favorably with pre-test data.

On 29 January 1979, it was official. Under a $1.9 billion contract between NASA and Rockwell International, STA-99 would follow Columbia as the second orbiter. Four days later, on 2 February, the structural test article was renamed “Challenger,” in honor of a steam-assisted Royal Navy corvette, which undertook a prolonged cruise from December 1872 until May 1876. In support of this expedition, all but two of Challenger’s guns were removed and her spars reduced to increase the availability of space for laboratories, additional cabins, and a special dredging platform. Equipped with specimen jars, alcohol to preserve samples, microscopes and chemical apparatus, thermometers, sounding leads, and sediment collectors, the 80,000-mile Challenger Expedition gathered the equivalent of 50 volumes of information about the Atlantic and Pacific Oceans. Sadly, she was broken up for her copper bottom in 1921 and, today, nothing, save her figurehead remains; this is enshrined in the National Oceanography Centre in Southampton, England. (...)
http://www.americaspace.com/2013/04/06/30-years-since-sts-6-the-rise-of-the-challenger-part-1/

30 Years Since STS-6: The Mission of the 'Geritol Bunch' (Part 2)
By Ben Evans April 7th, 2013

(...) At another point during the spacewalk, in what NASA labeled a “high metabolic period,” Peterson received a “high O2 usage” warning on his chest display. Although the message cleared quickly and did not recur, it was attributed to flexure within the suit and his high work rate. “I stopped and said ‘I’ve got an alarm’,” Peterson recalled. “Story stopped what he was doing and came over. We were trying to check what was going on and the seal popped back in place and the leak stopped. Now, in those days, we didn’t have constant contact with the ground. They weren’t watching at the time that happened. By the time we dumped the data from the computers to the ground that showed the leak, we were back inside the orbiter.” It seemed that Peterson’s alarm was caused by overworking and breathing excessively rapidly; this depleted his oxygen, forced a higher feed level, and triggered the warning. Biomedical data confirmed that his heart rate was around 192 beats per minute whilst cranking the wrench, but Peterson doubted he could have worked so hard as to breathe enough oxygen to set off the alarm. In spite of the problems, both Musgrave and Peterson clearly savored the opportunity to venture outside the vehicle in orbit.

After returning to the airlock, the data on Peterson’s alarm was pored over by flight controllers with dismay. “They were upset about it,” he said later, and, this being the suit’s first outing in space, the astronauts would almost certainly have been directed back to the airlock had the problem occurred whilst in communication with Mission Control. At the time of STS-6, however, the shuttle still relied heavily on a network of ground stations to relay its communications and data traffic during part of each orbit, typically only 20 percent. It was therefore ironic that on STS-6, which, in Peterson’s mind, benefitted from having gaps in communications with the ground, the first in a series of huge Tracking and Data Relay Satellites (TDRS) had been deployed to improve communications with future shuttle crews. It was optimistically hoped that, after the launch of a second, identical satellite on STS-8 later in 1983, it would be possible to talk to crews not only during the majority of their orbital time, but also throughout re-entry, eliminating the radio blackout normally experienced during this phase of the mission. Moreover, the existing network of 20-year-old ground stations, which were capable of supporting barely one or two spacecraft at a time, could be retired to save money. Once in place, the TDRS network was expected to be capable of supporting the shuttle and up to 26 other satellites simultaneously.

So it was that the men of STS-6—notwithstanding their ages—contributed enormously to the future of the shuttle program and the future of NASA’s space exploration program. For without Musgrave and Peterson’s EVA, the increasingly complex future steps in spacewalking, such as the repair of Solar Max, the servicing of the Hubble Space Telescope, and the assembly of today’s International Space Station, would have been rendered far more difficult. Without TDRS, the crews of the shuttle and station would be severely limited in their ability to transmit voice and data back to Earth … as would numerous other critical scientific satellites in orbit. The “Geritol Bunch” opened up the shuttle’s capabilities to three decades of remarkable accomplishment … and set humanity on a path to the future. (...)
http://www.americaspace.com/2013/04/07/30-years-since-sts-6-the-mission-of-the-geritol-bunch-part-2/

https://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/archives/sts-6.html
http://www.spacefacts.de/english/bio_ast.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/STS-6
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 25, 2023, 16:17 wysłana przez Orionid »

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #251 dnia: Czerwiec 28, 2018, 02:13 »
20 lat temu 4 czerwca 1998 roku NASA powołała 17 grupę astronautów NASA



Składała się ona z 25 Amerykanów i 6 obcokrajowców.

W kosmos nie polecieli :

Patricia Consolatrix Robertson . Zmarła w wyniku ran odniesionych podczas katastrofy samolotu
Neil Whitney Woodward III

Po dołączeniu do grupy Kanadyjczyk Bjarni Tryggvason już nie odbył lotu kosmicznego.

Poza Tryggvasonem przed dołączeniem do grupy doświadczenie orbitalne posiadali:
Léopold Eyharts
Hans Schlegel

Po opuszczeniu NASA  zmarł w wypadku Alan Goodwin Poindexter

Timothy Creamer odbył tylko lot na pokładzie Sojuza tak jak i Marcos Pontes.

Po trzy loty odbyli:

Christopher John 'Fergie' Ferguson
Michael Edward Fossum
Paolo Angelo Nespoli
Steven Ray Swanson
Roberto Vittori

Długotrwałe loty na ISS odbyli:

Clayton Conrad Anderson 2007
Tracy Ellen Caldwell-Dyson 2010
Gregory Errol Chamitoff 2008
Timothy John 'TJ' Creamer 2009
Léopold Paul Pierre Eyharts 2008 Francja
Michael Edward Fossum 2011
Paolo Angelo Nespoli 2011 , 2017 Włochy
Garrett Erin Reisman 2008
Steven Ray Swanson 2014
Douglas Harry Wheelock 2010
Sunita Lyn 'Suni' Williams 2006 , 2012

Dzisiaj tylko trójka amerykańskich astronautów należy do Oddziału aktywnych astronautów:

Tracy Ellen Caldwell-Dyson 1969 (2007, 2010)
Douglas Harry Wheelock 1960 (2007 , 2010)
Sunita Lyn 'Suni' Williams 1965 (2006 , 2012 , planowana Dragon 2 DM-2/CST-100 F2)

Z nich tylko Sunita Williams ma przydział do lotu.

Do Oddziału astronautów-menadżerów należy też troje astronautów:

Timothy John 'TJ' Creamer 1959 (2009)
Gregory Carl 'Ray J' Johnson 1954 (2009)
Stanley Glen Love 1965 (2008)

Z cudzoziemców na liście aktywnych figurują jeszcze:

Léopold Paul Pierre Eyharts (1957) 1998 , 2008
Paolo Angelo Nespoli (1957) 2007 , 2011 , 2017
Hans Wilhelm Schlegel (1951) 1993 , 2008
Roberto Vittori (1964) 2002 , 2005 , 2011

Z tym , że Europejczycy należą też do korpusu ESA. Biorąc pod uwagę wiek , jeszcze tylko Roberto Vittori może mieć największe szanse udziału w locie kosmicznym.

Ciekawe , że Wiki wymienia 32. kandydatów tej grupy , ale Robert Brent Thirsk nie  znalazł się ostatecznie w składzie tej grupy, ale musiał przecież trenować z astronautami NASA w czasie przygotowań do długotrwałej wyprawy.

Dodać jeszcze można , że w tej grupie znaleźli się :
Barbara Morgan
Christopher John 'Fergie' Ferguson astronauta o polskich korzeniach , który dowodził ostatnią misją orbitalną w programie STS. [EDIT: i przewidziany jest do pierwszego kosmicznego lotu testowego Boeing-Crew Flight Test CST-100 Starliner]
George  Zamka

https://www.jsc.nasa.gov/Bios/98ascans.html
http://www.spacefacts.de/english/e_nasa17.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Astronaut_Group_17
« Ostatnia zmiana: Sierpień 02, 2018, 19:03 wysłana przez Orionid »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #252 dnia: Czerwiec 28, 2018, 11:05 »
Bardzo ładne podsumowanie! :)

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #253 dnia: Czerwiec 28, 2018, 12:49 »
George  Zamka astronauta o polskich korzeniach , który dowodził ostatnią misją orbitalną w programie STS.


Christopher John 'Fergie' Ferguson  ::)
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24490
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #254 dnia: Czerwiec 28, 2018, 13:06 »
Tak więc w  17 grupie astronautów NASA znalazło się dwóch astronautów o polskich korzeniach , co można podkreślić  przy okazji 40. rocznicy lotu pierwszego Polaka w kosmos  :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Kalendarium historycznych wydarzeń
« Odpowiedź #254 dnia: Czerwiec 28, 2018, 13:06 »