Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1137088 razy)

norton_fm i 15 Gości przegląda ten wątek.

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1470 dnia: Wrzesień 30, 2019, 09:38 »
A tymczasem na Florydzie nie próżnują i pracują nad miejscem do startów Starshipa:


Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1471 dnia: Wrzesień 30, 2019, 09:49 »
Jeżeli będą latać dla siebie to nie muszą mieć żadnych certyfikatów. Certyfikaty to coś co wymyśliła NASA do wysyłania swoich astronautów, ale jako tako nie mają żadnej władzy nad tym co kto chce prywatnie wysłać.
Będą potrzebować zgodę od FAA i pewnie podpisane deklaracje od załogantów o znajomości ryzyka i że lecą na własną odpowiedzialność itd. Co nie zmienia faktu, że rok to raczej za mało czasu, bardziej bym obstawiał 2021 i to pod warunkiem, że testy będą przebiegać w miarę bezproblemowo.


No właśnie - nie ma tutaj jakiś wymagań ze strony FAA? Wydaje mi się, że "tylko" deklaracje od załogantów to z pewnością za mało. Inaczej w USA byśmy widzieli dużo "pseudopasażerskich" pojazdów latających różnego typu.

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1472 dnia: Wrzesień 30, 2019, 10:44 »
Jeżeli będą latać dla siebie to nie muszą mieć żadnych certyfikatów. Certyfikaty to coś co wymyśliła NASA do wysyłania swoich astronautów, ale jako tako nie mają żadnej władzy nad tym co kto chce prywatnie wysłać.
Będą potrzebować zgodę od FAA i pewnie podpisane deklaracje od załogantów o znajomości ryzyka i że lecą na własną odpowiedzialność itd. Co nie zmienia faktu, że rok to raczej za mało czasu, bardziej bym obstawiał 2021 i to pod warunkiem, że testy będą przebiegać w miarę bezproblemowo.


No właśnie - nie ma tutaj jakiś wymagań ze strony FAA? Wydaje mi się, że "tylko" deklaracje od załogantów to z pewnością za mało. Inaczej w USA byśmy widzieli dużo "pseudopasażerskich" pojazdów latających różnego typu.

Po pierwsze i najważniejsze nie znam się na prawie amerykańskim na tyle żeby powiedzieć na 100% jak to jest, opieram się tylko na tym co przeczytałem w różnych miejscach.

Trzeba rozróżnić dwie rzeczy: loty cywilne/komercyjne i loty testowe. Przy cywilnych będzie to trochę inaczej pewnie wyglądać, przy testowych będą latać "astronauci testowi" i wyobrażam to sobie podobnie do oblatywania nowych samolotów. To są pracownicy którzy znają ryzyko i jest to jakby ich zawodem. FAA na ile się orientuje skupia się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa dla osób postronnych (czyli okolica, fale uderzeniowe, ewentualne spadające szczątki itd). Oczywiście to nie znaczy że można wsiąść do beczki i podpalić lont pod sobą:) FAA ma określone wymagania dla pojazdu i procedur ale chyba nie są tak szczegółowe jak w NASA. Jak Maezawa wykupił lot wokół Księżyca to na NSF też były pytania o certyfikację i ile pamiętam większość opinii była taka, że jak podpiszą papiery o znajomości ryzyka itd to rządu za bardzo nie obchodzi co robią ze swoim życiem, byle nie zagrażali innym. Trzeba było by spojrzeć jak to na przykład wyglądało przy lotach SpaceShipOne bo zasada powinna być ta sama. Podobnie będzie przy lotach NewSheppard. Na pewno NASA nie ma takich uprawnień żeby mieć wpływ na decyzje o locie, chyba że FAA może poprosić ich o konsultacje czy coś w tym stylu.

Ogólnie trzeba też powiedzieć, że prawo jak to często bywa nie nadąża za rzeczywistością i chyba sporo rzeczy jest do uregulowania. Być może powstanie w ogóle osobna komórka rządowa zajmująca się lotami w kosmos zamiast FAA (bo ta miała być głownie do samolotów a kosmos jakoś tak spadł na nich z nienacka;P)

Jeżli ktoś orientuje się coś więcej (może Olasek albo Marek?) to proszę o sprostowanie/wyjaśnienie.

Znalazłem taki dokument na stronie FAA (nie wiem na ile aktualny): https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/human_space_flight_reqs/ który chyba wspiera to co napisałem. Jest tam więcej ciekawych informacji o zezwoleniach itp ale trzeba by trochę posiedzieć żeby to przejrzeć;)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2019, 10:45 wysłana przez wini »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1473 dnia: Wrzesień 30, 2019, 10:52 »
Dzięki za obszerne wyjaśnienia. Warto się temu przyjrzeć! :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1473 dnia: Wrzesień 30, 2019, 10:52 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1474 dnia: Wrzesień 30, 2019, 13:17 »
Zmodyfikowałem swoją wczorajszą tabelkę z wykazem i harmonogramem budowy Starshipów:

WersjaEgzemplarz   Miejsce budowy   UkończenieZasięg   Konfiguracja
prototypMk 1Boca Chica, TXlistopad 201920 kmStarship (3 silniki)
      jw.Mk 2Cocoa, FLgrudzień 2019?Starship (3 silniki)
wersja suborbitalna   Mk 3Boca Chica, TXstyczeń 2020?Starship (6 silników)
      jw.Mk 4?luty-marzec 2020   ?Starship (6 silników)
wersja orbitalnaMk 5?kwiecień 2020LEOSuper Heavy + Starship
wersja załogowa??grudzień 2020LEOSuper Heavy + Starship

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1475 dnia: Wrzesień 30, 2019, 16:28 »
Jak długo powinienem trzymać wątek o SpaceX zamknięty? Proponuje jeszcze ze dwa dni.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1476 dnia: Wrzesień 30, 2019, 19:10 »
SpaceX dał nową zakładkę na swojej stronie dedykowaną Starshipowi: https://www.spacex.com/starship.
Ładna, na wzór innych zakładek.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1477 dnia: Wrzesień 30, 2019, 20:54 »
Dopiero Marek Florydziak zwrócił na to uwagę na swoim blogu.

https://florydziak.com/blogger/2019/09/nowa-strona-spacex.html

Otóż wg najnowszych wizualizacji SPACE-X Starship ma być dwukolorowy - srebrno-czarny. U dołu ma mieć czarne płytki jak prom kosmiczny!

https://www.spacex.com/starship

Przyznam się, że chyba oglądałem ten filmik na stronie SPACE-X(albo bardzo podobny). Tylko jakoś nie dopatrzyłem się czarnego spodu statku!

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1478 dnia: Wrzesień 30, 2019, 21:14 »
A ja czekam kiedy Starship urosną skrzydła jeszcze bardziej. Tak że stanie się samolotem  ;) Coraz nowsze rendery a skrzydła rosną  :D

Gdy urosną bardziej to będzie wyglądał tak  ;)


Ferry Rocket Wernher'a von Braun'a z 1952 r.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1479 dnia: Wrzesień 30, 2019, 21:16 »
Dopiero Marek Florydziak zwrócił na to uwagę na swoim blogu.

https://florydziak.com/blogger/2019/09/nowa-strona-spacex.html

Otóż wg najnowszych wizualizacji SPACE-X Starship ma być dwukolorowy - srebrno-czarny. U dołu ma mieć czarne płytki jak prom kosmiczny!

Przecież już na Starhopperze zamontowali na próbę kilka czarnych lub ciemno-szarych płytek termoodpornych. Było to komentowane.

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1480 dnia: Październik 01, 2019, 23:51 »
Jak ktoś chce zobaczyć jak Starship wygląda w środku to zapraszam tutaj:
https://twitter.com/elonmusk/status/1178931253229187072

A ten wywiad Toma Dotta po prostu trzeba zobaczyć. Entuzjazm jaki bije od Muska jest niesamowity:) Poza tym ciekawie tłumaczy podejście do projektowania jakie wyznaje (może parę osób w końcu zrozumie dlaczego tak często są zmiany).


i jeden tweet z dzisiaj:
Cytuj
Musk: Raptor cost is tracking to well under $1M for V1.0. Goal is <$250k for V2.0 is a 250 ton thrust-optimized engine, ie <$1000/ton


Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1481 dnia: Październik 02, 2019, 00:03 »
Starship w Boca Chica z powrotem w dwóch częściach.

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1482 dnia: Październik 02, 2019, 09:13 »
Nagranie z rozłączenia:

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1483 dnia: Październik 02, 2019, 11:46 »
Czy wiadomo, jakie teraz prace będą w Boca Chica?

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1484 dnia: Październik 02, 2019, 12:13 »
Czy wiadomo, jakie teraz prace będą w Boca Chica?

Będą pewnie doposażać Mk1 we wszystkie wnętrzności których mu brakuje jak elektronika, elektryka, hydraulika, przewody paliwowe itd. Dużo roboty ale raczej mało widowiskowej. No i zostało jeszcze zamontowanie osłon na zawiasach tych lotek. Ciekawi mnie bardziej czy na MK1 będzie osłona termiczna ale wydaje mi się, że chyba nie. Przy skoku na 20km raczej nie będą jej potrzebować. Acha i jeszcze Raptory, te co są chyba nie wszystkie są operacyjne (przynajmniej jeden wygląda na jakiś po testowy, ale nie ma potwierdzenia w żadną stronę). Nawet jeżeli są operacyjne to zostało jeszcze trochę przy nich roboty z tego co na NSF wypatrzyli na zdjęciach.
« Ostatnia zmiana: Październik 02, 2019, 12:15 wysłana przez wini »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #1484 dnia: Październik 02, 2019, 12:13 »