Autor Wątek: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025  (Przeczytany 5669 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 14961
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #90 dnia: Czerwiec 17, 2017, 18:21 »
Z chęcią zobaczyłbym wyliczenia - nawet bardzo wstępne (innych pewnie nie ma i jak na razie nie będzie) - niezawodności ITS, w tym i po kilku lotach. Ciekawe , w którym momencie by była decyzja o wycofaniu takiej rakiety...

Offline NilQ

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 565
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #91 dnia: Czerwiec 17, 2017, 20:49 »
W N1 zewnętrzny okrąg liczył 24 silniki, a wewnętrzny klaster 6, czyli razem "tylko" 30. W ITS będziemy mieć 42 silniki, bardziej upakowane...
Nie zapominajmy, że taki Falcon Heavy już będzie ich miał 27 :) Mniejsze silniki są po prostu tańsze w produkcji i rozwoju, omija się też np. problem z niestabilnością spalania.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 14961
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #92 dnia: Czerwiec 17, 2017, 22:19 »
Rzeczywiście, porównanie do N1 jest mocno nie na miejscu. :) Tym niemniej Falcon Heavy i jego wcześniejsze testy będą bardzo interesujące, gdyż zwyczajnie jest to "terra incognita" dla rakiet. Warto to na bieżąco śledzić.

Offline Rafał

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 477
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #93 dnia: Czerwiec 18, 2017, 13:54 »
2025 ? A mógłby mi ktoś tak na szybko nakreślić, bo nie kumam. Mają w ogóle rakietę, którą chcą tam polecieć? Bo wiecie, nie chcę nic mówić, ale żeby realnie myśleć o jakiejkolwiek dacie przed 2030 to taka rakieta powinna być gdzieś teraz już oblatywana. A gdzie tam do statków, lądowników, powrotników.....

ech to całe bujanie w obłokach..
Też jestem sceptyczny, ale nie przesadzajmy, w latach 60 nie mieli problemu z odpaleniem planu lądowania na Księżycu na zaledwie 8 lat przed pierwszym startem Saturn V, nie mówiąc już o statkach Apollo i lądownikach księżycowych. Do 2025 też jest 8 lat, rakieta Falcon Heavy jest na zdecydowanie bardziej zaawansowanym etapie niż Saturn V pół dekady temu, podobnie jak statek Dragon w porównaniu do Apollo. Sceptycyzm - tak. Defetyzm przeczący historii - proszę wrzucić hamulec :).
'zajawka - silne zainteresowanie, zamiłowanie' / pulsbiologii.pl

Offline pogrzex

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 584
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #94 dnia: Czerwiec 18, 2017, 14:12 »
To oni chcą tam lecieć na FH i Dragonie? A gdzie zmieszczą jedzenie, lądownik, orbiter itd. itd.?
'pierd.... Aphopis czy inny dziad i wała bedzieta mieli ze swoich grubych portfeli'

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 14961
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #95 dnia: Czerwiec 18, 2017, 16:12 »
To oni chcą tam lecieć na FH i Dragonie? A gdzie zmieszczą jedzenie, lądownik, orbiter itd. itd.?

No nie no! :P

Offline Robek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #96 dnia: Czerwiec 18, 2017, 16:31 »
Nie pamiętam, by SpaceX kiedykolwiek mówił o zastosowaniu jednego silnika do ITS. Nie pracuje nad niczym większym niż Raptor.

Tak ogólnie mówiłem że są projekty rakiet jedynie z jednym sinikiem.
Nie wiem czy Angara się do nich zalicza, bo to zależy o której wersji tej rakiety mówimy.



Z tego co gdzieś tam wynalazłem to jest jakiś projekt dużej rakiety z jednym silnikiem, tle że nie pamiętam czyj to był pomysł na takie coś.
Więc jeśli ktoś takie coś projektuje to chyba ma to sens? i toche mnie dziwi aż taki rozrzut tego wszystkiego, bo z jednej strony 1 silnik, a z drugiej ponad 40, a przecież obie rakiety prawie że takich samych rozmiarów  ;D

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1797
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #97 dnia: Czerwiec 18, 2017, 22:43 »
Czy po prostu budowanie takich olbrzymów jak F-1 lub jeszcze większych jest zbyt drogie w stosunku do korzyści?

Pojedynczy silnik dla pierwszego stopnia miałby przynajmniej dwanaście metrów średnicy. Wyobraź sobie park maszynowy do produkcji takich silników.

Offline Robek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #98 dnia: Lipiec 04, 2017, 15:24 »
Pojedynczy silnik dla pierwszego stopnia miałby przynajmniej dwanaście metrów średnicy. Wyobraź sobie park maszynowy do produkcji takich silników.

Chyba jednak ktoś kiedyś sobie takie coś wyobrażał  :)

Znalazłem to o czym wcześniej mówiłem, mianowicie tą rakiete z jednym silnikiem.

https://www.youtube.com/watch?v=6e5B7EKVg48

To jest rakieta Sea Dragon  ;D która ma jedynie jeden silnik.
No i ta rakieta miała mieć 150 metrów wysokości, więc to jest sporo więcej niż ten ITS, który ma być produkowany przez SpaceX.
I w tej sytuacji ITS o rozmiarach Sea Dragona, miałby pewnie tych silników tak z 70  :D, no i tutaj to mnie najbardziej bolało, no ale skoro mówicie że 70 małych silników jest lepszym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem, niż budowanie 1 ogromnego silnika, to widocznie tak jest.
W końcu ekonomia i niezawodność jest najważniejsza.

Offline adam.nielek

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 62
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #99 dnia: Lipiec 04, 2017, 16:02 »
W razie awarii bezpieczniej stracić 1 z 70 niż ten jeden jedyny silnik ;-) To chyba główny powód

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1797
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #100 dnia: Lipiec 05, 2017, 10:36 »
Pojedynczy silnik dla pierwszego stopnia miałby przynajmniej dwanaście metrów średnicy. Wyobraź sobie park maszynowy do produkcji takich silników.

Chyba jednak ktoś kiedyś sobie takie coś wyobrażał  :)
Znalazłem to o czym wcześniej mówiłem, mianowicie tą rakiete z jednym silnikiem.
https://www.youtube.com/watch?v=6e5B7EKVg48
To jest rakieta Sea Dragon  ;D która ma jedynie jeden silnik.

Sea Dragon to tzw. Big Dumb Booster, czyli rakieta budowana przy pomocy jak najprostszych, nisko wydajnych technologii. Pod względem złożoności można by ją porównać np. do SRB. Silnik Sea Dragona byłby tylko wielką komorą spalania z dyszą, pozbawioną chłodzenia czy nawet najprostszej turbopompy ( => ciężki, niewydajny, nienadający się do wielokrotnego użycia).

Z kolei takie silniki jak Merlin czy Raptor należą do zupełnie innej kategorii - ciśnienie w komorze spalania jest o rząd wielkości wyższe niż w SD, silnik chłodzony jest regeneracyjnie paliwem przepływającym w kanałach wokół komory spalania i dyszy, i - co najważniejsze - paliwo i utleniacz wtłaczane są do komory spalania przy pomocy wydajnej turbopompy.

Silnik Sea Dragona dałoby się prawdopodobnie pospawać z blach stalowych w zwykłej stoczni, podobnie jak kadłub statku lub zbiornik paliwa tankowca. Merlin czy Raptor wymagają zaawansowanego parku maszynowego.

Offline adam.nielek

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 62
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #101 dnia: Lipiec 05, 2017, 12:05 »
W pierwszych BDB rolę siły wtłaczającej paliwo oraz utleniacz do komory spalania pełniła bezwładność.  Bezpośrednio przed zapłonem mieszankę wyrzucało ciśnienie, potem obie substancje opadały do komory spalania nie nadążając za rosnącym pędem rakiety. Bardzo proste rozwiązanie gwarantujące ogromne przyspieszenie

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 14961
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #102 dnia: Lipiec 05, 2017, 12:58 »
W ogóle taki Sea Dragon byłby wykonalny? Mam wrażenie, że wiele rzeczy w nim byłoby mocno ryzykownych w konstrukcji...

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1797
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #103 dnia: Lipiec 07, 2017, 16:15 »
W pierwszych BDB rolę siły wtłaczającej paliwo oraz utleniacz do komory spalania pełniła bezwładność.

Nie, wysokociśnieniowe zbiorniki paliwa zapewniałyby tłoczenie paliwa do komory spalania. Z dwadzieścia lat temu czytałem gdzieś o koncepcji rakiety-wieży ciśnień, ale to nie jest typowy przykład BDB.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1797
Odp: Załogowe lądowanie na Marsie (SpaceX) - 2024/2025
« Odpowiedź #104 dnia: Lipiec 07, 2017, 16:42 »
W ogóle taki Sea Dragon byłby wykonalny? Mam wrażenie, że wiele rzeczy w nim byłoby mocno ryzykownych w konstrukcji...

Niekoniecznie w takiej postaci, ale generalnie tak. Istnieją przykłady rakiet orbitalnych zasilanych z wysokociśnieniowych zbiorników (francuski Diamant na przykład) jak i rakiet odpalanych z wody (chociażby Dolphin). W przypadku Sea Dragona problem mógłby się pojawić np. ze stabilnością spalania w komorach tak dużych silników, ale zastąpienie jednego silnika baterią mniejszych rozwiązałoby sprawę.

IMO Big Dumb Booster to bardzo obiecujące i praktycznie nietknięte podejście do wystrzeliwania ładunków na orbitę. Gdybym nazywał się Kulczyk albo inny Solorz i chciałbym pójść w ślady Muska, to biorąc pod uwagę polskie uwarunkowania (brak technologii rakietowych, za to dobrze rozwinięty przemysł stoczniowy; brak miejsca na kosmodrom, ale dostęp do morza), zainwestowałbym raczej w jakąś krzyżówkę tankowca LNG i rakiety orbitalnej.