Ankieta

Jakie firmy powinny otrzymać finansowanie w rundzie CCtCap programu CCP?

Boeing / Atlas V / CST-100
8 (15.7%)
Sierra Nevada Corp. /Atlas V / Dream Chaser
17 (33.3%)
SpaceX / Falcon 9 / Dragon 2
26 (51%)

Głosów w sumie: 25

Autor Wątek: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe  (Przeczytany 245790 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

velo

  • Gość
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #540 dnia: Styczeń 11, 2017, 10:24 »
Nie zdziwiłoby mnie również użycie CST-100 lub Dragona do jakiejś symbolicznej wspólnej misji z Shenzhou. Jakby doszło do większej odwilży na linii US-Chiny. Na razie się nie zapowiada, ale może za parę lat będziemy mieli inną konfigurację.

Obecnie raczej widziałbym powtórkę z ASTP, niż lot któregoś z wymienionych pojazdów do ISS czy chińskiej stacji. Ewentualnie lot pojazdów z obu krajów do bardziej neutralnej (i bezpieczniejszej pod względem technologii do wzajemnego podpatrzenia) stacji Bigelowa.

Przy czym powyższe to tylko takie gdybanie. No ale mamy ciekawe czasy, więcej można gdybać ;)

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #541 dnia: Styczeń 31, 2017, 19:30 »
Według Ars Technica należy spodziewać się kolejnych opóźnień. Zarówno SpaceX jak i Boeing nadal mają sporo problemów technicznych z kapsułami do rozwiązania. Problemy dotyczą również rakiet - Starliner może wymagać dalszych badań kwestii związanych z aeroakustyką, a SpaceX chce wysyłać Dragona za pomocą F9 Block 5. Prawdopodobnie Block 5 zacznie loty dopiero pod koniec roku, a NASA wymaga kilku lotów kwalifikacyjnych, aby dopuścić rakietę do startów z astronautami. Z tego powodu planowany pod koniec tego roku test bezzałogowy raczej na pewno się przesunie. W artykule zwracają też uwagę na fakt, że NASA musi wyznaczyć składy załóg przynajmniej 18 miesięcy przed planowanym lotem, tak aby zdążyli się przygotować (ich zdaniem aktualnie wyznaczeni "weterani" są mało prawdopodobni). Na razie nie ma takich informacji, a według Ars załogi poznamy nie wcześniej niż w czerwcu-lipcu, a nawet później. To oznaczałoby, że pierwszych załogowych lotów należy się spodziewać dopiero w 2019.

https://arstechnica.com/science/2017/01/sources-neither-boeing-nor-spacex-likely-ready-to-fly-crews-until-2019/

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24484
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #542 dnia: Styczeń 31, 2017, 23:36 »
Możliwe, że nie wszyscy z testowych astronautów będą mogli sprawdzić się w kosmosie  w nowych pojazdach.
Piloci testowi Enterprise oprócz Freda Haise polecieli w kosmos w jednych z pierwszych lotów wahadłowców . Ale pierwsza załoga Columbii nie testowała Enterprise w locie swobodnym.

Wiek nie powinien być chyba większą przeszkodą

John Young dowodząc Columbią w 1981 miał 50 lat i tylko o rok był wtedy młodszy , gdy chodzi o najwyższy wiek lotu w kosmos , od Donalda Slaytona.

Sunita Williams w 2019 będzie miała 54 lata, i byłaby wtedy jedną z najstarszych kobiet w kosmosie.
Ale nie zapominajmy o znanych astronautkach, które się sprawdziły w podobnym wieku:

Shannon Lucid (53)
Barbara Morgan (55)
Peggy Whitson obchodziła na ISS 57. urodziny.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 31, 2017, 23:38 wysłana przez Orionid »

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24484
  • Very easy - Harrison Schmitt
Problemy z turbopompami w Falconach 9
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 5 LUTEGO 2017


Start rakiety Falcon 9R w ramach misji CRS-9 / Credits: SpaceX

Najnowsze wyniki prac amerykańskiego biura GAO wskazuje na problemy z łopatkami turbopomp paliwa rakiet Falcon 9. Może to mieć duży wpływ na bezpieczeństwo startów, w tym planowanych lotów z astronautami na pokładzie.

W 2018 lub 2019 roku powinny rozpocząć się pierwsze komercyjne loty załogowe kapsuły Dragon 2 firmy SpaceX. Pojazd będzie wynoszony na orbitę za pomocą rakiety Falcon 9. W przypadku startów załogowych oznacza to, że szczególnie restrykcyjnie będą sprawdzane kwestie związane z bezpieczeństwem lotu.
Do czasu rozpoczęcia lotów w komercyjnych kapsułach amerykańscy astronauci latają na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na pokładzie rosyjskich kapsuł Sojuz. Taka sytuacja trwa od 2011 roku, kiedy zakończył się program wahadłowców.



Wizualizacja lotu kapsuły Dragon 2 / Credits: SpaceX

Już w 2016 roku pojawiły się pierwsze informacje, że procedury tankowania rakiety Falcon 9 mogą być nieodpowiednie do lotów załogowych. W ostatnich dniach pojawiły się wstępne wyniki analiz amerykańskiego odpowiednika krajowej Najwyższej Izby Kontroli – Government Accountability Office. Ze wstępnego raportu GAO wynika, że w Falconach 9 występuje problem z łopatkami w turbopompach paliwa. Komponenty te mogą pękać, co ma bezpośredni wpływ na lot rakiety.

Z dostępnych informacji wynika, że problem jest już znany od dłuższego czasu, jednak dotychczas nie udało się jemu zaradzić. Ostatnia taka usterka wystąpiła podczas testów we wrześniu zeszłego roku. Pojawiły się także informacje, że SpaceX pracuje nad rozwiązaniem problemu wspólnie z NASA.

Pełen raport GAO odnośnie rakiet Falcon 9 zostanie opublikowany w ciągu kilku najbliższych tygodni. Dokument będzie ogólnodostępne.

http://kosmonauta.net/2017/02/problemy-z-turbopompami-w-falconach-9/#prettyPhoto

Polskie Forum Astronautyczne


Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8592
Ukazał się raport GAO odnośnie przygotowań do komercyjnych lotów załogowych

http://www.gao.gov/assets/690/682859.pdf

I w związku z tym Marek Florydziak popełnił ciekawy ale posępny artykuł. Jego podsumowanie:

Czyli mówiąc inaczej – w tym roku są zerowe szanse na bezzałogowy lot Dragona 2 do ISS. W przyszłym powinniśmy się spodziewać bezzałogowego lotu Dragona i raczej bezzałogowego lotu CST-100. Załogowy lot Dragona jest niepewny, a CST-100 ma praktycznie zero szans. SpaceX ma jakieś szanse na rozpoczęcie komercyjnych lotów załogowych pod koniec 2019, Boeing raczej dopiero w 2020 je rozpocznie.

http://florydziak.com/blogger/2017/02/raport.html

Obawiam się, że jak tak dalej pójdzie to nie doczekamy komercyjnych lotów załogowych przed 2020  :( Przecież STS był o wiele niebezpieczniejszy do lotów załogowych i NASA nie stawiała takich obostrzeń. Jeśli chodzi o ochronę powłok statków przed mikrometeorytami oględziny statków na ISS, wzorem dawnych obserwacji tańczących wahadłowców powinny wystarczyć. Tym bardziej, że planowane kapsuły są malutkie w porównaniu do STSów. A Sojuzy, które wożą astronautów tak restrykcyjnych warunków stawianych Dragonowi i CST chyba nie spełniają....

« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2017, 09:58 wysłana przez ekoplaneta »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Sceptyczny raport GAO (amerykański odpowiednik naszego NIK-u), w którym wątpi się, by Dragon 2 i Starliner dały radę polecieć z astronautami przed 2019 r.: http://www.gao.gov/assets/690/682859.pdf.

Pojawiły się oczywiście liczne komentarze, np. obszernie pisze o tym The Verge (http://www.theverge.com/2017/2/16/14640618/nasa-spacex-boeing-astronaut-iss-2018).

Ale SpaceX twierdzi, że da radę:

Cytuj
Elon Musk ‏@elonmusk 1 godz.1 godzinę temu
Provided Dragon 2 demo missions go well, SpaceX is highly confident of being able to fly US astronauts in 2018

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Ten raport też informuje, że proces negocjowania miejsc z Rosjanami zajmuje około trzech lat. Więc tak naprawdę dla NASA może już być za późno...

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8592
Dla polityki nie takie rzeczy dawało się zrobić. Chyba że Władzio postawi się Amerykanom okoniem   ::)

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #548 dnia: Lipiec 21, 2017, 19:04 »
Cytuj
Targeted Test Flight Dates:
Boeing Orbital Flight Test: June 2018
Boeing Crew Flight Test: August 2018
SpaceX Demonstration Mission 1: February 2018
SpaceX Demonstration Mission 2 (crewed): June 2018
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2017/07/20/nasas-commercial-crew-program-target-flight-dates/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #549 dnia: Lipiec 21, 2017, 22:13 »
Pamiętam, że rok temu cieszyliśmy się, że jeszcze tylko rok do lotu załogowego. Rok minął, a przed nami nadal rok czekania ;)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #550 dnia: Lipiec 21, 2017, 22:52 »
Cieszmy się zatem ponownie! :D

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24484
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #551 dnia: Lipiec 26, 2017, 09:50 »
Nowy termin lotów Dragona 2 i CST-100
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 26 LIPCA 2017

(...) Sumarycznie, pod koniec zeszłego roku opóźnienia względem podstawowego planu wyniosły około 15-16 (Boeing) i około 19-20 (SpaceX) miesięcy.

Dwudziestego piątego lipca pojawił się nowy plan lotów Dragona 2 i CST-100. Aktualnie przewiduje się, że pierwszy bezzałogowy lot Dragona 2 nastąpi w lutym 2018, zaś pierwszy lot załogowy cztery miesiące później – w czerwcu 2018. Z kolei w przypadku CST-100 firma Boeing przewiduje, że terminy lotów (czerwiec 2018 – lot bezzałogowy, sierpień 2018 – pierwszy lot załogowy) zostaną dotrzymane, choć różne źródła sugerują, że może dojść do opóźnienia nawet do początku 2019 roku. (...)

http://kosmonauta.net/2017/07/nowy-termin-lotow-dragona-2-i-cst-100/
http://spacenews.com/nasa-and-companies-express-growing-confidence-in-commercial-crew-schedules/
« Ostatnia zmiana: Lipiec 26, 2017, 09:52 wysłana przez Orionid »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #552 dnia: Lipiec 26, 2017, 13:19 »
Najbardziej interesująca jest ta kwestia ryzyka misji (LOS). Wychodzi tutaj, że nawet 1/200 jest trudne do spełnienia. Ciekawe, czy jest to stosunkowo blisko do tej wartości, czy LOS jest np bliżej 1/100...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #553 dnia: Lipiec 26, 2017, 13:36 »
Zawsze zastanawiało mnie jak się liczy LOS. Jest to łatwe empirycznie jeśli statek wiele latał. Ale dla statku, który jest na papierze czy choćby w fabryce?

Rozumiem, że są algorytmy, które na podstawie jakichś parametrów wyznaczają różne składowe LOS, a potem mnożą czy jakoś tam. Ale zależności te są chyba empiryczne, tzn. wyznaczone na podstawie testów niezawodności jakichś elementów statku? Jeśli tak, to powinny one być dostosowywane do wielu czynników, które mogą się zmieniać.

Inaczej mówiąc: łatwo można manipulować wartościami LOS.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #554 dnia: Lipiec 26, 2017, 14:05 »
Wydaje mi się, że NASA ma jakiś własny model LOS, który uważa za podstawę do dalszych rozmów. Pewnie firmy mają swoje i gdzieś tam po drodze jest dyskusja.

Wiadomo, że składowe są takie jak start czy powrót z orbity, jest też ryzyko zderzenia ze śmieciami/mikrometeoroidami na orbicie. Więc poszczególnych elementów do wyliczeń jest dość dużo.

Hmm.. może sa jakieś publikacje na ten temat?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Commercial Crew Programme (CCP) - NASA wspiera komercyjne loty załogowe
« Odpowiedź #554 dnia: Lipiec 26, 2017, 14:05 »