Autor Wątek: Dragon CRS-2  (Przeczytany 42091 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Dragon CRS-2
« dnia: Luty 25, 2013, 16:58 »
Nie ma tego wątku, a misja tuż tuż!

Pierwszego marca 2013 roku, o 16:10 CET, powinien nastąpić start rakiety Falcon 9 z kapsułą Dragon na pokładzie. Będzie to druga "regularna" zaopatrzeniowa misja bezzałogowa kapsuły Dragon na ISS.

Ta wyprawa będzie mieć nieco odmienny przebieg od CRS-1: cumowanie do ISS powinno nastąpić już drugiego dnia wyprawy (w sobotę!  8) ). Ponadto, w „bagażniku” Dragona (czyli nieciśnieniowej sekcji, umieszczonej za kapsułą, pomiędzy panelami słonecznymi) znajdzie się po raz pierwszy sprzęt, który zostanie wyprowadzony po cumowaniu do Stacji za pomocą ramienia SSRMS.

Dragon dostarczy 677 kilogramów ładunku na Stację. 348 kg z tego ładunku będzie stanowić sprzęt związany z eksperymentami na ISS. Pozostała część ładunku to ubrania dla załogi, jedzenie, środki czystości, części zamienne dla różnych systemów na pokładzie Stacji oraz opakowanie tych wszystkich sprzętów (102 kg). W „bagażniku” Dragon natomiast dostarczy sprzęt o nazwie Heat Rejection Subsystem Grapple Fixture (HRSGF), który ma służyć jako pomoc przy ewentualnej przyszłościowej naprawie systemu radiatorów Stacji. Ich docelowym miejscem instalacji będą elementy P1 i S1 kratownicy Stacji, zostaną tam umieszczone podczas planowanego amerykańskiego spaceru kosmicznego (EVA) w połowie tego roku. W międzyczasie HRSGF będą zamocowane przy elemencie Mobile Base System (MBS).

Na Ziemię Dragon wróci z 1370 kg ładunku, w tym 660 kg sprzętu i próbek z eksperymentów naukowych. Większość pozostałego ładunku wypełnią zepsute elementy systemów Stacji, w tym nie działające komponenty systemu podtrzymywania życia. Powrót na Ziemię planowany jest na 25 marca 2013 roku.

Dziś natomiast o 19:30 przeprowadzone zostanie próbne odpalenie silników pierwszego stopnia Falcona 9. :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 25, 2013, 20:12 »
Test:

(02:20 :) )

Ponoć bardzo nominalny.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 25, 2013, 21:20 »
Nie do końca załapałem, ile towaru Dragon dostarczy na ISS. 677 kg plus coś, co będzie w bagażniku? Ładowność Dragona wynosi zdaje się 6 t. Czyżby więc znowu Dragon miał zabrać o wiele mniej niż umożliwia rakieta? Przy CRS-1 mówiło się, że to dlatego, iż towar akurat był spory objętościowo i lekki. Jeśli teraz jest podobnie, czy to znaczy że kapsuła jest po prostu zbyt mała, by wykorzystać pełne możliwości F9?

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 25, 2013, 21:50 »
Test:

(02:20 :) )

Ponoć bardzo nominalny.

Matthew powinien zainwestować w lepszą kamerę ;)
Zapraszam na mój blog :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 25, 2013, 21:50 »

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 25, 2013, 22:15 »
JSz - ten temat był już dyskutowany (dość niefortunnie) w wątku o Europejskim programie kosmicznym, w kontekście kosztów dostarczania ładunków na ISS, od tej strony. Te liczby się "nie dodają", m.in. o czym jest dalej. Swego czasu Elon określił maksymalny użyteczny ładunek na bardziej prawdopodobne 3.5t (co podrzuciłem tu).

W załączniki wrzucam kawałki wyciągnięte zdaje się z jakiejś starej prezentacji ludzi z przeciwnego obozu (nie pamiętam czy wrzucałem to już na forum, a samą prezentację nie wiem gdzie mam ::) ). W tych rozważaniach moduł ciśnieniowy Cygnusa jest dosyć szczelnie wypełniony, jednocześnie mieści się tam tylko 19XX kg przy ponad 18 m3 hermetyzowanej objętości (więcej niż Dragon, on ma 10 m3 herm. zdaje się). Do tego przeciętny ładunek sam w sobie ma niską gęstość, a potrzebne są jakieś mocowanie, trzeba jakoś dostać się do środka itp. Jako że nie śledzę zbytnio tematu, zapytam: czy ktoś natrafił na jakieś bardziej spójne oszacowania w tym zakresie dla Smoka?

PS. Może by powydzielać co nie co z tamtego i tego tematu?
PS2: bad gateway bad gateway bad gateway...
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2013, 22:19 wysłana przez jmvh »

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 25, 2013, 22:42 »
Nie do końca załapałem, ile towaru Dragon dostarczy na ISS. 677 kg plus coś, co będzie w bagażniku? Ładowność Dragona wynosi zdaje się 6 t. Czyżby więc znowu Dragon miał zabrać o wiele mniej niż umożliwia rakieta? Przy CRS-1 mówiło się, że to dlatego, iż towar akurat był spory objętościowo i lekki. Jeśli teraz jest podobnie, czy to znaczy że kapsuła jest po prostu zbyt mała, by wykorzystać pełne możliwości F9?

Cytuj
1,268 pounds of supplies
Zapraszam na mój blog :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 25, 2013, 23:18 »
JSz - ten temat był już dyskutowany (dość niefortunnie) w wątku o Europejskim programie kosmicznym, w kontekście kosztów dostarczania ładunków na ISS, od tej strony. Te liczby się "nie dodają", m.in. o czym jest dalej. Swego czasu Elon określił maksymalny użyteczny ładunek na bardziej prawdopodobne 3.5t (co podrzuciłem tu).

Tak, pamiętam tę dyskusję, dotyczyła ona kosztów transportu na ISS, ale tego Twojego postu akurat nie zapamiętałem. Nie wiem czy warto akurat tutaj wracać do tego tematu, ale wydaje mi się to trochę bulwersujące. Twoje wyliczenia dotyczące Cygnusa świadczą o tym, że SpaceX podał nierealistyczne możliwości Dragona, bo przy jego pojemności bardzo trudno wepchać w niego 6 t (z drugiej strony 10 kubików to nie tak mało, tyle wody miałoby masę 10 t, oczywiście nie licząc samych zbiorników i umocowań.)

Rozumiem zatem, że 6 t wynika wyłącznie z możliwości Falcona 9. Czy zatem nie można było zaprojektować kapsuły nieco większej (dłuższej)? Może i byłaby trochę masywniejsza, ale za to koszt wyniesienia 1 t niższy.

Właśnie zajrzałem do nowszego artykułu sprzed 4 miesięcy: http://www.nasaspaceflight.com/2012/10/falcon-9loft-dragon-crs-1-mission-iss-attempt1/. Podano tu:
- kapsuła 6,8 m3 (nie 10),
- ładowność kapsuły 3,31 t,
- ładowność bagażnika (trunk) też 3,31 t.

To wszystko na ISS, nie na LEO. Z tym zgodne są wszystkie oficjalne i nieoficjalne informacje, poza tą jedną jedyną wypowiedzią Muska (nie znalazłem już jej na stronie, którą cytowałeś).

Szczerze mówiąc wygląda mi to na sporą nierzetelność ze strony SpaceX.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 25, 2013, 23:45 »
To wszystko na ISS, nie na LEO. Z tym zgodne są wszystkie oficjalne i nieoficjalne informacje, poza tą jedną jedyną wypowiedzią Muska (nie znalazłem już jej na stronie, którą cytowałeś).

Tej podstrony już nie ma jak widzę. Wg. http://google.com/search?q="F9/Dragon+can+take+3500+kg+of+useful+payload+to+Station" nie ma za wielu cytowań, są za to dwie inne podstrony hobbyspace (http://www.hobbyspace.com/Links/LaunchPropulsion3.html http://www.hobbyspace.com/Links/RLVCountdown.html), obie z martwym linkiem. Archive.org zwraca zero, hmm.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 26, 2013, 00:03 »
Właśnie zajrzałem do nowszego artykułu sprzed 4 miesięcy: http://www.nasaspaceflight.com/2012/10/falcon-9loft-dragon-crs-1-mission-iss-attempt1/. Podano tu:
- kapsuła 6,8 m3 (nie 10),
- ładowność kapsuły 3,31 t,

Według Wiki Progress dysponuje przedziałem hermetycznym o objętości 7.6 m3 mieszczącym do 1500 kg, maksymalna masa ładunku całkowitego to 2600 kg (płyny mogą stanowić maks. 1540 kg). To zawsze jakiś punkt odniesienia...

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 26, 2013, 06:39 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 26, 2013, 08:41 »
Wreszcie! Dzięki wini! :)

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 26, 2013, 14:31 »
Z tym zgodne są wszystkie oficjalne i nieoficjalne informacje, poza tą jedną jedyną wypowiedzią Muska (nie znalazłem już jej na stronie, którą cytowałeś).
Hmm...

http://www.spacex.com/downloads/crs2-press-kit.pdf
Strona 22:
"Payload capability. Dragon carries cargo in a pressurized
capsule and an unpressurized trunk. It can carry 3,310
kilograms (7,297 pounds), split between pressurized
cargo inside the capsule and unpressurized cargo in the
trunk, which also houses Dragon’s solar panels.
"

Czy ja dobrze rozumiem ten tekst, 3310 kg to sumaryczna ładowność maksymalna?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 26, 2013, 19:34 »
Czy ja dobrze rozumiem ten tekst, 3310 kg to sumaryczna ładowność maksymalna?

Chyba nie da się tego rozumieć inaczej...

Może nieporozumienie bierze się stąd, że ładowność 6 t dotyczy lotów na LEO, czyli ok. 200 km. Tak wynika z datasheetu DragonLaba, czyli wersji Dragona niezwiązanej z ISS - na stronie SpaceX: http://www.spacex.com/downloads/dragonlab-datasheet.pdf:

Cytuj
- Fully recoverable capsule
- Trunk jettisoned prior to reentry
- 6000 kg total combined up-mass capability

Natomiast ISS znajduje się na orbicie ok. 400 km, poza tym potrzebny jest węzeł cumowniczy, jakiś system naprowadzania, czy wreszcie uchwyt dla Canadarma.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 26, 2013, 20:51 »
Natomiast ISS znajduje się na orbicie ok. 400 km, poza tym potrzebny jest węzeł cumowniczy, jakiś system naprowadzania, czy wreszcie uchwyt dla Canadarma.
To w żadnym wypadku nie zje ponad trzech ton na dzień dobry... Wg mnie taka ładowność (6t, czy nawet same 3t dla części ciśnieniowej) jest czysto wirtualna biorąc pod uwagę dostępną przestrzeń i realne możliwości upychania. Wartości dla DragonLaba wiszą od dawna niezmienione, zdaje się wisiały jeszcze wtedy, gdy realny udźwig Falcona 9 był poniżej 10t, a na stronie SpaceX wisiało 10450 kg, gdzie 4.2t dry mass i 6t payload mass dają 10200 kg, o czym też pisałem.

Wahadłowcowy MPLM miał wewnętrzną objętość 77 m3 i zabierał maksymalnie 9100 kg, co daje po łopatologicznym podzieleniu 118 kg/m3. Jest to przy tym moduł dość spory, astronauci normalnie wchodzą do niego i po pełnym załadowaniu ("habitable volume" to bodaj 31 m3).
ATV  zabiera do 5500 kg w 48 m3, co daje 115 kg/m3. Podobnie jak MPLM, po zadokowaniu można normalnie wejść.
HTV zabiera do 5200 kg w 50 m3, czyli 104 kg/m3. Tak samo jak poprzednie oddaje część przestrzeni dla załogi (https://en.wikipedia.org/wiki/File:HTV_from_inside_02_-_cropped_and_rotated.jpg).
Cygnus ma zabierać do 2000 kg w 18.9 m3, co daje 106 kg/m3, a w wersji rozszerzonej 2700 kg w 27 m3, co daje 100 kg/m3. Co do upakowania - raczej będzie dość ciasno sugerując się tym , choć może to wynikać z mniejszej średnicy modułu.
Progress zabiera bodaj 1500 kg w 7,6 m3, co daje 197 kg/m3. Z tym, że do niego mniej się wchodzi a bardziej rozładowuje "od góry do dołu" tak na prawdę.

Dane z Wiki a w przypadku MPLM także stąd. Choć to wszystko kalkulacje na palcach można podsumować je tak: jeśli część przestrzeni oddawana jest astronautom, tak że mogą swobodnie wejść, wyniki nieco przekraczają 100 kg/m3. Jeśli pojazd załadowywany jest od góry do dołu jest to jakieś dwa razy więcej, czyli około 200 kg/m3. Wszystko tyczy się wartości maksymalnych, realnie będzie mniej.

A Dragon? Dla 6000 kg i 10 m3 jest 600 kg/m3, dla 6000 kg i 6.8 m3 jest 882 kg/m3. Dla 3310 kg i 10 m3 jest 331 kg/m3, dla 3310 kg i 6.8 m3 jest 487 kg/m3. Jednocześnie, ostatnio podane 6.8 m3 plasują go na poziomie Progressa, lecz nie był on dotychczas pakowany "na ful", członek załogi może zejść i dobrać się do zawartości od środka.

Jednakże 3310 kg jako skombinowana wartość maksymalna wygląda prawdopodobnie. Trunk ma 14 m3 (tu się chyba nic nie zmieniło), a więc znacznie więcej niż 6.8 m3. Z 3310 kg do kapsuły maksymalnie wchodziła by około połowa biorąc pod uwagę objętość i tamte wyliczenia pi*drzwi, być może mniej niż połowa. Najbezpieczniej powiedzieć tysiąc-kilkaset kilogramów. A 3310 kg jako całość jest też w pobliżu tego co kiedyś powiedział Musk.

Puenta? Gdy Cygnus zacznie normalne operacje Orbital może dysponować statkiem o największych możliwościach dostarczania ciśnieniowych ładunków na ISS pośród pojazdów z USA. I mam na myśli Cygnusa w podstawowej wersji.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 26, 2013, 21:08 »
Zatem wracając do niegdysiejszej dyskusji o kosztach transportu na ISS, oferta SpaceX tak naprawdę będzie należała do najdroższych.

Tylko pytanie: dlaczego zatem nie zrobili Dragona nieco większego, a przynajmniej trunka? Bo wygląda na to, że jest spora rezerwa jeśli idzie o udźwig F9. Chyba że planują dorobić sobie dokładając inne komercyjne ładunki (i tak zrobili ostatnio, ale niewiele z tego wyszło...).

A datasheet DragonLaba rzeczywiście pochodzi z 2009 roku (według informacji o pliku).

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Dragon CRS-2
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 26, 2013, 21:08 »