Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1136945 razy)

0 użytkowników i 15 Gości przegląda ten wątek.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2820 dnia: Listopad 13, 2020, 08:31 »
Nagranie:



W którymś momencie siadła im pneumatyka i stracili kontrole nad ciśnieniem w zbiorniku tlenu. Na szczęście zadziałał zawór bezpieczeństwa i nie było bum. Jeden silnik na pewno do wymiany. Będą musieli też wprowadzić jakieś poprawki żeby taki problem się nie powtarzał.

Online station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3818
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2821 dnia: Listopad 13, 2020, 09:28 »
W listopadzie zapewne chyba jednak tym SN8 nie polecą. Czyli jeden z silników ma feler?
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2822 dnia: Listopad 13, 2020, 12:35 »
IMHO ... juz tak;-) Z powazaniem
                                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2823 dnia: Listopad 13, 2020, 13:46 »
W listopadzie zapewne chyba jednak tym SN8 nie polecą. Czyli jeden z silników ma feler?

Nie znamy oczywiście szczegółów bo nie było oficjalnej informacji ale z tego co na NSF spekulują to być może uległa uszkodzeniu/zatkaniu linia z tlenem ze zbiornika z czubka (bo chyba to testowali) co dało nieprawidłową mieszankę w silniku a to prawdopodobnie stopiło preburner. Ale jak zwykle to tylko nieoficjalna teoria.

Ostatnio widziano dostawę kolejnego silnika więc przynajmniej jeden (jak nie więcej) mają w zapasie więc sama wymiana to jest jeden dzień opóźnienia. Reszta to kwestia tego co tak naprawdę poszło nie tak?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2823 dnia: Listopad 13, 2020, 13:46 »

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2824 dnia: Listopad 13, 2020, 18:19 »
Nawet jeśli szybko dojdą do tego co było nie tak i nawet jeśli okaże się, że poza przemontowaniem silników niewiele więcej trzeba robić ( w co wątpię) to trzeba przeprowadzić kampanię Static Fire od początku, a to, jak widać trwa.

Powinni raczej stawiać powoli SN9 na drugie stanowisko obok, które zdaje się jest na ukończeniu i działać równolegle. Sam lot przesunął się co najmniej na grudzień, zależnie od tego jak poważna jest usterka i czy wymaga zmian w konstrukcji bojlerów.




Offline kakmar

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 136
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2825 dnia: Listopad 13, 2020, 18:28 »
Ja się nie znam zupełnie, żeby oceniać to co robią, ale ciekawi mnie czy ta dość długa rura, ze zbiornika na dziobie, nie będzie problemem.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2826 dnia: Listopad 14, 2020, 23:43 »
Ciekawostka: Zmieniono nazewnictwo prototypów Super Heavy na BN (od Booster Number), czyli teraz powstaje BN1.
Do tej pory nazywano go SN1, co było mylące z istniejącym nazewnictwem prototypów Starshipa.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2827 dnia: Listopad 17, 2020, 19:37 »
A tam pod rakietą jest płaski betonik, czy pokusili się o jakiś kanał odprowadzający spaliny? Bo patrząc po ujęciach to ogień idzie w płaską powierzchnię. To chyba zwiększa ryzyko powstania odłamków i uszkodzenia elementów rakety.
            ... zaden kanal, zakladaja, ze sie da ... :)  Moze postawia na .. stoleczku;-) (Pisalem juz kilka razy co sadze o takm podejsciu ...)
Z powazaniem
                                                                                    Adam Przybyla
... a nie mowilem, IMHO, dziura musi byc i ... basta:
https://florydziak.com/blogger/2020/11/ukamieniowany.html
Z powazaniem
                      Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2828 dnia: Listopad 18, 2020, 07:29 »
A tam pod rakietą jest płaski betonik, czy pokusili się o jakiś kanał odprowadzający spaliny? Bo patrząc po ujęciach to ogień idzie w płaską powierzchnię. To chyba zwiększa ryzyko powstania odłamków i uszkodzenia elementów rakety.
            ... zaden kanal, zakladaja, ze sie da ... :)  Moze postawia na .. stoleczku;-) (Pisalem juz kilka razy co sadze o takm podejsciu ...)
Z powazaniem
                                                                                    Adam Przybyla
... a nie mowilem, IMHO, dziura musi byc i ... basta:
https://florydziak.com/blogger/2020/11/ukamieniowany.html
Z powazaniem
                      Adam Przybyla

Nadal się z Tobą nie zgadzają:

Cytuj
Avionics cables moving to steel pipe shields & adding water-cooled steel pipes to test pad

Wczoraj wyciągnęli SN9 z High Bay, z ciekawostek to zamontowali sporo płytek osłony termicznej na nim i jeszcze więcej mocowań tych płytek: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=51332.0;attach=1989656;image

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2829 dnia: Listopad 18, 2020, 09:47 »
W ogóle wygląda jakby z naprawą SN8 mieli się uwijać. Już przemontowali silniki  :o

Na pewno sporo testów ponownie przed nimi ale odporność bojlera na pożary, uderzenia i przecieki robi wrażenie.
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2020, 11:43 wysłana przez Tantal »

Offline Lyander

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 56
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2830 dnia: Listopad 19, 2020, 08:36 »
Z czego są zrobione płytki,to pozostałość po promach, czy pokłosie x37.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2831 dnia: Listopad 21, 2020, 07:35 »
Z czego są zrobione płytki,to pozostałość po promach, czy pokłosie x37.

Próbowałem Ci coś znaleźć na ten temat ale na ile się orientuje to chyba nigdy nie było żadnej takiej oficjalnej informacji. Na NSF spekulowali że mogą być czymś pochodnym po tym co miały wahadłowce, ale spekulowali też że płytki mogą być zrobione z różnych materiałów czy różnymi metodami i SpaceX dopiero testuje które rozwiązania się sprawdzą. Czyli ogólnie można powiedzieć, że tak dokładanie to nie wiadomo:)

Z ostatnich dni:

- Pojawiły się ogłoszenia o zamknięciu dróg: od 23 listopada do 25 i od 30listopada do 2 grudnia. Jak znam życie pewnie się to jeszcze pozmienia, ale jakby się utrzymało to wychodziłby test statyczny i chyba wreszcie lot?
- wczoraj skończyli zakładać lotki do czubka dla SN9, dzisiaj chyba będą składać czubek w całość (EDIT: chyba właśnie to robią). Wychodziłoby że SN9 jest już praktycznie gotowy i za kilka dni można by go przewieźć na stanowisko i złożyć w całość. Ciekawe czy drugie stanowisko jest już gotowe?
- ostatnio wypatrzono pierwsze elementy SN15 więc w tej chwili na różnym etapie budują 7 Starshipów i jeden Super Heavy


Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2832 dnia: Listopad 21, 2020, 09:11 »
W tym podcaście Tima Dodda jest wspomniane króciutko (od 47:30 - 47:50)  że "inhouse variant of Tufroc".  Czyli to samo, albo jakaś rozwinięta/siostrzana wersja tego, co w X37.

http://www.parabolicarc.com/2012/04/22/nasa-ames-wins-invention-of-the-year-award-for-x-37b-heat-shield/#:~:text=TUFROC%2C%20a%20patented%20technology%20invented,lightweight%20fibrous%20silica%2Dbase%20material.]

Edit: ale i w tym filmiku jest powiedziane, że  "likely", a więc na 100% nawet nie wiadomo, czy to rzeczywiście ten materiał. To jak wyglądają kilkuwarstwowe "ciasteczka Oreo" na Starshipie zgadzałoby się na pierwszy rzut oka z technicznym opisem TUFROCu  (I'm not an engineer, niech się ktoś wypowie mądrzejszy)

A tu ślady po konsultacjach między  pod-agencją NASA a SpaceX, gdzie SPaceX konsultowało z nimi informację dotyczącą TUFROCu. Wspomniane też jest, że SpaceX pracowało we włanym zakresie nad metriałem o nazwie "Pica3", przy czym Pica3 jest stosowany w Crew Dragonie.

https://www.nasa.gov/saa/domestic/28344_Fully_Executed_Annex_One_SAA2-403419-1.pdf


« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2020, 09:30 wysłana przez Tantal »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2833 dnia: Listopad 21, 2020, 12:07 »
 ;D


Online station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3818
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2834 dnia: Listopad 22, 2020, 10:37 »
ah, czyżby aluzja do tego gdzie jest obecnie SpaceX a gdzie BO ? ;)
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #2834 dnia: Listopad 22, 2020, 10:37 »