Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376959 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1410 dnia: Grudzień 04, 2013, 17:40 »
SpaceX szykuje się do testów Raptora:
http://www.spacenews.com/article/launch-report/37859spacex-could-begin-testing-methane-fueled-engine-at-stennis-next-year

Super sprawa. Tylko modlić się o udane testy. Myślę, ze to nie przesada (dla osób wierzących) gdyż technologia ta może ułatwić nam lot na Marsa, który może przesądzić o naszej przyszłości w kosmosie  :)

Dla niewierzących Forumowiczów pozostaje trzymanie kciuków  ;)

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1411 dnia: Grudzień 04, 2013, 18:27 »
SpaceX szykuje się do testów Raptora:
http://www.spacenews.com/article/launch-report/37859spacex-could-begin-testing-methane-fueled-engine-at-stennis-next-year

Super sprawa. Tylko modlić się o udane testy. Myślę, ze to nie przesada (dla osób wierzących) gdyż technologia ta może ułatwić nam lot na Marsa, który może przesądzić o naszej przyszłości w kosmosie  :)

Dla niewierzących Forumowiczów pozostaje trzymanie kciuków  ;)
Ciekawie ten artykuł brzmi - tylko na czym polega to działanie silnika w pętli zamkniętej ?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1412 dnia: Grudzień 04, 2013, 18:35 »
Ciekawie ten artykuł brzmi - tylko na czym polega to działanie silnika w pętli zamkniętej ?
O ile mi wiadomo to na tym, że wszystko (utleniacz i paliwo) w konsekwencji trafia do komory spalania:
http://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle_%28rocket%29
w odróżnieniu do silników Merlin, gdzie część  utleniacza i paliwa jest tracona po zasileniu turbopomp ("Exhaust" na poniższych schematach):
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas-generator_cycle_%28rocket%29

"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1413 dnia: Grudzień 04, 2013, 19:47 »
Ciekawie ten artykuł brzmi - tylko na czym polega to działanie silnika w pętli zamkniętej ?
O ile mi wiadomo to na tym, że wszystko (utleniacz i paliwo) w konsekwencji trafia do komory spalania:
http://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle_%28rocket%29
w odróżnieniu do silników Merlin, gdzie część  utleniacza i paliwa jest tracona po zasileniu turbopomp ("Exhaust" na poniższych schematach):
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas-generator_cycle_%28rocket%29

Warto też dodać że wszystkie amerykańskie silniki w pętli zamkniętej działały jak dotychczas w cyklu "fuel rich" - całe paliwo przepływało przez komorę spalania i dokonywało częściowego spalenia z małą ilością utleniacza by następnie dopalić się w komorze spalania. Rozwiązanie takie ma wady i zalety, zaletą jest to że gorący RP-1 nie jest jakiś szczególnie trudniejszy do okiełznania. Wadą jest to że przy częściowym spalaniu pojawiają się różne brzydkie związki węgla odkładające się na łopatkach turbiny i ściankach co kończy się wcześniej czy później awarią.

Rosjanie natomiast w niektórych ze swoich silników stosowali "oxygen rich" - w tym wypadku cały utleniacz spotyka się z niewielką ilością paliwa. Zaletą jest czystość - nie robią się żadne smoły itp. Wadą to, że gorący tlen pod dużym ciśnieniem jest niezwykle korozyjny i bardzo trudno zbudować rury które nie zostaną przez niego zeżarte. Słynny, radziecki NK-15/NK-33/NK-43 jest właśnie tak zaprojektowany
Zapraszam na mój blog :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1413 dnia: Grudzień 04, 2013, 19:47 »

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 308
  • Rzeczpospolita Marsjańska
    • Moja gra mobilna - testujcie
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1414 dnia: Grudzień 06, 2013, 14:22 »
Nowy forumowicz wita stare wygi :)

Czyli w silniku Raptor nie będzie tej małej dyszy którą widać w Merlinach np przy lotach grasshoppera ?
bo wydawało mi się, że jest ona używana do stabilizacji i czegoś w rodzaju wektorowania ciągu.

Na nasaspaceflight spekulują  o możliwej próbie kolejnego kontrolowanego wejścia w atmosferę pierwszego stopnia Falcona 9 v1.1 podczas następnej komercyjnej misji Thaicom, SpaceX mają próbować wyłowić ten stopień z oceanu.

Musk said SpaceX might try to recover that rocket's first stage from the ocean, depending in part on data collected during the SES-8 mission.
Link : http://www.usatoday.com/story/tech/2013/12/04/spacex-launch-successful/3866655/

« Ostatnia zmiana: Luty 05, 2014, 12:23 wysłana przez 0x3ffe »
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1415 dnia: Grudzień 06, 2013, 22:06 »
Czyli w silniku Raptor nie będzie tej małej dyszy którą widać w Merlinach np przy lotach grasshoppera ?

Nie będzie.

Cytuj
bo wydawało mi się, że jest ona używana do stabilizacji i czegoś w rodzaju wektorowania ciągu.

Nie, to wylot gazu generatorowego, napędzającego turbopompę. Część paliwa jest spalana w generatorze, a powstały gaz jest używany do napędzania turbiny, która z kolei porusza pompy paliwa i utleniacza. W układzie dopalania gazu generatorowego (ang "staged combustion") gaz po przejściu przez turbinę odprowadzany jest do komory głównej silnika, tak że nic się nie marnuje (całe paliwo jest wykorzystane do produkcji ciągu). Problem w tym, że w komorze głównej panuje wysokie ciśnienie, więc cała maszyneria (generator i turbopompa) musi być wysokociśnieniowa. W przypadku odprowadzenia gazu na zewnątrz (jak teraz) takiej potrzeby nie ma (turbina i generator gazu mogą operować przy znacznie niższych ciśnieniach niż te w komorze spalania) - silnik jest dzięki temu prostszy w budowie, ale ze względu na niewykorzystanie gazu generatorowego do produkcji ciągu - mniej wydajny.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1416 dnia: Grudzień 06, 2013, 22:47 »
bo wydawało mi się, że jest ona używana do stabilizacji i czegoś w rodzaju wektorowania ciągu.
Myslę, że widziałeś system stabilizacji o którym wspomina komentator na poniższym filmiku:
http://youtu.be/VfOo7QAoZys?t=5m4s

Na nasaspaceflight spekulują  o możliwej próbie kolejnego kontrolowanego wejścia w atmosferę pierwszego stopnia Falcona 9 v1.1 podczas następnej komercyjnej misji Thaicom, SpaceX mają próbować wyłowić ten stopień z oceanu.
Ciekawa informacja zwłaszcza, że po starcie pierwszego F9 v1.1 mówili, że kolejne próby odzyskania podejmą dopiero podczas lotu CRS-3.

"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 308
  • Rzeczpospolita Marsjańska
    • Moja gra mobilna - testujcie
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1417 dnia: Grudzień 06, 2013, 23:42 »
Czyli w silniku Raptor nie będzie tej małej dyszy którą widać w Merlinach np przy lotach grasshoppera ?

Nie będzie.

Cytuj
bo wydawało mi się, że jest ona używana do stabilizacji i czegoś w rodzaju wektorowania ciągu.

Nie, to wylot gazu generatorowego, napędzającego turbopompę. Część paliwa jest spalana w generatorze, a powstały gaz jest używany do napędzania turbiny, która z kolei porusza pompy paliwa i utleniacza. W układzie dopalania gazu generatorowego (ang "staged combustion") gaz po przejściu przez turbinę odprowadzany jest do komory głównej silnika, tak że nic się nie marnuje (całe paliwo jest wykorzystane do produkcji ciągu). Problem w tym, że w komorze głównej panuje wysokie ciśnienie, więc cała maszyneria (generator i turbopompa) musi być wysokociśnieniowa. W przypadku odprowadzenia gazu na zewnątrz (jak teraz) takiej potrzeby nie ma (turbina i generator gazu mogą operować przy znacznie niższych ciśnieniach niż te w komorze spalania) - silnik jest dzięki temu prostszy w budowie, ale ze względu na niewykorzystanie gazu generatorowego do produkcji ciągu - mniej wydajny.

Ok ale chyba ten wylot gazu generatorowego mógłby dawać jakiś znaczący ciąg ? Na filmikach z Grasshopperem widać całkiem pokaźny drugi płomień. Czy teoretycznie w układzie złożonym z kilku silników jak np w Falconie 9 jeden generator mógłby zasilać jedna turbopompę paliwa i jedna utleniacza które podawałyby czynniki robocze do wszystkich 9 silników ? Wyobrażam sobie, że taki system byłby tańszy w produkcji (9 silników bez turbopomp i generatorów) i wreszcie czy wylot gazów generatorowych w takim układzie zasilającym 9 silników nie tworzył by już na tyle dużego ciągu żeby można było go traktować jako swoistą 10 dysze rakietową?

bo wydawało mi się, że jest ona używana do stabilizacji i czegoś w rodzaju wektorowania ciągu.
Myslę, że widziałeś system stabilizacji o którym wspomina komentator na poniższym filmiku:
http://youtu.be/VfOo7QAoZys?t=5m4s

Tak to mógł być ten filmik :)

Na nasaspaceflight spekulują  o możliwej próbie kolejnego kontrolowanego wejścia w atmosferę pierwszego stopnia Falcona 9 v1.1 podczas następnej komercyjnej misji Thaicom, SpaceX mają próbować wyłowić ten stopień z oceanu.
Ciekawa informacja zwłaszcza, że po starcie pierwszego F9 v1.1 mówili, że kolejne próby odzyskania podejmą dopiero podczas lotu CRS-3.

W tym locie nie będzie instalowane podwozie zatem niepożądana rotacja jak w poprzedniej próbie może zniweczyć te plany, chyba że opracowali jeszcze inny sposób na przeciwdziałanie. Ciekawe jaki będą mieć zapas paliwa i utleniacza? Gdzieś mi się obiło o oczy, że wyhamowanie pierwszego stopnia nad oceanem zmniejszy ładunek użyteczny na LEO o 15% a o ile na GTO?.
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1418 dnia: Grudzień 07, 2013, 10:40 »
Ok ale chyba ten wylot gazu generatorowego mógłby dawać jakiś znaczący ciąg ?

Nie, gaz z generatora ma bardzo kiepskie parametry jak na produkcję ciągu. Temperatura gazu musi być niska (kilkaset stopni, podczas gdy w komorze spalania są to tysiące stopni), by nie stopić łopatek turbiny, a to oznacza, że proporcje paliwa do utleniacza dostarczanych do generatora są dalekie od optymalnych. Różnicę widać na fotce:



Cytuj
Czy teoretycznie w układzie złożonym z kilku silników jak np w Falconie 9 jeden generator mógłby zasilać jedna turbopompę paliwa i jedna utleniacza które podawałyby czynniki robocze do wszystkich 9 silników ?

Tak, wiele silników rakietowych (szczególnie rosyjskich) posiada kilka zespołów komorowo-dyszowych i jedną turbomaszynerię.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 07, 2013, 10:50 wysłana przez Borys »

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1419 dnia: Grudzień 07, 2013, 13:31 »
Jakie waszym zdaniem będą zyski dla SpaceX? Z tego co rozumiem, to komplikuje budowę silnika, a co daje w zamian?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1420 dnia: Grudzień 07, 2013, 14:13 »
Jakie waszym zdaniem będą zyski dla SpaceX? Z tego co rozumiem, to komplikuje budowę silnika, a co daje w zamian?
Silnik jest bardziej wydajny.  Oczywiście bardziej skomplikowana budowa generuje problemy przy powtórnym wykorzystaniu. Ale z tego co czytałem to Raptor miałby być stosowany w drugim stopniu, więc i tak byłby tracony na lot w kierunku Marsa.

Należy też pamiętać o koncepcji silnika Merlin 2, ale tu jest więcej niewiadomych co do konstrukcji.

Porównując rozmiary:
-Raptor to taki SSME
-Merlin 2 miałby osiągi porównywalne z silnikiem F-1
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1421 dnia: Grudzień 07, 2013, 14:41 »
Jakie waszym zdaniem będą zyski dla SpaceX? Z tego co rozumiem, to komplikuje budowę silnika, a co daje w zamian?

Lepsze osiągi.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1422 dnia: Grudzień 08, 2013, 18:39 »
Ktoś wrzucił na NSF ten filmik z ostatniego startu na którym od ok.3:45 bardzo ładnie widać działanie silniczków manewrowych pierwszego stopnia a potem odrzucenie osłony ładunku:

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1423 dnia: Grudzień 09, 2013, 19:53 »
Rzeczywiście - bardzo ciekawe nagranie!

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1424 dnia: Grudzień 12, 2013, 23:21 »
A teraz czekamy - kiedy SpaceX zacznie podpisywać kolejne kontrakty na wyniesienie satelitów na GEO ;)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1424 dnia: Grudzień 12, 2013, 23:21 »