Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376901 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2295 dnia: Marzec 02, 2015, 20:56 »
Może głupie pytanie, ale czy loty załogowe będą realizowane naprzemiennie przy pomocy Dragona i Oriona ? Czy kontrakt przewiduje wytypowanie tylko jednego pojazdu ?

Nie zapominajmy o kapsule Boeinga  ;)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2296 dnia: Marzec 02, 2015, 22:27 »
Orion jest przeznaczony wyłącznie do lotów w dalszy kosmos (poza LEO) i żadnej konkurencji nie będzie miał, przynajmniej nie tak prędko.

Natomiast ISS będzie obsługiwany przez firmę, która otrzyma na kontrakt z NASA. Obecnie w gę wchodzą już tylko dwie: SpaceX (Dragon 2) i Boeing (CST-100), bo tylko one zostały w programie CCP. Nie wiadomo jeszcze, jak NASA podejdzie do kontraktów: czy przyzna go tylko jednej firmie, jej zdaniem gwarantującej większe bezpieczeństwo i niezawodność, czy jednak rozdzieli go na obie. Na razie mówi się, że bardziej prawdopodobny jest jeden kontrakt.

Jedna firma - to prawdopodobnie niższy koszt jednostkowy bo większy obrót. Ale dwie zapewnią dywersyfikację usług, co też może przyczynić się do trzymania kosztów w ryzach. Rozstrzygnie się to prawdopodobnie dopiero w 2017 r. Niewykluczone też, że jeden z konkurentów popadnie w poważne kłopoty z finalizacją projektu (przed nami np. abort testy, testowe loty bezzałogowe i załogowe) i sprawa sama się rozstrzygnie.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2297 dnia: Marzec 03, 2015, 16:56 »
Z tego co piszę Marek Florydziak Dragon V2 będzie prawdziwym przełomem w "kapsułach" ; przeciwne do archainczengo CST-100

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2298 dnia: Marzec 04, 2015, 03:54 »
I od Marka Florydziaka kolejna porcja bardzo ważnych nowinek:
 Najlepsze źródło informacji - AviationWeek - opublikowało przed chwilą artykuł o nowym Falconie 9. Okazuje się że wiele plotek o tej rakiecie było błędnych, część z moich wcześniejszych przypuszczeń się sprawdziła a część nie:

    przede wszystkim nowy Falcon 9 będzie dłuższy, ale przez powiększenie zbiornika drugiego stopnia - będzie on większy o 10%
    nowe Merliny 1-D będą miały ciąg większy o 15%
    super-schłodzone paliwo i utleniacz będą od początku używane
A drugą ciekawostką jaką opisuje artykuł są problemy SpaceX z certyfikacją Falcona 9 zarówno do zastosowań wojskowych jak i do wystrzeliwania ładunków NASA. Falcon 9 V1.1 jest obecnie certyfikowany wyłącznie do wynoszenia najtańszych ładunków NASA - tzw. Cat 1. SpaceX pracuje z NASA od 2011 roku nad uzyskaniem Cat 2. Cat 2 jest niezbędne do wystrzelenia ładunku, jaki SpaceX ma zakontraktowany od NASA - satelity Jason-3.
Niestety każda większa zmiana w konstrukcji rakiety wymaga rozpoczęcia procesu certyfikacji od nowa - NASA była już wystarczająco sfrustrowana po prawie ukończeniu certyfikacji Falcona 9 v1.0 tylko po to by się dowiedzieć że SpaceX go wycofuje z użycia i zastępuje Falconem 9 v1.1. O ile w 2011 roku NASA mówiła o tym że będą próbowali dokonać certyfikacji Falcona 9 aż do Cat 3 (to kategoria pozwalająca na wystrzeliwanie najdroższych ładunków, takich jak np. Curiosity), o tyle obecnie mówi się tylko o osiągnięciu Cat 2.
NASA zainwestowała już sporo pieniędzy i czasu w certyfikację Falcona 9 - opracowanie i wyprodukowanie instrumentów, które leciały na rakiecie monitorując jej zachowanie kosztowało ponad $1M. Ale to nic w porównaniu z kosztami USAF - certyfikacja Falcona 9 ma kosztować łącznie $60M.
I tu leży pies pogrzebany. Pomimo że SpaceX robi co może by zminimalizować percepcję zmian nadchodzących w nowym Falconie 9 (który powinien nazywać się v1.2, a silniki Merlin 1-E), o tyle zarówno USAF jak i NASA są bardzo zaniepokojone tymi zmianami. Dlatego np. Jason poleci jeszcze obecną wersją Faclona 9. NASA i USAF nie wiedzą jeszcze czy zmiany w nowym Falconie 9 wymagać będą recertyfikacji czy nie, jako że SpaceX oficjalnie nie poinformował tych instytucji o zmianach jakie planuje.
NASA ani USAF nie planują także certyfikować odzyskiwanego Falcona 9 nawet na Cat 1. Wynika z tego że ta rakieta będzie używana wyłącznie do lotów komercyjnych.
Warto także zauważyć że o ile Atlas V z silnikiem RL-10A4-2 jest certyfikowany przez NASA do Cat 3, o tyle wersja z silnikiem RL-10C-1 już nie jest (certyfikacja jest w toku). Pomimo że zmiana była wręcz kosmetyczna. W związku z czym można założyć że nowy Falcon 9, pomimo że SpaceX będzie go nadal nazywał v1.1, będzie wymagał rozpoczęcia certyfikacji od nowa. Czyżby oznaczało to że SpaceX będzie przez najbliższe kilka lat produkował obie wersje?
http://florydziak.blogspot.com/2015/03/w-koncu-konkretne-dane-o-nowym-falconie.html

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2298 dnia: Marzec 04, 2015, 03:54 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2299 dnia: Marzec 04, 2015, 09:19 »
Czy pojawiła się gdziekolwiek nazwa Falcon 9 v1.2? :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2300 dnia: Marzec 04, 2015, 12:08 »
To tylko wypowiedź Marka raczej

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2301 dnia: Marzec 04, 2015, 12:45 »

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3833
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2302 dnia: Marzec 04, 2015, 13:08 »
tu dla przypomnienia źródełko z Wiki EN

http://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_(rocket_family)

Nie ma tam co prawda jeszcze v.1.2, ale być może jakiś oficjalny update na konferencji wyda wkrótce Elon.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2303 dnia: Marzec 05, 2015, 06:46 »
tak to wygląda na "dziś": 2 zaległe kroki które zostały CCIcap

SpaceX CCiCAP Milestone Status
Milestones: 20
Milestones Completed: 18
Milestones Remaining: 2
Total Possible Award: $460 Million
Total Award to Date: $400 Million

Total Award Remaining: $60 Million - See more at: http://www.parabolicarc.com/#sthash.M2JW6qbZ.dpuf
11    Pad Abort Test. SpaceX will conduct a pad abort test of the Dragon spacecraft. The scenario where an abort is initiated while the CTS is still on the pad is a design driver for the launch abort system as it dictates the total impulse and also requires parachute deployment in close proximity to the ground.    December 2013    Pending    $30 Million
14    In-Flight Abort Test. SpaceX will conduct an in-flight abort test of the Dragon spacecraft. The in-flight abort test will supplement the pad abort test and complete the corners-of-the-box stress cases. The in-flight abort scenario represents a Dragon abort while under propulsive flight of the launch vehicle during the worst-case dynamic loads on the CTS.    April 2014    Pending    $30 Million
TOTAL REMAINING (OUT OF $460 MILLION):    $60 Million

SpaceX CCtCap Milestone Status
Milestones: 18
Milestones Completed: 1
Milestones Remaining: 17
NO.    DESCRIPTION    DATE
   STATUS
1    Certification Baseline Review (CBR)    December 2014    Complete
2    Initial Propulsion Module Testing Complete    April 2015
   Pending
3    Avionics Test Bed Activation    May 2015    Pending
4    Delta Critical Design Review (dCDR)    June 2015    Pending
5    Docking System Qualification Testing Complete    August 2015    Pending
6    Propulsive Land Landing Test Complete    September 2015    Pending
7    Launch Site Operational Readiness Review    November 2015    Pending
8    Flight Test without Crew Certification Review (FTCR)
   December 2015    Pending
9    ECLSS Integrated Test Complete    February 2016    Pending
10    Flight to ISS Without Crew    March 2016    Pending
11    Parachute Qualification Complete    April 2016    Pending
12    Space Suit Qualification Testing Complete    May 2016    Pending
13    Launch Site Operational Readiness Review for Crew
   June 2016    Pending
14    Design Certification Review (DCR)    July 2016    Pending
15    Flight Test Readiness Review (FTRR)
   September 2016    Pending
16    Flight to ISS with Crew
   October 2016    Pending
17    Operations Readiness Review (ORR)    January 2017    Pending
18    Certification Review (CR)    April 2017    Pending

http://www.parabolicarc.com/

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2304 dnia: Marzec 05, 2015, 23:17 »
A tak pędzi Falcon 9:

Mówi się, że to najprawdopodobniej ten dla TurkmenSat'a.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2305 dnia: Marzec 06, 2015, 00:09 »
He he. A ja myślałem, że rakiety wozi się ostrożnie jak jajka   :D
A tu kierowcy z SPACE X szaleją jak motocykliści  ;D
Oby tylko ładunku po drodze nie zgubili  :P

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2306 dnia: Marzec 06, 2015, 04:01 »
Na L2 NSF pojawiło się wiele niesamowitych i konkretnych informacji o planach SpaceX z wielokrotnym użyciem 1 stopnia, jego ceną, pierwszym lotem z powrotem na platformę i wiele innych. Niestety obowiązuje embargo więc nie mogę nic skopiować, ale zalecam sprawdzanie NSF, bo Chris na pewno napisze o tym artykuł niedługo.
Zapraszam na mój blog :)

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1154
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2307 dnia: Marzec 06, 2015, 08:30 »
Dzięki za cynk ;)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2308 dnia: Marzec 06, 2015, 13:28 »
He he. A ja myślałem, że rakiety wozi się ostrożnie jak jajka   :D
A tu kierowcy z SPACE X szaleją jak motocykliści  ;D
Oby tylko ładunku po drodze nie zgubili  :P

To jest interstate = wszyscy jadą z ta sama prędkością - jazda w USA jest bardzo inna niż w Polsce. Na I-95 masz zakręt co jakieś 30-40 minut jazdy. Można oszaleć z nudów.
Zapraszam na mój blog :)

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1154
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2309 dnia: Marzec 06, 2015, 13:54 »
Wiadomo dlaczego amerykanie tak bardzo lubią tempomaty ;)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2309 dnia: Marzec 06, 2015, 13:54 »