Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1348784 razy)

0 użytkowników i 10 Gości przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3795 dnia: Wrzesień 30, 2017, 23:30 »
Do tego trzeba pewnie doliczyć różne dodatkowe koszty, w tym stanowisko startowe, dowóz pasażerów, ubezpieczenia, pilotaż (? a może to będzie w pełni automatyczne?), naprawy i serwis oraz zdecydowanie największy koszt z całości - sprzątanie po kilkuset/ponad tysiącu pasażerów, którzy po raz pierwszy doznali większych przyśpieszeń! ;)

Oczywiście, podobnie jak w przypadku samolotów pasażerskich. Podstawową sprawą pozostanie jednak liczba startów każdej rakiety, od jej wyprodukowania do zezłomowania. Żeby bilety miały przystępne ceny, liczba lotów pojedynczej rakiety musi iść w tysiące.

Offline Rafał

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 812
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3796 dnia: Październik 01, 2017, 14:25 »
W sumie to dlaczego zdecydowali się na wahadłowiec bis z tymi samymi problemami co STS? Znów będzie drżenie przed każdym spalaniem w atmosferze (czy na pewno skrzydła są w całości), niesamowicie skomplikowany sprzęt do serwisowania, i stanie przynajmniej po pół roku w hangarze gdzie sprawdzane jest czy nic się nie zepsuło.

Napisz im na help-us-to-not-explode@spacex.com - na początek zauważą, że zapomnieli o skrzydłach, bo w ich projekcie jest jedno, a nie sztuk kilka. Z pewnością będą panicznie "drzeć" razem ze wszystkimi innymi, bo to absolutnie niemożliwe, żeby technologia nie zmieniła się od 50 lat. Mam również parę pytań natury technicznej do BFR, skoro jak widać znasz doskonale "poziom komplikacji serwisowania".
Na tym forum nie pomagamy SpaceX tylko dyskutujemy o SpaceX :). Szkoda, że w tej frustracji zabrakło poruszenia tematu, o który pytałem czyli potężnych heat shield analogicznych do wahadłowcowych, które:
- będą musiały wytrzymać powrót z wyższych prędkości niż z pierwszej kosmicznej z LEO
- będą wystawione na wszystko co lata w trakcie długiego lotu w przestrzeni międzyplanetarnej
- na Marsie nie będą miały ekipy, która przez pół roku szuka i zalepia ubytki

Póki co SpaceX powtórnie wysłało w przestrzeń Dragona po trzyletnim przeglądzie (CRS-4 -> CRS-11), a Dragony po lądowaniach wyglądają jak w załączniku poniżej, więc skąd to zaufanie do spalania w atmosferze relatywnie ogromnego sprzętu?

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3797 dnia: Październik 01, 2017, 17:23 »
Ten pomysł na wykorzystanie BFR także bardzo mi się podoba :

Each Spacex Big Rocket could launch 4200 Cubic Meters of Bigelow Space Station for a new Space age


Bo póki co jest to najbardziej sensowny pomysł na wykorzystanie BFR. Budowa dużej stacji na LEO i/lub budowa stacji w cis-lunar i/lub budowa statku międzyplanetarnego.

To jest taki rdzenny rynek dla SpaceX. Mamy rakietę i wyniesiemy nią twój ładunek.

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3798 dnia: Październik 01, 2017, 17:38 »
Czyli że Musk chce sam wykreować rynek? No nie wiem. To działa na polach niezbyt drogich gadżetów dla młodzieży czy mody młodzieżowej - wszyscy nagle muszą to coś mieć. Ale czy może zadziałać w kategorii tak ogromnych biznesów?

Z drugiej strony, Musk i Bezos na pewno więcej wiedzą o perspektywach niż my...

Może nie to ,że sam chce wykreować tylko przyśpieszyć rozwój a wtedy jako jeden z pierwszych miał by niezłą część rynku do zgarnięcia. Rynku który wyceniany jest na kilkadziesiąt miliardów $ w perspektywie dziesięciolecia. Zresztą wizja orbitalnych hoteli od Bigelow czy górnictwa asteroidalnego na pewno rozbudza niejednego inwestora.
Chociaż oczywiście mogą to być tylko moje domysły 

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3798 dnia: Październik 01, 2017, 17:38 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3799 dnia: Październik 01, 2017, 17:43 »
Bo póki co jest to najbardziej sensowny pomysł na wykorzystanie BFR. Budowa dużej stacji na LEO i/lub budowa stacji w cis-lunar i/lub budowa statku międzyplanetarnego.

Ale pytanie brzmi: czy jest coś, co będzie dało się zrobić z BFR, a nie będzie się dało z SLS?

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3800 dnia: Październik 01, 2017, 19:50 »
Jest. Wahadłowiec na Marsa  ;). SLS ma mieć udźwig tylko do 130 - 140 ton na LEO a mini ITS do 150. A na poważnie to główna różnica ma być w cenie a nie w możliwościach. Przynajmniej ja tak rozumiem.

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6533
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3801 dnia: Październik 01, 2017, 19:55 »
Rioznioca jest znaczaca, i wspominali o tym nawet chinczycy, w przypadku rozwiazanai spaceX da sie ... utracic cala wiedze potrzebna
do zrobienia tego rozwiazania z chwila gdy NASA wstrzyma finansowanie, a komercyjna firma nie bedzie miala finansowania
i przestnie istniec lub zwolni zaloge. Z powazaniem
                                                                                                Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3802 dnia: Październik 01, 2017, 20:05 »
Adaś pisz wyraźniej. Domyślam się że chodzi Ci o to że wraz z ewentualnym zamknięciem Space X tracimy wiedzę jak zbudować ITS. Czy tak?  Zresztą w NASA skasowano Apollo i wiedzę jak zbudować Saturna V. Różnica w stosunku do SLS ma być też w szybkości przygotowania kolejnej misji. Starty SLS będą rzadkie raz na rok albo na kilka lat. ITS ma mieć możliwość szybkiego przygotowania do kolejnego startu. Ale jak będzie to mam nadzieję że wkrótce zobaczymy  :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3803 dnia: Październik 01, 2017, 20:48 »
Jest. Wahadłowiec na Marsa  ;). SLS ma mieć udźwig tylko do 130 - 140 ton na LEO a mini ITS do 150. A na poważnie to główna różnica ma być w cenie a nie w możliwościach. Przynajmniej ja tak rozumiem.

Czyli tylko to, że BFR ma być tańszy niż SLS? Zobaczymy czy będzie. Na razie SLS jest już w produkcji, a BFR na renderkach.

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3804 dnia: Październik 01, 2017, 20:59 »
Na razie SLS jest już w produkcji, a BFR na renderkach.

Jeżeli dobrze zrozumiałem, to zbiornik dla BFR został już przetestowany, zatem to nie chyba nie tylko rendery.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3805 dnia: Październik 01, 2017, 21:01 »
Przecież Mini ITS ma być szybciej wdrażany do kolejnego lotu. Ma być wielokrotnego użytku. Jeśli tak to musi być prostszy w konstrukcji niż SLS żeby łatwiej było go przygotować do kolejnego lotu. To taka nowa ideowa wersja Shuttle. STS też miał być tani i niezawodny. Zobaczymy co przyniesie przyszłość. Szkoda że taki ładny statek ma paskudną nazwę BFR. Czy Musk nie mógł inaczej go nazwać?   :(

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3806 dnia: Październik 01, 2017, 21:05 »
Szkoda że taki ładny statek ma paskudną nazwę BFR. Czy Musk nie mógł inaczej go nazwać?   :(

To jest nazwa tymczasowa.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3807 dnia: Październik 01, 2017, 21:06 »
Na tym forum nie pomagamy SpaceX tylko dyskutujemy o SpaceX :). Szkoda, że w tej frustracji zabrakło poruszenia tematu, o który pytałem czyli potężnych heat shield analogicznych do wahadłowcowych, które:
- będą musiały wytrzymać powrót z wyższych prędkości niż z pierwszej kosmicznej z LEO
- będą wystawione na wszystko co lata w trakcie długiego lotu w przestrzeni międzyplanetarnej
- na Marsie nie będą miały ekipy, która przez pół roku szuka i zalepia ubytki

Póki co SpaceX powtórnie wysłało w przestrzeń Dragona po trzyletnim przeglądzie (CRS-4 -> CRS-11), a Dragony po lądowaniach wyglądają jak w załączniku poniżej, więc skąd to zaufanie do spalania w atmosferze relatywnie ogromnego sprzętu?

Według tej prezentacji Elon tez nie chciał skrzydeł ale "matematyka ich do tego zmusiła". Czyli zrobili symulacje i wyszło im, że aby to miało działać to muszą być. Te skrzydła będą i tak chyba dużo mniejsze niż w wahadłowcu i jeżeli wierzyć renderom to będą bardziej dużymi lotkami. Także osłona ma być innego typu niż w wahadłowcach więc nie robiłbym jeszcze takich porównań dopóki wszystkiego się nie dowiemy.

A co do zdjęcia z Dragonem to nie wiem do czego to uwaga bo akurat na nich jest jedna z najlepszych osłon ablacyjnych na świecie (jeżeli nie najlepsza) a czarny nalot to tylko sadza i fizycznie kapsule nic się podczas powrotu nie dzieje. Ponowny lot używanej kapsuły zajął tyle czasu głownie dlatego, że NASA nie chciała o używanych w ogóle słyszeć:)

Na razie SLS jest już w produkcji, a BFR na renderkach.

Jeżeli dobrze zrozumiałem, to zbiornik dla BFR został już przetestowany, zatem to nie chyba nie tylko rendery.
Zbiornik został przetestowany i to w wersji 12m a potrzebują 9m. Do tego mają już przetestowany silnik. Czyli właściwie to co najważniejsze w pierwszym stopniu i drugim towarowym mają już przetestowane.
Bo póki co jest to najbardziej sensowny pomysł na wykorzystanie BFR. Budowa dużej stacji na LEO i/lub budowa stacji w cis-lunar i/lub budowa statku międzyplanetarnego.

Ale pytanie brzmi: czy jest coś, co będzie dało się zrobić z BFR, a nie będzie się dało z SLS?
najważniejsza różnica to kilka do kilkunastu lotów BFR w cenie SLS? no i przy opcji tankowania możliwość dostarczenia na powierzchnie Księżyca ponad 100t ładunku itd
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2017, 21:17 wysłana przez wini »

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1264
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3808 dnia: Październik 01, 2017, 21:07 »
BIG FALCON ROCKET - to brzmi fajnie. :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3809 dnia: Październik 01, 2017, 21:11 »
Na razie SLS jest już w produkcji, a BFR na renderkach.

Jeżeli dobrze zrozumiałem, to zbiornik dla BFR został już przetestowany, zatem to nie chyba nie tylko rendery.

Wiem, uprościłem. Pewne elementy są już testowane (chociaż w większej wersji), ale na pewno stopień zaawansowania SLS jest znacznie większy.

Przecież Mini ITS ma być szybciej wdrażany do kolejnego lotu. Ma być wielokrotnego użytku. Jeśli tak to musi być prostszy w konstrukcji niż SLS żeby łatwiej było go przygotować do kolejnego lotu. To taka nowa ideowa wersja Shuttle. STS też miał być tani i niezawodny. Zobaczymy co przyniesie przyszłość.

Wiadomo, że ma być tańszy. Ale czy będzie - zobaczymy. Pewno tak, ale nie aż tak, jak Musk zapowiada - Musk nie rożni się pod względem słowności od konkurencji. Ale chodzi mi o to, że BFR nie posunie niczego do przodu, bo ten pojemnik z ludźmi + cargo będzie mógł równie dobrze umieścić na orbicie SLS. Zeszłoroczna duża wersja rzeczywiście zrewolucjonizowałaby eksplorację "deep space".
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2017, 21:14 wysłana przez JSz »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3809 dnia: Październik 01, 2017, 21:11 »