Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Ziemia - bezzałogowe / Odp: Trzeci lot trzeciego egzemplarza New Shepard (VII.2018)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez artpoz dnia Wczoraj o 23:46 »
Czyli o 16.00 naszego czasu.
2
Ziemia - bezzałogowe / Odp: Trzeci lot trzeciego egzemplarza New Shepard (VII.2018)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez JSz dnia Wczoraj o 22:21 »
Następne ćwierknięcie:

Cytuj
Blue Origin
Launch tomorrow slated for 9:00 am CT / 14:00 UTC. Live webcast begins at T-20 minutes on http://BlueOrigin.com.

Dobra pora!
3
Zewnętrzny Układ Słoneczny / Odp: Jowisz (zbiorczo)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Orionid dnia Wczoraj o 21:19 »
Przy okazji innego badania ilość znanych księżyców Jowisza zwiększyła się o 12.
Przyglądając się bliżej pozostałym jowiszowym planetom też pewnie da się jakieś drobiazgi księżycowe  wykryć.

Jupiter's moon count reaches 79, including tiny 'oddball'
July 17, 2018, Carnegie Institution for Science

(...) Nine of the new moons are part of a distant outer swarm of moons that orbit it in the retrograde, or opposite direction of Jupiter's spin rotation. These distant retrograde moons are grouped into at least three distinct orbital groupings and are thought to be the remnants of three once-larger parent bodies that broke apart during collisions with asteroids, comets, or other moons. The newly discovered retrograde moons take about two years to orbit Jupiter.

Two of the new discoveries are part of a closer, inner group of moons that orbit in the prograde, or same direction as the planet's rotation. These inner prograde moons all have similar orbital distances and angles of inclinations around Jupiter and so are thought to also be fragments of a larger moon that was broken apart. These two newly discovered moons take a little less than a year to travel around Jupiter.

"Our other discovery is a real oddball and has an orbit like no other known Jovian moon," Sheppard explained. "It's also likely Jupiter's smallest known moon, being less than one kilometer in diameter".

This new "oddball" moon is more distant and more inclined than the prograde group of moons and takes about one and a half years to orbit Jupiter. So, unlike the closer-in prograde group of moons, this new oddball prograde moon has an orbit that crosses the outer retrograde moons.

As a result, head-on collisions are much more likely to occur between the "oddball" prograde and the retrograde moons, which are moving in opposite directions.

"This is an unstable situation," said Sheppard. "Head-on collisions would quickly break apart and grind the objects down to dust." (...)

https://phys.org/news/2018-07-jupiter-moon-tiny-oddball.html
4
Agencje i organizacje kosmiczne / Odp: Brytyjski program kosmiczny
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Orionid dnia Wczoraj o 20:38 »
Farnborough 2018: Kosmiczne plany Londynu. Nowe kosmodromy i inwestycje koncernu Lockheed Martin
17 lipca 2018 Paweł Ziemnicki

W cieniu Brexitu Wielka Brytania nie rezygnuje z ambicji by pozostać w gronie liderów światowego przemysłu kosmicznego. Władze centralne zainwestują w tym celu w budowę centrum kosmicznego w północnej Szkocji. Z gotowego kosmodromu będzie korzystać Lockheed Martin oraz będą wystrzeliwane nowe małe rakiety brytyjskiej firmy Orbex.

Dwa i pół miliona funtów od brytyjskiej agencji kosmicznej popłynie na początek do Szkocji. Tam, w Sutherland na północnym wybrzeżu, firma Highlands and Islands Enterprise (HIE) wybuduje nowy kosmodrom. Centrum będzie przystosowane do startów pojazdów kosmicznych pionowego startu. Miejsce to cechuje się optymalną lokalizacją, by rakiety mogły się z niego kierować na północ, wynosząc ładunki na orbitę polarną bądź heliosynchroniczną.

Jako kraj innowatorów i przedsiębiorców chcemy, aby Wielka Brytania była na pierwszym miejscu w Europie, gdzie wynoszenie satelitów będzie częścią naszej strategii przemysłowej. Rozkwitający w Wielkiej Brytanii przemysł kosmiczny, społeczność badawcza i łańcuch dostaw w lotnictwie i kosmonautyce sprawiły, że Wielka Brytania może być liderem zarówno jeśli chodzi o kosmodromy pionowego, jak i poziomego startu. Będzie to  się opierało na naszej globalnej reputacji w zakresie produkcji małych satelitów i pomoże całemu krajowi wykorzystać ogromny potencjał komercyjnej ery kosmicznej.

                      Greg Clark, Secretary of State for Business, Energy and Industrial Strategy

Rozwój kosmicznej infrastruktury naziemnej daje szanse na powstanie w Zjednoczonym Królestwie setek nowych miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry. To szansa na rozwój ekonomiczny na szczeblu lokalnym. Szacunki wskazują, że wartość rynku sektora kosmicznego w Wielkiej Brytanii osiągnie w najbliższej dekadzie 3,8 mld funtów.

[Powstanie] portu kosmicznego w Szkocji i Wielkiej Brytanii to fantastyczna wiadomość! Wynoszenie jest nadal najbardziej nieprzewidywalną częścią całego łańcucha dostaw, a opóźnienia, często o miesiące, a czasem o lata, są normą. W Spire w Szkocji już teraz mamy do czynienia z najbardziej zaawansowaną i płodną produkcją satelitów w Europie, a dzięki portowi kosmicznemu tuż obok, umożliwiającemu regularne wystrzelenia, możemy wreszcie w pełni zintegrować nasz łańcuch dostaw w sektorze kosmicznym!

               Peter Platzer, CEO Spire Global

Jednocześnie rząd Jej Królewskiej Mości zdecydował się przekazać dalsze 2 mln funtów na rozwój centrów kosmicznych z infrastrukturą do startu poziomego. Tego typu obiekty mają szanse powstać w szkockim Glasgow Prestwick, w Snowdonii oraz w Kornwalii. Ich rozwój ma zapewnić Brytyjczykom pewny i regularny dostęp do przestrzeni kosmicznej.

Dnia 15 lipca br. poinformowano o zawarciu porozumienia o partnerstwie pomiędzy Cornwall Airport Newquay a firmą Virgin Orbit. Ta ostatnia planuje wykorzystywać kornwalijski port kosmiczny, nazwany Spaceport Cornwall, by mogły z niego startować samoloty i rakiety wynoszące w kosmos ładunki z użyciem systemu nośnego LauncherOne.

Dnia 16 lipca 2018 r., podczas Farnborough International Airshow, brytyjski minister Greg Clark poinformował, że brytyjskie granty na rozwój sektora kosmicznego na wyspach otrzymają Lockheed Martin (LM) i Orbex. Kwota dla amerykańskiego giganta to aż 23,5 mln funtów. Dzięki tym pieniądzom koncern ma zapewnić wdrożenie startów rakiet z planowanego kosmodromu w Sutherlandzie. Według medialnych spekulacji starty te będą najpewniej realizowane przy użyciu rakiet Electron, produkowanych przez Rocket Lab.

Lockheed Martin zainwestuje także na wyspach w rozwój technologii kosmicznej w Reading. Firma z USA wesprze także prace nad Small Launch Orbital Maneuvering Vehicle (SL-OMV) – górny stopień rakietowy, zdolny rozmieszczać na odpowiednich orbitach do 6 satelitów typu CubeSat klasy 6U.

Strategiczne spojrzenie brytyjskiej agencji kosmicznej na światowy rynek wynoszenia ładunków rysuje przed narodem bardzo świetlaną przyszłość w kosmosie. Lockheed Martin wykorzysta swoje 50-letnie doświadczenie w dziedzinie małej inżynierii satelitarnej, usług wynoszenia i operacji naziemnych, a także sieć partnerów z Wielkiej Brytanii i innych krajów, aby dostarczać nowe technologie, nowe zdolności i nowe możliwości ekonomiczne.

                Patrick Wood, Lockheed Martin’s UK Country Executive for Space

Dofinansowanie na poziomie 5,5 mln funtów trafi do brytyjskiego przedsiębiorstwa Orbex. Zadaniem firmy będzie skonstruowanie innowacyjnej małej rakiety do wynoszenia niewielkich satelitów na orbity polarne i heliosynchroniczne. Pojazd będzie się nazywać Prime, zaś według producenta jego materiał pędny ma stanowić bio-propan.

Cieszymy się, że zostaliśmy wybrani po bardzo konkurencyjnym i szczegółowym procesie. Orbex jest jedną z niewielu prywatnych firm zajmujących się przestrzenią kosmiczną, posiadających wiarygodne praktyczne doświadczenie w opracowywaniu pojazdów nośnych i silników rakietowych. Dzięki wsparciu tej dotacji z brytyjskiej agencji kosmicznej, wkrótce będziemy wprowadzać małe satelity na orbitę z brytyjskiej ziemi i pomożemy przekształcić Wielką Brytanię w ważny węzeł dla komercyjnych startów kosmicznych.

               Chris Larmour, CEO Orbex

Podobnie jak w przypadku pojazdów LM, rakiety zaproponowane przez Orbex będą startować z przyszłego portu kosmicznego w szkockim Sutherland. Przystąpienie do budowy obiektu jest efektem wieloletnich studiów brytyjskiego rządu.

Dotacja na kosmodrom pomoże rozpocząć nową erę dla brytyjskiego przemysłu kosmicznego, a to dopiero początek naszej kampanii LaunchUK. Zależy nam na wspieraniu komercyjnego rynku dostępu do przestrzeni kosmicznej w Wielkiej Brytanii i będziemy nadal współpracować z każdą firmą, która chce tutaj działać.

                     Graham Turnock, szef UK Space Agency

Pierwszych startów z kosmodromu w Sutherland można się spodziewać na początku lat 20-tych obecnego stulecia.
https://www.space24.pl/kosmiczne-plany-londynu-nowe-kosmodromy-i-inwestycje-koncernu-lockheed-martin

Farnborough 2018: U.K. and Europe highlight economic benefits of space
by Sandra Erwin — July 15, 2018

(...) The U.K. strategy is to promote the value of space-based services in the broader economy, increase exports and attract investment. Many of the companies attending Farnborough — the show runs from July 16 to July 20 — are marketing nano-satellites, launch services, communications and data analytics. The U.K. space sector has been growing at an average of about 8 percent since 2000, which is five times greater than the wider economy over the same period.

The push for government spending and space investments in the U.K. comes as Britain faces challenges negotiating its exit from the European Union — with the industry bracing for potentially damaging economic impact. A case in point is the ongoing impasse over future U.K. participation in the European Space Agency’s Galileo satellite navigation constellation after the E.U. moved to block British companies from working on certain portions of the program. (...)
https://spacenews.com/farnborough-2018-u-k-and-europe-highlight-economic-benefits-of-space/
5
Wydarzenia astronautyczne / XXII Ogólnopolski Zlot Miłośników Astronomii OZMA 2018
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Orionid dnia Wczoraj o 17:45 »
OZMA XXII – 9-12 sierpnia 2018
BY REDAKCJA ON 17 LIPCA 2018


Logo OZMA 2018 / Credits - PPSAE

(...) Rozpoczęły się zapisy na XXII Ogólnopolski Zlot Miłośników Astronomii – OZMA 2018, który odbędzie się 9-12 sierpnia 2018 (czwartek-niedziela) na terenie amatorskiego obserwatorium astronomicznego w Niedźwiadach koło Szubina, w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie swoją siedzibę ma Pałucko-Pomorskie Stowarzyszenie Astronomiczno-Ekologiczne. (...)

Wszyscy uczestnicy zlotu będą mogli korzystać przez cały czas trwania OZMA ze sprzętu znajdującego się na wyposażeniu obserwatorium. Nie możemy zagwarantować dobrej pogody, ale zapewniamy ciemne niebo i miłą atmosferę. Noclegi – tylko własne namioty lub przyczepy kempingowe, kwatery prywatne lub hotele we własnym zakresie. Wyżywienie we własnym zakresie, możliwy catering. W tym roku nie przewidujemy sesji referatowej, tylko prezentacje własne uczestników. Odbędzie się natomiast tradycyjny turniej na najlepszego obserwatora i konkurs wiedzy astronomicznej. Zachęcamy do udziału w OZMA. Liczba miejsc ograniczona! (...)

https://kosmonauta.net/2018/07/ozma-xxii-9-12-sierpnia-2018/#prettyPhoto
6
Sprawy Ogólne / Odp: Śmieci na orbicie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez kanarkusmaximus dnia Wczoraj o 14:44 »
Ile lata nam śmieci nad głowami? Wyliczenia masy:
Cytuj
...there are 2000 tonnes of active spacecraft and 7200 tonnes of space junk in Earth orbit as of early July. Of the junk, 3200 tonnes is US, 1700 t Russian, 900 t European, 450 t Chinese, 950t other

7200 ton śmieci!
7
Technologie / Odp: Technologie (zbiorczo)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez kanarkusmaximus dnia Wczoraj o 14:40 »
Trwa deorbitacja pierwszej generacji Iridium

Nadal trwa:
Cytuj
Iridium 81 satellite reentered around 0100 UTC Jul 17 over the eastern Pacific
8
Ziemia - bezzałogowe / Trzeci lot trzeciego egzemplarza New Shepard (VII.2018)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez kanarkusmaximus dnia Wczoraj o 14:05 »
Właśnie Blue Origin ćwierknął! Start jutro (18.07.2018)

Cytuj
Ready for lift off! New Shepard is gearing up for its ninth mission. We’ll be doing a high altitude escape motor test – pushing the rocket to its limits. Launch is tomorrow. Details on live webcast to come.

Szykuje się ciekawy lot!
9
New space companies confident about future of small satellites
by Sandra Erwin — July 16, 2018


Space technology exhibition at the Farnborough Airshow. Credit: SpaceNews

The start of what U.K. officials call a “new space age” is especially good news for the burgeoning global industry that makes tiny satellites and can quickly deliver data services.

FARNBOROUGH, England — Executives around the “spacezone” section of the Farnborough Airshow reacted enthusiastically to the news on Monday that the United Kingdom will invest in domestic spaceports where commercial rockets and aircraft will be able to lift small satellites into orbit.

The start of what U.K. officials call a “new space age” is especially good news for the burgeoning global industry that makes tiny satellites and can quickly deliver data services. More launch sites and more vehicle choices means it will be possible to set up new constellations in months, not years, said Borge Witthoft, chief commercial officer of GomSpace, a Danish company  that manufactures small satellites.

He predicts 2018 and 2019 will be breakthrough years both for small satellites and launch. “I will expect regular small launch services from various sites by next year,” Witthoft told SpaceNews. “We will have choices and prices will come down.”

New business opportunities are popping up around the world. GomSpace has government contracts with NASA and the European Space Agency, but Witthoft said he sees most of the activity happening on the commercial side. The company on Tuesday announced a 1.4 million euro deal with the Spanish space big data company Aistech for the assembly and integration of 10 satellites. Aistech is planning a constellation of over 300 spacecraft by 2022 to provide global air traffic and internet-of-things services for asset tracking and monitoring. The first 10 satellites will be in orbit by mid-2019.

This project illustrates the “quick development of the new space sector,” said Witthoft. “The business environment has changed in a dramatic way.”

As parts and electronics are miniaturized, manufacturers are able to make toaster-size satellites that can do what used to require a much larger spacecraft. “You have to be very careful about how you select your components,” he said. While legacy constellations were built to last 15 or 18 years, small satellite networks refresh satellites every five years or so. To avoid creating more space junk, satellites at the end of their service life are programmed to drop from their orbit and burn in the atmosphere.

Challenges for small sats

Wittholft, like other executives in the nanosatellite sector, recognize that they are up against a negative narrative — frequently pushed by the legacy satellite camp — that small satellites are not as capable and pollute space.  He said the criticism is not surprising but he finds it “arrogant.” Regardless, he said, “We have to pursue our vision and our dreams.”

A real challenge is the allocation of frequencies, which can make or break a constellation, he said. “We would most like to see stricter rules, and more visible criteria.”

Space and defense technology expert Ken Gabriel, who is president and CEO of Draper Labs, said the small satellite revolution is only going to accelerate.

Small satellites will not be a novelty but the norm, Gabriel told SpaceNews at the airshow. “We will see this happen quickly, it’s aligned with the new guard of space.”

Gabriel is a former deputy director of the Defense Advanced Research Projects Agency and a former Google executive. Draper Labs is a non-profit research and development firm in Cambridge, Massachusetts, and was one of the original contractors of NASA’s Apollo program.

The idea of small satellites making up large constellations is a “powerful shift,” he said.

But he cautioned that many of the companies and investors that jump into this business need to grasp the complexity of coordinating the actions of hundreds of satellites.

Companies are “rightfully focusing on the informant product,” said Gabriel, without necessarily thinking through other questions, such as how to control such a large network, what system architecture is best suited and how to ensure service continuity.

Draper Labs was hired by a venture-backed satellite company — which Gabriel would not name — that was trying to deliver communications using lasers. The company was struggling because it had failed to ask key questions early on: How many satellites? How many ground stations? Where should the ground stations be? How do you factor in weather to make sure that at least one satellite will have unobstructed access to a ground station?

“Those are hard engineering problems that most people who set up these companies think about very lightly,” Gabriel said. The laser communications startup learned a hard lesson. “Because of the system architecture trades that we did, they fundamentally redesigned their system.”

Source: New space companies confident about future of small satellites
10
Firmy prywatne / Odp: Virgin Orbit
« Ostatnia wiadomość wysłana przez kanarkusmaximus dnia Wczoraj o 12:10 »
To jest naprawdę ciekawe - takie stanowisko w Europie mogło by być przydatne. Ale to chyba tylko w lotach na orbity polarne?
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10