Co tam ciekawszego z telekonferencji z Elonem:
- Block 5 to właściwie już 6 wersja Falcona 9 i ostatnia z poważnymi zmianami;
- Block 5 powinien polecieć do 300 razy (łącznie wszystkie rakiety) zanim zostanie wycofany;
- Silniki maja zwiększony ciąg o 8% względem Block 4;
- II stopień ma silnik Block 5 ale w tym locie będzie działał ze zmniejszonym ciągiem jak w Block 4;
- W tym locie osłona w wersji 2.0, ale bez próby odzysku, ponieważ nie mają statku;
- W przyszłym roku chcą wystrzelić ten sam I stopień w ciągu 24 godzin;
- Pracują nad odzyskiem II stopnia. Przy każdej deorbitacji zbierają dane nt. wejścia w atmosferę. Docelowo chcą wyposażyć go w osłony termiczne;
- Czarne elementy rakiety (interstage, nogi, linia paliwowa) są pokryte specjalną powłoką termiczną, odporne na wodę i nie wymagają malowania;
- I stopień to 60% kosztu startu, II stopień 20%, osłona 10%, pozostałe rzeczy 10%;
- Paliwo to koszt $300k-$400k, maja nadzieję zejść z kosztem wystrzelenia F9 do $5M-$6M;
- Zakładają, że po wylądowaniu nie będzie potrzebnych żadnych dodatkowych czynności z rakietą - złożyć nogi, zamontować II stopień i ponowny lot;
- 3 i 4 starty tej samej rakiety już w tym roku;
- Pierwsze 10 lotów (pojedynczego egzemplarza) Block 5 być może już pod koniec przyszłego roku;
- I stopień z tego lotu zostanie rozebrany na części i sprawdzony;
- Certyfikacja do lotów załogowych wymagała zaprojektowania wszystkiego z 40% zapasem wytrzymałości;
- Planują wyprodukować 30 do 50 egzemplarzy Block 5 (w zależności ilu klientów będzie wymagać fabrycznie nowych rakiet);
- Za lot na używanej rakiecie biorą $50M, na nowej $62M;
- Rozwiązali problemy z COPV (zdaniem Muska maja teraz najbardziej zaawansowane technologicznie zbiorniki na świecie). Będzie możliwość zatankowania rakiety przed wprowadzeniem astronautów.
edit: Transkrypt telekonferencji:
https://gist.github.com/theinternetftw/5ba82bd5f4099934fa0556b9d09c123e