Autor Wątek: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017  (Przeczytany 35672 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23220
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #90 dnia: Luty 17, 2019, 16:05 »
Z pewnością, gdyż byłoby bardzo dużo świadków wokół lądowisk.

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #91 dnia: Maj 09, 2019, 21:17 »


Orbita:    310 x 325 km, 54,52° (Epoka: 8 maja)

Nalot już ponad 609 dni!
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24520
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #92 dnia: Maj 14, 2019, 08:51 »
Trwa misja OTV-5
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 13 MAJA 2019

(...) Ponad rok później OTV-5 nadal przebywa na orbicie. Nastąpiło kilka zmian wysokości orbity – najnowsza wysokość to 311 x 324 km (dane z 1 maja 2019).

Jak na razie nie wiadomo, kiedy zakończy się misja OTV-5. Wydaje się, że prawdopodobnie nastąpi to przed początkiem misji OTV-6, aktualnie planowanej na grudzień 2019. Operator obu egzemplarzy X-37B – amerykańskie lotnictwo wojskowe (USAF) z reguły nie przekazuje żadnych informacji na temat stanu misji. Dopiero na 2-3 dni przed lądowaniem X-37B może pojawić się notka NOTAM, wydzielająca pewną przestrzeń powietrzną dla lądującego pojazdu. (...)

https://kosmonauta.net/2019/05/trwa-misja-otv-5/

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23220
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #93 dnia: Lipiec 03, 2019, 22:29 »
Aha! Fotos X-37B na orbicie!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #93 dnia: Lipiec 03, 2019, 22:29 »

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24520
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #94 dnia: Lipiec 09, 2019, 07:24 »
Można powiedzieć przy okazji o postępie w niewykrywalności.

X-37B odnaleziony przez amatorów!
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 23 MAJA 2010
https://kosmonauta.net/2010/05/2010-05-23-x037b/

Jest możliwe, że w sierpniu padnie rekord lotu.
Ciekawe jaką drogę rozwojową one przyjmą?


What’s the X-37 Doing Up There?
What’s the X-37 Doing Up There? By Kiona Smith-Strickland Air & Space Magazine   February 2016

Cytuj
If the Air Force does go for an operational fleet, “they could add different versions of the vehicle, larger versions in particular,” says Todd Harrison, a defense budget analyst at the Center for Strategic and International Studies. Harrison speculates that a bigger version of today’s X-37B, with a larger cargo bay, could conceivably bring military satellites back to Earth for maintenance or repairs, then return them to orbit.
https://www.airspacemag.com/space/spaceplane-x-37-180957777/








https://spaceflightnow.com/2015/05/18/photos-x-37b-gallery-archive/

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #95 dnia: Sierpień 09, 2019, 02:27 »
Nalot już ponad 700 dni!
« Ostatnia zmiana: Sierpień 09, 2019, 18:15 wysłana przez mss »
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #96 dnia: Sierpień 28, 2019, 16:59 »
https://spaceflightnow.com/2019/08/27/u-s-military-spaceplane-breaks-its-own-longevity-record-in-orbit/

Cytuj
U.S. military spaceplane breaks its own longevity record in orbit

August 27, 2019 by Stephen Clark

A robotic U.S. military spaceplane surpassed 719 days in orbit Monday, setting a new record for the longest flight of the Air Force’s winged X-37B orbiting experiment platform nearly two years after launching from Florida on a SpaceX Falcon 9 rocket.

Air Force officials have not said when the spacecraft will come back to Earth, or released much detail on the X-37B’s mission. When its mission is complete, it is expected to return to NASA’s Kennedy Space Center in Florida for a landing on the three-mile-long runway originally built for the space shuttle.

The current mission is the fifth flight of the Air Force’s X-37B spaceplane. Boeing has built at least two space-worthy X-37B vehicles, and the aerospace contractor refurbishes the reusable spacecraft inside a modified space shuttle hangar at Kennedy.

The X-37B spaceplane, also called the Orbital Test Vehicle, is about one-fourth the length of NASA’s retired space shuttle orbiters. The X-37B does not carry a crew and has no windows, but it can stay in orbit for years thanks to a deployable solar array to generate electricity.

Developed by Boeing’s Phantom Works division, the X-37B spaceplane can haul experiments and small satellites into orbit, then return equipment to Earth inside its cargo bay. Each spaceship has a wingspan of nearly 15 feet (4.5 meters) and a length of more than 29 feet (8.9 meters). The ship’s wings fit snugly inside the 17-foot-diameter (5-meter) payload shrouds on the Falcon 9 and Atlas 5 rockets.

The X-37B weighs about 11,000 pounds (5 metric tons), according to the Air Force.

The fifth X-37B mission launched Sept. 7, 2017, from launch pad 39A at Kennedy aboard a SpaceX Falcon 9 rocket. The four previous X-37B flights took off on United Launch Alliance Atlas 5 rockets from a nearby pad at Cape Canaveral.

The Falcon 9 rocket deployed the X-37B spacecraft into low Earth orbit, but the Air Force did not publish the orbit’s parameters, keeping with military policy for classified space missions.

Amateur satellite trackers found the X-37B in April 2018 in a circular 221-mile-high (356-kilometer) orbit inclined 54.5 degrees to the equator, a higher orbital inclination than the previous four X-37B missions. The higher inclination allows the spacecraft to fly over more parts of Earth on each trip around the planet.

Since then, the global community of satellite observers has tracked the spaceplane as it changed altitude several times, most recently settling in a more elliptical, or egg-shaped, orbit ranging between 184 miles (297 kilometers) and 209 miles (337 kilometers) above Earth, according to data catalogued by amateur trackers.

“The fifth OTV mission continues to advance the X-37B’s performance and flexibility as a space technology demonstrator and host platform for experimental payloads,” the Air Force said in a press release at the time of launch. “This mission carries small satellite ride shares and will demonstrate greater opportunities for rapid space access and on-orbit testing of emerging space technologies.

“Building upon the fourth mission and previous collaboration with experiment partners, this mission will host the Air Force Research Laboratory Advanced Structurally Embedded Thermal Spreader payload to test experimental electronics and oscillating heat pipe technologies in the long duration space environment,” the Air Force said in a 2017 statement.

The thermal spreader experiment was expected to test three oscillating heat pipes. The new heat pipe technology is lighter and less expensive than components used on most satellites to keep internal avionics temperatures within safe margins.

“The three primary science objectives are to measure the initial on-orbit thermal performance, to measure long duration thermal performance, and to assess any lifetime degradation,” the Air Force Research Laboratory said in a fact sheet.

No other mission objectives were disclosed by the Air Force. Here is a list of the previous X-37B missions.

Orbital Test Vehicle Mission 1
(first flight of Vehicle No. 1)
Launch: April 22, 2010, on Atlas 5 rocket
Landing: Dec. 3 2010, at Vandenberg Air Force Base, California
Duration: 224 days

Orbital Test Vehicle Mission 2
(first flight of Vehicle No. 2)
Launch: March 5, 2011, on Atlas 5 rocket
Landing: June 16, 2012, at Vandenberg Air Force Base, California
Duration: 469 days

Orbital Test Vehicle Mission 3
(second flight of Vehicle No. 1)
Launch: Dec. 11, 2012, on Atlas 5 rocket
Landing: Oct. 17, 2014, at Vandenberg Air Force Base, California
Duration: 675 days

Orbital Test Vehicle Mission 4
(unconfirmed which vehicle)
Launch: May 20, 2015, on Atlas 5 rocket
Landing: May 7, 2017, at Kennedy Space Center, Florida
Duration: 718 days

Orbital Test Vehicle Mission 5
(unconfirmed which vehicle)
Launch: Sept. 7, 2017, on Falcon 9 rocket
Landing: TBD

The Air Force has not announced when the fifth X-37B mission will end. The military announced plans for the first three X-37B landings at Vandenberg Air Force Base, California, ahead of time, but issued no such statements in 2017 ahead of the return of the fourth mission.

The Air Force’s sixth X-37B mission is scheduled for launch some time between April and June 2020. It will lift off from Cape Canaveral on a United Launch Alliance Atlas 5 rocket.

No more than one X-37B spacecraft has been in orbit at one time since the program began.

"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline suchyy

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 874
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #97 dnia: Sierpień 28, 2019, 21:36 »
X-37B można obecnie oglądać nad Polską w widocznych wieczornych przelotach. Zarówno na Heavens-Above można szukać jego efemeryd jako OTV 5, jak i w Stellarium oglądać wirtualnie jego przeloty (satelita będzie oznaczony OTV 5).

Właśnie przed chwilą oglądałem przy użyciu lornetki jego przelot w warunkach miejskich (pierwszy raz widziałem tego "skubańca"). Nigdzie nie podają jego jasności (bo ta może zależeć od wielu czynników), więc nie byłem pewien, czy gołym okiem da się go wyłapać. Okazuje się, że MOŻNA! U mnie w Lublinie mogłem obejrzeć piękny przelot (po 20:59 - obserwacja balkonowa) na tle charakterystycznego gwiazdozbioru Kasjopei (przelot przez "rozlazłe" W  ;) ), więc mogłem oszacować jego jasność na ok. 2,2-2,4 mag (porównując z jasnymi gwiazdami Cas). Więc był dobrze widoczny do obserwacji gołym okiem. Następny długi przelot X-37B do obserwacji u mnie: jutro (21:13 będzie się "wspinać" na tle gwiazdozbioru Wielkiej niedźwiedzicy - patrząc w kierunku zachodnim,  21:14 na tle Kasjopei - ale już będzie się obniżać z lewej strony "W" patrząc w kierunku północno-wschodnim).
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2019, 21:44 wysłana przez suchyy »
Pozdrowienia z Lublina: Jurek (suchyy).

Offline suchyy

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 874
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #98 dnia: Sierpień 29, 2019, 17:52 »
Trzeba przyznać, że X-37B fajnie się prezentuje. Na poniższym obrazku (w dolnym, prawym rogu) porównanie "oseska"  ;) ze starszym bratem, który już niestety przeszedł na emeryturę:


Źródło

Ścieżka na powierzchni Ziemi, dla widocznego dzisiaj przelotu mini-wahadłowca X-37B nad Polską po 21:

.
Źródło

Jak dopisze pogoda, zachęcam do obserwacji w realu, zamiast siedzieć przed monitorem!
« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2019, 18:09 wysłana przez suchyy »
Pozdrowienia z Lublina: Jurek (suchyy).

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8595
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #99 dnia: Sierpień 29, 2019, 18:39 »
Szkoda, że promy STS nie posiadały baterii słonecznych wzorem X-37. Wówczas ich misje mogłyby trwać miesiącami a nawet do roku. Ciekawe czemu NASA o to nie zadbała? Czyżby chodziło o ryzyko uszkodzeń płytek termicznych dla dużych STSów podczas tak długich misji?

Offline suchyy

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 874
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #100 dnia: Sierpień 29, 2019, 19:33 »
Jak z nazwy wynika miał to być system transportowy z dużą komorą ładunkową, nie do długich misji raczej. Kiedy projektowano STS-y w latach 70 ubiegłego wieku wydajność ogniw solarnych była na zupełnie innym poziomie niż obecnie (marna wydajność: potrzebna duża powierzchnia, a duża powierzchnia to same kłopoty). Już nie wspomnę o cenie, bo ta w badaniach kosmicznych taka istotna nie była, choć zapewne musiałaby być też analizowana na etapie projektu.

Tabelka sprawności fotoogniw 1975-2020
Źródło

PS Zerknąłem trochę wstecz, aby przypomnieć sobie tamte lata. Z opisów wyraźnie wynika, że cięcia w budżecie NASA oraz konieczność współpracy z USAF wymusiły taki ostatecznie projekt orbitera, czyli pękaty baniak do wynoszenia ciężarów na orbitę wraz z załogą, choć wcześniejsze gdybania przy założeniach projektowych (po zakończeniu misji Apollo) zakładały nawet możliwość lotów na Księżyc i Marsa, z czego oczywiście musiano zrezygnować.  ::)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2019, 21:39 wysłana przez suchyy »
Pozdrowienia z Lublina: Jurek (suchyy).

Offline suchyy

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 874
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #101 dnia: Sierpień 29, 2019, 21:28 »
No i dzisiejsza obserwacja balkonowa X-37B zaliczona pozytywnie, choć w trudnych warunkach zamglonego nieba i prze krótki czas (póki nie zniknął za drzewami i zaraz w cieniu Ziemi), więc nie mogłem oszacować dokładniej jasności. Nie mniej oceniam, że jasność była podobna do wczorajszej (może nieznacznie mniejsza). Tuż po 21:14 fajny przelot poniżej popularnych "Chichotek" (z których, w tak trudnych warunkach obserwacyjnych, widziałem przez lornetkę tylko jaśniejsze gwiazdy wokół gromad).

Obserwował Ktoś jeszcze (w lepszych warunkach)? Ciekaw jestem spostrzeżeń Kolegów co do jasności obiektu.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2019, 21:42 wysłana przez suchyy »
Pozdrowienia z Lublina: Jurek (suchyy).

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #102 dnia: Październik 27, 2019, 10:49 »
After 780 day on orbit the Orbital Test Vehicle #X37B landed at Kennedy Space Center's Shuttle Landing Facility at 3:51am EDT Sunday morning.
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #103 dnia: Październik 27, 2019, 15:55 »
https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/1999734/x-37b-breaks-record-lands-after-780-days-in-orbit/

Cytuj
X-37B breaks record, lands after 780 days in orbit
Secretary of the Air Force Public Affairs / Published October 27, 2019


The Air Force’s X-37B Orbital Test Vehicle Mission 5 successfully landed at NASA’s Kennedy Space Center Shuttle Landing Facility Oct. 27, 2019. The X-37B OTV is an experimental test program to demonstrate technologies for a reliable, reusable, unmanned space test platform for the U.S. Air Force. (Courtesy photo)

WASHINGTON (AFNS) -- The Air Force’s X-37B Orbital Test Vehicle Mission 5 successfully landed at NASA’s Kennedy Space Center Shuttle Landing Facility Oct. 27, 2019 at 3:51 a.m.

The spaceplane conducted on-orbit experiments for 780 days during its mission, recently breaking its own record by being in orbit for more than two years. As of today, the total number of days spent on-orbit for the entire test vehicle program is 2,865 days.

“The X-37B continues to demonstrate the importance of a reusable spaceplane,” said Secretary of the Air Force Barbara Barrett. “Each successive mission advances our nation’s space capabilities.”

This is the Air Force’s premier reusable and unmanned spacecraft, providing the performance and flexibility to improve technologies in a way that allows scientists and engineers to recover experiments tested in a long-duration space environment.

“The safe return of this spacecraft, after breaking its own endurance record, is the result of the innovative partnership between Government and Industry,” said Air Force Chief of Staff Gen. David L. Goldfein. “The sky is no longer the limit for the Air Force and, if Congress approves, the U.S. Space Force.”

Managed by the Air Force Rapid Capabilities Office, the X-37B program performs risk reduction, experimentation and concept of operations development for reusable space vehicle technologies.

“This program continues to push the envelope as the world’s only reusable space vehicle. With a successful landing today, the X-37B completed its longest flight to date and successfully completed all mission objectives,” said Randy Walden, Air Force Rapid Capabilities Office director. “This mission successfully hosted Air Force Research Laboratory experiments, among others, as well as providing a ride for small satellites.”

The distinctive ability to test new systems in space and return them to Earth is unique to the X-37B program and enables the U.S. to more efficiently and effectively develop space capabilities necessary to maintain superiority in the space domain.

“This spacecraft is a key component of the space community. This milestone demonstrates our commitment to conducting experiments for America’s future space exploration,” said Lt. Col. Jonathan Keen, X-37B program manager. “Congratulations to the X-37B team for a job well done.”

This will be the second time the X-37B landed at the Kennedy Space Center Shuttle Landing Facility--Mission 4 landed after 718 days in orbit. The spaceplane was designed for an on-orbit duration of 270 days.

“Today marks an incredibly exciting day for the 45th Space Wing,” said Brig. Gen. Doug Schiess, 45th Space Wing commander. “Our team has been preparing for this event, and I am extremely proud to see their hard work and dedication culminate in today’s safe and successful landing of the X-37B.”

The fifth mission launched on Sept. 7, 2017 from Cape Canaveral Air Force Station, Florida on-board a Space X Falcon 9 booster, and the U.S. Air Force is preparing to launch the sixth X-37B mission from CCAFS in 2020.

Editor's note:
For more imagery, visit our X-37B feature page: https://www.dvidshub.net/feature/X37BOTV
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23220
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #104 dnia: Październik 27, 2019, 19:16 »
Ciekawe, czy jakieś nagranie z lądowania się pojawi!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX Falcon 9R | OTV-5 (X-37B) | 07.09.2017
« Odpowiedź #104 dnia: Październik 27, 2019, 19:16 »