Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 138017 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2475
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #330 dnia: Listopad 25, 2021, 14:46 »
Wczoraj Everyday Astronaut(Tim Dodd) wrzucił na Youtube materiał o rosyjskich silnikach. Jest on dość długi, bo trwa aż 94min, ale warto go obejrzeć bo zawiera mnóstwo ciekawych informacji o kosmicznej historii Związku Radzieckiego.



Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2475
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #331 dnia: Kwiecień 13, 2022, 10:09 »
Niemiecka firma Rocket Factory Augsburg pokazała swój silnik Helix, który będzie użyty w nowo projektowanej rakiecie. W pierwszym stopniu ma się znaleźć dziewięć takich silników. Pierwszy lot jest planowany jeszcze w tym roku w Andøya  z Norwegi.

https://twitter.com/rfa_space/status/1513908353130545157


Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #332 dnia: Maj 02, 2022, 19:28 »
Kolejny film encyklopedyczny od Tima Dodda. Tym razem jak napędzać silnik rakietowy. Kolejnym chyba będzie jak odpalić silnik rakietowy.

Tymczasem bardzo polecam:



Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 861
  • Kim jest John Gald?
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #333 dnia: Maj 17, 2022, 14:21 »
O ile dobrze pamiętam, jakiś czas temu @Ecoplaneta był zmartwiony, że w budżecie  NASA nie ma żadnych środków na nuklearne silniki termiczne. Na szczęście temat nie został porzucony i ogarniają go inne amerykańskie agencje.

https://space24.pl/pojazdy-kosmiczne/systemy-nosne/darpa-uruchamia-kolejny-etap-w-programie-nuklearnego-napedu.
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #333 dnia: Maj 17, 2022, 14:21 »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #334 dnia: Grudzień 30, 2022, 10:43 »
Wszyscy jestesmy pod wrazeniem wielkich i ciezkich rakiet startujacych z powierzchni Ziemi, gdzie tlumy ludzi z duza iloscia
popkornu podziwiaja widowisko przy kazdym starcie. Na szczescie to nie te tlumy decyduja co sie dzieje pozniej, bo optymalnosc
tych silnikow nie jest subtelnie mowiac duza. Gdyby byly tylko one do dzis bylibysmy na etapie sputnika.
Na szczecie nawe juz podczas misji Zond-1 testowane byly o wiele bardziej efektywne silniki jonowe. Wspolczesnie silniki:
NEXT-C z sondy Down i Dart czy europejskie PPS-5000 z nastepnej generacji Galileo maja 10 razy wieksza wydajnosc niz silniki
chemiczne.  W sumie rakiety moga pozostawiac satelity na coraz nizszych orbitach a one juz sabie sobie potem radza.
W 2024 roku leci japonska sonda Desiny+, ktora wykorzystujac bardzo slaba rakiete ale bazujac na dobrym silniku
jonowym ma przeleciec w poblizu odleglej, w kategoriach dv, asteroidy.

Silniki jonowe musza dzialac przez dlugi czas aby uzyskac odpowiedni efekt, na nieszczescie praca w realnych warunkach
rozni sie od tego co mozna zrobic w warunkach ziemskich. Silniki pracuja w kosmosie krocej. Sonda hayabusha, jak sami
japonczycy to pisza, jest dla JAXA prawdziwym skarbem, bo caly czas dostarcza danych o dzialajaym na niej silniku
jonowym co pozwoli ta konstrukcje poprawic w nastepnych rozwiazaniach.

Gdzies tam posrodku, co do efektywnosci, sa silniki wykorzystujace wode, nie tak mocne ale nie majace
problemow z przechowaynie paliwa ani nie tak niebezpieczne dla zdrowia, co w przypadku obecnosci ludzi w poblizu jest dosc
wazne. Przykladowo, zastosowanie silnikow na niskich orbitach opartych np. o rtec juz teraz zostalo zabronione - mimo
wszytsko woda jesto wiele bardziej  bezpiecznieczna, pytanie czy doczekamy sie jej zastosowania w silnikach na LEO?
na teraz silnik tego rodzaju zastosowano z sukcesem w zmierzajacej do punku L2 sondzie EQUULEUS.
Z powazaniem
                     Adam Przybyla
Zrodla:
https://web.archive.org/web/20220525141248/https://aerospaceamerica.aiaa.org/year-in-review/electric-propulsion-research-accelerates-toward-the-future/
https://en.wikipedia.org/wiki/AQT-D
https://twitter.com/Applied_Ion/status/1587172650614415365
https://twitter.com/lougrims/status/1596483808081367041
https://twitter.com/shikishima/status/1607182151866540033
https://twitter.com/PaleBlue_Inc/status/1585838310072516609
https://twitter.com/jaxa_career/status/1512332892038262787
https://twitter.com/ISAS_JAXA/status/1598225394032836612
https://twitter.com/Space_Channel_1/status/1599278917193695234
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2022, 17:11 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 669
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #335 dnia: Styczeń 04, 2023, 12:27 »
Jak widzę, nic się w tej materii nie zmienia. Nadal są to silniki przydatne głównie do utrzymywania orbity. Jak się pojawią   lekkie i wydajne źródła energii do użycia w kosmosie, to może napęd jonowy nabierze więcej sensu.
"Space is hard"

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #336 dnia: Styczeń 04, 2023, 13:23 »
Jak widzę, nic się w tej materii nie zmienia. Nadal są to silniki przydatne głównie do utrzymywania orbity. Jak się pojawią   lekkie i wydajne źródła energii do użycia w kosmosie, to może napęd jonowy nabierze więcej sensu.
           ... nie przesadzajmy, komercyjjne rozwiazania podchodza pod 30kW, eksperymentalne to i do 60kW (PPE) a nawet
0.1MW u japonczykow. Ogolnie liniowo idzie to do gory od lat. Dzieki temu np. mozemy w koncu liczyc np. na powrotnik z Marsa,
tz. ten europejski. Naprawde trudno mowic o tym, ze dopiero nabierze sensu, zwlaszcza w kontekscie CSS i starlinka;-) Z powazaniem
                       Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2023, 13:28 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 669
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #337 dnia: Styczeń 04, 2023, 16:36 »
Ale te dziesiątki i setki kilowatów są wciąż tylko w laboratorium.
W Starlinkach jonowce mają sens.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2023, 16:39 wysłana przez docktor »
"Space is hard"

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #338 dnia: Styczeń 04, 2023, 16:58 »
Ale te dziesiątki i setki kilowatów są wciąż tylko w laboratorium.
W Starlinkach jonowce mają sens.
        ... nie, nie w laboratorium. Z powazaniem
                                                           Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 669
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #339 dnia: Styczeń 11, 2023, 13:39 »
Która misja dysponuje takim napędem?
"Space is hard"

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #340 dnia: Styczeń 11, 2023, 15:10 »
Która misja dysponuje takim napędem?
          ... okolo 30kW maja juz najnowsze satelity telekomunikacyjne, 60kW ma miec modul  Power and Propulsion Element (PPE)
dla stacji BEO, leci w przyszlym roku. Wlasciwie, to ja nie musze jakos specjalnie szukac. Z powazaniem
                          Adam Przybyla
Zrodla:
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_and_Propulsion_Element
https://www.esa.int/Applications/Telecommunications_Integrated_Applications/Eurostar_Neo/Overview
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 669
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #341 dnia: Styczeń 11, 2023, 20:33 »
Ale w zalinkowanym artykule z wiki jest przecież napisane co innego. 60 kW to całkowita moc zespołu zasilająco-napędowego, a na silnik Halla przypadnie aż 6 kW.
"Space is hard"

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #342 dnia: Styczeń 11, 2023, 22:44 »
Ale w zalinkowanym artykule z wiki jest przecież napisane co innego. 60 kW to całkowita moc zespołu zasilająco-napędowego, a na silnik Halla przypadnie aż 6 kW.
            ... tak? To cos gdzies zle pisze lub zle czytasz, jeden silnik tyle zjada (okolo) a jest ich kilka;-) Z powazaniem
                                                                                                                           Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 669
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #343 dnia: Styczeń 12, 2023, 23:25 »
Ale ja nie pytałem o klastry silników, bo to żadna nowość.
"Space is hard"

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2475
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #344 dnia: Styczeń 17, 2023, 21:15 »
McGregor Live działa od 28 kwietnia 2022 r. i właśnie odbył 1000 test silnika w firmowym centrum testowo-rozwojowym w McGregor w Teksasie. Tam testowane są Merliny, Raptory, pierwszy i drugi stopień Falcona 9, silniki Draco. W zeszłym roku było widać testy nowego silnika, który może zostać użyty w lądowniku HLS

https://twitter.com/NASASpaceflight/status/1615430589095583745

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #344 dnia: Styczeń 17, 2023, 21:15 »