Dzięki za założenie wątku, z pewnością będzie bardziej przejrzyście teraz.
Na dzień dobry wrzucam jeden artykuł z
kosmonauty, który przedstawia w miarę aktualny opis ówczesnej sytuacji z kapsułą Orion :
"Z zakładów Michoud Assembly Facility amerykańskiej agencji kosmicznej NASA wypuszczony został pierwszy egzemplarz testowy modułu załogowego statku eksploracyjnego Orion, tzw. Ground Test Article (GTA). Kapsuła przechodzić teraz będzie rygorystyczne testy w zakładach Lockheed Martin.
Szkielet kapsuły Orion został wysłany ponad 3 tygodnie temu do jednego z zakładów jego wykonawcy - firmy Lockheed Martin w Denver (Kolorado, USA), gdzie będą wykonywane serie najprzeróżniejszych testów, mających potwierdzić zdolność kapsuły do bezpiecznego transportowania astronautów w czasie przyszłych misji eksploracyjnych.
Niedługo po dostarczeniu GTA do Denver, przez rozpoczęciem testów środowiskowych, zostanie on zintegrowany ze swoją osłoną termiczną oraz skorupą, która podczas lądowania odrzucana jest razem ze spadochronami (tzw. backshell). Kapsuła, będąca modułem załogowym statku Orion, po zakończonych testach w Denver zostanie wysłana do Centrum Badawczego Langley (NASA), gdzie w nowym ośrodku Hydro Impact Basin będzie przechodzić symulowane scenariusze lądowań. W Langley przeprowadzane będą testy i procesy certyfikacyjne wszystkich załogowych statków, które będą lądować na wodzie.
Z pewnością jest to kamień milowy na drodze rozwoju projektu statku Orion, który z pierwszymi ludźmi na pokładzie ma odbyć swój lot w 2016 roku. Przeprowadzane w chwili obecnej testy pozwolą zweryfikować jak statek poradzi sobie z wszelkimi aspektami, wiążącymi się z wykonywaniem długich misji eksploracyjnych poza niską orbitą wokółziemską (LEO). Zademonstrowane zostaną możliwości zniesienia warunków obecnych podczas startu, scenariusze przerywania lotu, operacje wykonywane na orbicie, powrót z głębokiej przestrzeni kosmicznej (większa prędkość wejścia w atmosferę), rozwijanie spadochronów czy lądowania na wodzie w czasie różnych warunków.
W oparciu o prace i testy z modelem inżynieryjnym statku Orion zostaną stworzone szczegółowe, udoskonalone specyfikacje techniczne. Dotychczas zostały już zweryfikowane nowe procesy produkcyjne, sprzęt oraz narzędzia wymagane podczas masowej produkcji statku. Zebrane podczas testów dane zostaną poddane analizie, a następnie wykorzystane przy udoskonaleniach projektu, wymagań, narzędzi, procesów produkcyjnych czy inspekcji, co przełoży się na uzyskanie bezpiecznego, niezawodnego statku załogowego, zdolnego do wykonywania lotów eksploracyjnych w głębokiej przestrzeni kosmicznej.
W zeszłym roku został już przetestowany system bezpieczeństwa Oriona, tzw. Launch Abort System (LAS), o czym pisaliśmy
w tym artykule. Zakończony sukcesem został także przegląd bezpieczeństwa w fazie pierwszej, który potwierdził iż statek spełnia wiele rygorystycznych wymagań NASA dla lotów załogowych.
Statek Orion będzie składał się z modułu załogowego, przeznaczonego do transportu ludzi i towarów, modułu serwisowego, który będzie zawierał systemy napędowe, systemy związane z zasilaniem z paneli słonecznych oraz zbiorniki z paliwami i innymi płynami. Ponadto na szczycie statku zamontowana będzie wieżyczka ratunkowa, stanowiąca system bezpieczeństwa, natomiast w dolnej sekcji Oriona znajdować się będzie adapter, za pomocą którego statek będzie mógł być zintegrowany z rakietą nosicielem. Głównym wykonawcą statku Orion jest Lockheed Martin.
We wcześniejszym artykule pisaliśmy o testach ewakuacyjnych oraz przeprowadzania spacerów kosmicznych z Oriona -
link. W maju zeszłego roku na łamach naszego portalu ukazał się
artykuł podsumowujący dotychczasowe prace nad GTA."
Załącznik: Pierwszy gotowy model inżynieryjny statku Orion (GTA) czeka na finalne inspekcje przed wysłaniem do zakładów Lockheed Martin w Denver.