Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1171850 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3315 dnia: Grudzień 21, 2020, 08:46 »
Certyfikacja Starshipa do lotów zalogowych zajmie pewnie lata,tu największym problemem nawet nie jest brak systemu ucieczkowego a sposób lądowania który jest nadal bardzo ryzykowny i póki co niezbadany gdy mówimy o powrocie z orbity.Może lepiej poki co byłoby zaopatrzyć Starshipa w węzel cumowniczy i wozić zalogi na/z ziemskiej orbity Dragonami+F9

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3316 dnia: Grudzień 21, 2020, 09:57 »
A jest już ogłoszona data pierwszego lotu załogowego Oriona? Zdaje się, że nie. NASA ma wspaniałą historię opóźnień.
Nie wiem, zobaczymy, ale jestem sceptyczny.

Z tego co wiem, to czerwiec 2023. Ale jakie to ma znaczenie? Nie sztuka podać datę na kilka lat do przodu z dokładnością do sekund, bo to nic nie znaczy.

SpaceX ma krótszą list opóźnień, bo działa znacznie krócej niż NASA. Ale przypomnę, że podczas słynnej pokazówki we wrześniu 2019 Musk uroczyście publicznie oświadczał, że Super Heavy/Starship poleci na orbitę w kwietniu 2020, a z załogą w grudniu 2020. Można sprawdzić. Aż takich gruszek na wierzbie to NASA nigdy nie obiecywała :).

Inną sprawą jest, co będzie szybciej w zakresie lotów załogowych na BEO: SH/SS czy SLS. Na dziś nie jest to przesądzone, chociaż bardzo dużo przemawia za tym, że SLS. Co wcale nie znaczy, że koncepcja Muska nie okaże się o wiele bardziej przyszłościowa. Ale weryfikacja tego to sprawa wielu lat - nasze osobiste przekonania niewiele tu wnoszą ;).

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8600
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3317 dnia: Grudzień 21, 2020, 10:18 »
Starship szybko nie będzie miał certyfikatu na starty załogowe ale da się to obejść. Pusty Starship czeka na LEO. Załogę dowozi Dragon 2 którą przesiada się do Starshipa. Na orbicie Księżyca załoga wsiada w lądownika Blue Moon który siedzi w ładowni i po wyjęciu go w przestrzeń lądują na Łysym  ;) Po powrocie Starshipa z Księżyca załoga wraca na Ziemię Dragonem 2.

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 672
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3318 dnia: Grudzień 21, 2020, 10:38 »
Przestańcie z tym Dragonem. Ja wiem, że Zubrin nie posiadałby się ze szczęścia, ale to przecież absurd. Nie po to buduje się autobus na setkę pasażerów, żeby potem wozić do niego ludzi i bagaż flotą tuk-tuków.

Nie byłbym aż takim pesymistą co do dat. Dragona zaczęli klepać w 2004, a w 2010 zaczął latać. W 2015 zaczęły się testy systemu ucieczkowego, a Dragon załogowy poleciał w 2019. W międzyczasie SpaceX opracował też parę silników i wynosicieli.
Teraz mają silniki, mają (?) kluczowe elementy wynosiciela, mają life support, mają opanowane lądowanie na ogniu w atmosferze.
Kiedy ostatnio NASA miała takie tempo? Chyba w latach 50. i 60.
"Space is hard"

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3318 dnia: Grudzień 21, 2020, 10:38 »

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3319 dnia: Grudzień 21, 2020, 10:57 »
Nie po to buduje się autobus na setkę pasażerów, żeby potem wozić do niego ludzi i bagaż flotą tuk-tuków.

A setka pasażerów to nie absurd?

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3833
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3320 dnia: Grudzień 21, 2020, 11:04 »
Certyfikacja Starshipa do lotów zalogowych zajmie pewnie lata,tu największym problemem nawet nie jest brak systemu ucieczkowego a sposób lądowania który jest nadal bardzo ryzykowny i póki co niezbadany gdy mówimy o powrocie z orbity.Może lepiej poki co byłoby zaopatrzyć Starshipa w węzel cumowniczy i wozić zalogi na/z ziemskiej orbity Dragonami+F9

Mnie w koncepcji Starshipa martwi właśnie brak systemu ucieczkowego (no bo w sumie jak w tego typu konstrukcji prawda, chyba, że przedział załogowy mógłby być "odstrzeliwany" jeszcze na Ziemi, ale zapewne masa tego przedziału nie dawałaby szans na szybkie przeprowadzenie takiej operacji, inaczej jak ma to miejsce w o wiele lżejszych i mniejszych Dragonach-2). Poza tym cała koncepcja przypomina mi niestety pod tym względem wahadłowce, czyli "siedzimy na bombie, a nóż a widelec nie wybuchnie, wtedy przeżyjemy". Generalnie olbrzymie ryzyko bez szans ratunku dla załogi w razie bardzo poważnego zagrożenia. Z kolei - jak kolega słusznie zauważył - manewr pionizacji i lądowania też jest bardzo ryzykowny, może tu na Ziemi, na lądowisku z logotypem SpaceX jeszcze nie aż tak bardzo, ale nie w "dzikim", księżycowym czy marsjańskim terenie, w którym regolit - wskutek pracy potężnych dysz silników - może skutecznie uszkodzić spód konstrukcji.  I - mimo, że Starship jest w dużym stopniu  z założenia przełomową konstrukcją - o tyle odnoszę nieodparte wrażenie, że te pionierskie podejście SpaceX wygląda trochę jak nieustająca pogoń za urzeczywistnieniem wszelkim kosztem wcześniejszych animacji 3D.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 21, 2020, 11:13 wysłana przez station »
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 672
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3321 dnia: Grudzień 21, 2020, 11:46 »
Problem uszkodzenia "podwozia" przez latające kamolce rozwiązano chyba całkiem skutecznie już przy Apollo?
Długie nogi (a mun starszip będzie miał inne) też dają pewne pole do manewru.

Elon na temat braku systemu ucieczkowego nie mówił zbyt wiele, ale katapultowany przedział załogowy nie jest przecież wykluczony. Przypuszczam jednak, że go nie będzie, a wymogi do uzyskania dopuszczenia do lotów załogowych będą spełnione przez dowiedzenie odpowiedniej niezawodności. W końcu samolot pasażerski też nie ma systemów ucieczkowych, a co jakiś czas dochodzi do katastrof. Liczy się statystyka. Bo stopień spektakularności (duży fireball vs. mały fireball) już chyba nie.

Artpoz, nie - setka pasażerów to nie absurd. To przejście z etapu wiecznej laborki do rutyny.

Rozumiem wszystkie Wasze obiekcje, ale staram się pamiętać, że doświadczenie zabija kreatywność, a wielu przełomów dokonali ludzie, którym nikt nie powiedział, że "się nie da". 
"Space is hard"

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3322 dnia: Grudzień 21, 2020, 11:57 »
Albo urzeczywistnienie kadru z Autostopem Przez Galaktykę kiedy waleń spada.



Przy takiej dacie Oriona jaka jest obecnie wyznaczona ciężko uwierzyć że miałby się odbyć przed 2025 rokiem.

Do tego czasu SX powinno się wyrobić z wersją załogową. Nie na sto osób może, ale na lądowanie na księżycu np. w 10 osób powinno wystarczyć.

Ogromnym plusem rozmiarów tego statku jest to o czym wini pisze - rozmiar pozwala na dostosowanie do potrzeb pasażerów bez certolenia się z podzespołami. Projektowanie i montaż na pewno będzie o wiele łatwiejsze. Doświadczenie z Dragona mają. ZBUDOWANIE statku wyposażonego w moduł załogowy nie powinno być problemem.

Czy bezpieczne będzie lądowanie i jakie jest ryzyko eksplozji w stylu SN8 z setką pasażerów na pokładzie to zupełnie inna para kaloszy. Ale znów: do 2024-25 jest ponad 4 lata i to jest czas na wykonanie tych kilkuset lotów i złapanie powtarzalności. historia Falcona pokazuje, że można złapać regularność powrotów na imponującym poziomie.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3323 dnia: Grudzień 21, 2020, 12:02 »
Artpoz, nie - setka pasażerów to nie absurd. To przejście z etapu wiecznej laborki do rutyny.

Proponuję obejrzeć

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3833
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3324 dnia: Grudzień 21, 2020, 13:10 »
Problem uszkodzenia "podwozia" przez latające kamolce rozwiązano chyba całkiem skutecznie już przy Apollo?
Długie nogi (a mun starszip będzie miał inne) też dają pewne pole do manewru.

Niezupełnie z tym Apollo, tam miałeś dwa moduły - lądujący i wznoszący/powrotny. Lądujący (np.w przypadku Ap-15) zarył nawet dyszą silnika o podłoże, ale tym faktem nie trzeba było się już martwić, bo pajączek nie wracał przecież w całości na orbitę księżycową. W przypadku SS mamy całą konstrukcję, tam czyli np. na Księżycu nic nie zostaje, cała konstrukcja ma ponownie wystartować na orbitę. Pamiętajmy też ile tych silników docelowo ma pracować, nie jeden startowy jak w przypadku AM Apollo.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 21, 2020, 13:12 wysłana przez station »
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 672
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3325 dnia: Grudzień 21, 2020, 14:13 »
Zgadza się, bezpośrednio nie da się tego porównać, ale jeśli dobrze pamiętam obawiano się usterki silnika w ostatniej fazie opadania i uszkodzeń instalacji.
Tak czy inaczej nie wydaje mi się to problemem. Przy pracujących Raptorach wszystko będzie lecieć na boki i to daleko. Na pewno będzie trzeba starannie wybierać miejsce lądowania.

Film widziałem kiedyś. Nie podejmuję się weryfikować informacji o sprawności systemów odzyskiwania wody, ale AFAIK na ISS nie odzyskuje się wody z "nieczystości stałych", bo nie ma takiego, nomem omen, parcia.
A co do ciasnoty na starszipie, to mówimy przecież o statku kolonizacyjnym. Przynajmniej nie czytałem nigdy, żeby opcja 100-osobowa była proponowana do innych zastosowań. Do Ameryki ludzie pływali w gorszych warunkach.

Zresztą nawet jeśli się to 100 skurczy do 50, to czy to aż taka różnica? Nadal będzie to Orion x 10 za 10% kosztów.
"Space is hard"

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1265
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3326 dnia: Grudzień 21, 2020, 14:43 »
Silnik lądującego modułu Apollo LM oddziaływał na księżycowy grunt z nieporównywalnie mniejszą siłą w porównaniu do trzech Raptorów lądującego Starshipa. Spod lądownika LM wydmuchiwało jedynie płytką warstwę najdrobniejszych frakcji regolitu. Raptory pracujące z siłą o 2 rzędy wielkości większą, będą "orać" powierzchnię i wyrywać z niej kawałki skał.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3327 dnia: Grudzień 21, 2020, 15:12 »
W końcu samolot pasażerski też nie ma systemów ucieczkowych, a co jakiś czas dochodzi do katastrof. Liczy się statystyka
Kiedy to właśnie statystyka mówi że ryzyko wypadku lotniczego to 1na 2mln lotów gdzie ryzyko awarii rakiety jakieś 1 na100 i to w przypadku rakiet naprawdę bezpiecznych.Awaryjności samolotów i rakiet nie da się w zaden sposób porównać.

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3328 dnia: Grudzień 21, 2020, 15:41 »
Starship na ksieżycu nie ma lądować na raptorach. Ma miec wysoko umieszczoną baterie mniejszych silniczkow wlasnie po to aby nie wzbijac kamieni z podloza. Rendery szeroko dostepne.


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
« Ostatnia zmiana: Grudzień 21, 2020, 15:46 wysłana przez robinson »

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1265
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3329 dnia: Grudzień 21, 2020, 17:12 »
Te "silniczki" mają zrównoważyć wagę tego lądującego kolosa?  ;D

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3329 dnia: Grudzień 21, 2020, 17:12 »