Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1171578 razy)

0 użytkowników i 12 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3750 dnia: Styczeń 29, 2021, 09:27 »
Jeśli dobrze kumam Starship pozbywa się paliwa. Start raczej jutro  :(

Raczej jutro też nie, bo chyba FAA się obraziło na Elona i na jutro wydali TFR do 2 km. Może to się zmieni, ale na chwilę obecną nie ma zgody na start ani dziś ani jutro.


Chwilę, bo powstało zamieszanie. Na stronie FAA zezwolenie z wtorku "unlimited" na dzisiejszy dzień stoi jak stało. Więc może bajzel nie aż tak duży a dzisiejsza próba będzie się mogła odbyć bez problemu.


https://tfr.faa.gov/save_pages/detail_1_7364.html

Online docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 671
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3751 dnia: Styczeń 29, 2021, 09:49 »
Mają tam chyba jakieś zamieszanie, wcześniej były dwa wpisy, a teraz są już trzy. Tak czy inaczej - to dobrze ;)

Zmiana numeru seryjnego Raptora, nawet przy jakichś nieznacznych korektach w jego konstrukcji to nie powinno być coś, co znacząco zmienia ryzyko samego testu.

Nie mogę się zgodzić. O ile montaż kadłuba i zbiorników idzie wielkimi krokami w stronę seryjnej, niemalże taśmowej produkcji z robotami itp., o tyle lepienie silników to (wg tego co mi wiadomo) nadal klasyczna laborka, a "nieznaczne korekty" mogą mieć decydujące znaczenie dla "to RUD or not to RUD".
Gdyby było inaczej, testy statyczne nie byłyby w ogóle potrzebne.
Natomiast o procedurach można powiedzieć na pewno jedno - działają tylko, kiedy się ich przestrzega zawsze i ślepo.




« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2021, 09:59 wysłana przez docktor »
"Space is hard"

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3752 dnia: Styczeń 29, 2021, 13:43 »
Zaczęli szykować się do dzisiejszej próby, pomału zamykają drogi i wycofują pracowników. Nadal nie ma pozwolenia chyba.

NSF już nadaje:


Online docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 671
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3753 dnia: Styczeń 29, 2021, 14:12 »
Zezwolenie jest, jak już tu pisano.
"Space is hard"

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3753 dnia: Styczeń 29, 2021, 14:12 »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3755 dnia: Styczeń 29, 2021, 14:24 »
Zezwolenie jest, jak już tu pisano.

Ja już właśnie nie wiem jak to działa, niby TFR jest ale na NSF dalej piszą że nie ma pozwolenia. Czy to nie jest tak, że TFR jest tylko rezerwacją przestrzeni powietrznej, a oprócz tego muszą dostać po prostu zgodę na piśmie?

Offline Szaniu

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1698
  • Szepty Ziemi.
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3756 dnia: Styczeń 29, 2021, 15:13 »
Ja już właśnie nie wiem jak to działa, niby TFR jest ale na NSF dalej piszą że nie ma pozwolenia. Czy to nie jest tak, że TFR jest tylko rezerwacją przestrzeni powietrznej, a oprócz tego muszą dostać po prostu zgodę na piśmie?
Też tak to rozumiem.

Offline Adam

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 119
  • Noc to najpiękniejsza pora dnia :)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3757 dnia: Styczeń 29, 2021, 15:39 »
Z ciekawości dopytam, może ktoś się zna na tych sprawach, jakie mogły by być konsekwencje lotu bez otrzymanej zgody? Tylko pieniężne? Pomijając oczywiście zagrożenie jakie to niesie w ruchu powietrznym i przypadek jakiejś katastrofy czy śmierci

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3758 dnia: Styczeń 29, 2021, 15:59 »
Z ciekawości dopytam, może ktoś się zna na tych sprawach, jakie mogły by być konsekwencje lotu bez otrzymanej zgody? Tylko pieniężne? Pomijając oczywiście zagrożenie jakie to niesie w ruchu powietrznym i przypadek jakiejś katastrofy czy śmierci

Z tego co piszą na NSF pomijając katastrofę itp bo wtedy wiadomo że to już sprawa karna to w najgorszym wypadku FAA może wycofać wszystkie pozwolenia dla danej firmy. Oznaczałoby to, że SpaceX nie może wystrzelić żadnej rakiety, włączając w to F9. Ogólnie gra nie warta świeczki.
Trzeba też pamiętać, że pozwolenie od FAA to nie jest jakieś widzimisię. Taka rakieta/samolot to praktycznie wielka lecąca bomba i ktoś musi nadzorować takie testy bo skutki mogą być naprawdę tragiczne. Do tego wkraczamy na nowe wody rakiet wielokrotnego użytku, trochę potrwa zanim się to dotrze i powstanie jakiś, miejmy nadzieje sensowny, kompromis między interesami firm prywatnych a bezpieczeństwem ludności.

EDIT: Mary pisze, że mogą wracać do wioski co by znaczyło, że nie będzie dzisiaj lotu. Za to wygląda, że nie chcą tracić czasu i wyciągają SN10, może dzisiaj przewiozą go na wyrzutnie?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2021, 16:02 wysłana przez wini »

Offline Szaniu

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1698
  • Szepty Ziemi.
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3759 dnia: Styczeń 29, 2021, 16:04 »
Obstawiamy czy dziewiątka w ogóle poleci :P? Ja jednak lokuję swoje żetony na dziesiątce  ;D

Byłem blisko! ;p chociaż kto wie jaki ostatecznie los czeka SN9.

Online docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 671
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3760 dnia: Styczeń 29, 2021, 16:48 »
Ja już właśnie nie wiem jak to działa, niby TFR jest ale na NSF dalej piszą że nie ma pozwolenia. Czy to nie jest tak, że TFR jest tylko rezerwacją przestrzeni powietrznej, a oprócz tego muszą dostać po prostu zgodę na piśmie?
Też tak to rozumiem.

W sumie możliwe, o tym nie pomyślałem, chociaż jest to tak sformułowane... Biurokracja wszędzie jest biurokracją ;)
"Space is hard"

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9507
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3761 dnia: Styczeń 29, 2021, 16:51 »
Cytuj
SpaceX is officially now targeting Feb. 1 for Starship SN9's test flight.
"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3762 dnia: Styczeń 29, 2021, 20:30 »
Przewożą SN10 na stanowisko startowe.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3763 dnia: Styczeń 30, 2021, 08:15 »
SN10 już na platformie startowej.



Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3764 dnia: Styczeń 30, 2021, 08:40 »

Marek cytuje prasę amerykańską piszącą o sprawie (braku) zezwolenia na lot SN9

https://florydziak.pl/uncategorized/czyli-jednak-poszlo-o-sn-8/

https://www.theverge.com/2021/1/29/22256657/spacex-launch-violation-explosive-starship-faa-investigation-elon-musk

Co irytujące, jeśli nawet SpaceX złamało zasady poprzedniej licencji to FAA miało 2 miesiące na wyjaśnienie sprawy.


Z drugiej strony: SX złamało zasady poprzedniej licencji, składając aplikację do następnego startu nanosi kolejne, chaotyczne zmiany. Urząd o małych mocach przerobowych siłą rzeczy stanie okoniem...


"The so-called mishap investigation was opened that week, focusing not only on the explosive landing but on SpaceX’s refusal to stick to the terms of what the FAA authorized, the two people said. It was unclear what part of the test flight violated the FAA license, and an FAA spokesman declined to specify in a statement to The Verge."


Tak więc z jednej strony mamy szalonego wynalazcę, który uważa, że powinien dostawać zgodę na wszystkie pomysły, jakie mu wpadną do głowy a reszta ma się usunąć z drogi i nie przeszkadzać. Po drugiej stronie urzędy, które funkcjonują wedle reguł sprzed półwiecza.


Florydziak ma pewnie rację, że małe szanse na to że się do poniedziałku dogadają a więc i sam sart. Musk może stawiać rządek gotowych prototypów w dokach, ale bez licencji mogą tylko rdzewieć, a FAA dalej będzie tygodniami procedować. Sprawa tym bardziej pilna, że jak widać na obrazku od Brandona, gotowe są już części do pierwszego boostera. Zintegrować i wysłać na testy - koło kwietnia mógłby odbyć pierwsze skoki.


« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2021, 08:54 wysłana przez Tantal »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #3764 dnia: Styczeń 30, 2021, 08:40 »