Moduł serwisowy jest głównym elementem satelity. Ma kształt graniastosłupa ośmiokątnego, i stanowi przednią, najszerszą część pojazdu. Zawiera podstawowe komponenty inżynieryjne satelity, zapewniające zasilanie, łączność, zarządzenia danymi itp, oraz złożoną optykę rentgenowską. Został on wykonany w dużej mierze z aluminium (w postaci struktury przypominającej plaster miodu) w zewnętrznych panelach, oraz z włókien węglowych. Ma on postać pustego pudełka zbudowanego wokół centralnego stożka. Składa się z platformy górnej i dolnej, oraz czterech bocznych paneli. Na tych komponentach zainstalowano wszystkie systemy satelity. Moduł ten zawiera strukturę łączącą pojazd z górnym stopniem rakiety nośnej. Zawiera platformę podpierającą zwierciadła (Mirror Support Platform) wraz z optyką. W module serwisowym znajduje się pokładowy system obróbki danych (On-Board Data Handling System - OBHD), służący do dekodowania poleceń z Ziemi, wysyłania na Ziemię danych, utrzymywania czasu pokładowego, oraz formatowania danych telemetrycznych przed ich transmisją. Łączność z Ziemią zapewnia system radiowy (Radio Frequency System - RFS), zawierający transpondery i anteny pracujące w paśmie S. Do uzyskiwania i rozprowadzania energii elektrycznej o napięciu 28 V po całym statku służy podsystem mocy elektrycznej (Electrical Power Subsystem - EPSS). Energia na poziomie 1000 W jest produkowana przez dwa skrzydła fotoogniw słonecznych ulokowanych symetrycznie po obu stronach modułu serwisowego. Każde skrzydło składa się z 3 prostokątnych paneli fotowlitaicznych. Moduł serwisowy zapewnia ponadto kontrolę temperatury wewnętrznej, oraz bardzo dokładny monitoring temperatury zwierciadeł rentgenowskich. Osłony trzech modułów zwierciadeł, umieszczonych w centrum modułu serwisowego (patrz dalej) muszą być utrzymywane w temperaturze 20°C, w celu ograniczenia odkształceń termicznych. Dlatego podtrzymująca je platforma jest utrzymywana prawie w stałej temperaturze, z odchyleniami mniejszymi niż 12°C. W innych przypadkach moduł serwisowy jest utrzymywany w standardowych zakresach temperatur, i uwaga przy jego budowie była zwrócona w stronę prostoty i solidności. Cieplny projekt pojazdu XMM-Newton wykorzystuje korzyści wynikające ze stałego środowiska na jego odległej orbicie o długim okresie i ograniczone zmiany kąta oświetlenia przez Słońce (120°). W rzeczywistości albedo Ziemi i promieniowanie podczerwone nie mają znaczenia w przypadku jego orbity. Tylko podczas przejść przez perygeum (700 km) stabilność cieplna XMM jest nieznacznie naruszana przez wpływ Ziemi. Największe perturbacje cieplne zdarzają się podczas okresów zaćmień, gdy pojazd nie otrzymuje energii słonecznej przez okres maksymalnie 1.7 godziny (chociaż statystycznie zaćmienia są krótsze). Jednak zaćmienia zawsze zdarzają się pod minimalną wysokością, która jest wymagana dla obserwacji (40 000 km), zwiększając czas potrzebny na odzyskanie stabilności termicznej. Ogrzewanie za pomocą grzejników przed i po zaćmieniu pozwalają na zmniejszenie tego czasu. W module serwisowym zainstalowano także systemy kontroli orientacji przestrzennej (Attitude and Orbital Control Systems - AOCS). Jednym z podstawowych wymagań dla obserwacji odległych źródeł przez długie okresy, nawet 10 godzin jest bardzo dokładne pozycjonowanie satelity. Głównie podsystemy AOCS zostały zbudowane przez Matra Marconi Space (MMS) w Anglii, i są głównym wkładem Wielkiej Brytanii do misji. Satelita podczas obserwacji powoli obraca się z szybkością 20 stopni na godzinę. Dokładność pozycjonowania wynosi 0.25'' w okresie 10 sekund. XMM może zmieniać orientację za pomocą dwóch kompletów czterech małych silniczków, używających jako paliwa hydrazyny. Dla dokładniejszego pozycjonowania są używane cztery koła reakcyjne, które są głównymi urządzeniami wykonawczymi AOCS. Na podstawie danych dostarczanych przez dwa szperacze gwiazd (Star Trackers), które obserwują gwiazdy w ich polach widzenia, komputery AOCS obliczają pęd kół kreacyjnych potrzebny podczas kontroli orientacji w czasie obserwacji, lub podczas zmiany celu badań. Obrót kół odbywa się z maksymalną szybkością 4000 rpm. AOCS zawiera około 100 kg elektroniki i składa się z 10 jednostek wyposażenia zawierających komputery, koła reakcyjne, sensory Słońca, zasilacze, oraz okablowanie łączące. Przed zainstalowaniem na satelicie system ten przeszedł bardzo szczegółowe testy. Projekt AOCS jest odpory na uszkodzenia. Głównym elementem AOCS jest jednostka wykrywania błędów i elektroniki korygującej (Flght Failure Detection and Correction Electronics Unit). Jest ona odpowiedzialna za wykrywanie początków różnorodnych anomalii i ich korygowanie. Bardzo ważnym wymogiem XMM-Newton była ochrona delikatnych detektorów instrumentów naukowych przed uszkodzeniem przez źródła światła na niebie. Oś podłużna teleskopu nigdy nie jest kierowania bliżej Słońca niż 70°. Podobnie nigdy nie wskazuje bliżej niż 47° w kierunku Ziemi, i 22° w kierunku Księżyca podczas obserwacji naukowych. AOCS został także zaprojektowany do umożliwienia satelicie działania w trybie automatycznym przez 36 godzin, a także podczas zaćmień. Jednak gdyby zdarzyła się jakaś poważna awaria, która spowodowałaby przedłużenie się braku łączności z Ziemią, XMM-Newton może wejść w tryb bezpieczny (Safe Mode) i czekać na aktywację z Ziemi.