Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1135920 razy)

0 użytkowników i 16 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #660 dnia: Grudzień 23, 2018, 10:16 »
OK. Ale określenie "radically redesigned" nie pasuje mi do użytych przez Ciebie "usprawnić kilka rzeczy" czy "cały czas ewoluuje". Ale chciałbym, by była to tylko nadmierna emfaza Elona.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #661 dnia: Grudzień 23, 2018, 10:34 »
OK. Ale określenie "radically redesigned" nie pasuje mi do użytych przez Ciebie "usprawnić kilka rzeczy" czy "cały czas ewoluuje". Ale chciałbym, by była to tylko nadmierna emfaza Elona.

Tak naprawdę bez konkretnej wiedzy ciężko powiedzieć co rzeczywiście miał na myśli. Z jednej strony Elon lubi czasem wyolbrzymiać, z drugiej ludzie czasem biorą zbyt dosłownie wszystko co mówi i analizują każdą literę jego wypowiedzi:D Wydaje mi się, że skoro w ciągu miesiąca ma odbyć się pierwszy test Raptora w nowej wersji to zmiany nie mogły być, aż tak drastyczne. Wszystko okaże się po tym jak zobaczymy nagranie, chyba, że dostaniemy jakąś porcję konkretnych informacji wcześniej. AMA byłoby naprawdę super do tego;)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #662 dnia: Grudzień 24, 2018, 14:35 »
https://twitter.com/elonmusk/status/1077106553189093376


Kolejne zdjęcie z Teksasu. Starship ma  nie być malowany tylko wypolerowany na wysoki połysk. Egzemplarz testowy będzie miał 3 silniki Raptor.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8588
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #663 dnia: Grudzień 24, 2018, 17:49 »
Ten hardware Starship to piękny prezent dla nas na święta Bożego Narodzenia B-)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #663 dnia: Grudzień 24, 2018, 17:49 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #664 dnia: Grudzień 24, 2018, 21:34 »
Ktoś na forum NSF zrobił rysunek ilustrujący na podstawie tego zdjęcia, jak może wyglądać "big f* hopper":

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1264
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #665 dnia: Grudzień 25, 2018, 10:53 »
Podsumowanie ostatnich wiadomości ze strony  SpaceX.com.pl

https://spacex.com.pl/
« Ostatnia zmiana: Grudzień 25, 2018, 10:55 wysłana przez juram »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #666 dnia: Grudzień 25, 2018, 11:09 »
Nie znam się na materiałach, więc zadam pytanie dotyczące wolty SpaceX jeśli idzie o materiał, z którego będą zbudowane zbiorniki czy cały pierwszy stopień. Do tej pory mówiło się, że kompozytowe zbiorniki będą lepsze, chociaż nie bardzo kojarzę, jakie podawano powody. W każdym razie miał to być znaczny postęp w stosunku do NASA i ULA, które wciąż klepią metalowe puszki jak w latach 50. i 60. Teraz nagle okazało się, że stal jest jednak lepsza niż kompozyty...

Zastanawiam się, czego dowiedziano się w ostatnich tygodniach lub miesiącach, że to stal nagle okazała się lepsza? Może są jakieś istotne powody, np. ostatnie zmiany w konstrukcji BFR wymuszają zastosowanie blachy. Ale trudno mi to sobie wyobrazić. W końcu kolejne koncepcje BFR tworzyli fachowcy w SpaceX, a nie hobbyści.

Czy macie jakieś wyjaśnienie?

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #667 dnia: Grudzień 25, 2018, 12:36 »
Nie znam się na materiałach, więc zadam pytanie dotyczące wolty SpaceX jeśli idzie o materiał, z którego będą zbudowane zbiorniki czy cały pierwszy stopień. Do tej pory mówiło się, że kompozytowe zbiorniki będą lepsze, chociaż nie bardzo kojarzę, jakie podawano powody. W każdym razie miał to być znaczny postęp w stosunku do NASA i ULA, które wciąż klepią metalowe puszki jak w latach 50. i 60. Teraz nagle okazało się, że stal jest jednak lepsza niż kompozyty...

Zastanawiam się, czego dowiedziano się w ostatnich tygodniach lub miesiącach, że to stal nagle okazała się lepsza? Może są jakieś istotne powody, np. ostatnie zmiany w konstrukcji BFR wymuszają zastosowanie blachy. Ale trudno mi to sobie wyobrazić. W końcu kolejne koncepcje BFR tworzyli fachowcy w SpaceX, a nie hobbyści.

Czy macie jakieś wyjaśnienie?

Możliwe że odpowiedź kryje się w ostatnim tweecie Elona. Starship ma być z jednej strony chłodzony aktywnie ciekłym metanem, z drugiej nie będzie w ogóle potrzebował chłodzenia. Wychodzi na to, że mimo że stal jest cięższa to w ostatecznym rachunku bez potrzeby zakładania osłony termicznej waga całości może wyjść mniejsza lub na tyle korzystna(nie znam niestety wartości) że jest to rozwiązanie lepsze. Przy okazji odpada nam jeden z najcięższych problemów do rozwiązania czyli wielokrotne użycie osłony termicznej. Jeżeli to rozwiązanie faktycznie zadziała to dostajemy statek łatwiejszy w obsłudze i bardziej odporny na awarie.

Cytuj
Elon Musk on Twitter: Leeward side needs nothing, windward side will be activity cooled with residual (cryo) liquid methane, so will appear liquid silver even on hot side
« Ostatnia zmiana: Grudzień 25, 2018, 12:38 wysłana przez wini »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #668 dnia: Grudzień 25, 2018, 14:31 »
Teraz nagle okazało się, że stal jest jednak lepsza niż kompozyty...
[...]
Czy macie jakieś wyjaśnienie?
W skrócie - kompozyty są lżejsze, ale wymagają osłony termicznej podczas powrotu. Stalowy zbiornik najwyraźniej osłony nie wymaga, bo będzie się chodził radiacyjnie - całą powierzchnią.

Offline Rafał

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 812
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #669 dnia: Grudzień 25, 2018, 16:19 »
Ech, a dostało mi się od psychofana za podważanie nieomylności SpaceX. Najwyraźniej mieli te same obawy :)

Napisz im na help-us-to-not-explode@spacex.com - na początek zauważą, że zapomnieli o skrzydłach, bo w ich projekcie jest jedno, a nie sztuk kilka. Z pewnością będą panicznie "drzeć" razem ze wszystkimi innymi, bo to absolutnie niemożliwe, żeby technologia nie zmieniła się od 50 lat. Mam również parę pytań natury technicznej do BFR, skoro jak widać znasz doskonale "poziom komplikacji serwisowania".
Na tym forum nie pomagamy SpaceX tylko dyskutujemy o SpaceX :). Szkoda, że w tej frustracji zabrakło poruszenia tematu, o który pytałem czyli potężnych heat shield analogicznych do wahadłowcowych, które:
- będą musiały wytrzymać powrót z wyższych prędkości niż z pierwszej kosmicznej z LEO
- będą wystawione na wszystko co lata w trakcie długiego lotu w przestrzeni międzyplanetarnej
- na Marsie nie będą miały ekipy, która przez pół roku szuka i zalepia ubytki

(Taka ciekawostka - w przeciwieństwie do zakochanego w Musku reddita, na forum NSF przez kilka tysięcy postów toczyły się dyskusje na temat ablacji i tego jak BFR mógłby ją opanować.)

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #670 dnia: Grudzień 25, 2018, 17:17 »
A kto to mowi o jakis duzych predkosciach? Po co? Jesli to ma sluzyc do tworzenai starlinkow, to one raczej maja latac na niskich orbitach aby zapewnic niskie opoznienie przesylu informacji np. do lacznosci i sterowania dronami w real time. To poza LEO nie bedzie latac,
bo po co? Z powaaniem
                      Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #671 dnia: Grudzień 25, 2018, 17:49 »
A kto to mowi o jakis duzych predkosciach? Po co? Jesli to ma sluzyc do tworzenai starlinkow, to one raczej maja latac na niskich orbitach aby zapewnic niskie opoznienie przesylu informacji np. do lacznosci i sterowania dronami w real time. To poza LEO nie bedzie latac,
bo po co? Z powaaniem
                      Adam Przybyla

Starship będzie latać w założeniu choćby na Księżyc i Marsa i więc musi znieść więcej niż tylko lot na LEO.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #672 dnia: Grudzień 25, 2018, 17:58 »
Teraz nagle okazało się, że stal jest jednak lepsza niż kompozyty...
[...]
Czy macie jakieś wyjaśnienie?
W skrócie - kompozyty są lżejsze, ale wymagają osłony termicznej podczas powrotu. Stalowy zbiornik najwyraźniej osłony nie wymaga, bo będzie się chodził radiacyjnie - całą powierzchnią.

Mimo wszystko mam dwie wątpliwości ogólniejszej natury. Ale przede wszystkim: czy mowa jest o stalowej powłoce statku, czy o stalowych zbiornikach znajdujących się wewnątrz tego statku?

1) Bo jeśli o wewnętrznych zbiornikach, to jest to raczej kwestia izolacji termicznej całego statku. Jeśli przy zejściu nawet z niskiej orbity w metalowym statku wystarczy chłodzenie radiacyjne, to dlaczego wszystkie Sojuzy i Apolla - metalowe przecież - mają/miały osłony ablacyjne, które są tak ciężkie?

2) Czyżby w SpaceX nie wiedzieli wcześniej o wadach i zaletach stalowych statków albo materiałow kompozytowych? Czy też zadecydowały o tej wolcie jakieś inne względy?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6527
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #673 dnia: Grudzień 25, 2018, 22:31 »
A kto to mowi o jakis duzych predkosciach? Po co? Jesli to ma sluzyc do tworzenai starlinkow, to one raczej maja latac na niskich orbitach aby zapewnic niskie opoznienie przesylu informacji np. do lacznosci i sterowania dronami w real time. To poza LEO nie bedzie latac,
bo po co? Z powaaniem
                      Adam Przybyla

Starship będzie latać w założeniu choćby na Księżyc i Marsa i więc musi znieść więcej niż tylko lot na LEO.
         ... z tym twierdzeniem poczekalby chociaz az spacex zacznie latac dla NASA z misjami poza
GTO;-) To caly czas sa statki do lotow w wiekszosci na LEO. I to nie BFR a przynajmniej F9.
Z powazaniem
                         Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Rafał

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 812
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #674 dnia: Grudzień 25, 2018, 23:36 »
         ... z tym twierdzeniem poczekalby chociaz az spacex zacznie latac dla NASA z misjami poza
GTO;-) To caly czas sa statki do lotow w wiekszosci na LEO. I to nie BFR a przynajmniej F9.

Od pierwszej konferencji, BFR jest określany jako statek zdolny do BEO.
Yusaku Maezawa podpisał kontrakt o przelot wokół Księżyca.
Musk we wrześniu 2018 nadal twierdzi:
Cytuj
BFR is intended as an interplanetary transport system capable of getting from Earth to anywhere in the Solar System
Na również mówią, że skoro Dragon ma osłonę zdolną przyjąć powrót z Księżyca to i BFS będzie mieć.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #674 dnia: Grudzień 25, 2018, 23:36 »