Pojawił się presskit:
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/news/pdfs/MSL_Press_Kit.pdfMożna w nim przeczytać m.in. o tym jak ma wyglądać faza lotu MSL-a na Marsa. Planowane są następujące korekty kursu:
TCM-1 +15 dni od startu
TCM-2 +120 dni od startu
TCM-3 -60 dni przed lądowaniem
Jak napisali (było też o tym kiedyś w tym wątku) po starcie MSL nie leci dokładnie w stronę Marsa. Chodzi m.in. o uniknięcie możliwości, że człona Atlasa dotrze na powierzchnię. TCM-1 i TCM-2 zbliżają trajektorię w pobliże Marsa. Dopiero TCM-3 ustawia odpowiednią trajektorię wejścia w atmosferę.
Oprócz tego mamy jeszcze:
TCM-4 -8 dni przed lądowaniem
TCM-5 -2 dni przed lądowaniem
TCM-6 -9 godzin przed lądowaniem
oprócz tego istnieje zapasowy na 24h przed lądowaniem.
Pomiary trajektorii statku będą wykonywane przy pomocy sieci DSN, które dostarczą następujących informacji:
-odległość do statku (czas przelotu sygnału do statku i z powrotem)
-prędkość wzdłuż linii odbioru/nadawania sygnału (efekt Dopplera)
-oraz położenie kątowe w stosunku do dobrze znanego radio-źródła tzw. metoda "delta differential one-way range measurement". Poniżej nawet fajny opis:
http://www.esa.int/esapub/bulletin/bulletin128/bul128i_madde.pdfPrzy okazji, jeśli ktoś nie widział to tutaj:
http://www.ustream.tv/nasajplmożna zobaczyć jeszcze zapis wideokonferencji, która miała miejsce wczoraj.
Jedno z pytań dotyczyło mobilności łazika w przypadku awarii kół. W odróżnieniu od MER-ów, w przypadku awarii koła na MSL-u istnieje możliwość zwolnienia koła tak aby obracało się bez oporów stawianych przez uszkodzony zespół napędowy. W zależności od terenu nawet przy awarii dwóch MSL nadal będzie się mógł poruszać.