Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376969 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24559
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3585 dnia: Wrzesień 02, 2017, 17:53 »
Trzy testy członów Falcona Heavy zakończone
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 2 WRZEŚNIA 2017

Firma SpaceX poinformowała o przeprowadzeniu testu silników ostatniego członu rakiety Falcon Heavy. Otwiera to drogę do pierwszego lotu tej nowej rakiety nośnej.

Rakieta Falcon Heavy w swoim pierwszym locie wykorzysta trzy wcześniej użyte człony rakiet Falcon 9R. Testy rakietowe tych członów trwają od kwietnia tego roku. W ostatnich dniach (firma SpaceX nie podała dokładnej daty) przeprowadzono trzeci i ostatni test, który prezentujemy poniżej. Test trwał ponad 55 sekund.  To próbne odpalenie silników przeprowadzono w McGregor, gdzie SpaceX od lat testuje swoje rakiety.



Test trzeciego członu dolnego stopnia rakiety Falcon Heavy / Credits – SpaceX  (...)

http://kosmonauta.net/2017/09/trzy-testy-czlonow-falcona-heavy-zakonczone/

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3586 dnia: Wrzesień 02, 2017, 18:49 »
Cytuj
Rakieta Falcon Heavy w swoim pierwszym locie wykorzysta trzy wcześniej użyte człony rakiet Falcon 9R
Chyba dwa a nie trzy

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3587 dnia: Wrzesień 02, 2017, 18:53 »
SpaceX ćwierknął, że trzy:

Cytuj
SpaceX‏Konto zweryfikowane @SpaceX 13 godz.13 godzin temu
Falcon Heavy’s 3 first stage cores have all completed testing at our rocket development facility in McGregor, TX → http://instagram.com/p/BYheQbWF0dm/

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3588 dnia: Wrzesień 02, 2017, 19:04 »
Ale dwie używki a środkowy nówka.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3588 dnia: Wrzesień 02, 2017, 19:04 »

Online perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3589 dnia: Wrzesień 03, 2017, 08:04 »
Środkowy musi być nowy, bo konstrukcyjnie się różni od pozostałych.

Offline marekfk

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 107
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3590 dnia: Wrzesień 03, 2017, 11:53 »
Środkowy musi być nowy, bo konstrukcyjnie się różni od pozostałych.

A boczne to się niby nie różnią?
I tak musieli dobudować 'zamki" czy tam łączniki do zespolenia ze środkowym stopniem.
A zważywszy na przenoszone obciążenia to raczej solidne konstrukcje, więc to nie jest takie
sobie "użycie" używanego F9, to jego przebudowa.
Więc środkowy też można przebudować z używanego.

Ciekawe jak głęboka jest to przebudowa, ile wzmocnień muszą dodać,
i jak wygląda koszt budowy nowych stopni i adaptacja-przebudowa starych.

Online perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3591 dnia: Wrzesień 03, 2017, 15:40 »
Ciekawe jak głęboka jest to przebudowa, ile wzmocnień muszą dodać,
i jak wygląda koszt budowy nowych stopni i adaptacja-przebudowa starych.

Z tego co wiem to właśnie boczne człony to zwykłe pierwsze stopnie z domontowanym mocowaniem i tyle. Natomiast środkowy jest konstrukcyjnie nieco inny. Bardziej się zastanawiam, czy drugi stopień jest taki sam jak w F9.

Offline marekfk

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 107
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3592 dnia: Wrzesień 03, 2017, 16:10 »
Z tego co wiem to właśnie boczne człony to zwykłe pierwsze stopnie z domontowanym mocowaniem i tyle. Natomiast środkowy jest konstrukcyjnie nieco inny. Bardziej się zastanawiam, czy drugi stopień jest taki sam jak w F9.

Znaczy że co, tak sobie nitownicą z tesco do zbiornika wodoru przyczepią łącznik i już? :D
Jakoś nie wydaje mi się aby można po prostu przyczepić łącznik przenoszący takie duże obciążenia
do miejsca które nie było ku temu przewidziane i na to obliczone.
Całkowicie zmieniają się kierunki przenoszenia sił i rozkład naprężeń.
(No chyba że F9 od początku był projektowany także jako boczny stopień napędowy i już je ma od początku)
Wydaje mi się że po prostu nie może obyć się bez wzmocnień strukturalnych, większych lub mniejszych,
a owe po prostu, "użycie" niezmienionego F9 to medialne uproszczenie.

A co do środkowego.
Jeżeli będzie to jak piszesz "nowy" stopień, ALE wykorzystujący używane silniki, używany zbiornik wodoru, używany zbiornik tlenu, używane nogi, używane tarki używaną awionikę itd..... to będzie to "nowy" stopień czy "stary" ?  :)
 
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2017, 16:18 wysłana przez marekfk »

Offline pogrzex

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3593 dnia: Wrzesień 03, 2017, 16:19 »
Zdecydowanie nie jest to taka prosta sprawa, wszystko trzeba ze sobą zgrać zaprogramować inaczej komputery itd. To jest praktycznie zupełnie inna rakieta już.
'pierd.... Aphopis czy inny dziad i wała bedzieta mieli ze swoich grubych portfeli'

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3594 dnia: Wrzesień 03, 2017, 16:43 »
A boczne to się niby nie różnią?

Nie zapominajmy że to na środkowym członie a nie bocznych ma spoczywać ponad 60 ton ładunku plus drugi stopień napędowy przez co trzeba go będzie znacznie bardziej wzmocnić szczególnie że ma on niewielką średnicę(3.66m)

Offline marekfk

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 107
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3595 dnia: Wrzesień 03, 2017, 21:16 »
Nie zapominajmy że to na środkowym członie a nie bocznych ma spoczywać ponad 60 ton ładunku plus drugi stopień napędowy przez co trzeba go będzie znacznie bardziej wzmocnić

Zgadza się. Ale wątpliwości powstały na temat czy będzie on "nowy" czy "stary" a może to być
a) nowy-nowy środkowy stopień
b) nowy ale zmontowany z używanych podzespołów (być może większość podzespołów będzie używana)
c) używany  stopień znacznie wzmocniony strukturalnie

Cytuj
szczególnie że ma on niewielką średnicę(3.66m)

? a co ma średnica do tego, wszystkie F9 i stopnie FH mają ŧą samą średnicę.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3596 dnia: Wrzesień 03, 2017, 22:44 »
Oficjalna wersja jest taka, że centralny stopień jest nowy. Czy będą w nim używane podzespoły? Być może. Obecnie latające nowe I stopnie F9 też mogą mieć część używanych podzespołów (crs-12 miał używane nogi). Wiadomo, że cała struktura nośna została przeprojektowana, więc opcja c odpada. Każdy boczny stopień przeszedł dość poważne modyfikacje, np. octaweb (struktura do której przymocowane są silniki) musiał zostać pocięty i ponownie zespawany aby dostosować go do nowych punktów mocujących.

Swoją drogą SpaceX od jakiegoś czasu zaprzestał spawania elementów octawebu i przeszedł na połączenia śrubowe, co niby ma przyspieszyć i uprościć montaż i też ułatwić zmianę wersji rakiety ze zwykłej F9 na booster dla FH.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3597 dnia: Wrzesień 04, 2017, 04:48 »
Oficjalna wersja jest taka, że centralny stopień jest nowy. Czy będą w nim używane podzespoły? Być może. Obecnie latające nowe I stopnie F9 też mogą mieć część używanych podzespołów (crs-12 miał używane nogi). Wiadomo, że cała struktura nośna została przeprojektowana, więc opcja c odpada. Każdy boczny stopień przeszedł dość poważne modyfikacje, np. octaweb (struktura do której przymocowane są silniki) musiał zostać pocięty i ponownie zespawany aby dostosować go do nowych punktów mocujących.

Swoją drogą SpaceX od jakiegoś czasu zaprzestał spawania elementów octawebu i przeszedł na połączenia śrubowe, co niby ma przyspieszyć i uprościć montaż i też ułatwić zmianę wersji rakiety ze zwykłej F9 na booster dla FH.
Ciekawe informacje.  3 platforma startowa ma obsłużyć 1 start f9 w grudnia 2018 roku. Na blogi Marka Florydziaka są B. Ciekawe posty - Spacex podpisał z Nasa  aneksy do umów  na 2 stopień F9. V2.0 - napędzany najprawdopodobniej raportem górny stopień będzie ponoć mógł samodzielnie wrócić na ziemię. Inne Info o montażu na początku stycznia gotowego już ramienia dla załogi. Wzmocnienie fundamentów wieży na lc39 , 2 lądowisko na lz1 takich samych rozmiarów  jak pierwsze.ciąg merlinów w wersji block5 większy o 7-8%, osłony na silniku mają  być wielokrotnego użytku i osłony na zbiorniki f9
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 04, 2017, 04:50 wysłana przez mars76 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3598 dnia: Wrzesień 04, 2017, 09:37 »
"Napędzane raportem" - chodzi o Raptora? :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3599 dnia: Wrzesień 04, 2017, 11:51 »
"Napędzane raportem" - chodzi o Raptora? :)
Dokładnie - uroki pisania z telefonu z autokorektą

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3599 dnia: Wrzesień 04, 2017, 11:51 »