Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376895 razy)

0 użytkowników i 10 Gości przegląda ten wątek.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3780 dnia: Wrzesień 30, 2017, 11:36 »
Jeśli dobrze pamiętam to zbiornik ITS przed wylądowaniem na Marsie będzie prawie pusty. Więc bomba na pokładzie ITS odpada  ;) Inna sprawa z lądowaniem na Księżycu. Ale na LM też paliwo było tyle że nieco mniej  ;)

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3781 dnia: Wrzesień 30, 2017, 11:49 »
Czy Muskowi uda się zejść z ceną tak, by aż tylu ludzi było na to stać, i by im się to opłacało?

Zgodnie ze slajdem z prezentacji, lot BFR miałby być tańszy od Falcona-1 (ten kosztował 5-10M$). Zakładając 5M$ za lot i 500 pasażerów wychodzi po 10k$ na łebka. Sporo, ale może Elon zakłada jeszcze niższą cenę, a i w locie suborbitalnym da się posłać znacznie większy ładunek niż na orbitę. Może więc byłoby to 2M$ i 2000 pasażerów, a wtedy cena robi się przystępna.

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3782 dnia: Wrzesień 30, 2017, 11:52 »
Właśnie się zastanawiam, ale jeśli BFR ma mieć wnętrze bardziej pojemne od Airbusa A380, to powinno się tam upchnąć ponad 1000 pasażerów. Może właśnie i te 2 tysiące?

Niemniej jednak mowa zatem o całkowitym koszcie lotu suborbitalnego na poziomie pojedynczych milionów dolarów. Chyba tutaj się zgodzimy co do tego szacunku?

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3783 dnia: Wrzesień 30, 2017, 12:23 »
Będzie jeszcze gorzej. Concorde startował i lądował z normalnego lotniska, do którego można było dotrzeć normalną taksówką, generalnie był włączony w powszechny system transportowy. Tutaj trzeba będzie jechać do portu, przesiadać na statek, płynąć do barki, itd.

Wyrzutnia musi być oddalona paręnaście kilometrów od terenów zurbanizowanych, ale wcale nie musi to być barka. W przypadku miast portowych lotniska buduje się czasem na wodzie, więc i barka ma sens.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3783 dnia: Wrzesień 30, 2017, 12:23 »

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3784 dnia: Wrzesień 30, 2017, 12:32 »
Niemniej jednak mowa zatem o całkowitym koszcie lotu suborbitalnego na poziomie pojedynczych milionów dolarów. Chyba tutaj się zgodzimy co do tego szacunku?

Maksymalnym koszcie. Absolutnie minimalny koszt to cena samego paliwa, czyli kilkaset (powiedzmy - 500) k$ na lot.

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3785 dnia: Wrzesień 30, 2017, 12:39 »
Niemniej jednak mowa zatem o całkowitym koszcie lotu suborbitalnego na poziomie pojedynczych milionów dolarów. Chyba tutaj się zgodzimy co do tego szacunku?

Maksymalnym koszcie. Absolutnie minimalny koszt to cena samego paliwa, czyli kilkaset (powiedzmy - 500) k$ na lot.

Tak to prawda - dzięki za ten minimalny koszt. Do tego trzeba pewnie doliczyć różne dodatkowe koszty, w tym stanowisko startowe, dowóz pasażerów, ubezpieczenia, pilotaż (? a może to będzie w pełni automatyczne?), naprawy i serwis oraz zdecydowanie największy koszt z całości - sprzątanie po kilkuset/ponad tysiącu pasażerów, którzy po raz pierwszy doznali większych przyśpieszeń! ;)

Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3786 dnia: Wrzesień 30, 2017, 13:17 »
Właśnie się zastanawiam, ale jeśli BFR ma mieć wnętrze bardziej pojemne od Airbusa A380, to powinno się tam upchnąć ponad 1000 pasażerów. Może właśnie i te 2 tysiące?


Na prezentacji było napisane że to ma być 825m3 przecież ISS ma większą przestrzeń, wiem że nieco gorzej rozplanowaną, ale jak tam upchnąć tyle ludu?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3787 dnia: Wrzesień 30, 2017, 13:50 »
W przypadku lotów suborbitalnych pozostaje jeszcze kwestia hałasu. Sam start generuje sporo dB, nie wspominając o głośnej fali uderzeniowej generowanej podczas lądowania, więc zdecydowanie miejsce startu i lądowania musiałoby być odpowiednio oddalone od większych miast. Piszecie też o upchaniu dużej liczby pasażerów. Tylko czy znajdzie się tyle pasażerów na danej trasie. Przykład A380 pokazuje właśnie, że nie jest to takie proste. Dodatkowo samoloty startują i lądują praktycznie w każdych warunkach pogodowych czego nie można powiedzieć o rakietach.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3788 dnia: Wrzesień 30, 2017, 18:37 »
W przypadku lotów suborbitalnych pozostaje jeszcze kwestia hałasu. Sam start generuje sporo dB, nie wspominając o głośnej fali uderzeniowej generowanej podczas lądowania, więc zdecydowanie miejsce startu i lądowania musiałoby być odpowiednio oddalone od większych miast. Piszecie też o upchaniu dużej liczby pasażerów. Tylko czy znajdzie się tyle pasażerów na danej trasie. Przykład A380 pokazuje właśnie, że nie jest to takie proste. Dodatkowo samoloty startują i lądują praktycznie w każdych warunkach pogodowych czego nie można powiedzieć o rakietach.
Zgadzam się z opinią że loty suborbitalne wyglądają interesująco tylko jaki pomysł

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 603
  • LOX/CH4
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3789 dnia: Wrzesień 30, 2017, 19:36 »

Wyrzutnia musi być oddalona paręnaście kilometrów od terenów zurbanizowanych, ale wcale nie musi to być barka. W przypadku miast portowych lotniska buduje się czasem na wodzie, więc i barka ma sens.

Barka oczywiście ma sens - łatwiej zakotwiczyć barkę niż zbudować wyrzutnię/lądowisko w pobliżu wielkiego miasta (koszt pozyskania terenu + walka z NIMBami).

To co chciałem wskazać, to fakt że nikomu nie zależy na szybkiej podróży pomiędzy barkami (czy wyrzutniami lądowymi), liczy się całkowity czas podróży, na który mocno wpływa lokalizacja lądowiska, a zwłaszcza jego integracja z istniejącym system transportowym.

Offline Romek63

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1067
  • 67-my ROK EKSPLORACJI KOSMOSU
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3790 dnia: Wrzesień 30, 2017, 20:19 »
Ten pomysł na wykorzystanie BFR także bardzo mi się podoba :

Each Spacex Big Rocket could launch 4200 Cubic Meters of Bigelow Space Station for a new Space age

https://www.nextbigfuture.com/2017/09/each-spacex-big-rocket-could-launch-4200-cubic-meters-of-bigelow-space-station-for-a-new-space-age.html


BFR i Bigelow BA

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3791 dnia: Wrzesień 30, 2017, 20:49 »
Skoro w arcie z ostatniego linka był wspomniany statek miedzyplanetarny Nautilus X mam pytanie co większe będzie Mini ITS czy statek Nautilus X?  Poza tym można pomyśleć o połączeniu modułu Olympus do Mini ITS na czas miedzyplanetarnej podróży żeby zapewnić więcej przestrzeni dla astronautów  :)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8599
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3792 dnia: Wrzesień 30, 2017, 20:57 »
Ciekawa dyskusja rozwinęła się też  pod artem o marsjańskich planach Muska na stronie kosmonauta.net  :)
http://kosmonauta.net/2017/09/aktualizacja-planow-marsjanskich-spacex/
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2017, 05:24 wysłana przez ekoplaneta »

Offline Maxkosmo

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 96
  • LOXem i metanem
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3793 dnia: Wrzesień 30, 2017, 21:19 »
Zapowiedź transportu suborbitalnego może nie być odpowiedzią na obecne zapotrzebowanie rynku a raczej rodzajem wabika gdzie Musk mówi : "Hej , możemy przerzucić kilkadziesiąt ton na drugą stronę świata w mniej niż godzinę".
Tak samo duża rakieta. Niedawno przecież Blue Origin zmieniło plany swoich nowych rakiet. Ten rynek może dopiero się zacząć rozwijać gdy będzie można wynosić w miarę tanio towary na orbitę. Marek "Florydziak" na swoim blogu nie raz o tym pisał. Zresztą ktoś z takim zmysłem inwestora jak Bezos nie ładował by tak olbrzymich pieniędzy żeby mieć satysfakcję z największej prywatnej rakiety

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3794 dnia: Wrzesień 30, 2017, 22:28 »
Czyli że Musk chce sam wykreować rynek? No nie wiem. To działa na polach niezbyt drogich gadżetów dla młodzieży czy mody młodzieżowej - wszyscy nagle muszą to coś mieć. Ale czy może zadziałać w kategorii tak ogromnych biznesów?

Z drugiej strony, Musk i Bezos na pewno więcej wiedzą o perspektywach niż my...

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3794 dnia: Wrzesień 30, 2017, 22:28 »