Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376834 razy)

0 użytkowników i 15 Gości przegląda ten wątek.

Offline sivasu

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 89
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4080 dnia: Maj 12, 2018, 20:54 »
Zawsze były małe boostback burny przy lotach na GTO. Nie pamiętam już dobrze i nie mogę tego teraz potwierdzić ale z tego co pamiętam, spacex tylko raz (kilka?) Próbowali tego w przeszłości bez powodzenia.
Do tego po raz pierwszy w historii falcon wylądował bez boostback burn,

Alo!! To był lot na GTO, 1 stopień wracał balistycznie na ocean. Były kiedyś odpalenia do powrotu na ląd przy locie na GTO? Bo chyba nie.
Jeśli się mylę, dajcie znać.

Wydaje się, że oni celują w odzyski wszystkich block5. I to spowoduje, że pewnie będą próbować wracać na ląd. Także z FH.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4081 dnia: Maj 13, 2018, 14:41 »
Ciekawe, czy SpaceX spróbuje ponownego wykorzystania Block 5 w tym roku. Mam tu na myśli bardziej coś w stylu krótkiego czasu pomiędzy startami, np tygodnia. (Pewnie problem bardziej od strony trackingu i dostępnych terminów lotów z Florydy - a może by się udało to zrobić z Vandenberg?)

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1442
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4082 dnia: Maj 13, 2018, 16:24 »
Ciekawe, czy SpaceX spróbuje ponownego wykorzystania Block 5 w tym roku. Mam tu na myśli bardziej coś w stylu krótkiego czasu pomiędzy startami, np tygodnia. (Pewnie problem bardziej od strony trackingu i dostępnych terminów lotów z Florydy - a może by się udało to zrobić z Vandenberg?)

Podejrzewam, że wątpię. W sytuacji lądowania na barce to całkiem nierealne. Miesiąc?

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4083 dnia: Maj 13, 2018, 18:27 »
Ciekawe, czy SpaceX spróbuje ponownego wykorzystania Block 5 w tym roku. Mam tu na myśli bardziej coś w stylu krótkiego czasu pomiędzy startami, np tygodnia. (Pewnie problem bardziej od strony trackingu i dostępnych terminów lotów z Florydy - a może by się udało to zrobić z Vandenberg?)

Z tego co Elon mowił na konferencji to planują w przyszłym roku start w 24h po lądowaniu, chyba chcą zrobić w ten sposób pokaz możliwości.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4083 dnia: Maj 13, 2018, 18:27 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4084 dnia: Maj 13, 2018, 20:09 »
Ponowny start w ciągu 24 godzin to chyba możliwe tylko dla lotów na LEO z lądowaniem w LZ-1. Pozostałe miałyby pewnie około tygodnia pomiędzy startami.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4085 dnia: Maj 13, 2018, 20:28 »
Ponowny start w ciągu 24 godzin to chyba możliwe tylko dla lotów na LEO z lądowaniem w LZ-1. Pozostałe miałyby pewnie około tygodnia pomiędzy startami.
No tak myślę, przy lądowaniu na barce nie ma szans na 24h:) Chyba że dotankują i wrócą na ogniu:P

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1154
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4086 dnia: Maj 13, 2018, 21:30 »
Tak przy okazji: jeśli nie będzie opóźnienia, 19-stego kolejny start (https://twitter.com/IridiumBoss/status/983357276852453377)

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4087 dnia: Maj 19, 2018, 23:53 »
Dokładnie tak,250 t bez odzysku (choć bez sensu takie wyliczenia bo wiadomo że takiego czegoś nie będą oferować,podobnie zresztą jak block5 Falcona 9 który prawdopodobnie będzie latał wyłącznie w wersji odzyskiwalnej).


Skąd aż 250 ton?
Masa Saturna V to: 3 038 500 kg, a możliwości na LEO - 118 ton.
Natomiast Masa BFR to: 4 400 000 kg, a możliwości na LEO 250 ton.

Skąd aż taka różnica? przecież ciężar BFR większy o zaledwie 1 400 000 kg, więc i możliwości powinny być tylko nieznacznie większe, gdzieś na poziomie 150 ton na LEO.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4088 dnia: Maj 20, 2018, 00:54 »
Skąd aż 250 ton?
Masa Saturna V to: 3 038 500 kg, a możliwości na LEO - 118 ton.
Natomiast Masa BFR to: 4 400 000 kg, a możliwości na LEO 250 ton.

Skąd aż taka różnica? przecież ciężar BFR większy o zaledwie 1 400 000 kg, więc i możliwości powinny być tylko nieznacznie większe, gdzieś na poziomie 150 ton na LEO.

Przede wszystkim bardzo lekka struktura z zaawansowanych kompozytów (niemal trzykrotna redukcja masy w porównaniu z materiałami użytymi do budowy Saturna V). Po drugie, w mniejszym stopniu, wydajne silniki.

Offline kretus5

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 65
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4089 dnia: Maj 20, 2018, 05:37 »
60 Lat doświadczeń w poprawianiu rakiet robi swoje...

Offline olasek

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 734
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4090 dnia: Maj 20, 2018, 07:45 »
Natomiast Masa BFR to: 4 400 000 kg, a możliwości na LEO 250 ton.
Nie wiem skad ta liczba, sprawdzilem zarowno na stronie SpaceX jak i na angielskiej wiki i do LEO jest to 150 ton (max ascent payload) a nie zadne 250 ton. Nie zauwazylem tez zadnych wzmianek (nawet u Spacex ktory lubi sie chwalic) ze BFR uzywa jakies super lekkie materialy do konstrukcji, zreszta calosc wydaje sie byc calkiem ciezka. Porownujac Saturna V z BFR i oczywiscie biorac jakas 20% poprawke na to ze BFR bedzie w pelni odzyskiwalna (stad caly zestaw jest ekstra ciezki) - obie rakiety dysponuja podobnym stosunkiem wagi do mozliwosci wyniesienia czegos na LEO.
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2018, 08:03 wysłana przez olasek »

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4091 dnia: Maj 20, 2018, 08:21 »
Na niemieckiej wikipedii jest 250 t bez odzysku.Poza tym ITS też miał mieć dużą różnicę w ładowności z odzyskiem i bez (300vs550)

Offline olasek

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 734
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4092 dnia: Maj 20, 2018, 08:42 »
Na niemieckiej wikipedii jest 250 t bez odzysku.
A dlaczego niby wierzyc w bajeczki niemieckiej wiki ?  :o
Wole obejrzec co mowi bezposrednio SpaceX, poparte zreszta angielska wiki, a mowia ze 150 ton to max ascent payload (rozumiane - bez odzysku).
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2018, 08:44 wysłana przez olasek »

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4093 dnia: Maj 20, 2018, 09:09 »
Ja to rozumiem jako maksymalny udźwig na LEO z odzyskiem co logiczne bo innej opcji SpaceX nie bedzie oferować.Nie wiem czy należy wierzyć niemieckiej wikipedii ale spójrz na wcześniejsze plany odnośnie ITS.Pamietajmy że odzysk dolnego i górnego członu to bardzo duży ubytek na max ładowności (dlatego porzucili plany odzysku 2stopnia F9)

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1265
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4094 dnia: Maj 20, 2018, 09:47 »

Masa Saturna V to: 3 038 500 kg.



Można wiedzieć, skąd te dane o masie Saturna V?
---------------------------------------------------------------
Według znanego i pewnego źródła ("APOLLO BY THE NUMBERS" - SP-4029.pdf), masa maksymalna (Apollo 17) wynosiła 2970 ton.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #4094 dnia: Maj 20, 2018, 09:47 »