Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376964 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6540
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1530 dnia: Luty 09, 2014, 16:58 »
Wracajac jednak do stwierdznia jakie tu padlo w poscie MaDeR Levap, ze Musk moze zbytnio koloryzwac i nie moze zaoferowac lotow na marsa, jak juz cos to niech lepiej wezmie sie za loty na Ksiezyc, jak wykazalem powyzej, obie imprezy sa jednakow kosztowen i trudne. I w pewnych kategoriach loty na Marsa moga byc latwiejsze, on moze byc dla nas "blizej" do osiagniecia w perspektywie czasowej a takze jesli zastanawaimy sie nad odlegloscia w dV (takze, nie jest wymagany po czesci naped chemiczny). Z powazaniem
                                                                                                     Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1531 dnia: Luty 09, 2014, 21:18 »
Skoro można wrócić do tematu, to pozwolę sobie zapodać zestawienie, które zrobiłem na podstawie opracowania pewnego gościa z NSF, który zadał sobie ogromny trud przejrzenia archiwalnych stron SpaceX. Zainteresowały mnie w tym oferowane ceny, a właściwie to, jak zmieniały się one z czasem:

Data      Falcon 9   Falcon Heavy
---------------------------------
Wrz 2005    35            -
Kwi 2007    35           90
Maj 2008    36,75        94,5
Lut 2009    36,75        94,5
Sty 2010    49,5          -
Sty 2011    56            -
Kwi 2011    59          125
Dziś        56,5        135


Są to ceny za umieszczenie na odpowiednią orbitę maksymalnego ładunku.

Źródło: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=33953.0

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1532 dnia: Luty 09, 2014, 21:32 »
A można gdzieś zobaczyć aktualne porównanie względem innych rakiet?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1533 dnia: Luty 09, 2014, 21:50 »
Ha! Takie porównanie robiliśmy kiedyś w wątku: http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=263.0.

Ale jest ono już troszkę nieaktualne, bo sprzed niemal czterech lat, a przede wszystkim bardzo orientacyjne. Ceny były brane z danych FAA, ale są one różnie kalkulowane zależnie od sytuacji. Np. wojsko płaci ULA nie tylko za same rakiety, ale także za utrzymywanie stałej gotowości. Ponadto inaczej kalkuluje się kontrakt na jeden, a inaczej na kilka czy kilkanaście startów.

Tym niemniej: może warto uaktualnić tamte zestawienia?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1533 dnia: Luty 09, 2014, 21:50 »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6540
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1534 dnia: Luty 09, 2014, 23:09 »
Jest tez https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_launch_systems - porowanie rakiet bez cen. Z powazaniem
                                                                                                                                                       Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1535 dnia: Luty 09, 2014, 23:20 »
Data      Falcon 9   Falcon Heavy
---------------------------------
Wrz 2005    35            -
Kwi 2007    35           90
Maj 2008    36,75        94,5
Lut 2009    36,75        94,5
Sty 2010    49,5          -
Sty 2011    56            -
Kwi 2011    59          125
Dziś        56,5        135


Są to ceny za umieszczenie na odpowiednią orbitę maksymalnego ładunku.

Źródło: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=33953.0

W przypadku Falcona 9 należy pamiętać, że tak naprawdę mówimy tutaj o dwóch rakietach - F9 v1.0 i o dwie trzecie cięższym F9 v1.1. Biorąc pod uwagę wzrost udźwigu oraz inflację, cena za wyniesienie kilograma pozostała na tym samym poziomie od 2005 roku.

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1536 dnia: Luty 10, 2014, 00:05 »
Chyba nie do końca

Raczej zgodzę się co do Falcona 9 / Falcona 9 v1.1

ale według http://www.usinflationcalculator.com/
od 2005 inflacja w USA wzrosła o niemal 20%

W przypadku Falcona Heavy mieli chyba zbyt optymistyczne podejście.
Choć warto zobaczyć też tabelkę w porównaniu z max udźwigiem i zwiększającymi się możliwościami silników Merlin


Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1537 dnia: Luty 10, 2014, 00:12 »
W przypadku Falcona Heavy mieli chyba zbyt optymistyczne podejście.
Choć warto zobaczyć też tabelkę w porównaniu z max udźwigiem i zwiększającymi się możliwościami silników Merlin
Tutaj też może chodzić o FH opartego o wersję 1.0 vs. 1.1. Niżej słynna tabelka z jakiejś starej Spacexowej prezentacji:
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1538 dnia: Luty 10, 2014, 18:42 »
W przypadku Falcona 9 należy pamiętać, że tak naprawdę mówimy tutaj o dwóch rakietach - F9 v1.0 i o dwie trzecie cięższym F9 v1.1. Biorąc pod uwagę wzrost udźwigu oraz inflację, cena za wyniesienie kilograma pozostała na tym samym poziomie od 2005 roku.

W przypadku Falcona Heavy mieli chyba zbyt optymistyczne podejście.
Choć warto zobaczyć też tabelkę w porównaniu z max udźwigiem i zwiększającymi się możliwościami silników Merlin

Zgadza się. Rzeczywiście, należało od razu w tabelce zestawić też udźwig, gdyż w przypadku FH jest on bardzo ważny. Więc robię to teraz:

Rok    Udźwig  Cena
       t /LEO  mln $
--------------------
2005   24,75    78
2007   27,5     90
2008   29,61    94,5
2009   29,61    94,5
2011   53      125
Dziś   53      135


Okazuje się więc, że dla FH cena (prognozowana) za kg w ciągu tych dziewięciu lat spadła z 3,25 do 2,55 tys. USD! (mowa o LEO 200 km). Nie uwzględniając inflacji.

Zatem wzrost ceny rakiety FH wynika ze wzrostu udźwigu. Nastąpił on skokowo pomiędzy 2009 a 2011.

Pytanie: z czego on wyniknął? Czy z przejścia z silników Merlin 1C na 1D? Nie znam się na tym, ale przez proste porównanie: osiągi F9-1.1 względem F9-1.0 wzrosły ok. 1,25 razy. Czy zatem możliwe, że FH (dawniej F9H) zwiększyłby dzięki tej samej podmianie osiągi aż ok. 1,8 razy?

Czy zadecydowały o tym jakieś inne czynniki, np. konstrukcyjne?
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2014, 18:45 wysłana przez JSz »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1539 dnia: Luty 10, 2014, 20:00 »
Pytanie: z czego on wyniknął? Czy z przejścia z silników Merlin 1C na 1D? Nie znam się na tym, ale przez proste porównanie: osiągi F9-1.1 względem F9-1.0 wzrosły ok. 1,25 razy. Czy zatem możliwe, że FH (dawniej F9H) zwiększyłby dzięki tej samej podmianie osiągi aż ok. 1,8 razy?

Dzięki podmianie silników masa F9 mogła urosnąć o niemal 60%. O tyle też, z samych proporcji, powinien wzrosnąć ładunek (to, że wzrósł mniej, może wynikać z innych zmian w konstrukcji, np. większych marginesów bezpieczeństwa). Dodatkowo, nowe silniki są sprawniejsze (mają wyższy Isp), co również zwiększa udźwig. W przypadku FH dochodzi crossfeeding, który de facto zmienia dwustopniową rakietę w trzystopniową, co zwiększa ładunek o kilkanaście %.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1540 dnia: Luty 20, 2014, 10:32 »
Pierwszy komercyjny kontrakt dla FH:
Peter B. de Selding ‏@pbdes  39 min.
SES buys SES-10 sat from Airbus for Andean Latin Am coverage at 67E. 5,300kg sat is 1st named mission for SpaceX Falcon Heavy. Launch 2016.
https://twitter.com/pbdes

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23222
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1541 dnia: Luty 20, 2014, 11:43 »
Bardzo ładny kontrakt! :) Całkiem ciężki satelita a nazwa firmy wskazuje środkową / południową amerykę?

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1542 dnia: Luty 20, 2014, 17:07 »
Pierwszy komercyjny kontrakt dla FH:
Peter B. de Selding ‏@pbdes  39 min.
SES buys SES-10 sat from Airbus for Andean Latin Am coverage at 67E. 5,300kg sat is 1st named mission for SpaceX Falcon Heavy. Launch 2016.
https://twitter.com/pbdes

 w oficjalnej informacji jest mowa o Falconie 9 jednak, ale ogólnie jest jakieś zamieszanie z tą informacją, bo satelita jednak trochę waży...

http://www.ses.com/4233325/news/2014/17737688

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 952
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1543 dnia: Luty 20, 2014, 17:29 »
Musieli coś pomieszać bo jest za ciężki na F9.Na Spacenews piszą o FH: http://www.spacenews.com/article/satellite-telecom/39558ses-books-a-spacex-falcon-heavy-for-2016-launch

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1544 dnia: Luty 20, 2014, 18:31 »
Musieli coś pomieszać bo jest za ciężki na F9.Na Spacenews piszą o FH: http://www.spacenews.com/article/satellite-telecom/39558ses-books-a-spacex-falcon-heavy-for-2016-launch
a na NSF ze F9 wystarczy a resztę zrobią silniki satelity:P Widać co strona to własna wersja;) Wydaje mi się, że trzeba będzie poczekać na jakieś oficjalne info od SpaceX.

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=34057.0;topicseen

edit: według manifestu z http://www.spacex.com/missions to mają już 2 kontrakty na loty FH, w 2015 i 2017. Nie wiem tylko na ile aktualna jest ta lista bo z tym rożnie bywało w przeszłości. Tego nowego kontraktu w każdym razie jeszcze nie ma.
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2014, 18:39 wysłana przez wini »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1544 dnia: Luty 20, 2014, 18:31 »