Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1376916 razy)

0 użytkowników i 6 Gości przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1965 dnia: Październik 26, 2014, 13:51 »
Rozumiem, że metan względem LH ma znacznie niższy impuls właściwy, ale za to silnik może być znacznie prostszy (bo znacznie wyższa temperatura wrzenia).

Wyższa temperatura wrzenia jakoś specjalnie silnika nie upraszcza. Pozwala za to przechowywać paliwo przez długi czas (rzędu miesięcy lub nawet lat), czego nie da się zrobić z wodorem.

Cytuj
Natomiast jeśli idzie o RP-1, to metan jest tańszy i nie zanieczyszcza tak silnika i ma wyższy impuls właściwy. Natomiast w czym jest gorszy, jeszcze nie wyłuskałem z Waszych postów.

Niższa gęstość niż w przypadku nafty, kriogeniczność. W porównaniu z wodorem - niższy impuls właściwy.

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1966 dnia: Październik 29, 2014, 13:52 »
Na bazie niepowodzeń konkurencji, SpaceX dzisiaj powinno pokazać coś mocnego ;) Chętnie bym zobaczył ich projekty skafandrów kosmicznych.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1967 dnia: Październik 29, 2014, 14:55 »
Na bazie niepowodzeń konkurencji, SpaceX dzisiaj powinno pokazać coś mocnego ;) Chętnie bym zobaczył ich projekty skafandrów kosmicznych.
A szykuje się jakaś konferencja czy info?? Kiedyś była fotka z ich skafandrów dla dragona v2 ( nic specjalnego ;choć może to był tylko jakiś próbny wzór ; coś jak w formule 1)

LooZ^

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1968 dnia: Październik 29, 2014, 14:56 »
Chodzi mi o marketingowy punkt widzenia ;) Prywatna firma kosmiczna poniosła porażkę, więc jej konkurencja powinna wyskoczyć z jakimś newsem.

1) Przywraca wiarę w prywaciarzy;
2) Buduje sobie markę mimo niepowodzeń konkurencji;

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1968 dnia: Październik 29, 2014, 14:56 »

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1969 dnia: Październik 29, 2014, 14:58 »
Chodzi mi o marketingowy punkt widzenia ;) Prywatna firma kosmiczna poniosła porażkę, więc jej konkurencja powinna wyskoczyć z jakimś newsem.

1) Przywraca wiarę w prywaciarzy;
2) Buduje sobie markę mimo niepowodzeń konkurencji;
Dla amerykanów obecnie nie ma alternatywy dla prywaciarzy; stary beton cofnąłby ich do ery zimnowojennej ( w cenach i technologii)
pozdrawiam

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1970 dnia: Październik 29, 2014, 19:15 »
Chodzi mi o marketingowy punkt widzenia ;) Prywatna firma kosmiczna poniosła porażkę, więc jej konkurencja powinna wyskoczyć z jakimś newsem.

1) Przywraca wiarę w prywaciarzy;
2) Buduje sobie markę mimo niepowodzeń konkurencji;

Niepotrzebnie traktujesz ten rynek jak rynek produktów i/lub usług masowych.

Offline CzarnyZajaczek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 174
  • Królewska Wieś Sobieska Wola
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1971 dnia: Październik 29, 2014, 20:25 »
Chodzi mi o marketingowy punkt widzenia ;) Prywatna firma kosmiczna poniosła porażkę, więc jej konkurencja powinna wyskoczyć z jakimś newsem.

1) Przywraca wiarę w prywaciarzy;
2) Buduje sobie markę mimo niepowodzeń konkurencji;

Niepotrzebnie traktujesz ten rynek jak rynek produktów i/lub usług masowych.

na tym rynku dobra/zła fama się ciągnie raczej za konkretnymi krajami niż za sektorem prywatny/agencje kosmiczne
Tomasz Dąbski "CzarnyZajaczek"

http://czarnyzajaczek.bblog.pl/ In science we trust!

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1972 dnia: Październik 29, 2014, 20:33 »
Co po famie skoro Protony jak latały tak latają dalej?

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1973 dnia: Listopad 07, 2014, 17:28 »
Marek Floryda przekazał dużo ciekawostek najbliższego lądowania F9:

W Internecie nic się nie ukryje. A już w szczególności nic, co związane jest z planami SpaceX. Tym razem wyszła na jaw lokalizacja barki na której ma lądować Falcon 9. A to dzięki temu że SpaceX wystąpił do FCC o zgodę na używanie nadajników radiowych większej mocy (od 20W do 511W) związaną ze startem misji CRS-5. I poza nadajnikami w CCAFS oraz nadajnikami na 1 i 2 stopniu rakiety, wymienione są dwa nadajniki - jeden na łodzi a drugi na barce. Właśnie - na barce! To pewnie ta barka na której ma lądować Falcon 9.

Jak na razie na internecie nie widać żadnych zdjęć tej barki, podobno jest ona nadal w Luizjanie i trwają końcowe prace nad jej wykończeniem. Barka ma być spora - 90 metrów na 55 metrów, ma być także wyposażona w aktywny system utrzymywania pozycji (czytaj małe silniki). Nie jest jasne czy SpaceX kupił barkę od kogoś, czy zamówił nową, czy po prostu wypożyczył istniejącą barkę.

Nie wiadomo także co będzie zdefiniowane jako "sukces" lądowania - czy wylądowanie w pełnym tego słowa znaczeniu, czy np. wylądowanie na barce pomimo że pierwszy stopień się później wywróci z uwagi na fale.

Ciekawostką jest także to że obecny Falcon 9 V1.1 ma za duży ciąg żeby wykonać manewr który widzieliśmy na filmach z Falcona 9 Reusable - zawisnąć w powietrzu. Nawet przy tylko jednym włączonym silniku Merlin 1D i przy maksymalnie zredukowanym ciągu (Merlin 1D może zredukować ciąg do 70%), ciąg jest większy niż masa pustego pierwszego stopnia. W związku z czym lądowanie nie będzie wyglądało tak jak na filmach z lądowań F9R i będzie raczej przypominało kontrolowany wypadek niż lądowanie helikoptera. Pierwszy stopień uruchomi silnik i gwałtownie wyhamuje do zera tak by to zero nastąpiło możliwie nisko nad barką. Następnie silnik zostanie wyłączony a rakieta spadnie na barkę. Jak widać istnieje cała gama możliwych zakończeń - od zrobienia dziury na wylot w barce poprzez połamanie nóg, wylądowanie, upadek i ustanie aż do upadku z przewróceniem. Dlatego Elon Musk ocenia szanse na sukces tej operacji na 50%.

Moim zdaniem sukcesem misji będzie jeżeli rakieta przede wszystkim trafi w barkę. Wielkim sukcesem będzie jeżeli barka przetrwa lądowania. A niezwykłym sukcesem będzie jeżeli uda się uratować choć jeden z silników w stanie nadającym się do powtórnego użycia.
http://florydziak.blogspot.com/2014/11/barka-elona.html?showComment=1415377379251

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1974 dnia: Listopad 07, 2014, 18:03 »

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1975 dnia: Listopad 07, 2014, 18:54 »
Ciekawe jak takie barki dostosowuje się do wytrzymania wycelowanego w nią ciągu silnika rakiety kosmicznej?
Przecież takiej barce grozi spalenie albo wywrócenie (od siły ciągu, ciężaru członu i ew. sporych fal).

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1976 dnia: Listopad 07, 2014, 20:15 »
Ciekawe jak takie barki dostosowuje się do wytrzymania wycelowanego w nią ciągu silnika rakiety kosmicznej?
Przecież takiej barce grozi spalenie albo wywrócenie (od siły ciągu, ciężaru członu i ew. sporych fal).

Taki Merlin 1D ma ciąg "tylko" (mniej-więcej) 64 ton na "pełnym gazie" a przy mocy 70% jedynie 45 ton. Co to jest dla barki która ma nośność kilku tysięcy ton :) Także sam czas działania silnika będzie na tyle krótki (jako że rakieta będzie hamowała a nie wisiała w powietrzu) że nie ma co się martwić że coś się roztopi czy zmięknie. Myślę że ta barka nawet nie drgnie jak na niej usiądzie F9.
Zapraszam na mój blog :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2620
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1977 dnia: Listopad 08, 2014, 05:11 »
Ciekawe jak takie barki dostosowuje się do wytrzymania wycelowanego w nią ciągu silnika rakiety kosmicznej?
Przecież takiej barce grozi spalenie albo wywrócenie (od siły ciągu, ciężaru członu i ew. sporych fal).

Taki Merlin 1D ma ciąg "tylko" (mniej-więcej) 64 ton na "pełnym gazie" a przy mocy 70% jedynie 45 ton. Co to jest dla barki która ma nośność kilku tysięcy ton :) Także sam czas działania silnika będzie na tyle krótki (jako że rakieta będzie hamowała a nie wisiała w powietrzu) że nie ma co się martwić że coś się roztopi czy zmięknie. Myślę że ta barka nawet nie drgnie jak na niej usiądzie F9.
tak czy inaczej szykuje się niezłe show:))

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1978 dnia: Listopad 10, 2014, 19:18 »
Co prawda artykuł o Spaceport America i VG, ale ostatnie zdanie jest ciekawe:
http://www.kvia.com/news/special-report-what-does-virgin-galactic-crash-mean-for-spaceport-america/29516796
Cytuj
Spaceport's second tenant, SpaceX, plans to fly a reusable rocket-the Falcon 9-R in March.
Jeśli to prawda to F9-R Dev 2 zacznie latać dopiero w marcu.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1979 dnia: Listopad 10, 2014, 20:09 »
Widocznie po sierpniowej katastrofie Dev1 też muszą dać sobie czas na analizy.

Zresztą nie jestem pewien, gdyż trudno znaleźć źródła, ale Dev2 chyba dopiero kończą montować czy też niedawno skończyli.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #1979 dnia: Listopad 10, 2014, 20:09 »