Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1171884 razy)

0 użytkowników i 12 Gości przegląda ten wątek.

Offline kretus15

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 33
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7290 dnia: Luty 24, 2024, 07:39 »
Jak ma być 9 lotów w trakcie roku [2024?], to od kwietnia starty musiały by być średnio co miesiąc. Mało realne. FAA jest hamulcowym, ale większym hamulcowym jest sam ten proces testowania. Pamiętam że po tym drugim teście były głosy że ta częstotliwość ma się zwiększyć. Ale tempo raczej takie jak dotychczas...

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2564
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7291 dnia: Luty 24, 2024, 08:25 »
Jak ma być 9 lotów w trakcie roku [2024?], to od kwietnia starty musiały by być średnio co miesiąc. Mało realne. FAA jest hamulcowym, ale większym hamulcowym jest sam ten proces testowania. Pamiętam że po tym drugim teście były głosy że ta częstotliwość ma się zwiększyć. Ale tempo raczej takie jak dotychczas...

Drugi lot poleciał po siedmiu miesiącach od poprzedniego, a trzeci prawdopodobnie wystartuje w marcu czyli po czterech miesiącach od poprzedniego lotu. Częstotliwość startów ma się zwiększyć, ale głównym hamulcowym jest oczywiście FAA. W drugim locie rakieta była gotowa do lotu już we wrześniu i dwa miesiące czekali na zgodę na start.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 772
  • per aspera ad astra
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7292 dnia: Luty 24, 2024, 11:01 »
To że SX oczekuje pozwolenia na 9 lotów, nie oznacza przecież, że wszystkie odbyłyby się w tym roku. Musieliby wystrzeliwać wszystko co mają zbudowane już teraz co miesiąc, a potem co miesiąc konstruować i testować kolejny zestaw, to chyba jeszcze niewykonalne.  Takie pozwolenie powinno jednak wystarczyć np. do połowy przyszłego roku, jeśli tylko obyłoby się bez kolejnych nieoczekiwanych wybuchów w fazie wznoszenia. Najważniejsze, że FAA nie blokowałoby kolejnych startów, wtedy raz na dwa miesiące pewnie by próbowali.

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2564
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7293 dnia: Luty 24, 2024, 11:13 »
To że SX oczekuje pozwolenia na 9 lotów, nie oznacza przecież, że wszystkie odbyłyby się w tym roku. Musieliby wystrzeliwać wszystko co mają zbudowane już teraz co miesiąc, a potem co miesiąc konstruować i testować kolejny zestaw, to chyba jeszcze niewykonalne.  Takie pozwolenie powinno jednak wystarczyć np. do połowy przyszłego roku, jeśli tylko obyłoby się bez kolejnych nieoczekiwanych wybuchów w fazie wznoszenia. Najważniejsze, że FAA nie blokowałoby kolejnych startów, wtedy raz na dwa miesiące pewnie by próbowali.

Może po prostu teraz na tej samej licencji na start będzie możliwych wiele startów i SpaceX nie będzie musiała pisać do FAA o modyfikację licencji na kolejny start. Tymczasem Ship 28 dostał już swoją nazwę i może to oznaczać, że SpaceX nie planuje zabierać Shipa z powrotem na plac budowy.

https://twitter.com/VickiCocks15/status/1761328089512976788

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7293 dnia: Luty 24, 2024, 11:13 »

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7294 dnia: Luty 25, 2024, 21:01 »
Na jutro planowane jest zamknięcie drogi. Być może będzie test statyczny S28.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7295 dnia: Luty 25, 2024, 21:07 »
Cotygodniowy update od LabPadre:


Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7296 dnia: Luty 26, 2024, 15:48 »
Cotygodniowy update od NSF:


Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2564
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7297 dnia: Luty 26, 2024, 16:05 »
Na jutro planowane jest zamknięcie drogi. Być może będzie test statyczny S28.

Droga jest zamknięta, ale obecnie aktywna jest orbitalna farma paliwowa. Może za kilka godzin będzie test SpinPrime S28.

Offline TomIR

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3065
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7298 dnia: Luty 26, 2024, 18:30 »
Transmisja z dzisiejszych testów od NSF. Trwa schładzanie silników S28, więc do testu zostało pewnie około 15-20 minut.


Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3795
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7299 dnia: Luty 26, 2024, 19:01 »
Właśnie przed chwilą był test Spin Prime.

Offline TomIR

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3065
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7300 dnia: Luty 26, 2024, 19:03 »
Konkretnie o 18:57:30 przetestowano pojedynczego próżniowego Raptora.

Offline Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2564
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7301 dnia: Luty 26, 2024, 23:18 »
FAA zakończyło dochodzenie i przed kolejnym startem SpaceX musi wdrożyć wszystkie działania naprawcze i otrzymać modyfikację licencji od FAA. Działania naprawcze dla Super Heavy obejmują przeprojektowanie sprzętu pojazdu w celu zwiększenia filtracji zbiorników i ograniczenia rozpryskiwania paliwa, zaktualizowane modelowanie systemu sterowania wektorem ciągu, ponowną ocenę analiz silnika w oparciu o dane OFT-2 oraz zaktualizowane algorytmy sterowania silnikiem.

Działania naprawcze Shipa obejmują przeprojektowanie sprzętu w celu zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia złożoności, zmiany sprzętu w celu zmniejszenia wycieków, zmiany operacyjne eliminujące zrzuty paliwa przed wyłączaniem silników, aktualizacje analizy palności, instalację dodatkowej ochrony przeciwpożarowej, utworzenie wytycznych analitycznych, wykonanie analizy obciążenia przejściowego i aktualizacje modeli.
 
Podczas drugiego testu w locie Starshipa i Super Heavy osiągnięto szereg ważnych kamieni milowych, a wyciągnięte wnioski pozwoliły na wprowadzenie ulepszeń pojazdów, które zadebiutują w locie 3 w miarę ciągłego doskonalenia możliwości najpotężniejszego systemu startowego, jaki kiedykolwiek opracowano → https://www.spacex.com/updates

Cytuj
The second flight test of Starship and Super Heavy achieved a number of important milestones as we continue to advance the capabilities of the most powerful launch system ever developed.

On November 18, 2023, Starship successfully lifted off at 7:02 a.m. CT from Starbase in Texas. All 33 Raptor engines on the Super Heavy Booster started up successfully and, for the first time, completed a full-duration burn during ascent. Starship then executed a successful hot-stage separation, the first time this technique has been done successfully with a vehicle of this size.

Following stage separation, Super Heavy initiated its boostback burn, which sends commands to 13 of the vehicle’s 33 Raptor engines to propel the rocket toward its intended landing location. During this burn, several engines began shutting down before one engine failed energetically, quickly cascading to a rapid unscheduled disassembly (RUD) of the booster. The vehicle breakup occurred more than three and a half minutes into the flight at an altitude of ~90 km over the Gulf of Mexico.

The most likely root cause for the booster RUD was determined to be filter blockage where liquid oxygen is supplied to the engines, leading to a loss of inlet pressure in engine oxidizer turbopumps that eventually resulted in one engine failing in a way that resulted in loss of the vehicle. SpaceX has since implemented hardware changes inside future booster oxidizer tanks to improve propellant filtration capabilities and refined operations to increase reliability.

At vehicle separation, Starship’s upper stage successfully lit all six Raptor engines and flew a normal ascent until approximately seven minutes into the flight, when a planned vent of excess liquid oxygen propellant began. Additional propellant had been loaded on the spacecraft before launch in order to gather data representative of future payload deploy missions and needed to be disposed of prior to reentry to meet required propellant mass targets at splashdown.

A leak in the aft section of the spacecraft that developed when the liquid oxygen vent was initiated resulted in a combustion event and subsequent fires that led to a loss of communication between the spacecraft’s flight computers. This resulted in a commanded shut down of all six engines prior to completion of the ascent burn, followed by the Autonomous Flight Safety System detecting a mission rule violation and activating the flight termination system, leading to vehicle breakup. The flight test’s conclusion came when the spacecraft was as at an altitude of ~150 km and a velocity of ~24,000 km/h, becoming the first Starship to reach outer space.

SpaceX has implemented hardware changes on upcoming Starship vehicles to improve leak reduction, fire protection, and refined operations associated with the propellant vent to increase reliability. The previously planned move from a hydraulic steering system for the vehicle’s Raptor engines to an entirely electric system also removes potential sources of flammability.

The water-cooled flame deflector and other pad upgrades made after Starship’s first flight test performed as expected, requiring minimal post-launch work to be ready for vehicle tests and the next integrated flight test.

Following the flight test, SpaceX led the investigation efforts with oversight from the FAA and participation from NASA, and the National Transportation and Safety Board.

Upgrades derived from the flight test will debut on the next Starship and Super Heavy vehicles to launch from Starbase on Flight 3. SpaceX is also implementing planned performance upgrades, including the debut of a new electronic Thrust Vector Control system for Starship’s upper stage Raptor engines and improving the speed of propellant loading operations prior to launch.

More Starships are ready to fly, putting flight hardware in a flight environment to learn as quickly as possible. Recursive improvement is essential as we work to build a fully reusable launch system capable of carrying satellites, payloads, crew, and cargo to a variety of orbits and Earth, lunar, or Martian landing sites.
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2024, 23:33 wysłana przez Lion97 »

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3833
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7302 dnia: Luty 26, 2024, 23:35 »
To raczej oznacza, że marzec będzie „nielotem”.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8600
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7303 dnia: Luty 27, 2024, 10:45 »
I znowu obsuuuuuuwa i to duża  :'(

Offline kakmar

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 136
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7304 dnia: Luty 27, 2024, 12:52 »
Dlaczego obsuwa? W aktualizacji od Spacex wszystkie poprawki są w opisane jako zaimplementowane.

.


Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #7304 dnia: Luty 27, 2024, 12:52 »